Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 60760 Loc-Decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:43:18
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 20:43:12
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 20:34:21
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 20:24:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 20:22:46
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 20:20:38
Cubana door Valentijn
Vandaag om 20:18:26
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door RobK
Vandaag om 20:15:42
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
Vandaag om 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
Vandaag om 20:11:34
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door iarnrod
Vandaag om 20:08:47
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 19:58:44
ombouwen van een marklin 3071 door thalys
Vandaag om 19:40:14
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 19:37:18
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
Vandaag om 19:25:12
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Karben
Vandaag om 19:05:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 18:54:58
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 18:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:49:12
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 18:10:30
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Olav
Vandaag om 18:01:58
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Maarten.T
Vandaag om 17:53:56
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:39:45
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Erik_omBC
Vandaag om 16:16:50
Modelspoorbaan Fleischmann door spoorzeven
Vandaag om 16:03:44
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:55:27
Märklin/Trix TGV Thalys openen door Dave.......
Vandaag om 15:20:47
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:21
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 677985 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3795 Gepost op: 23 februari 2020, 15:21:31 »
Zoals in dit filmpje?

<a href="https://www.youtube.com/v/K3XDY45Akrw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/K3XDY45Akrw</a>

Zoniet? toch een leuk filmpje....

Groet Jeroen

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 9591
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3796 Gepost op: 23 februari 2020, 15:29:52 »
Mooi filmpje  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3797 Gepost op: 23 februari 2020, 15:50:18 »
Tijgernootje: leuke beschrijving!
Dat soort beschrijvingen staat ook in het "OOK" rangeren-boek. En dan dus uitgebreid met foto's en diagrammen... Stapel werk dat daarin zit.

Jeroen: leuk fimpje!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3798 Gepost op: 23 februari 2020, 17:20:24 »
Zonet m'n inkopen van gisteren opgeruimd. Het werk was vooral het openknippen van de kadee zakjes en het eruitschudden van de koppelingen in het juiste vakje in de opbergdoos. Als je je vergist ben je een half uur bezig om de verschillende maten weer uit elkaar te halen...

Ik deed het goed, dus kon ik het halfuurtje aan het omwisselen van koppelingen besteden :) Drie "Ommi 51" met kadee's:



Daarna wilde ik de ladingimitaties eruit halen om wat gewicht toe te kunnen voegen. En om te kijken of ik betere ladingen erin kan wurmen. Maar dan moet eerst die lading eruit... Met een mesje aan de zijkant ertussen vrutten bleek te werken:



Nu de keukenweegschaal erbij, want die wagonnetjes zijn naar mijn smaak wat licht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3799 Gepost op: 23 februari 2020, 20:46:54 »
Zo, ze zijn gewogen en ik heb er een setje kogeltjes ingestooid:



Reguliere alleslijm van de pipoos erin en de kogeltjes erin strooien:



De kogeltjes vervolgens met een stokje netjes verdelen:



Dit heb ik met twee wagens gedaan. De andere had ik tegen die tijd al uit elkaar gehaald. Hiervoor gebruikte ik een tip uit het "Lümmeln" draadje:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,6345779,6347733#msg-6347733

Ik heb de bovenkant er op die manier vanaf gekregen. De "uitstekende stokjes" aan de onderkant uit het chassis trekken. Ze zitten er met een nokje in. Beetje naar buiten bewegen en je krijgt het zonder beschadigingen los:



Even een extra linkje richting Lümmeln waar recent die Ommi 51 langs kwam. Pagina ervoor, pagina erna. Het gelinkte bericht gaat over iets dat ik nog moet doen: een paar likjes witte verf. Bremsecken. Nog nooit van gehoord. Ik meen naar aanleiding van dat laatste artikel te mogen concluderen dat het in Epoche IV niet meer nodig was. Maar goede reden om er op één van de drie wagens wat aan te brengen ter eenvoudiger identificatie.

Bij Lümmeln werd een deel van de bedieningshendels zwart geschilderd. Dat heb ik, wederom ter eenvoudige identificatie, ook gedaan. De setjes heb ik vervolgens aan een lange cocktailprikker ter droging opgehangen:



Op die manier heb ik één normale, eentje met witte Bremsecken en eentje met zwarte stengels.

