Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063002 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3735 Gepost op: 23 januari 2020, 22:53:56 »
Gek, van die wagentjes (Ommi51 van Roco) heb ik er ook een stuk of wat, maar van ontsporen heb ik eigenlijk nooit last gehad. Althans, niet op de modulebaan van de vereniging waar ik lid van was, en ook niet op mijn vorige baan. Op de huidige baan heb ik er eigenlijk nog niet zoveel mee gereden, mede door gebrek aan Kadee's.
Als de temperaturen weer een beetje in het normale zijn gestegen zal ik er eens wat aandacht aan besteden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3736 Gepost op: 25 januari 2020, 13:07:51 »
Weer een paar wagentjes onder handen genomen. Bij een zelflosser moest de achterkant van het kortkoppelmechanisme omhoog (in ieder geval, dat was de makkelijkste manier om de koppeling op de goede hoogte te krijgen). Hiervoor heb ik twee dikkere stukken bloembinddraad eronder gestoken en vastgelijmd:



Bij de gasketelwagen heb ik me beperkt tot het inklikken van de kadee koppeling. Even kijken of het bij mijn bescheiden baantje met bescheiden treinlengtes wel nodig is om de kortkoppelingsmechanieken vast te zetten. Experiment :)



De goederentreinbagagewagen heb ik een Noch railreinigingsvrutteldingetje gegeven:



Vervolgens heb ik een ruim half uur genoeglijk met een buurtgoederentrein bezig gehouden. Daar kwam wel een probleem bovendrijven. De trein kwam namelijk met een wagon te weinig in Berenbach aan! Het bleek dat de koppeling losliet tussen de gasketelwagen en de (lange) rongenwagen. En wel op het punt waar de "klapbrug" begint die voor de deur van m'n dochter langs loopt. Ik dacht dat de boel daar zonder knikken netjes gelijkmatig 3% omhoog liep, maar dat klopt kennelijk niet helemaal:



Ik heb op de foto ook het idee dat de laatste as van de gasketelwagen niet netjes op de rails staat. Dat kan een vertekening op de foto zijn. Dus..... TODO om na te kijken.

Maar goed. De eerste goederentrein met goederentreinbagagewagen is in Kelberg aangekomen!



Dat voegt toch wel wat toe. Bij het rangeren in Kelberg komt er een extra rangeerbeweging bij omdat je de wagon achter je lok wilt houden. Weer wat realisme en wat Betrieb erbij :)
(Nou heb je zo'n wagon bij een diesellok niet nodig, maar i.v.m. m'n stoomloks wil ik er toch op standaardiseren).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Online Online
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3737 Gepost op: 25 januari 2020, 13:32:37 »
Het rijden en rangeren met dit soort goederen treinen is eigenlijk het ultieme voor mij. Helaas zie je dit op tento banen te weinig. Ook youtube heeft hier weinig van. Uitzondering is ......

Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3738 Gepost op: 26 januari 2020, 10:58:49 »
Op een duits forum zag ik een linkje naar https://youtu.be/c1bCz5WWprY.
Fragment uit een franse film uit 1946. De laatste minuut is best een aardige crash van een pantsertrein :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3739 Gepost op: 26 januari 2020, 12:17:38 »
Citaat

Mooi plaatje van een leuk treintje.
De geheel bruin (dus inclusief onderstel) bruin gespoten zelflosser valt wel op. De rongenwagen op het plaatje erboven is ook al helemaal bruin. Vanaf wanneer werd dat eigenlijk gedaan? Ik meende dat dat pas in de loop van de tachtiger jaren in de mode kwam.
Over die rongenwagen gesproken: die eerste rong hangt er best wel avontuurlijk bij 

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3740 Gepost op: 26 januari 2020, 12:27:49 »
Goeie tip, Reinout. Ik heb meteen gekeken, maar ook naar het volgende deel, van de stoomkraan die de zaak moet opruimen, maar ook gesaboteerd wordt. ‘La bataille du rail’ is meteen na W.O. II gemaakt met waarschijnlijk schrootrijp materieel van de SNCF. Dan hoef je je als filmmaker ook niet in te houden.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3741 Gepost op: 26 januari 2020, 13:14:26 »
Wolter: idem de hier volgens mij al eerder genoemde "the train". Met een niet meer benodigd rangeerterrein+depot hoef je ook niet voorzichtig te zijn :)

