Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170514 keer)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3510 Gepost op: 16 July 2019, 08:26:10 »
een preisertje met rugklachten van een jaar  of 60 staat  er leuk bij
daarnaast  een jonge leerling kruier
een leuk gesprek volgt dan denk ik
groet kees

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3511 Gepost op: 16 July 2019, 08:29:53 »
Dat mag best een beetje oplopen.

Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3512 Gepost op: 16 July 2019, 10:34:56 »
Dus lift dat strookje plankjes een millimeter op tot perronrand, lijkt me de meest elegante en werkelijkheidsgetrouwe oplossing. Anders.... slopershoogte. zonde niet doen dus. Succes


groet Jeroen

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3513 Gepost op: 16 July 2019, 11:39:33 »
Wil je wel met een perron kar over een grind perron rijden

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3514 Gepost op: 17 July 2019, 12:05:18 »
Het zal hier wel niet de hele dag spitsuur zijn. En als je de kroonkurk eraf haalt kan je aan het medicijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3515 Gepost op: 17 July 2019, 13:55:44 »
Nee, spitsuur kan je hier in Kelberg niet verwachten. Meestal is er maar één trein, als er überhaupt eentje is.
Bij het rijden heb ik slechts sporadisch een reizigerstrein+goederentrein tegelijkertijd gehad.

Wel grappig hoe zo'n perronovergang gelijk tot denken aanzet. Ik zat zelf ook al te kijken waar ik ze aan zou brengen. En wat het effect zou zijn op de treinlengtes. Normaliter is dat geen probleem, want er is maar één reizigerstrein.

En dan de perronkar nog. Ja, op zo'n perron is dat nog net wel te doen. Het grind is fijn en vast genoeg, dat kan je gewoon als een trottoir beschouwen. Maar het is wel smal en een tikkie schuin. Ik neem aan dat er een voorkeur van het personeel is om de treinen waar stukgoed in kan zitten op het Hausbahnsteig aan te laten komen. En anders sjouwen ze er wel even mee als er slechts een paar lichte pakketjes zijn.

M'n twee perrons zijn t.o.v. elkaar verschoven, zoals we al zagen. Dat betekent ook dat de verlichting van het ene perron niet de volledige lengte van het andere perron bestrijkt (de stations op dit lijntje hadden alleen lantaarns bij het Hausbahnsteig). Ik zit er nog over na te denken om een extra (hoge) lantaarn ter hoogte van de Landhandel neer te zetten om dit te verhelpen. Aan de andere kant moet het ook geen lichtfestijn worden, dus misschien laat ik het wel schemerachtig.

Enfin, voorbeelden van zaken waar ik pas echt over na ging denken op het moment dat het moest :)
Een reden waarom er in het echt allerlei ontwerpvoorschriften zijn :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3516 Gepost op: 17 July 2019, 21:24:04 »
Ik denk dat het paadje om het lengte verschil te compenseren gewoon van een of ander afval product  uit de lokverzorging kwam. Lokverzorging omdat er van BW toch geen sprake  is? Denk dat  het een aussenstelle is.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3517 Gepost op: 18 July 2019, 19:55:55 »
Aussenstelle, klopt.


Heerlijke foto's op DSO:

Goederentrein met stoom in 1975. Eerst een paar foto's van Bingerbruck, daarna Koblenz-Mayen en vanaf foto 8 de Eifelquerbahn. Volgende week komt er een aflevering over Daun.

Historische foto's (in combinatie met actuele vergelijkingsfoto's): de Hunsrück. Mooi!

Reinout

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25783
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3518 Gepost op: 18 July 2019, 19:57:00 »
Een waar fotofeestje  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3519 Gepost op: 19 July 2019, 15:41:37 »
MOOOOOOI
dank je kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3520 Gepost op: 19 July 2019, 19:16:03 »
Raargh. Ik heb al eens in een ver verleden naar "Cavembourg" verwezen. Een geschiedenisverhaal van een fictief koninkrijk in de buurt van Luxemburg, op stummiforum. Voor als je Duits kan lezen.

