Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 22:19:26
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:07:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:40:52
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 21:31:10
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177284 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5220 Gepost op: 26 May 2024, 20:12:45 »
Als je een frame over hebt
ik heb een liggen inonderdelen zonder de stroom banen maar met smelt plekken

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5221 Gepost op: 26 May 2024, 20:30:25 »
Ik heb in ieder geval ronde, dacht ik, zoals bij de echte. Daar heb ik in ieder geval bij de vorige (050 023) op gelet, dat die Einstromröhre een vierkante doorsnee hadden. Ik heb het nog op m'n lijstje staan dat ik een beetje de mij bekende punten nakijk: die einstromröhre in ieder geval, configuratie van de rookkastdeur qua plek v/h nummer, sowieso nummers (netjes op blik of rechtstreeks op de zijkant), stand windleiplaten. Ik heb in ieder geval de lok al uitgezocht op het (ongeveer) juiste type tender en het juiste aantal zand/stoomdommen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5222 Gepost op: 26 May 2024, 20:59:06 »
Zie Bauartunterschiede br50 op Bundesbahnzeit over de Einströmrohre: de 50 2840 heeft ronde in een S-bocht, de 050 954-7 heeft ronde leidingen die recht lopen.

Ik twijfel wel of Roco die ook gemaakt heeft... ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5223 Gepost op: 26 May 2024, 21:46:02 »
Ook een leuke instinker: op de foto's die ik heb heeft de lok van die witte cirkels op de buffers. Maar alleen voor, achter zijn ze egaal zwart :). Hoewel... bij een paar foto's in 1974 zijn ze ook zwart, bij de lokparade in mei 1975 ook en een paar dagen later bij de laatste rit met wit?!? Aargh :)

Eén van de andere loks heeft ergens tussen 70 en 75 trouwens z'n machinistenhuis uitgewisseld. Ergens een regulier machinistenhuis, op andere foto's een Ük. Dan zit je wel even raar te kijken bij het zoeken naar een lok die past bij de lok die je hebt.

Jerry: kun je een fotootje sturen van wat je nu hebt liggen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5224 Gepost op: 26 May 2024, 21:52:02 »
Een complete 50er op het frame na en de stroom banen (die zijn compleet gesmolten)
loc nummer 50 058 plastic frame oudje Fleischman

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5225 Gepost op: 26 May 2024, 23:50:13 »
Fleischmann en roco zullen niet bij elkaar passen qua onderdelen/frames.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4956
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5226 Gepost op: 27 May 2024, 00:32:27 »
Over die fading LED

Dit is een grote lijn hoe een versterkt AUX uitgang werkt. Hij schakelt tussen 'niks' of 0V / GND toe.

Ik heb hem hier getekend als schakelaar, in feite is het iets van een transistor of mosfet oid. Ik kwam er achter dat die 'schakelaar' in de open stand, toch stiekem wat stroom door liet lekken waardoor ledjes kunnen gaan faden. Dat gebeurt door die 1M weerstand. Ik weet niet wat die waarde precies is, maar maakt niet uit.


De oplossing was om de aux draad omhoog te pullen naar de 18V / blauwe draad.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5227 Gepost op: 27 May 2024, 12:47:53 »
Had niet gelezen dat je een roco had
Jammer

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5228 Gepost op: 27 May 2024, 23:10:20 »
Avondje bezig geweest treinritten te plannen.... Binnenkort moet/mag ik voor m'n werk naar Napels voor twee dagen vergaderen. Nou kan ik natuurlijk het vliegtuig nemen, maar ik heb er een sport van gemaakt om zoveel mogelijk binnen Europa met de trein te doen. Nice, München, Warschau, Bristol, Innsbruck: allemaal prima te doen.

Napels is wat tricky. Je kan er met de nightjet komen, maar ik snurk dusdanig dat ik een coupé voor mezelf alleen nodig heb en dan nog moet hopen op een goede tussenwand om moordaanslagen te voorkomen :) En eigenlijk wil ik overdag reizen, zeker als ik door de Alpen ga. Enfin, morgenochtend eens onderhandelen op m'n werk (en waarschijnlijk zelf twee overnachtingen betalen als goedkope manier om heel veel treinreislol te krijgen). Utrecht-München-Innsbruck, Innsbruck-Bologna-Napels. Terugweg 's middags van Napels naar Milaan. De volgende dag Milaan-Lugano-Basel-Utrecht.

Hoef ik gelijk niet te zutten met "zakmes en flesje drinken niet mee in de rugtas" en dat soort gerommel. Lekker in de trein zitten, boekje erbij, uitzicht, tevreden.

(Mits er geen vreselijke vertragingen zijn, maar dat is tot nu toe op dit soort reizen altijd miraculeus goed gegaan, vooral ook doordat ik in Duitsland ruime overstapmarges inbouw).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5229 Gepost op: 24 June 2024, 00:10:44 »
Twee weken geleden moest/mocht ik voor m'n werk voor een EU onderzoeksproject naar Napels. Normaliter ga je dan per vliegtuig, maar ik keek toch ook wat er per trein mogelijk was. In Italië heb je een uitstekend hogesnelheidsnet waarmee je snel op je plek bent, dat scheelt een boel. Heen en terug was allebei iets meer dan 20 uur, ik heb beide keren halverwege een nachtje een hotel gepland. Heenweg via Innsbruck en Brennerpas, terug via Milaan en Gotthardpas.