Het chassis heb ik ook her en der netjes zwart (=niet-glimmend) gemaakt:



Dit ter voorbereiding op wat vervuiling. Daar moet ik qua goederenwagens ook maar eens aan geloven :)

Tot slot nog wat destructieve neigingen. Als je de nokjes van de onderkant van de bakken grotendeels weghaalt staat het mooier. Ok. Kniptang erbij... En daarna nog wat snijden en vijlen:



Pffff, wat een werk voor één wagentje. Gelukkig heb ik er maar drie, in plaats van het Lümmelner Tiental ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3800 Gepost op: 24 februari 2020, 22:35:17 »
Wat wit bij de reminstellingshendelsofhoedatookheet. En wat roestkleur bij de remmen:



Daarna vallejo roodbruine wash en zwarte wash gebruikt.
Daarna met de zaterdag gekochte Noch poedertjes aan de slag. Roestkleur op het onderstel en een klein beetje her en der op het mechanisme. Daarna zwart/roet erover. Deels over het onderstel om de roestkleur wat af te zwakken. En over de laadbakken:



Het onderstel zit weer in elkaar:



En de bakken zitten er ook weer op:



De onderste wagen is de vervuilde, de middelste is niets aan gebeurd en bij de bovenste heb ik wat olieverf-vernis op de bakken gedaan. Die laatste is al wat minder plastic-achtig.
Bij de onderste zie je helaas wel dat ik de bakken met secondelijm vast heb moeten lijmen, zucht.
Ik heb dan ook de beslissing genomen om bij de andere twee wagens de bakken gewoon te laten zitten. Scheelt ook weer werk. Als ik het later nog eens op m'n heupen krijg kan het alsnog.

Hieronder zie je de vervuilde wagon nog beter:



Ik vind zelf het onderstel iets te roestig/stoffig. Het vet op de buffers ziet er deels daardoor wat raar uit.
Ook heb ik het idee dat een deel van het leuke effect van de poeders weggevallen is doordat ik na afloop met de kwast matte lak aanbracht. Dat had ik, als experiment, aan het begin ook gedaan, dus dat wilde ik na afloop ook doen.

Ach ja, het is veel beter dan een plastic wagen :) De andere twee ga ik op andere manieren vervuilen. Ik moet ervaring opdoen en dan zijn drie van dit soort identieke wagonnetjes prima.





In de twee foto's hierboven zie je de twee matte basislagen waarmee ik nu ga experimenteren. De ene wagon heb ik met de kwast van Talens matte vernis voorzien. Die vernis werd een keer tijdens Ontraxs aangeraden door een engelstalige figuurtjesbeschilderaar. Er komt een putlucht vanaf, maar het is wel lekker vloeibaar spul dat je ongegeneerd met een kwast lekker in alle hoekjes kan kliederen. In ieder geval, ik heb zonet ongegeneerd gekliederd: morgen maar eens kijken of ik ga gillen of dat het ergens op lijkt :)

De andere wagon heb ik met een spuitbus vallejo matte lak bewerkt. Wéér had ik het idee dat het niet echt een mooie egale laag gaf, maar een tikkie vlekkerig resultaat. Een tweede laag kan helpen. Of het was een te dunne laag. Of een te dikke. Ik zal kijken of ik er nog een foto van kan maken.

De spuitbus-wagon ga ik denk ik met m'n verzameling "AK weathering pencils" te grazen nemen. Eens kijken hoever je daarmee komt. Waarschijnlijk moet ik er ook wel iets anders bij gebruiken.
De vernis-wagon? Waterverf-tubes van de Action :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3801 Gepost op: 24 februari 2020, 23:07:23 »
Je bent leuk bezig! Slim om niet alles in een keer aan te pakken, elke keer een paar stuks is prima.
Heb trouwens niet de illusie dat de verwering meteen naar je zin is.
Zelf heb ik na een modelschilderklusje wel eens verf over en pak dan een willekeurig modelletje om er nog een een verfstreek op te geven, ook wel eens met kwasten die al vrijwel droog zijn.
‘Notbremse’ weet je inmiddels te vinden. Zijn werkwijze is met erg verdunde acrylverf regelmatig een model te behandelen. Heel meditatief. Hij voorkomt op die manier dat hij te zware en oncontroleerbare kleuraccenten neerzet.

