Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061177 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4215 Gepost op: 19 januari 2021, 00:03:23 »
Er ratelen allemaal radertjes in m'n achterhoofd sinds ik dit bericht van Leen/St00mboy zag:

Het is alweer bijna 6 jaar geleden dat wij bij de BMB de gebaande paden verlieten en voor ons code 75 spoor op de bakovergangen schuiflasjes gingen toepassen:


In combinatie met de oorspronkelijke uitgebreide uitleg en deze toevoeging, speciaal het stukje over bogen, krijg ik hier flink wat ideeën van om een paar problematische segment-overgangen op mijn eigen baan aan te pakken.

Er is één plek waar ik raillasjes heb gebruikt op een overgang. Je mag één keer raden wat de enige plek is waar ik nog nooit een probleem mee heb gehad. Nou gaat het op de meeste plekken goed genoeg, hoor. Maar ik moet geen RP25 wielen gaan gebruiken, want dan stuitert de boel de baan uit.

In het schaduwstation heb ik de rails op de uiteinden op printplaat gesoldeerd. Dat werkt overal nog prima.
Bij de meeste bakovergangen heb ik schoeven gebruikt waar ik de rails op het gesoldeerd. Maar niet overal zijn de bakken goed genoeg netjes tegen elkaar te krijgen. Voor een eerste in segmenten opgezette baan is het best een aardige poging, maar die overgangen kunnen duidelijk beter.

Hm.... had ik die oplossing van Leen maar eerder geweten, voordat bijna alles al op z'n plek zit en geballast is :) Nou wordt het wat meer puzzelwerk. Maar ik heb in ieder geval wat ideeën om de situatie te verbeteren. Ik zal het deels op m'n eigen manier moeten doen, maar ik heb goede hoop op verbeteringen in de betrouwbaarheid!

Hmmm. Volgens mij heb ik nog maar twee peco raillasjes. Aanvullen dus. Binnenkort eens kijken wat ik nog meer nodig heb.
"Midibielzen" zijn op een gegeven moment ook handig. Daar ga ik ook over piekeren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4216 Gepost op: 19 januari 2021, 08:38:43 »
Heel mooi gemaakte foto's de vorige pagina, vooral die met een laag camera standpunt. Ook het verschil tussen openbare weg lampen en DB perron-buislamp (eerste foto) maakt het heel realistisch. Wat fotografen betreft heb ik zelf nog heel wat te leren 😜
Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4217 Gepost op: 22 januari 2021, 13:24:13 »
Nou, de extra raillasjes zijn binnen. Maandagnacht bij Weinert in Duitsland besteld en nu al binnen. Niets te klagen :)



Naast de raillasjes liggen twee herspoor-danwel-overweg-setjes van peco (in een weinert jasje). Om de bedrijfszekerheid van m'n baan te verhogen ga ik er in ieder geval eentje in m'n opklapbare gedeelte verwerken. De tweede wil ik daar ook in de buurt hebben, maar hoe of wat... in ieder geval heb ik nu eentje in m'n vingers waarmee ik kan experimenteren.

"Weinert", dus heb ik ook wat klein spul laten komen om mee te experimenteren:



Linksboven een kadee die je in de bufferbalk van een lok kan steken. Ik heb er nog een paar waarmee ik aan het werk moet, deze zou wel eens goed van pas kunnen komen.

Rechts tredes voor umbaurijtuigen. Setje voor een vierasser en een setje voor een drieasser. Ik heb tweedehands roco umbauers en her en der mist een trapje. Dan kan ik gelijk kijken hoeveel het visueel uitmaakt. Wat ook kan is dat ik één wagon helemaal mooi ombouw en dat ik die altijd gebruik als ik een foto van dichtbij maak.

