Jowi, of iets een kortsluiting is hangt niet af van de gevolgen. anders is straks iets pas een kortsluiting als de brandweer eraan te pas komt Het is hier al vaak gezegd, maar goed, nog maar een variant dan: een kortsluiting is een laagohmige verbinding tussen de polen van een spanningbron, waardoor de bedoelde belasting overbrugd wordt.Ik ken geen enkele definitie voor kortsluiting waarin andere factoren een rol spelen. Hoe lang een kortsluiting duurt of wat de consequenties van de kortsluiting zijn, speelt geen enkele rol in het vaststellen dat iets een kortsluiting is.Het begrip "kortsluiting" houdt ook geen waarde oordeel in. Het is de vaststelling van een bepaalde elektrische situatie op een bepaald moment. Niets meer, niets minder.
Ieder zijn ding maar als ik het woord "short" zie staan krullen mijn tenen op.
... het is dus geen moment maar een periode.
Maar anders dan andere modules detecteert deze module niet de kortsluiting ( doet ie ook wel , maar dan met een ander doel ) maar zit er een, deels in hardware opgebouwde, di/dt detectie in. Wat wil dat zeggen ? de module meet continue veranderingen in de uitgangsstroom per tijsdeenheid. Als deze verandering boven de ingestelde waarde uit komt, wordt de uitgang omgepoold. Dit geschiedt ( hardware he ) binnen luttele microseconden ( theoretisch is een half DCC bit voldoende om e.e.a. te detecteren. Na de ompoling wordt de nieuwe situatie ca. 10 milliseconden 'aangegkeken'. Is de stroom verandering dan niet 'negatief' ( dwz stroom weer even abrupt afgenomen als toegenomen t.b.v. het ompolen ) en de stroom boven een bepaalde instelbare waarde blijft, wordt aangenomen dat er echte kortsluiting is en wordt dat via de diverse uitgangen aan de centrale gemeld. De uitgang wordt afgeschakeld en uiteraard vloeit er dan geen stroom meer door de 'kortsluiting'.Als de centrale zelf geen actie onderneemt ( railspanning afschakelen ) probeert de module elke ca. 1 seconde of de eerder geconstateerde kortsluiting nog aanwezig is. Ook dit gaat weer in dezelfde rappe tijd als boven beschreven.Dus ja, een reactief systeem, dus nee niet gebaseerd op basis van kortsluit detectie Ik weet dat het verschil in de nuances ligt, maar de werkingsprincipes zijn m.i. toch echt verschillend.
.. net als in het grootbedrijf gewoon de boel lekker kortsluiten
Jowi, ik snap nog steeds niet. En met alle respect voor Karst, die module meet wel degelijk het gevolg van een kortsluiting, namelijk de di/dt (laten we zeggen, de toename van de stroom per tijdseenheid) die er niet geweest zou zijn als er geen kortsluiting was.
Helemaal correct Wim Die verminking moet je voorkomen Kijk dat er 'volgens de letter der wet' kortsluiting optreedt, is inmiddels wel duidelijk Het gaat er maar net om wat je daar mee doet en hoe snel je die situatie voorkomt of opheft En ja, daar is de kortsluitvrije methode duidelijk in het voordeel Grtzz,Karst