Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:03:12
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 15:57:01
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:34:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:32:25
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 14:15:05
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 13:57:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:32
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door rjr
Vandaag om 11:53:53
20 jaar BNLS door Met een sik
Vandaag om 11:49:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 11:07:37
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53369 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #135 Gepost op: 28 February 2015, 16:31:05 »
Maar die mensen hebben een veel groter probleem Calimero en hebben in de regel snel bijgeleerd, nadat de eerste loc ging roken omdat die de kortsluitstroom niet kwijt kon. Lag dat aan die loc?
Rekening gaan houden met een beroerde installatie is pas echt het paard achter de wagen spannen. Kan je uit voorzorg nog geen loc op de rails zetten. Sterker, de sectie met de keerlusautomaat is dan zo'n beetje de veiligste plek op de hele baan voor de locs.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 16:37:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #136 Gepost op: 28 February 2015, 16:41:05 »
Mmm... nu ben ik ook niet zo van de nuances, maar hier is dat wel even nodig. Uiteraard is een kortsluiting een kortsluiting, maar... het kost tijd. Ook al hebben we het over millisecondes,

Om toch even een nuance aan te brengen:
je hebt het hier over millisecondes, dat zijn dus een aantal duizendste delen van secondes.

Het gehele proces van omschakelen bij de Lenz LK200 duurt echter slechts micro-secondes, dat wil dus zeggen miljoenste delen van secondes.
En wel 3:  dus in 3 miljoenste deel van een seconde is zo nodig de polariteit omgeschakeld. Bij een toename van de stroom gedurende ongeveer de eerste  microseconde tot ongeveer 2 A.

Aantoonbaar op een oscilloscoop.

Waar praten we over.

Elke (ontladen) condensator, laat staan Gold-Cap, veroorzaakt bij inschakelen van de stroom op de digitale baan een veel grotere piekstroom, ook wel kortsluiting te noemen, gedurende een langere periode.
Precies de reden, dat bij veel verlichte wagens op de baan problemen kunnen optreden met afschakelende centrales, omdat er een te grote inschakelstroom gevraagd wordt.

Maar daar hoor je niemand over, het gaat tenslotte over......te kort door de bocht sluiting.  Waarbij termen gebruikt worden, alsof de grootste doodzonde begaan wordt.

Een paar jaar geleden dacht ik de voortdurende discussie/twist hierover afgesloten te hebben, maar wanneer ik weer dezelfde denigrerende opmerkingen constateer, zal ik daar tegen blijven ageren, electrotechnisch principe of niet.

En overigens blijf ik van mening, dat er een verschil is tussen een aardlekschakelaar en een zekering.  Een aardlekschakelaar reageert op een bepaalde lekstroom, oftewel een verschil in stroom in de aan- en afvoerleiding. Een zekering klapt eruit bij een te grote stroom cq. snel oplopende nog grotere stroom (kortsluiting). Dat zal iedereen toch wel kunnen beamen.
Wanneer dus een electronische schakeling reageert op een verschilstroom, en daarop aktie onderneemt (omschakelen), dan is dat dus gebaseerd op het principe van het meten van een "fout" - stroom, niet op het ontstaan van een kortsluiting.

Ter verduidelijking:  ik rij met een zware belasting een blok binnen.  De belasting is 3 A.  De stroomvoorziening van dat blok moet dus in een keer van 0 naar 3 A.
Maar nu rij ik met dezelfde belasting een keerlus binnen (verkeerd gepoold).  De belasting (intern in de schakeling) loopt op naar max 2 A, in 1 microseconde. Dan volgt omschakeling om de polariteit gelijk te maken, en na de totale 3 microseconden kan de belasting oplopen naar de gevraagde 3 A.

Nogmaals: waar praten we over.

Maarten van der Burgt.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 16:43:16 door maarten van der burgt »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #137 Gepost op: 28 February 2015, 17:35:29 »
Over een kortsluiting. ;D

Dat je er een aardlekschakelaar bij haalt begrijp ik even niet. Wat heeft dat er mee te maken?

En hoe komt het dan dat de LK200 zo snel schakelt? Zit daar geen relais in?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 28 February 2015, 17:37:17 »
Wanneer dus een electronische schakeling reageert op een verschilstroom, ...

Wat voor verschilstroom? Daar heb ik in een keerlus nog nooit van gehoord. Er is ook geen "derde" pool waar stroom weglekt.  ???

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #139 Gepost op: 28 February 2015, 17:42:19 »
Even in de handleiding van de LK200 gekeken. Er wordt gesproken over een elektronische keerlusmodule, schakelt dus waarschijnlijk met halfgeleiders i.p.v. relais.

Wel interesant is dit stukje tekst uit de handleiding:

"If the polarity is not correct when the train enters the reversing loop, the
LK200 detects the short generated by the wheels of the locomotive and
changes the polarity instantly. (see Figure 2) This happens so fast, that it is
undetectable during the movement of the train. The short is removed, and
the train can enter the reversing loop. This short can be detected even if
only a single wheel of the locomotive bridges the gap."

