Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062919 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3420 Gepost op: 03 april 2019, 20:58:21 »
Ik heb in het digitale deel trouwens zonet gevraagd of m'n zelfbouw-arduino-en-draadjes-festijn en zelfbouw-hendel-gebeuren en een bloksysteem eventueel ook met een digitaal systeem zou kunnen.

Ik vermoed dat ik het met arduino's ga doen, maar het stoort me dat ik niet goed genoeg weet wat er wel/niet kan met een digitaal systeem wat dat betreft. Vandaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3421 Gepost op: 03 april 2019, 22:02:39 »
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=804.0
misschien kan je hier verder mee

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3422 Gepost op: 04 april 2019, 12:40:25 »
Aan de overkant van de Rijn, vanuit de Eifel gezien, ligt onder andere de "Brexbachtalbahn". Op tentoonstellingen staat er nogal eens een stand daarvan.
Tadaaah, die hebben het voor elkaar gekregen binnenkort weer te mogen rijden op de lijn! Best wel een prestatie. Nog niet de hele lijn, maar daar zijn ze wel mee bezig.
Oh! Goed nieuws! Eindelijk weer!  :D  (y)

Probleem is vooral een stad halverwege die een rotonde zo ongeveer op de spoorlijn heeft aangelegd en die beloofd had hem weg te halen of te verplaatsen als de trein ooit zou gaan rijden ("dat gebeurt toch nooit"). Nu kost het waarschijnlijk tonnen om dat op te lossen, zucht ;)
Dat is in Bendorf, vlak bij de aansluiting op de Rechte Rheinstrecke in Engers. Het begin van de lijn dus. En best handig om juist hier te kunnen rijden; dan kun je nl een aansluiting maken op het reguliere spoornet en daarmee weer meer toeristen trekken.
Maar goed, als Bendorf zich heeft verplicht om de rotonde aan te passen, moeten ze dat gewoon doen. Eigenlijk wordt het een overweg dwars over de rotonde: klik hier!

Ik ben benieuwd wanneer het gaat lukken. Weer een goede reden om weer eens naar het Westerwald te gaan. :)
Groet, Wim 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3423 Gepost op: 04 april 2019, 12:59:17 »
Fun,  (y)

Wij hebben daar in de buurt voor de zomervakantie een plekje geboekt

https://www.camping-zumstillenwinkel.de/


Groetjes


Arthur


PS, sorry Reinout dat ik je draadje vervuil


A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3424 Gepost op: 04 april 2019, 13:34:19 »
Oh, als er leuke campings genoemd worden in mooie omgevingen mag er van alles.
We moeten de zomervakantie nog plannen. 'k Zat laatst wat richting Lahn/Rhein/Hunsrück te kijken, bijvoorbeeld.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3425 Gepost op: 04 april 2019, 13:47:08 »
Hallo Arthur,

Geweldig! Ik bouw een fictieve lijn in model, die door het Wiedtal verloopt (van Neuwied naar Neustadt). Hoewel ik slechts een klein stukje in model bouw (rondom Altwied), heb ik het verloop van de hele lijn wel ontworpen, incl een dienstregeling ed. In  Buerder (waar je camping ligt) heb ik een halte gepland :D  ;D

Groet, Wim
- die nu helemaal zin krijgt in een vakantie naar het Wiedtal/Westerwald  :) -
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3426 Gepost op: 05 april 2019, 21:39:37 »
Weer een DSO link: Westerwald en Eifel, jaren 80. Leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3427 Gepost op: 06 april 2019, 22:50:42 »
Mjam, mjam! Lekker!  ;D
Dank je voor de link Reinout!  (y)
Ook leuk voor de details naast het spoor, bv in fotos 1, 6 en 7.
Op foto 15 en 16 ligt trouwens een indrukwekkende stapel hout te wachten...  :o  Leuk om die in model na te maken.  ;D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3428 Gepost op: 09 april 2019, 22:43:44 »
Ik heb met m'n voorraadje Weinert spullen eens een plan neergelegd qua kokers voor de trekdraden enzo.

Kern is dat er twee keer een kabelkanaal van breedte "1" tussen de dwarsliggers doorgaat vanuit het stationsgebouw. Per kanaal passen er twee paartjes draden in. Aan beide kanten een inrijwissel en een inrijsein: tadaaah. Wel is het zo dat aan de linkerzijde van het station het inrijsein al een hele tijd (+/- sinds 1945) verdwenen is.



Aan die linkerkant loopt er een kabelkanaal (wederom breedte "1"), tussen het perronspoor en het spoor bij de losweg door. Twee kanaaltjes van links ligt er een extra vierkantje naast: dat is een "Druckrollenhalter" omdat er een knikje in de richting zit.



Het verloop aan de rechterkant:



Hierboven zie je een paar haakse hoeken. Op een andere manier kreeg ik het er niet lekker langs. Er had wel wat anders gekund (kanaal in de lengterichting van het perron), maar dan nog kom je niet helemaal lekker uit.

Helemaal rechts moet er een splitsing komen richting de wisselaandrijving en verder richting het inrijsijn. Ik heb maar een brede "Druckrollenhalter 4" gepakt daarvoor.



Zowel links als rechts missen de bovengrondse paaltjes, die heb ik nog niet neergelegd.

