Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062825 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3975 Gepost op: 28 juni 2020, 14:20:52 »
Met een trapez tafel moet je wel een dienst regeling hebben. Want hoe weet die lokfuhrer anders of hij moet stoppen of doorrijden? Want het is niet standaard stoppen. En een strecke telefoon is ook een pre.  Je kan ook zonder trapez tafel. Dan is er gewoon standaard op het hele traject maar 1 trein onderweg. Voor modelisti niet zo spannend.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3976 Gepost op: 08 juli 2020, 23:25:36 »
De Trapeztafel ga ik het later nog wel over hebben. 't Komt allemaal goed. Ben nu even druk bezig met wat fietsonderhoud en met regentonnen. Binnenkort vakantie.

Iets leuks voor tussendoor: spinnetje op bezoek. Even scrollen of zoeken naar "Kulleraugen". Heerlijk. Spinnetje dat een pas gebouwd modelbouwhuisje inspecteert.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3977 Gepost op: 13 juli 2020, 11:36:57 »
Reinout fijne vakantie.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3978 Gepost op: 08 augustus 2020, 23:19:36 »
Bedankt :) Inmiddels ben ik weer een weekje terug. Ik heb me nog niet met de modelbaan bezig gehouden. Beetje lezen, beetje in de tuin hangen, beetje dochterlief over een weekje naar haar studentenkamer verhuizen, dat soort spul :)

Twee DSO linkjes:

- 50'er richting/vanuit Mayen in Koblenz. Foto 8 t/m 14 zijn interessant omdat er een grote witte vlek op de lok zit. Een slechte afdichting van de lichtmachine?

- 1981-1991 op de Eifelquerbahn. Prachtige foto's. Deels had ik ze al eens eerder gezien, deels ook niet. Moooi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3979 Gepost op: 09 augustus 2020, 08:35:04 »
Inderdaad heel leuke foto's (vooral de tweede link).

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3980 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:50:23 »

- 50'er richting/vanuit Mayen in Koblenz. Foto 8 t/m 14 zijn interessant omdat er een grote witte vlek op de lok zit. Een slechte afdichting van de lichtmachine?

Reinout

Zijn dat geen sporen van kalk, opgedroogd na een flinke lekkage van water of damp?

Groeten,

Christoph

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3981 Gepost op: 28 augustus 2020, 08:40:42 »
Hoi Reinout,

Heb je intussen je make-up koffertje van Ali al ontvangen, en zo ja, passen de flesjes er in?

M.vr.groet,

Aad

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3982 Gepost op: 28 augustus 2020, 13:21:00 »
Koffertje heb ik al weken in huis, maar ik heb inderdaad nog niet getest of de flesjes passen. Hmmm... :) Beetje afgeleid door andere dingen. Zal er binnenkort naar kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3983 Gepost op: 30 augustus 2020, 22:09:12 »
Weer kwam er wat afleiding om de hoek kijken. En wel in de vorm van een nieuwe tweedehands ligfiets:



Hier netjes enigszins-forum-relevant in de trein gefotografeerd :D Dit is m'n tweede ligfiets. De reguliere gebruik ik voor woon-werkverkeer, boodschappen, enz. Bombestendige banden, naafdynamo, grote fietstassen: allemaal erg handig voor dagelijks gebruik, maar niet noodzakelijkerwijs bevorderlijk voor de snelheid.
Dus.... een tweede goedkope ligfiets, maar dan eentje die ik licht wil houden. Dunnere banden, geen fietstassen, enz. Dan is er gelijk een reserve-ligfiets zodat dochterlief als ze thuis komt ook een fiets heeft die ze kan gebruiken. Nu heeft ze al twee keer haar fiets uit Nijmegen mee in de trein naar huis genomen om hier in Nieuwegein ergens naartoe te kunnen fietsen... Dat hoeft nu dus niet meer.

Laatst heb ik ook twee tijdschriften gelezen.



Bovenstaande vond ik interessant omdat iemand Altenkirchen (Westerwald, dus bij de Eifel aan de overkant van de Rijn) had nagebouwd. Interessant hoe hij het deed. Er gaan drie lijnen naar toe, maar eentje is er vrijwel buiten gebruik. De twee resterende lijnen komen aan dezelfde kant het station in, dus is het effectief een Spitzkehre. Een lijn zichtbaar, de ander loopt door een tunnel en allebei komen in hetzelfde schaduwstation aan: leuk idee.
Het sporenplan is al tientallen jaren hetzelfde, dus kan hij treinen uit meerdere periodes gebruiken.

Tegenvaller was alleen dat hij, naast wat echte Altenkirchen-gebouwen, ook twee items uit Thüringen geeft gebruikt, namelijk het (dus niet kloppende) stationsgebouw en een opvallend viaduct.



Bovenstaande blad ben ik blij mee. Mooie foto's, goed overzicht, goede achtergrondinformatie. Het gaat over de Taunus. Da's ongeveer "onder de Lahn, rechts van de Rijn, boven Frankfurt". Een relatief bekende stilgelegde lijn daar is de Aartalbahn Diez-Schwalbach-Wiesbaden. "Langenschwalbach" rijtuigen zijn voor die lijn gebouwd. Vanuit Limburg (vlak bij Diez) reden er ook veel accutriebwagen op die lijn. Ik had van de auteur van dit blad eens een tweedehands fotoboek gekocht dat over die Aartalbahn ging, dus ik vreesde een beetje dat dat het gros van de pagina's op zou vreten. Maar nee, de aandacht wordt keurig over het hele gebied verdeeld. En daar zit veel interessants tussen.