Jan: die eerste rong zakt me inderdaad continu naar beneden. Wat dat betreft moet ik een keus maken of ik de rongen afneembaar wil houden of niet. Hangt van de lading af. Maar eerlijk gezegd zie ik mezelf niet om de dag de rongen erin steken danwel eruit halen. Dus: ene wagentje wel vast, andere wagentje niet. Ok. Beslissing gemaakt :)

Bruin/zwart: geen idee. Wat goederenmaterieel betreft badder ik nog even in een borrelende poel van onwetendheid. Ik hou de diverse types gesloten tweeassertjes al niet uit elkaar, tenminste ik weet de naam er niet van. Gs en Gbs: dan was de "b" een tik langer, dat weet ik nog net (mits het klopt). En ik heb wel eens gelezen dat die korte roco rongenwagens een "veld" te kort zijn. Voorlopig laat ik ze lekker in dienst: ze zijn aangeschaft om rap een setje bruikbare wagens te hebben om houtvervoer te kunnen doen. (Dat er "CSD" op staat: kijk... TODO puntje.)

Wel handig dat ik het nu weet, dat het onderstel misschien zwart gemaakt moet worden. Anders ga ik 'em een keertje vervuilen en kan het daarna over. Dus... Alle opmerkingen zijn en blijven welkom.

Wat me gaat helpen: ik heb recent wat multomappen gekocht om m'n materieel-informatie wat beter te ordenen. En dan niet alleen voor de loks, maar ook voor de rijtuigen en goederenwagens. Dat dwingt me ook zo ongeveer wel om een minimale hoeveelheid werk te doen qua opzoeken welke materieelcode er eigenlijk op de wagen staat.
Zeker als ik ook ooit met wagenkaarten wil gaan werken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3742 Gepost op: 26 januari 2020, 13:47:52 »
Inderdaad het aanzien waard, die oude films!

Materieeladministratie: alle informatiebladen van mijn materieel zitten in één ringband. Handig als je bijvoorbeeld trapjes of andere onderdelen wilt nabestellen.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3743 Gepost op: 26 januari 2020, 17:23:19 »
Vanmiddag heb ik in een uurtje een zestal wagons in orde gekregen.



Vijf rongenwagens en een italiaanse gesloten wagen (die ik niet open kreeg omdat het dak erop gelijmd is...) wilde ik van een loden gewicht voorzien. Knip knip:



Met een bankschoef de randjes redelijk plat gekregen. Bisonkit erop (dat zag je al in de eerste foto) en in de bak plakken:



Kadee #18 erin klikken bij vijf, kadee #141 bij degene met het ouderwetse schoefje:



Op de wagens voor het Schwerspat na heb ik nu voldoende wagons met kadee voor het reguliere verkeer!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3744 Gepost op: 26 januari 2020, 17:26:19 »
Hierboven noemde ik #141. De gedachte bekroop me dat ik eerst #146 had genoemd. Even nakijken:

Het nokje afgesneden en alles een half millimetertje afgeschaafd:



Kadee #146 #141:



Ik moest wel het pinnetje nog een tikkie bijbuigen. Maar verder past het prima:



Ik moest het inderdaad nog corrigeren. Ter voorkoming van verwarring citeer ik hier nog even.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3745 Gepost op: 26 januari 2020, 21:54:34 »
Ik ben met de 8 open wagens (voor het Schwerspatvervoer) bezig gegaan. Oude roco tweeassertjes met een koppeling die met een schroef vastzit. Ik ga ze in twee vaste setjes van vier inzetten, dus alleen aan de uiteindes hoeven kadee koppelingen aangebracht te worden. Wel moest ik wat fleischmann haakkoppelingen vervangen door roco kortkoppelingen, maar goed.

Een probleem was dat een paar schroefjes dolgedraaid waren. Als oplossing heb ik de kadee boor+schroefdraadtapper er maar eens bij gepakt. Gewoon dwars door de wagon heen geboord. Het uitstekende deel van de kunststof schroef heb ik daarna afgesneden:



Over de twee setjes wagens: de ene kant uit zijn ze beladen, de andere kant uit onbeladen. M'n gedachte is om de bediening maar een keer per drie dagen te doen. Dus niet elke keer. Dan is het een leuk extraatje.