Op de heenweg (Utrecht-Keulen-München-Innsbruck) viel de trein van Keulen naar München uit. Dus... vrije keuze qua trein vanuit Keulen. Ik ben ik dezelfde trein blijven zitten tot Mannheim, wat anderhalf uur zitten op de grond betekende omdat de trein verder volgeboekt was. Vanaf Mannheim naar Ulm, zie onderstaande foto:



En vanuit Ulm via Friedrichshafen/Bodensee (zie foto hieronder) naar Innsbruck. Geluk bij een ongeluk, want de route van München naar Innsbruck heb ik al een drie keer gehad. Vanaf de Bodensee "bovenlangs vanuit het westen" richting Innsbruck nog niet. Dus hoera, derde manier om naar Innsbruck te komen (de Karwendelbahn had ik al een keer gehad, dat is echt een aanrader).



Tussen Bodensee en Innsbruck:



Innsbruck met skischans:


Ergens bij de Brennerpas:



Inmidels in het Italiaanse deel van Tirol:



Tadaah! Een rijdende Fyra:



Dat is het leuke van treinreizen, je ziet bijvoorbeeld hoe vlak de po-vlakte is. Met de Appenijnen op de achtergrond:



Uitstappen in Bologna. Zo'n al ietwat oudere Oostenrijkse eurocity is nog steeds heerlijk comfortabel:



Vesuvius bij Napels:



Met zo'n trein ging ik van Bologna naar Napels:



Rustiek straatje richting mijn hotel:



4.5 uur in de trein tussen Napels en Milaan, met alleen stops in Rome en Bologna:



Monte Cassino:



Milaan. Oh boy! Antwerpen staat bekend als spoorwegkathedraal, maar het is een keurig kerkje vergeleken bij Milaan. Wow! Hieronder de stationshal, de kaartverkoophal ervoor en het voorportaal daar weer voor. Oh... ze hadden een beetje budget over in 1930 geloof ik :)







In Milaan overnacht en 's ochtends met een stoptrein naar Lugano om daar over te stappen op de eurocity naar Basel. Selfie in de reflectie van een zwitserse trein:



3x leuke uitzichten op de Gotthardroute. Ik dacht via de 55km tunnel onder de bergen door te gaan, maar tot m'n vreugde ging ik via de oude route met keertunnels enzo. Ik was de hele rest van de dag supertevreden:







Meer iets verderop in Zwitserland:



Ik merkte vanaf Frankfurt dat er wat spoorwegliefhebbers in de trein zaten. Achter me zaten twee lui luidkeels over spoorwegonderwerpen te kleppen. Er liep iemand langs te telefoneren die "stoomtram" liet vallen. Huh? Bij Venlo zag ik spoorwegfotografen langs de lijn staan. Huh? Even op somda.nl gekeken. Oh! Ik zat zonder dat ik het wist in de eerste ICE 3 Neo die in Nederland kwam :) Hij zag er een beetje fancier uit met andere stoelen en ipad-houders achterop de zittingen enzo. Enfin:



Laatste foto vanuit Utrecht. Wel lekker dat je vanuit Basel in één keer naar Utrecht kan. (Wel vanuit Basel Badischer Bahnhof ipv Basel SBB zodat ik nog met een andere ICE vanaf SBB naar Bad moest, maar goed. Geen idee waarom mijn ICE niet in SBB begon: is die 3neo nog niet in Zwitserland toegestaat ofzo?). Enfin, weinig te zeuren, ik was precies op tijd in Utrecht:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5230 Gepost op: 24 June 2024, 07:08:03 »
Prachtig reisverslag!

Station van Milaan is inderdaad schitterend. Laatste keer dat ik er was, was in de avondspits. Dan is het aanzienlijk drukker en was het vrijwel onmogelijk om van de schoonheid te genieten.
Met vriendelijke groet
Hans

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Klaar voor vertrek
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5231 Gepost op: 24 June 2024, 08:26:13 »
Leuk! Afgezien van het uitvallen van de trein Keulen - München toch reclame voor het reizen per spoor.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5232 Gepost op: 24 June 2024, 09:04:50 »
Geinig verslag; inderdaad zie veel meer dan met vliegen (milaan! :)), maar ook een lange zit!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5233 Gepost op: 24 June 2024, 09:55:27 »
Mooie beelden van deze reis Reinout.  (y)
Ik krijg zo al weer zin om de Deutschlandkarte te gaan benutten.
Zitten op de grond heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5234 Gepost op: 24 June 2024, 10:08:20 »
Op de grond zitten in een ICE, da's al m'n derde keer geloof ik. Op trajecten waar de trein voor driekwart is volgeboekt, als er dan een andere trein compleet uitvalt of veel te laat is... dan sta je (of zit je op de grond) met je keurige reservering voor de verkeerde trein. Ach, in dit geval had ik een rustig plekje met rugsteun bij een deur die niet openging... Boek erbij en ik hou het wel uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)