Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rode multimaus defect door jandcargo
Vandaag om 22:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:24:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 22:14:13
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 54696 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Principe discussie keerlusschakelingen
« Gepost op: 03 November 2014, 10:46:54 »
Voor de keerlus heeft Digikeijs zojuist een schakeling op de markt gebracht. Dat probleem is dus heel gemakkelijk op te lossen. Bierwagen

Alleen werkt die op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting en dat is nu juist wat je wil voorkomen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2014, 11:49:46 »
Nee hé Wim, niet weer hé?  ;D
Marius.
Marius

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2014, 12:27:21 »
Wat niet weer Marius, gewoon iemand op de feiten wijzen wat is daar mis aan?


Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2014, 12:30:41 »
Inderdaad, dat ding van Digikeijs is vergeleken met andere keerlusmodules waarschijnlijk supersnel. Maar het principe is nog steeds: wachten op de kortsluiting, en dan pas omschakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2014, 12:34:00 »
 :-X :-X :-X Ik probeer mijzelf in bedwang te houden  ;)
Marius.
Marius

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2014, 12:51:37 »
Hoi,

De DR410 is inderdaad een zogenaamde 'reactive' oplossing. Kan ook niet anders zonder externe sensoren ;)

Maar anders dan andere modules detecteert deze module niet de kortsluiting ( doet ie ook wel , maar dan met een ander doel ;) ) maar zit er een, deels in hardware opgebouwde, di/dt detectie in. Wat wil dat zeggen ? de module meet continue veranderingen in de uitgangsstroom per tijsdeenheid. Als deze verandering boven de ingestelde waarde uit komt, wordt de uitgang omgepoold. Dit geschiedt ( hardware he ;) ) binnen luttele microseconden ( theoretisch is een half DCC bit voldoende om e.e.a. te detecteren. Na de ompoling wordt de nieuwe situatie ca. 10 milliseconden 'aangegkeken'. Is de stroom verandering dan niet 'negatief' ( dwz stroom weer even abrupt afgenomen als toegenomen t.b.v. het ompolen ) en de stroom boven een bepaalde instelbare waarde blijft, wordt aangenomen dat er echte kortsluiting is en wordt dat via de diverse uitgangen aan de centrale gemeld. De uitgang wordt afgeschakeld en uiteraard vloeit er dan geen stroom meer door de 'kortsluiting'.

Als de centrale zelf geen actie onderneemt ( railspanning afschakelen ) probeert de module elke ca. 1 seconde of de eerder geconstateerde kortsluiting nog aanwezig is. Ook dit gaat weer in dezelfde rappe tijd als boven beschreven.

Dus ja, een reactief systeem, dus nee niet gebaseerd op basis van kortsluit detectie ;) Ik weet dat het verschil in de nuances ligt, maar de werkingsprincipes zijn m.i. toch echt verschillend.

Overigens heeft de nieuwe DR5033 booster ook een ompool functie, die WEL ( en ook ) via ( LocoNet ) sensoren en/of ( LocoNet ) wisselcommando's aangestuurd kan worden. Daarmee kun je dus een kortsluitvrije ( = anticiperende ) oplossing 'bouwen'. Bovendien heeft de DR5033 een z.g. softstart, waarbij de inschakelstroom begrensd wordt, zodat ook zware capacitieve belastingen ( Sounddecoders, elko's op verlichting, wisseldecoders etc. ) 'beschaafd' geladen worden en niet de volle voedingsstroom op de kop krijgen bij het inschakelen.

Voor zover een kijkje in de keuken ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2014, 13:57:09 »
Mooi verhaal Karst, maar het begin is toch echt een kortsluiting.
Een kortsluiting is een rechtstreekse, zeer laagohmige verbinding tussen beide polen van de voeding. En dat is wat er gebeurt op het moment dat een voertuig zijn eerste wiel over de railscheiding steekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2014, 14:07:38 »
Dat is dus de objectieve vaststelling, dat je dan niet moet willen een subjectieve mening.
Volgens mij schiet Theo er helemaal niks mee op als deze immer sluimerende stammenoorlog in zijn draadje wordt voortgezet.

Nog een objectief feit. Het ding werkt prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2014, 14:50:52 »
Die stammenoorlog zou niet nodig zijn als de andere stam niet zijn hakken in het zand zou zetten. ;D

Dat het ding prima werkt zal ik niet tegenspreken, maar dat is het punt niet in dezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2014, 15:17:10 »
 :-X  :-X  :-X  :-X
 ;D Marius ;D

@Karst,
Ik heb weer wat geleerd  (y), bedankt. Jammer dat mijn LK100 nog steeds werkt, maar als tie stuk gaat weet ik wat ik ga kopen  ;)
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2014, 16:24:08 »
Eentje die werkt met sensor rails  ::) ;D (y)
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2014, 16:31:17 »
Dacht het niet  ;D

Marius
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #12 Gepost op: 03 November 2014, 16:38:25 »
Dat dacht ik al  8)
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #13 Gepost op: 03 November 2014, 17:16:41 »
Dat het ding prima werkt zal ik niet tegenspreken, maar dat is het punt niet in dezen.

Voor de doorsnee modelspoorder wel denk ik eigenlijk.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2014, 18:16:02 »
Om nog wat hakken toe te voegen:  prima omschrijving, Karst.
Doet Lenz met de LK200 ook al lang.
En om nog wat zand erbij te gooien:  geen kortsluitprincipe, want tussen de 2 polen zit elektronica. Dus geen 2 polen van de voeding die aan elkaar gelegd worden.
Op zijn Duits gezegd :  Fehlstromprinzip.

Al eerder gemeld, dus we gaan gewoon door met de stammenoorlog.

Maarten.