Maar om nou elke keer de ladingen uit de ene trein te halen en in de andere trein te stoppen... Gaat na een tijdje dan niet de uitneembare lading stuk? En zo goed kom ik er ook niet bij daar achter in het hoekje waar de boel beladen moet worden...

Dus... speel ik met de gedachte om de lading in één van de twee setjes gewoon vast aan te brengen. Dan moet ik wel "stiekum" tussen de dienstregelingdagen door even de twee setjes snel uitwisselen.

Heeft iemand ervaring met het vaak uitwisselen van dit soort ladingen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3746 Gepost op: 26 januari 2020, 22:01:26 »
Ik heb er nog geen ervaring mee Reinout, maar het heeft afgelopen week wel door mijn hoofd gespeeld bij het maken van kolenladingen voor een aantal wagens.
Waar ik vooral aan dacht is dat de ladingen er uit moeten kunne, zonder de wagens aan te raken.
Daarom heb ik onder de lading een magneetje verstopt, waardoor ik de lading met een andere magneet uit de wagen kan lichten.
Voorwaarde is wel dat de lading makkelijk in en uit de wagen gaat natuurlijk en dat hij beschermd is, maar daar zou blanke lak en/of verdunde houtlijm nog een rol bij kunnen spelen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3747 Gepost op: 26 januari 2020, 22:08:19 »
"vaste ladingen" als stortgoed of steenkool zou je kunnen maken op een blokje piepschuim, styreen plaatje erover met opgeplakt stortgoed en in het midden, aan de onderkant van dat Plaatje een M12 moer geplakt met secondenlijm, met een telescoopmagneet kan je dan op enigzins afstand de lading eruit tillen. helaas geen fotos van maar op m'n oude baan werkte dat goed.


Ik had hetzelfde idee als Eric :laugh:
Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3748 Gepost op: 27 januari 2020, 09:21:04 »
Dan moet er wel afdoende speling in zitten om te voorkomen dat de lading gaat klemmen en je de wagon gelijk mee omhoog trekt.
Eens kijken of dat te doen is op zo'n manier dat er geen naad zichtbaar is.
Nou heb ik wel de mazzel dat de Schwerspat, zoals de naam al zegt, een hoge soortelijke massa heeft. Op een foto van dit soort open wagentjes is te zien dat ze met dit spul maar tot 30-40% vol zitten! Dan moet het met de zichtbare naad wel meevallen.

Hmmmm... Ik bedenk me net dat het eruit-hengelen-met-magneet-op-afstand niet gaat lukken. In het schaduwstation kan ik er prima bij, daar is geen gehengel nodig. Het is juist het laadstation achter in het hoekje bij Berenbach wat lastiger te bereiken is. En daar moet het beladen worden, niet ontladen. Dus een magneetje (tenzij ik er een electromagneet van maak) gaat niet lekker lukken.

Op zich kom ik er met uitgestrekte arm wel bij. Goed verzwaarde ladingen die er makkelijk in te leggen zijn en door hun gewicht mooi plat komen te liggen? En dan wel magneten in het schaduwstation om ze er weer uit te krijgen?
Ik ga er nog wel over brainstormen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3749 Gepost op: 27 januari 2020, 11:16:20 »
Niet te moeilijk doen Reinout: als je er met je arm bij kunt om een lading toe te voegen, zou ik gewoon de hele wagen even van de rails pakken. Dan op je bureau op je gemak de lading er in steken en tenslotte de beladen wagen weer terug plaatsen op het spoor. Het zijn 2 assige wagens toch? Dan zou dat terugplaatsen zonder veel moeite moeten lukken.

Ik kan me voorstellen dat je tijdens een "normale" rijsessie niet wilt ingrijpen (letterlijk) op de baan. Maar nadat je klaar bent met de sessie, en de wagens op het laadspoor hebt geplaatst, mag er toch best een "Fuenf-Finger-Kran" aan te pas komen? :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256