Ik blijf je werkzaamheden gespannt volgen.

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3802 Gepost op: 24 februari 2020, 23:36:35 »
Ja, die "Notbremse" is lekker bezig op Stummiforum.
M'n waterverf-experiment heeft ook z'n oorsprong op Stummiforum. Ik moet weer eens opzoeken wie dat nou weer was... Ook daar was het voordeel van dat je niet gelijk in één keer een grote plak verf aanbrengt, maar dat je het effect geleidelijk opbouwt. Net zoals met die erg verdunde acrylverf.

Grappig. Er zijn echt een heleboel manieren waarop je te werk kan gaan :)

Zo wil ik ook nog een keertje op een stoomlok de botte methode toepassen die bij de Repabahn werd gebruikt: stoomlok met matte vernis ondersmeren en er dan roetpoeder overheen strooien :) Het zag er op de foto's best aardig uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3803 Gepost op: 24 februari 2020, 23:57:30 »
Je kunt zelfs gewoon grafietpoeder over je stoomlocs kwasten ...

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3804 Gepost op: 25 februari 2020, 11:07:07 »
Foto van het resultaat na één keer vallejo matte lak spuitbus:



Zelfde resultaat kreeg ik met een humbrol spuitbus.
Is dit normaal? Het ziet er zo niet-egaal uit. Doe ik iets verkeerd?
Ik heb de bus goed genoeg geschud.
Vanuit 20-30cm gespoten.
Heen en weer gaande beweging.
Beginnen en eindigen "buiten" het model.
Keertje of twee, drie heen en weer gegaan over het model.

Heeft iemand ervaring met matlak uit een spuitbus? Hoe doe je het?

Wat ik nog kan proberen is om wat sneller heen en weer te gaan. Dan is het misschien wat meer "mist" wat er nog egaler op neerdaalt.

Enfin, ik zoek wat feedback :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3805 Gepost op: 25 februari 2020, 11:52:42 »
Dit lijkt een slechte hechting
Vettig,of door een watergedragen onderlaag

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3806 Gepost op: 25 februari 2020, 12:30:33 »
Oh $%&^#!
Daar zou je best eens de spijker op z'n kop kunnen slaan: ik heb niets aan ontvetten gedaan.......

Dit effect zou dan komen omdat de lak niet goed hecht en dus een beetje gaat clusteren?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

modelattic

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3807 Gepost op: 25 februari 2020, 13:37:34 »
Spuitbus even in heet(geen kokend)water houden.word de verf wat "dunner"van en de druk in de spuitbus is wat hoger.
Ik maak altijd alles af waar ik aan beg

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3808 Gepost op: 25 februari 2020, 15:52:36 »
Dit soort spuitwerk kan je beter met een lagere druk doen
Warmte in de verf is wel weer goed,omdat deze dan sneller droogt(verdunner verdampt)
Reinout
Pak een keuken (schuur)sponsje,en ruw het iets op,en dan nogmaals zoals je gedaan hebt spuitenLiever wat sneller heen en weer
Krijg je dunnere laagjes(minder kans op zakkers) en je kan wat vaker een laagje doen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3809 Gepost op: 25 februari 2020, 18:44:34 »
Zoals in dit filmpje?
Zoniet? toch een leuk filmpje....

Groet Jeroen
Bediening Du Pont,blijf t zo noemen,i.d.d. zoals op je gelinkte filmpje  8)

Voor een soort impressie van de Zeehaven lijn te Ddr kun je (gezien vanaf het absolute eindpunt v/d stamlijn,ofwel VolkerRail) bekijken hoe die stamlijn eruit ziet.
https://www.youtube.com/watch?v=S0nVRrE6Jyw
(ongeveer de 1ste 28 min)