In dit stukje tekst staat 3 keer het woord "short" en dat is toch echt de Engelse term voor kortsluiting. Wat mij betreft einde discussie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 28 February 2015, 18:12:56 »
Ik heb de handleiding ook bekeken en heb zo snel niks over schakeltijden kunnen vinden.
Dus als ik nu heel hard roep dat het 3 sec. duurt heb ik net zo veel gelijk als iemand die zonder bewijs
roept dat het slechts 3ms duurt.
Nu weet ik ook donders goed dat zo'n sluiting nevernooit 3 sec. zal duren maar dat is mijn punt ook niet.

Ach, laat ook eigenlijk maar ..... Ieder zijn ding maar als ik het woord "short" zie staan krullen mijn tenen op.
Er zijn zo veel elegantere oplossingen te verzinnen zonder "short" maar dat gaat niet met slechts 4 aansluitingen
lukken schat ik zo. Hoewel ..... Misschien eens een poosje over brainfarten als ik niks beters te doen heb  ::)
Groet, Ronald.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #141 Gepost op: 28 February 2015, 18:38:44 »
Citaat
LK200 detects the short generated by the wheels of the locomotive and
changes the polarity instantly

Wedden dat dit afgedaan wordt met een vertaalfout vanuit het Duits.  ::) ::) ::)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 28 February 2015, 18:41:02 »
De grap is dat velen hier denken of vinden dat het MOMENT dat de wielen een verbinding maken tussen 2 tegensgestelde polariteiten, de kortsluiting is. En dat is feitelijk niet het geval... dat is het moment dat er interessante dingen gaan gebeuren, stromen gaan lopen, en die hoger en hoger worden, zo hoog dat ze een grens overschrijden zodanig dat het negatieve gevolgen heeft voor data en zelfs fysiek gevaar oplevert.

DAT moment, wat dus een 'flinke' tijd NA het fysieke contactmoment ligt, is wat je wilt voorkomen.
Dus als je tussen die 2 momenten de boel kan fixen... heb je wel een sluiting gehad, maar niet zodanig dat deze negatieve gevolgen heeft veroorzaakt.

Heb je dan een kortsluiting gehad? Ja en nee :)
ja, technisch gezien wel, nee, want het heeft geen gevolgen gehad door tijdig ingrijpen.

Dus... inderdaad... waar hebben we het over.

Buchberg

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 28 February 2015, 18:42:42 »
Heerlijk zo'n principediscussie. Heb gelukkig maar één principe en wel dat ik geen principes heb. Voor mij als electro leek gaat dit over niks. ;D

Fijn weekend, Cor
If a train station is where the train stops, what is a work station?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #144 Gepost op: 28 February 2015, 18:47:37 »

Heb je dan een kortsluiting gehad? Ja en nee :)
ja, technisch gezien wel, nee, want het heeft geen gevolgen gehad door tijdig ingrijpen.

Dus... inderdaad... waar hebben we het over.

Over een kortsluiting.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #145 Gepost op: 28 February 2015, 18:56:34 »

Maarten van der Burgt.

We spreken over keerlus modules die werken op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting, wie het tegendeel beweerd, weet niet waar hij over spreekt en kraamt onzin uit.

Enkele modules die werken volgens dat principe zijn:

LK100
LK200
DR410
LDT
Trainmodels
Roco
Power 3,4,7 en nog wel een paar meer.

Groetjes

joepDE2

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 28 February 2015, 19:04:15 »
Fijn dat die modules er zijn en ik laat het aan de techneuten over om te achterhalen hoe het werkt. Ik vrees dat ik hem zo ertussen schroef/soldeer als ik al een keerlus ga aanleggen. (y)maar interessant om jullie uiteenzettingen te lezen... (y)
groet, Joep

jowi

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 28 February 2015, 19:07:54 »
Over een kortsluiting.
Ok, nog duidelijker dan, noem je het een kortsluiting als er daadwerkelijk terminale negatieve gevolgen van een fysieke verbinding tussen polariteiten zijn opgetreden, of noem je het al een kortsluiting, ook al VOORKOM je die gevolgen?

Jij bent van het laatste kamp zo te horen. Een aantal hier vinden het geen 'echte' kortsluiting, als je de gevolgen tijdig kunt voorkomen. Daar ligt de spraakverwarring denk ik.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 19:12:08 door jowi »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #148 Gepost op: 28 February 2015, 19:12:39 »
Dirk J heeft perfect uitgelegd in Jip en Janneke taal wat een kortsluiting is, misschien bestaat de kans dat jij dat ook begrijpt.

Groetjes

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 28 February 2015, 19:14:37 »
Jowi, of iets een kortsluiting is hangt niet af van de gevolgen. anders is straks iets pas een kortsluiting als de brandweer eraan te pas komt  ;)

Het is hier al vaak gezegd, maar goed, nog maar een variant dan:  een kortsluiting is een laagohmige verbinding tussen de polen van een spanningbron, waardoor de bedoelde belasting overbrugd wordt.

Ik ken geen enkele definitie voor kortsluiting waarin andere factoren een rol spelen. Hoe lang een kortsluiting duurt of wat de consequenties van de kortsluiting zijn, speelt geen enkele rol in het vaststellen dat iets een kortsluiting is.

Het begrip "kortsluiting" houdt ook geen waarde oordeel in. Het is de vaststelling van een bepaalde elektrische situatie op een bepaald moment. Niets meer, niets minder.