Dit is het eerste bericht van de nieuwe serie. Er zit een trailer bij:



De reden waarom ik het nu nog een keer noem is de laatste trailer die hij heeft uitgebracht (zie dit bericht):



Nou! Kijken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3521 Gepost op: 11 August 2019, 21:38:01 »
Zo, ik ben terug van vakantie 8) Drie weken gekampeerd + gefietst langs de Lahn, een riviertje dat bij Koblenz vanuit het oosten in de Rijn uitmondt. Een rondje om het Westerwald heen, eigenlijk. Langs de hele loop van de Lahn ligt er ook een spoorlijn, dat verheugt de vreugde natuurlijk alleen maar. Een Eisenbahn Journal "Spezial" over de Lahntalbahn was overigens de aanleiding om deze tocht te gaan doen: de plaatjes waren zo mooi. En het heeft me niet teleurgesteld! Ik ga later nog wel wat spoorgerelateerde plaatjes plaatsen.

De terugreis was iets overstapperiger dan ik van plan was: ik kwam er net op tijd achter dat Arnhem-Emmerich-Wesel er tijdelijk uit ligt. Dus heb ik de route via Heerlen verlegd. Koblenz-Köln, Köln-Aachen, Aachen-Heerlen, Heerlen-Utrecht. In Duitsland met regionaal vervoer, daarmee was ik voor €68 (quer-durchs-Land Ticket) klaar (plus 4x5.50 voor de fietsen). De trein naar Heerlen kon met de OV chipkaart.

Via Venlo kan je niet met de chipkaart, dus heb je een internationaal kaartje nodig. En dan was de €68 opeens €168!. Dus ik was best tevreden met m'n kennis van het spoorwegnet :)

Op de heenweg zijn we eerst met Utrecht-Heerlen gegaan. Vanaf daar fietsen naar een camping in Vaals: zo dicht als je maar bij Aachen kan komen. Vanaf daar 's ochtends naar Aachen Hbf gefietst en de trein richting Siegen genomen (Aachen-Köln-Betzdorf-Siegen). Die begint in Aachen, dus als je op tijd bent heb je gegarandeerd plek voor je fietsen. Daarna het boemeltje Betzdorf-Siegen-Erndtebrück-Bad Berleburg. Halverwege Betzdorf en Siegen overgestapt, in Kirchen, want dan was de overstap tenminste op exact hetzelfde perron :)

Mooi lijntje, via Erntebrück! Ik had er al wat over gelezen in een oud EK boekje over de BR 93, omdat de auteur, Moll, daar eens machinist is geweest op zo'n lok. Elke Arbo-medewerker krijgt stuiptrekkingen bij het lezen van die verhalen, maar het geeft wel wat extra cachet aan het rijden over dat lijntje :D

Enfin.... nadat ik me door de drie weken achterstand in het 083-338-draadje had heengewerkt :) had ik tijd voor DSO. Daar stond weer aardig wat fraais!

Vooral de laatste twee foto's: stoomtrein op het viadukt in Westerburg

Goederenverkeer in de jaren 90 in de Hunsrück. En deel twee.

Nog meer Hunsrück: Hermeskeil-Trier

En ook van de Eifelquerbahn was er wat te vinden:

Goederentrein in 1975

Bijna einde van de stoom in Mayen en Betzdorf

Heel mooie foto's uit 1988

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3522 Gepost op: 11 August 2019, 21:59:59 »
Wederom dank voor het uitzoeken van de interessante pagina's  :)  Toch makkelijk als je ze zo aan kunt klikken hier  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3523 Gepost op: 11 August 2019, 22:01:04 »
Reinout, hoe doe je dat met de kampeerbagage op je fiets als je met de trein gaat? Hoe het in Duitsland gaat weet ik niet, maar in Nederland mag je alleen een kale fiets meenemen in de trein. Er mogen officieel niet eens fietstassen aan hangen. Waar ik me overigens niks van aantrek, want wat zou je moeten zonder fietstassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3524 Gepost op: 12 August 2019, 18:50:30 »
Inderdaad. Ik laat de bagage er gewoon aanzitten. Anders duurt het minimaal twee keer zo lang om alles de trein in/uit te krijgen. De twee ligfietsen zijn ook wat lastig van hun tassen te ontdoen. Wel haal ik van de twee normale fietsen vaak één tas af om alles wat makkelijker tegen elkaar te kunnen zetten.

Het gaat erom dat er voldoende ruimte over blijft om erlangs te lopen. Inmiddels ben ik er best goed in geworden om alles lekker compact en netjes tegen elkaar aan te zetten. In al die jaren heb ik daar geen negatieve opmerkingen over gehad. Soms wel een hard doorlopende conducteur, maar ook wel eens een compliment over de nette plaatsing.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)