Linksonder handgrepen voor de umbaurijtuigen. Dunner en mooier dan die van roco. Mijn gok is dat dit een redelijk opvallend detail gaat zijn dat de rijtuigen een stuk mooier maakt. Ik kan ook supermooie brawa umbaurijtuigen kopen, maar dat kost een bak met geld. Beetje pimpen, beetje vervuilen, reizigers erin.... Lijkt me prima.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Duitsland TP III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4218 Gepost op: 22 januari 2021, 14:08:57 »
Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien Reinout, ga het zeker volgen. 



Ik heb mijn 03 van Fleischmann(4103[03 132])welke ik had vernummerd en aangepast naar een 03 1076 weer terug vernummerd naar 03 076 met een setje nummers die ik nog had liggen. Gelijk alles aan de voorzijde even aangepakt en nu met een "loopplank/rooster" gemaakt van een stukje IKEA spatdeksel. Wellicht dat ik dit ook ga doen met mijn Umbauwagen(8 x 4 en 6 x 3) anders moet ik een geldboom vellen om die Weinert spullen aan te schaffen.
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4219 Gepost op: 22 januari 2021, 14:34:10 »
Ik heb nog ergens een zakje gebruikte medicijndoordrukstrips liggen. Daar zit ook een bruikbaar roosterpatroontje in. Het rooster van je 03 ziet er prima uit, daar heb je geen Weinert voor nodig.

Die umbauwagens hebben me zo'n €10-15 per stuk gekost. Dan vind ik het ook best duur om er voor een tientje aan treetjes onder te hangen (€10,40). Ben ik ook niet van plan. Het is wel een makkelijke manier om stukke treetjes te vervangen. En met trucjes kom je ook een eindje. Alleen het rijtuig van dichtbij fotograferen dat helemaal gepimpt is bijvoorbeeld.

Weinert is leuk, maar ik probeer het met veel mate in te zetten. Anders wordt het veel te duur :) Met even één mooie filigrane bank of prullebak waardeer je een scene al aardig op. Eeuwen geleden ook al weinert windleiplaten gekocht (maar nog niet aangebracht). Benieuwd of één zo'n (prominent) onderdeel veel effect heeft op het uiterlijk van de hele lok.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4220 Gepost op: 22 januari 2021, 15:10:08 »
In de categorie budgetvriendelijk:



Laatst heb ik het sinaasappelkistje ingepikt om er mooi dun triplex uit te winnen. Geen idee waar ik het voor ga gebruiken, maar het komt vast wel van pas.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4221 Gepost op: 22 januari 2021, 15:16:48 »
 
Citaat
medicijndoordrukstrips
Er zijn ook van die vormen die lijken op de ouderwetse ( ik zag laatst dat het weer trendy wordt!)stalen geëmailleerde badkuipen...
Leuk om die met wat witte verf en roestsporen"op te waarderen" als drinkvoorziening voor in de wei, of op het erf , voor het vee...

Jos, die dit draadje bijna dagelijks bekijkt en leest... (y)
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4222 Gepost op: 22 januari 2021, 16:26:35 »
Begrijp ik het nou goed dat je alleen de kapotte treetjes door die supertreetjes van Weinert gaat vervangen ? Gaat dat niet opvallen; één rijtuig met verschillende treetjes ?

Ik wil ook mijn (tweedehandse) Roco "Umbauwagen" gaan pimpen. Hoeveel van die "Griffstangen" zitten er eigenlijk in die "Großpackung" van Weinert ? Roco rekent voor een setje 6,80 euro en dat is ook niet weinig.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4223 Gepost op: 22 januari 2021, 16:38:57 »
Ik moet inderdaad oppassen dat het verschil niet op gaat vallen. Rare mix tussen "ik ga er van uit dat het niet al te veel opvalt" en "ik hoop dat het er een stuk beter uitziet". Niet consequent. Kapot + vervangen was een belangrijke reden, want die treetjes zitten aan het frame vast en kan je niet los krijgen. Tweede reden was dat ik het effect er een keertje van wilde beoordelen. Want een foto zoals hieronder wil ik nog wel een keer maken:

Diezelfde leerling mag vervolgens de lok voor de trein zetten. Omdat Moritz op de treeplank van de eerste wagon plaats heeft genomen om zijn vacht te wassen geeft Claus zijn leerling te verstaan dat hij hem hoogstpersoonlijk tot Schwarzburg achter de laatste wagon mee gaat slepen als meneer de Kater ook maar een millimeter van z'n plaats komt bij het aankoppelen.