Maak ik hier grote blunders of zou het zo ongeveer wel kunnen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3429 Gepost op: 09 april 2019, 23:16:30 »
Rechts lijkt mij een gigantische omweg
Veel bochten
veel onder doorgangen
en hele lange draden met dito rek en dus veel spanning op de draden en krachten
Langs het perron en danrecht naar die inrij wissel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3430 Gepost op: 10 april 2019, 10:42:56 »
Hallo Reinout,
Ik denk dat je de hoofdsporen helemaal niet hoeft te kruisen. Bij het verlaten van het Stellwerk (ok de Anbau) kun je direct links en rechts afslaan. Dus wat Jerry ook aangeeft: onder het Hausbahnsteig (in een schacht afgedekt met stalen platen) parallel aan spoor 1 naar de inrij wissels en seinen.
Alleen moet je aan de rechterkant dan nog kruisen met het spoortje van de Landhandel, maar dat is geen probleem.
Groet, Wim

Edit: uit je eigen draadje nog een paar fotos (die je zelf gemaakt hebt):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60917.msg3221891216#msg3221891216
Fotos 7, 8 en 9 laten het station van Wilsenroth zien, met precies zo'n verloop onder het Hausbahnsteig
« Laatst bewerkt op: 10 april 2019, 10:48:18 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3431 Gepost op: 10 april 2019, 18:08:36 »
Kern is dat er twee keer een kabelkanaal van breedte "1" tussen de dwarsliggers doorgaat vanuit het stationsgebouw. Per kanaal passen er twee paartjes draden in. Aan beide kanten een inrijwissel en een inrijsein: tadaaah. Wel is het zo dat aan de linkerzijde van het station het inrijsein al een hele tijd (+/- sinds 1945) verdwenen is.

Geen grendel voor het wissel?
Vriendelijke groet, Servé.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3432 Gepost op: 10 april 2019, 21:08:10 »
Twee grondregels voor trekdraden:

1-Druckrollen, Umlenkungen en dergelijke leveren relatief veel weerstand op, het is daarom een vereiste de "routes" van de trekdraden zodanig te kiezen dat er zo weinig mogelijk van die voorzieningen gebruik gemaakt hoeft te worden.
2-daar waar mogelijk worden trekdraden bovengronds over Rollenhalter op paaltjes gevoerd behalve als er geen ruimte voor is, dit gevaar oplevert of als andere (dwingende) omstandigheden het ondergronds voeren vereisen.

Op grond van bovenstaande twee alternatieven:




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3433 Gepost op: 11 april 2019, 00:06:45 »
Hm, zeker aan de rechterkant is het toch een "tikkie" te extreem, wat ik van plan was. Zeker met de beperkte lengte van het station lijkt het of de draden meer haaks op de sporen hun weg afleggen dan in de lengterichting.

Feedback helpt, dus :) Waarvoor dank.

De rode en groene lijnen van 44 heb ik wat bedenkingen bij, die misschien niet terecht zijn. Wat ik ervan vind geeft wel aardig weer met wat voor soort zaken ik in m'n achterhoofd zit.

  • De groene lijn scheelt twee hoeken van 90 graden, maar loopt langs het randje van de losweg. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. "Randje van de losweg" en "lompe lui die dingen zoals boomstammen laten vallen", dat soort zaken. Was dat wel toegestaan?
  • De rode lijn loopt langs de rand van het lage perron tussen de twee sporen. Mag er een metalen rand net langs de rand lopen? Ik heb het daar nog in geen enkele foto zien lopen. Uitglijden enzo. Misschien mag het wel, hoor. Ik zit (voor iets anders) op deze plek aan een betonnen gootje te denken...

Toch maar onder de tegels van het perron door? Ik zal dan nog wat kluswerk bij het trottoir moeten doen. Maar als ik naar onderstaand voorstel kijk vind ik dat er wel redelijk uit zien:



Ik had er in eerste instantie bedenkingen bij, maar op het moment lijkt me dit de beste variant toe.
Aan de linker kant wil ik het verloop wèl laten zoals ik oorspronkelijk had gepland. Daar ziet het er niet super-raar uit, meen ik.

Feedback?

Oh ja:

Geen grendel voor het wissel?

Nee. Ik ga even een beetje uit van de foto's die ik van Uersfeld (aan de Eifelquerbahn) heb. Bij de ene inrijwissel zit iets grendel-achtigs (hoewel er maar één paar trekdraden is) en bij de andere inrijwissel zit niets. Kelberg is een kopstation, dus als het met grote snelheid binnen komt rijden heb je andere problemen. Dus geen grendels.
Ik maak me er daar een beetje makkelijk mee af, maar 't is wel aardig voorbeeldgetrouw :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3434 Gepost op: 11 april 2019, 15:10:52 »
Hm. Het was wel handig geweest als ik er een legenda aan toegevoegd had. De rode lijnen stelt een ondergronds lopend leidingkanaal voor, de groene lijn een bovengronds lopend systeem, waarbij de blauwe stippen wisselaandrijvingen aanduiden.
Bovengronds verlopende trekdraden verwacht je natuurlijk niet tussen spoor en losweg, daar hoeft geen discussie over te zijn.
Trekdraadkanalen langs een perron lijkt me ook niet erg logisch, daarvoor zou even nagekeken moeten worden hoeveel ruimte er is tussen perronkant en uiteinde biels. Trekdraadkanalen aan de lage kant van een perron lijkt me ook niet voor de hand liggend.

Is dit misschien een optie?



De rode lijn volgend wordt het spoor slechts één keer gekruist, één keer minder dan 'buitenom'.
Daar waar de trekdraden onder het perron door geleid worden, zouden deze wel toegankelijk moeten blijven. Op die plaatsen zou de "goot" in het perron afgedekt kunnen worden met (geteerde) planken of iets van riffelblik of zo (met groen aangegeven).