Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062810 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3765 Gepost op: 04 februari 2020, 01:39:36 »
Ik geloof dat ik zonet wat protest van mijn dochter hoorde... :) Het gaatje komt in haar muur :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3766 Gepost op: 04 februari 2020, 07:20:06 »
Is het niet direct akkoord als het een roze veld spoor loc wordt? ;D
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3767 Gepost op: 04 februari 2020, 19:53:00 »
Leesvoer!



Even doorgebladerd. Ziet er goed uit. Eerste helft is een bak gedetailleerde rangeervoorbeelden van de echte spoorwegen. Dan een hoofdstuk theorie/filosofie. En de tweede helft is gevuld met gedetailleerde rangeervoorbeelden op modelbanen. Bijvoorbeeld 8 pagina's lang foto's van één buurtgoederentrein en al z'n individuele bewegingen om een viertal wagens uit te wisselen :D Heerlijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3768 Gepost op: 04 februari 2020, 21:43:56 »
Oh lekker! Die staat ook op mijn verlanglijst :) De "Leseprobe" op de internetsite ziet er al goed uit.
Waar heb je hem gekocht? Direct bij VGBahn of gewoon in Nederland in de boekhandel?
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3769 Gepost op: 04 februari 2020, 21:45:02 »
Aha, de recensie waar ik toch stiekem nog op gehoopt had. Dank, Reinout!

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3770 Gepost op: 04 februari 2020, 22:47:16 »
Wolter: ik heb hem alleen nog maar doorgebladerd, hoor. En 24 fotobijschriften gelezen :)

Wim: ik heb hem bij mixmediastore.nl besteld. Daar bestel ik die duitse tijdschriften tegenwoordig.
Tenminste, degene die ik niet snel mee kan pikken bij een boekhandel of bij kuipers hobbyhuis.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3771 Gepost op: 05 februari 2020, 08:55:42 »
lijkt mij een erg fraai boek, want rangeren is nu een maal leuker dan rondjes rijden op de baan.



mvgr Evert en Bas

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3772 Gepost op: 05 februari 2020, 12:48:42 »
Dank je Reinout!
Als ik binnenkort in Nederland ben, zal ik eens even snuffelen bij de modelspoorwinkel en de boekhandel. Lukt het daar niet, dan bestel ik hem :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3773 Gepost op: 05 februari 2020, 23:04:52 »
Die van het linkje is prachtig. Veldspoor door een gaatje in de hoek. Simpel heen en weer.

Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3774 Gepost op: 09 februari 2020, 21:54:30 »
Eindelijk heb ik iets qua "formeel" rangeren gedaan. Dat was altijd wel m'n plan, om een beetje fremo-achtig los te gaan. Echte ladingen met echte bestemmingen. Iets van wagenkaarten en/of vrachtbriefjes (in wat voor vorm dan ook).

Zaterdag heb ik op m'n gemak twee uurtjes gerommeld en iets in elkaar geklust. Niet af, niet perfect, maar het is een beginpunt. Wat niet werkt kan ik nu vaststellen en wat wel werkt kan ik houden of verbeteren.



Hierboven zie je een stapel krabbels in een onleesbaar handschrift ;) Maar het is voor allebei m'n stations een eerste lijstje met klanten plus de verwachte ladingen per zes dagen plus het soort wagen wat ervoor nodig is. In Berenbach 9 rongenwagens, dus anderhalf per dag. Een kolenwagen per zes dagen. Twee gesloten wagens (eentje leeg ter belading, ik moet nog kijken waarmee) en eentje met wat voorraden voor de kazerne ofzo?). Twee keer gas per week. Op het moment heb ik maar één gasketelwagen, dus "gas" betekent halen danwel brengen. Een zelflosser met grind voor het bouwdepot. En 8 ladingen schwerspat. Als een setje van 4 wagons vol is moet 'ie opgehaald worden, dus da's twee treinen per week.

In totaal 23 per week (van 6 goederenvervoerdagen). Ik gooi voor dit station met een dobbelsteen. Alle kanten (6...) bij elkaar is 21. Dus "2" tekort, gemiddeld. Dus ik tel "1" als "2" en "3" als "4". Dan klopt het gemiddeld. Eens kijken hoe het in de praktijk functioneert...

Het idee is dan om, in de juiste verhouding, een 23-tal of 46-tal kaartjes te maken. Daar had ik nu nog geen zin in, dus gooide ik. Een 4. Ik koos in een redelijke verhouding 4 kaartjes en schreef ze ter plekke. Wat moet erop?