Daarvoor hoeft er maar op één wagen aan één kant dat moois te zitten.

Die Großpackung: 16 handgrepen. €22,60. Hoeveel zitten er in een roco setje?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4224 Gepost op: 22 januari 2021, 16:44:19 »
Wel vrees ik dat ik er de bestaande gaatjes van roco voor dicht moet smeren, schilderen en dan kleine nieuwe gaatjes moet boren (0.6mm). Er zit een boormalletje bij om dat nauwkeurig te kunnen doen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4225 Gepost op: 22 januari 2021, 16:46:08 »
Daar kan ik binnenkort op antwoorden. Mijn bestelling is bij MTE in Vlaardingen gearriveerd, maar omdat ik nu niet kan afhalen moet het worden opgestuurd.
Voorlopig ga ik ervan uit dat één setje voldoende is voor één rijtuig.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4226 Gepost op: 22 januari 2021, 16:48:17 »
Ja, dat malletje zag ik al in het zakje zitten. Probeerde nog het aantal handgrepen te tellen, maar daar werd ik een beetje duizelig van  :).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4227 Gepost op: 24 januari 2021, 22:21:37 »
Ik heb de overweg/herspoordingus op z'n plek geklikt. Dit is een plek waar ik een overweg wil hebben èn het ligt vlak na de klapbrug, dus sporadisch ontspoort hier wel eens wat. Dan accepteer ik maar iets dat er niet 100% goed uitziet in ruil voor wat bedrijfszekerheid.



Dit is de overweg (uit Uersfeld):



Met een interessante knipperlichtinstallatie. Die moet ik dus nog eens nabouwen:



Een maatschets van mij uit 1991!



Niet alle maten hierboven kloppen helemaal. De overweg zou 4 meter breed zijn. Ik hou het toch maar op 6 meter, dat klopt beter met de rest.

Omdat het een herspoorinrichting is, zitten er aan beide kanten geleidingsstukjes aan vast. In werkelijkheid zit er alleen zoiets aan:



Aan de stationskant heb ik het geheel dus maar recht afgesneden, dan ziet het er aan die kant beter uit. Vanaf deze kant ontspoort er nooit iets:



Het middenstuk heb ik wat opgeruwd om de allerergste plasticglans eraf te halen. En de zijkanten heb ik bruin geschilderd. Dan kan er later eventueel nog een vrutteltje roest overheen.



Nou, hij ligt op z'n plek. Aan het begin van de klapbrug zie je de afgesneden restanten, daarmee heb ik ik die richting ook voor een hersporingsmogelijkheid gezorgd. Die kant uit gaat het meestal wel goed, maar toch.



Zo, da's een eerste kleine beginnetje van wat landschap bij Berenbach. Waarschijnlijk ga ik nu eerst met andere zaken verder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4228 Gepost op: 26 januari 2021, 17:30:19 »
Ik zit eigenlijk niet op instagram, ik heb er alleen een account genomen om de eifelquerbahn te steunen. In het maandelijkse update-mailtje zag ik zonet verrassenderwijs iets interessants: iemand bouwt station Mayen-Ost na. Verder heb ik die baan nog niet op internet kunnen vinden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4229 Gepost op: 26 januari 2021, 19:06:45 »
Reinout,

ik zag je overweg/herspoordingus op je site. Handig ding . Ik heb nog al wat overgangen in mijn modules. Lijkt me wel wat. Waar heb je dat van gemaakt. Lijkt dun beukenhout ?

Hoor graag Eric