Leuk is ook dat er bij veel lijnen staat dat ze nog steeds in bedrijf zijn of recent weer in bedrijf genomen zijn. Meestal worden zijlijntjes opgeheven, maar in deze buurt leven er nog verdacht veel. Opgenomen in de S-Bahn van Frankfurt, bijvoorbeeld. Of succesvol geheractiveert. Dat geeft een positieve toon aan het blad.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3984 Gepost op: 30 augustus 2020, 22:16:27 »
Hoi Reinout,

Snap dat jij blij bent met je ligfiets, maar persoonlijk vindt ik ze gevaarlijk.
Daarmee bedoel ik dat de snelheid moeilijk in te schatten is en dat het visuele oppervlak klein is.

Maar blijf er van genieten hoor  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3985 Gepost op: 31 augustus 2020, 10:50:10 »
Ach, het valt wel mee hoe gevaarlijk ligfietsen zijn. Meestal geef ik 'em genoeg te eten 's ochtends vroeg. Tot nu toe heeft hij nog geen één voetganger opgegeten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3986 Gepost op: 31 augustus 2020, 11:13:29 »
Ik rij zelf op een driewieler met 2 voorwielen, ik zit zo laag bij de grond als mogelijk. Om gezien te worden, heb ik er een grote zwarte piratenvlag opgezet met reflecterend tape om de randen.

Het is trouwens een broodje aap dat ligfietsen slecht lichtbaar zijn. Iedereen blijft dat maar zeggen, maar ik rij zelf ook auto en ze vallen mij altijd eerder op.

Ze gaan ook niet bijzonder snel. Ik ga denk ik ook niet harder dan ~25km/u gemiddeld. En in woonwijken scheur ik zeker niet met 25km/u voorbij onoverzichtelijke kruispunten. Je moet beter oppassen op die grijze bollen. Het valt mij op dat een bejaarde op een E-bike zich liever dood rijdt dan dat hij/zij zijn voorrang niet krijgt.

Wat ik zelf irritant vind, zijn de honden. Honden hebben de neiging om altijd te blaffen naar m'n fiets. Ik kan bijna nooit van heerhugowaard naar purmerend fietsen zonder dat er naar me geblaft wordt  :(

Als ik ooit geld heb, wil ik zeker nog zo'n tweewieler proberen  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3987 Gepost op: 31 augustus 2020, 12:19:12 »
Dat ligt hem niet aan jou maar misschien maakt je fiets een bepaald geluid waar de honden door getriggerd worden. Bij ons op de buurt wandelt ook een man en het hondje is de rust zelfe tot er een scootmobiel langs gaat dan slaat het keffertje aan . En niet bij e-bikes of brommertjes .

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3988 Gepost op: 31 augustus 2020, 13:18:14 »
Ik heb wel eens gehoord dat, door de soort beenbeweging, je er voor een hond uitziet als een vluchtend prooidier en voor een paard als een aanvallend roofdier.

Niet gezien worden: grotendeels fabeltje. Hoe vaak een klein kind niet van een halve straat afstand "mamma, mamma, kijk eens wat een leuke/rare fiets" roept...
En 's nachts wordt mijn voorlamp kennelijk wel gezien (en zo'n brompton-vouwfiets-lampje op 30 cm hoogte), maar overdag de hele rest van m'n romp kennelijk niet omdat het te laag is? De bovenkant van m'n hoofd zit net een cm of 10 onder het niveau van een dak van een personenauto. Dus van personenauto's zie je alleen de bovenkant? En niet de motorkap? En dus ook niet de koplampen, want die zitten ook te laag?

Oh ja, de strepen op de weg zitten op nul centimeter hoogte. Die zijn dan zeker weten niet zichtbaar!

Dus.... grotendeels fabeltje, inderdaad.

Wat het volgens mij is: je kijkt als mens gewoon niet goed. Eens een artikel over gelezen met technische achtergrondinfo. We kijken best wel slecht... Ook ik zie, net als iedereen wel eens een auto of een fiets over het hoofd. Dan is het "oeps, sorry, mijn fout". Maar mocht het een keer een ligfiets zijn, dan is het subiet niet "oepsie, mijn fout" maar "stomme ligfiets". "Attribution bias" ofzo?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3989 Gepost op: 31 augustus 2020, 14:09:35 »
Citaat
Het valt mij op dat een bejaarde op een E-bike zich liever dood rijdt dan dat hij/zij zijn voorrang niet krijgt.

Die zullen er ongetwijfeld zijn en die kom ik ook wel eens tegen.
Maar veel vaker 50-min-ers die met ware doodsverachting, demonstratief elke verkeersregel negerend door de stad racen en die grijze bollen naroepen dat ze uit moeten kijken nadat het weer eens een keertje nog maar net goed gegaan is.

Maar goed, ik heb geen probleem met ligfietsen, eigenlijk zie ik ze altijd wel aankomen.