2 rongenwagens, 1 gasketelwagen halen/brengen (halen in dit geval omdat er eentje stond) en 1 lading schwerspat.
Bij de wagons heb ik op de eerste regel de soort wagon geschreven. De tweede de lading. De derde waar het heen moet.

Linksboven staat een rondje+pijltje. Pijltje omhoog voor lading die vanuit het schaduwstation omhoog de lijn op moet. Pijltje omlaag voor lading die naar beneden, naar het schaduwstation moet.

En, als experiment, een getal erin. Van links naar rechts in de trein moeten de nummers oplopen. 0 links, 10 daarnaast, dan 20, enz. Een simpele manier om de trein in de juiste volgorde te krijgen. Ik heb alleen tientallen gebruikt om in de experimenteerfase nog ruimte tussen de getallen te hebben :)

De bovenstaande briefjes waren de ladingen en lege wagons voor Berenbach.



De wagons in de stations, zoals de "lege" hierboven, heb ik ook van briefjes voorzien. Terug naar xyz via Mayen.



Daarna in het schaduwstation de juiste wagons erbij zoeken. Inclusief goederentreinbagagewagen met getalletje "0" in de cirkel. Die moet vooraan! En op de terugweg heeft hij "99". Dit uitzoekwerk van de juiste wagons was leuk. Doelbewust wagons opzoeken is toch iets anders dan willekeurig een paar wagons pakken, hoe goed bedoeld ook.



Bezig met rangeren in Berenbach. De twee lege rongenwagens heb ik al met de gereedstaande volle uitgewisseld. Zoals je ziet moet ik nog wel wennen aan de administratie. Er is ook nog geen opbergsysteem voor. Eerst maar eens doorkrijgen wat er nodig/handig is...



De trein is in Kelberg aangekomen. Aan het eind hangt de ketelwagen die in Berenbach keurig volgens plan was opgehaald, bijvoorbeeld. De gesloten wagen en de graanzelflosser zijn zonet bij de landhandel vandaan gehaald en worden nu tegen de rest van de trein aangedrukt.



En hierboven staat de trein klaar om terug te rijden richting Mayen. Best een aardige lengte, dit gaat al richting de maximum capaciteit van m'n arme korte spoortjes. Het scheelt natuurlijk dat er een lange gasketelwagen in de trein zit.

Dit was het resultaat van een "4" voor Berenbach-Ulmen en een "1" voor Kelberg. Grappig om te zien dat de vorige dag in feite ook meetelt, omdat dat bepaalt hoeveel wagens er afgevoerd moeten worden.

Ik ben benieuwd! Poging één is wat mij betreft geslaagd. Dit smaakt naar meer. Wel ga ik natuurlijk zoeken naar een handiger systeem dan handgeschreven dunne memovelletjes. Wagenkaarten? Hoesjes voor kleine vrachtbrieven? Computerprogramma? Opbergvakjes? Magneten? Klitteband? Enz. Enz.

Leuk :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3775 Gepost op: 10 februari 2020, 02:18:01 »
Hoi,

Opzich is het een leuk idee om wagenkaarten en lading briefjes tegebruiken.

Eigenlijk zou hierover een apart draadje voor geopend moeten worden.

Volgens mij voegt het nuttig speelelement toe voor een baantje met rangeeropties, zoals die van jou dan wel andere kleiner baantjes. Je moet dan een opdracht uitvoeren wat toch net eventjes weer iets anders is dan zomaar wagentjes plaatsen en oppikken.

Onze Amerkiaanse medemodelspoorders doen altijden niks anders als je een blad als de Modelrailroader mag geloven.

Er zijn ook nog wel wat variaties te bedenken op dit thema. Zoals een bepaalde opdracht uitvoeren met een bepaalde locomotief, Bijv. Neem een V100 en rijdt een personentrein met silverlingen van A naar B. of rijdt een naguterzug van A naar B en zet de wagens uit bij de verschillende klanten. Als er bijv 2 klanten zijn die in total 5 lege rongenwagens nodig hebben dan kun je zonder op de wagennummers te letten de ene 3 wagens geven en de andere  2 onder het motto beide klanten hebben namelijk lege wagens bestelt. Volgens mij kun je allerlei soorten elementen toevoegen zoals bepaalde wagens op bepaalde dagen of een minimum per klant (zoals je schwerspat wagens).

