Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53526 keer)

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #225 Gepost op: 05 March 2015, 12:15:22 »
Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Dat verklaart ook meteen waarom het ding alleen met DCC gebruikt mag worden.
DC stromen induceren niet zo goed ;)

(Om de hoop van analoge 3-railers ook maar meteen de grond in te boren: het trafootje zal waarschijnlijk ook te slecht werken op de lage  50Hz frequentie).

rjr

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 05 March 2015, 12:44:43 »

Hoe zo de hoop van analoge 3-railers?
Wat zouden die nu met z'n keerlus schakeling moeten? het 3rail systeem heeft helemaal geen last van keerlussen, dus die hoeven ook geen investeringen te doen om deze op te lossen. Denk dus niet dat er ook maar 1 3-railer is die een klein beetje hoop zou hebben deze ooit te gaan gebruiken. Zowel analoog als digitaal hebben ze die niet nodig.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 05 March 2015, 13:24:21 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #227 Gepost op: 05 March 2015, 13:46:20 »
Met respect voor je thelepatische gaven:  nog nooit van binnen gezien, oordeel klaar.

Daar gaan we weer.

Maarten van der Burgt

Maarten, ik hoef de binnenkant niet te zien. Het eerste wat er gebeurd is het kortsluiten van 2 polen, en dat gebeurd als er een LK200, LK100, Trainmodels, DR410 aangesloten is aan de sporen in het keerlus bereik.
En nogmaals hoe de module in verder intern oplost is niet belangrijk, zolang het maar snel gebeurd en met zo min mogelijk verstoring en kans op schade. Kwestie van gewoon goed lezen Maarten.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #228 Gepost op: 05 March 2015, 17:24:28 »
Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Dat verklaart ook meteen waarom het ding alleen met DCC gebruikt mag worden.
DC stromen induceren niet zo goed ;)
Jeroen, volgens mij zie je het niet helemaal helder.
De module is niet alleen geschikt voor DCC, maar volgens mij voor alle digitale systemen.
Dat je hem niet voor analoog DC kan gebruiken heeft een andere reden. Daar is nl. de rijrichting afhankelijk van de polariteit op het spoor. Je zou een trein succesvol de lus in kunnen laten rijden, maar als hij aan het eind van de lus komt wordt de polariteit ineens omgekeerd,en rijdt hij direct weer terug. Teruggekomen aan het begin van de lus herhaalt zich dit spelletje. Je zou de module bij analoog DC dus als pendelautomaat kunnen gebruiken.

Wat de werking van de trafo betreft, ik vermoed dat ze er vanuit gaan dat de kortsluiting (sorry Maarten ;) ) in de linker en rechterrail niet tegelijk ontstaan. In de ene trafowikkeling krijg je dus een plotselinge stroomstijging, terwijl er in de andere nog niks gebeurt.
Maar om dat zeker te stellen moet ik nog wat testen doen. De afgelopen dagen heb ik daar nog geen tijd voor gehad, want hoewel ik gepensioneerd ben heb ik nog volop werk.

Morgen ga ik naar OntraXS, en mijn plan is om tijdens de treinreis een testprogrammaatje op te stellen. Dat kan ik dan pas zondagmiddag uitvoeren, want in de tussentijd moet er ook nog een verjaardag worden gevierd.
Vanavond hoop ik de eerste impressie van het hoofdstroomschema te laten zien. Dan wordt ook meteen duidelijk waarom er 8 mosfets in zitten, en geen 4.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 05 March 2015, 17:38:50 »
Was er inderdaad niet helemaal met m'n kop bij.
Wat ik bedoelde was eigenlijk niet meer dan dat je bij zo'n klein trafotje waarschijnlijk een relatief hoog frequent signaal nodig hebt (zoals DCC) om het te detecteren. Elk systeem dat laagfrequent werkt zal het slechter of helemaal niet werken.

Voor puur analoge system heb je inderdaad geen keerlus schakeling nodig. (Is ook zo'n 20 jaar terug dat ik voor het laatst een analoge baan had).

Sorry voor de verwarring.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 05 March 2015, 18:00:02 »
Voor puur analoge system heb je inderdaad geen keerlus schakeling nodig.

Als je puur analoge baan een tweerail baan is en er zit een keerlus in, heb je wel zeker een keerlusschakeling nodig. Alleen is dat een heel andere schakeling dan je voor digitaal gebruikt.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 05 March 2015, 18:22:56 »
Is het nog steeds een keerlus schakeling als je de komplete baan ompoolt?

