Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door aad52
Vandaag om 16:29:47
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Piko blauwe 1000 door Arjan6511
Vandaag om 16:04:15
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 55842 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Principe discussie keerlusschakelingen
« Gepost op: 03 November 2014, 10:46:54 »
Voor de keerlus heeft Digikeijs zojuist een schakeling op de markt gebracht. Dat probleem is dus heel gemakkelijk op te lossen. Bierwagen

Alleen werkt die op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting en dat is nu juist wat je wil voorkomen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2014, 11:49:46 »
Nee hé Wim, niet weer hé?  ;D
Marius.
Marius

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2014, 12:27:21 »
Wat niet weer Marius, gewoon iemand op de feiten wijzen wat is daar mis aan?


Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2014, 12:30:41 »
Inderdaad, dat ding van Digikeijs is vergeleken met andere keerlusmodules waarschijnlijk supersnel. Maar het principe is nog steeds: wachten op de kortsluiting, en dan pas omschakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2014, 12:34:00 »
 :-X :-X :-X Ik probeer mijzelf in bedwang te houden  ;)
Marius.
Marius

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2014, 12:51:37 »
Hoi,

De DR410 is inderdaad een zogenaamde 'reactive' oplossing. Kan ook niet anders zonder externe sensoren ;)

Maar anders dan andere modules detecteert deze module niet de kortsluiting ( doet ie ook wel , maar dan met een ander doel ;) ) maar zit er een, deels in hardware opgebouwde, di/dt detectie in. Wat wil dat zeggen ? de module meet continue veranderingen in de uitgangsstroom per tijsdeenheid. Als deze verandering boven de ingestelde waarde uit komt, wordt de uitgang omgepoold. Dit geschiedt ( hardware he ;) ) binnen luttele microseconden ( theoretisch is een half DCC bit voldoende om e.e.a. te detecteren. Na de ompoling wordt de nieuwe situatie ca. 10 milliseconden 'aangegkeken'. Is de stroom verandering dan niet 'negatief' ( dwz stroom weer even abrupt afgenomen als toegenomen t.b.v. het ompolen ) en de stroom boven een bepaalde instelbare waarde blijft, wordt aangenomen dat er echte kortsluiting is en wordt dat via de diverse uitgangen aan de centrale gemeld. De uitgang wordt afgeschakeld en uiteraard vloeit er dan geen stroom meer door de 'kortsluiting'.

Als de centrale zelf geen actie onderneemt ( railspanning afschakelen ) probeert de module elke ca. 1 seconde of de eerder geconstateerde kortsluiting nog aanwezig is. Ook dit gaat weer in dezelfde rappe tijd als boven beschreven.

Dus ja, een reactief systeem, dus nee niet gebaseerd op basis van kortsluit detectie ;) Ik weet dat het verschil in de nuances ligt, maar de werkingsprincipes zijn m.i. toch echt verschillend.

Overigens heeft de nieuwe DR5033 booster ook een ompool functie, die WEL ( en ook ) via ( LocoNet ) sensoren en/of ( LocoNet ) wisselcommando's aangestuurd kan worden. Daarmee kun je dus een kortsluitvrije ( = anticiperende ) oplossing 'bouwen'. Bovendien heeft de DR5033 een z.g. softstart, waarbij de inschakelstroom begrensd wordt, zodat ook zware capacitieve belastingen ( Sounddecoders, elko's op verlichting, wisseldecoders etc. ) 'beschaafd' geladen worden en niet de volle voedingsstroom op de kop krijgen bij het inschakelen.

Voor zover een kijkje in de keuken ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2014, 13:57:09 »
Mooi verhaal Karst, maar het begin is toch echt een kortsluiting.
Een kortsluiting is een rechtstreekse, zeer laagohmige verbinding tussen beide polen van de voeding. En dat is wat er gebeurt op het moment dat een voertuig zijn eerste wiel over de railscheiding steekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2014, 14:07:38 »
Dat is dus de objectieve vaststelling, dat je dan niet moet willen een subjectieve mening.
Volgens mij schiet Theo er helemaal niks mee op als deze immer sluimerende stammenoorlog in zijn draadje wordt voortgezet.

Nog een objectief feit. Het ding werkt prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2014, 14:50:52 »
Die stammenoorlog zou niet nodig zijn als de andere stam niet zijn hakken in het zand zou zetten. ;D

Dat het ding prima werkt zal ik niet tegenspreken, maar dat is het punt niet in dezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2014, 15:17:10 »
 :-X  :-X  :-X  :-X
 ;D Marius ;D

@Karst,
Ik heb weer wat geleerd  (y), bedankt. Jammer dat mijn LK100 nog steeds werkt, maar als tie stuk gaat weet ik wat ik ga kopen  ;)
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2014, 16:24:08 »
Eentje die werkt met sensor rails  ::) ;D (y)
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2014, 16:31:17 »
Dacht het niet  ;D

Marius
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #12 Gepost op: 03 November 2014, 16:38:25 »
Dat dacht ik al  8)
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #13 Gepost op: 03 November 2014, 17:16:41 »
Dat het ding prima werkt zal ik niet tegenspreken, maar dat is het punt niet in dezen.

Voor de doorsnee modelspoorder wel denk ik eigenlijk.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2014, 18:16:02 »
Om nog wat hakken toe te voegen:  prima omschrijving, Karst.
Doet Lenz met de LK200 ook al lang.
En om nog wat zand erbij te gooien:  geen kortsluitprincipe, want tussen de 2 polen zit elektronica. Dus geen 2 polen van de voeding die aan elkaar gelegd worden.
Op zijn Duits gezegd :  Fehlstromprinzip.

Al eerder gemeld, dus we gaan gewoon door met de stammenoorlog.

Maarten.