Wat een makkelijk format is voor een ladingbriefje daar ben ik nog  niet helemaal uit. In iedergeval moet het een bestemming, iets met ladingsoort, herkomst hebben. Als je een wagenkaart zou gebruiken kun je het op de een of andere manier "aan vastmaken"  Als je zoekt op modeltrain car cards vind je tig voorbeelden. Marklin of Sweden heeft ook download voorbeelden en bij Fremo kun je ook wel info vinden.

Waar je wagen uiteindelijk heen gaat of vandaan komt is volgens mij niet zo heel erg belangrijk immers ze verdwijnen richting schaduwstation wat eigenlijk de wijde wereld is. Bepaalde aansluitingen zullen alleen bepaalde wagens ontvangen, zoals het gas depot. Je kunt dus ook nog pendelwagens toevoegen die altijd dezelfde bestemming hebben of die gaswagen heeft in principe maar een bestemming op je baan. Of anders bjv een dieplader met transformator als special transport die je zo af en toe eens voorbij laat komen.

Volgens mij zijn de mogelijkheden oneindig.

Ook makkelijk een bahnhofsblatt maar daar had je al over nagedacht geloof ik.

Hier onder een voorbeeld van een wagenkaart die ik bedacht heb voor mijn collectie. Plaatjes kun je meestal wel op het www vinden. De bedoeling is om ze op een label te printen en dat op een kartonstrook te plakken. De ladingbrief moet dan op de eea manier met de wagenkaart worden verbonden.

Op het forum zijn ook nog wel een paar voorbeelden te vinden.

Ik wil ook zoiets opzetten, de wagenkaarten heb ik al gemaakt


Succes.






« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 03:24:18 door ArjanB »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3776 Gepost op: 10 februari 2020, 08:00:10 »
Dat is een leuk idee, zat zelf ook te denken aan kaartjes te maken voor de adressen van onze treinen (per serie) bij de ecos/multimaus , nu ik zelf ook ongestoord kan rangeren op de pendelbaan lijkt mij dat een goed idee.


dank daar voor

mvgr Evert

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3777 Gepost op: 10 februari 2020, 12:39:47 »
Op minimax modellbahn.de vind je naast mooie compacte banen ook een eenvoudig systeem met alle benodigde kaarten. Ik ben begonnen met een bahnhofdatenblatt. Hier zijn in een mooi overzicht alle gegevens van je bahnhof in te zetten. Ziet er profi uit.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3778 Gepost op: 10 februari 2020, 13:32:02 »
Jeroen: ja, die minimax lui hebben een leuke mix uit eenvoud en uitgebreidheid. Link naar de bedoelde wagenkaarten-pagina.

Gewoon een voorbeeld van hen pakken en eenvoudigweg met excel wat uitprinten: ik zat natuurlijk gelijk al aan zelf wat programmeren te denken ;) Ik zet het op m'n TODO lijstje. Even iets met keurige nette lijntjes uitprinten is wel een goed idee. Twee naast elkaar en op de lijn dubbelvouwen, dan heb ik wat ik nodig heb.

Evert: een "wagenkaart" voor de lok is ook een aardige. Het is gelijk duidelijk wat het decodernummertje is. En je hebt een plek om de eventuele speciale functies op te schrijven. Bij mij valt dat tot nu toe wat mee, maar bij m'n enige soundlok is het steeds weer zoeken wat nou ook alweer het luchtpomp-geluidje was en wat de korte toet :)
Wel moet ik dan een handige methode hebben om zo'n blaadje aan m'n multimaus vast te maken. Volgens mij gebruiken ze bij Fremo een insteekhoesje aan de achterkant van de handregelaar. Maar hun handregelaar is lekker plat en een multimaus heeft allerlei bochtjes. Enfin, daar komen we wel uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3779 Gepost op: 10 februari 2020, 17:23:52 »
Bij mij zien de kaartjes er als volgt uit;



Het is een stuk karton waarvan ik de onderste, ik geloof 4 cm dubbel heb gevouwen en aan weerszijde met een plakbandje dicht geplakt heb. Boven op een Minimax Wagenkaart en onder in een ladingkaart. Ik maak lading kaarten per wagon maar je zou ook voor een grotere lading 1 kaart kunnen maken.

De Lok kaarten wil ik op een soort envelop plakken waar dan als verzamelmap alle wagen kaarten in kunnen. Inderdaad is het handig om een lijstje te maken met de belangrijkste sound functies, Bij Roco BR86 bijv. 26. Teveel dus.

Hieronder een afbeelding van mijn Bahnhofsdatenblatt.



Is nog in ontwikkeling.


Groet Jeroen