(Hopelijk verzand dit niet in weer een lange discussie over definities...)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 05 March 2015, 19:28:22 »
Het is bij tweerail hoe dan ook een kortsluiting, wanneer je domweg een keerlus maakt zonder isolaties.
Als je wel isolaties hebt en je poolt de hele baan om, gaat de trein de andere kant op rijden (dus achteruit) en verlaat hij de lus aan de zijde waar hij de lus in is gereden. Waarom heb je dan nog een keerlus?

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 05 March 2015, 20:20:29 »
Om de voorkant van de loc in de gewenste richting te houden?

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 05 March 2015, 20:35:05 »
Teken het eens uit. Als je de hele baan ompoolt (en dan ga ik even voorbij aan de theoretische onmogelijkheid daarvan met een keerlus), dan gaat de trein andersom rijden en heb je de voorkant van de lok achteruit staan.
Er moet dus iets meer gebeuren dan ompolen. Je moet de trein keren, en je moet ompolen. Maar als de trein in de keerlus staat en je poolt dan de hele baan om (zoals je eerder schreef), dan pool je ook de keerlus om. Dan gaat de trein achteruit rijden, en dat kon al zonder keerlus. Vandaar de vraag wat je met een keerlus moet als je toch de hele baan ompoolt.

Met andere woorden, wanneer de trein in de keerlus is wil je dat de trein in dezelfde richting doorrijdt terwijl je de baan buiten de keerlus ompoolt. De praktische oplossing is dan een keerlus die elektrisch geïsoleerd is van de rest van de baan, die in slechts één richting bereden kan worden, en die zijn voeding krijgt via een gelijkrichtbrug. Je hebt dan dus nog steeds een keerlusschakeling nodig, hoe eenvoudig die ook is.
Wil je een dergelijke lus in twee richtingen berijden, dan heb je bovendien een detectieschakeling nodig om bij nadering van een trein de polariteit in de lus goed te zetten.

Kortom, ook een analoge tweerailbaan heeft een keerlusschakeling nodig indien er een keerlus situatie is, maar die schakeling is heel anders van opzet dan bij digitaal.

« Laatst bewerkt op: 05 March 2015, 20:37:03 door Dirk J »

henk

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 05 March 2015, 21:14:19 »
Analoog verander je met één handeling twee dingen. Je verandert de polariteit van de trafo en je wisselt de aansluiting op de geïsoleerde keerlus. Op die manier blijft de trein dezelfde kant op rijden.
Een gemakkelijke manier om dat te regelen is door de keerlus via diodes op de rest van de baan aan te sluiten en de polariteit van de baan (of de betreffende sectie van de baan) te laten bepalen door de stand van het keerluswissel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #236 Gepost op: 05 March 2015, 22:18:33 »
Hier het eerste resultaat van mijn uitpluiswerk.
Voorlopig alleen het hoofdstroomschema.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 05 March 2015, 23:13:27 »
Het kwartje om het licht te laten branden valt hier nog niet ....

Eerste opwelling:
Een spoel probeert de stroom constant te houden dus hele hoge pieken worden op de ingang mogelijk al iets gedempt ?
Ook zal de uitgang (richting elektronica) van de trafo geen zuivere blok spanning zijn zo als DCC dat bij benadering
wel is ?
Verder wacht ik het weer even af.
Groet, Ronald.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 06 March 2015, 00:38:45 »
Ik gok dat deze spoelen zodanig klein gekozen zijn dat de invloed op de DCC blokgolf wel mee zal vallen.
Dat deel van de schakeling verbaasd me niet zo.
Maar die mosfets in serie wel...
Tenzij er bij de aansturing van de gates nog wat bijzonders gebeurt zou ik niet weten waarom je dat zou doen...

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 06 March 2015, 04:14:48 »
Het DCC signaal aan de uitgang moet zeker door 2 spoelen en wie weet hoe die 3e nog van invloed is.
M.a.w. als het al invloed heeft verwacht ik ook geen hele grote verschillen maar het kan misschien wel zijn dat de flanken
van het DCC signaal ietsje schuiner komen. Mogelijk halen ze daar ietsje tijd winst ?

*edit*
Het houd me tòch bezig ..... De brainfart die ik nu heb zegt dat de hele truuk met die 8 MOSFET's zit in de ingebouwde
blus diode zodat de eindtrap geschikt is en gevoed kan worden uit een wisselspanning en waarbij de sturing dan de
fase van de uitgang bepaalt.
Maar helemaal door heb ik het nog lang niet .....
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 04:42:15 door Calimero »
Groet, Ronald.