Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:02:33
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 19:57:47
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 19:49:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:19:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1189710 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3210 Gepost op: 18 December 2018, 23:22:29 »
Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Met "druilerige novemberdag in 1970" kom ik een aardig eind om allerlei donkere kleuren te verdedigen, dat is zo :)

Chris: dat drybrushen ga ik ook doen, als laatste stap, met wat wittigs of heeeeeeeel lichtgrijzigs. Om de randjes van de stenen te benadrukken. Als eerste ga ik het nòg wat donkerder maken door er met zwarte wash overheen te gaan om de voegen en spleetjes en afgebroken stukjes te accentueren. Benieuwd wat voor effect dat heeft op de algehele indruk. 't Schijnt wel een stap te zijn die je moet nemen om het maximum te halen uit dit soort materiaal.

Vandaag kwam er nog wat leesvoer binnen:



Uit die miba extra's haal ik meestal wel tips. In de "118" staat een artikel over Erdbach/Westerwald. Westerwald vind ik altijd wel interessant, dus.... Ook staat er een verhandeling over perspectief in a/d hand van die Nederlandse pareltjes Veldhoven, B.A.Bodil en IJsselstein.
De "Massengüter" leek me eerst niet interessant. Totdat Ruud er een samenvatting van plaatste.

Ik had dat boek Massengüter al uitgefilterd als "niet interessant". Het klonk als bloktreinen met erts en kolen en twee 44'ers ervoor enzo. Maar jouw samenvatting laat het in een heel ander licht zien. Dat klinkt opeens als een leuk boek!

En na doorbladeren bllijkt het inderdaad een heel leuk boek. De bloktreinen-met-erts komt er zelfs nauwelijks in voor! Veel leuke voorbeelden voor goederenverkeer. Aanrader.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3211 Gepost op: 18 December 2018, 23:25:50 »
Die donkere wash moet je inderdaad niet overslaan. Succes er mee. Komt vast goed gezien de resultaten die je tot nu hebt gehaald.

Groet,
Chris

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3212 Gepost op: 18 December 2018, 23:27:37 »
Ehm... Eifel-ongerelateerd (behalve dat ik het op een eifel-forum zag): Kijk hier eens naar.
Kleine karretjes die door een gyroscoop stabiel worden gehouden zodat ze maar 1 rail nodig hebben. En dus kan je op een oud enkelsporig zijlijntje "dubbelsporig" rijden. Nou moeten ze er nog geld voor vinden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3213 Gepost op: 19 December 2018, 09:46:39 »
Het is in ieder geval een origineel idee  :)  Of er een investeerder voor te vinden is weet ik niet maar het is knap bedacht.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3214 Gepost op: 19 December 2018, 11:01:33 »
Interessant! Er zitten (uiteraard) nog wel wat haken en ogen aan... Zeker qua logistiek. Ik vraag me ook af wat de capaciteit van de lijn zou zijn. Als je alleen losse karretjes laat rijden dan kun je niet veel mensen vervoeren. Zeg elke minuut een karretje, max 2 mensen per karretje. Dat is 120 personen per uur. Voor in de spits is dat niet genoeg. Dan zou je met treintjes moeten werken: 4 of 5 gekoppelde karretjes of zo.
Ik ben benieuwd of ze geld kunnen vinden om het te testen.

Het werkt op accus las ik, dus het opladen moet dan 's nachts (?) gebeuren. Zou dat genoeg zijn om een dag te rijden?
En een karretje op afroep lijkt me niet efficient. Dan moet je of overal karretjes hebben staan (als reserve) of je moet eerst lang wachten tot er vanuit een centrale plek een karretje wordt gestuurd. Aangezien ze max 60 km/h gaan, kan dat even duren...

Maar hoe dan ook een interessant en inventief concept.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3215 Gepost op: 19 December 2018, 12:42:04 »
"Gyroscoop" en "blijft automatisch rechtop" vond ik vooral klinken als "irritante tieners in een lift". Alleen dan dus niet met een lift die d.m.v. springen stil te zetten is, maar een karretje dat je op z'n kant krijgt.

Maar misschien onderschat ik de mogelijkheden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3216 Gepost op: 23 December 2018, 22:36:53 »
Precies in lijn met de Hebelbank moet er een Gruppenablenkung komen. De trekdraden komen met een afstand van 40mm van de hendels vandaan en moeten dan in een hoek van 90 graden naar de zijkant worden geleid waarbij de afstand groter wordt. 170 mm uit m'n hoofd. Enfin, zoiets.
En omdat het daarna weer onder het spoor door moet komen ernaast Umlenkrollen die de volgende 90 graden bocht mogelijk maken.
En omdat er maar twee setjes draden tegelijkertijd tussen twee dwarsliggers doorpassen en ik vier (nou ja, drie, maar voor 1945 vier) setjes draden heb.... Daarom heb ik aan beide kanten van de Gruppenablenkung een setje van die rollen.
Enfin, alles zit onder metalen platen, dus je ziet er geen biet van. Hier is het in aanleg:



Ondertussen heb ik ook het plafond van de keuken vastgelijmd:



En daarna kon ik eindelijk de laatste resterende gevel vastlijmen (omdat ik toen de draadjes allemaal weg kon moffelen):



Het gevrut met de draadjes van boven gezien. Dat is het voordeel van een gebouw dat je maar vanaf één kant ziet: je heb ruimte/kamers zat waar niemand in kan kijken en waar je de infrastructuur kwijt kan!



Vervolgens ben ik met wash (nog verder verdund, trouwens) aan de gang gegaan:



Na het aanbrengen van de wash (dus voordat het droog was) zag het er zo uit:



Lekker dat ik die stap nu ook gehad heb! Het vordert langzamerhand :)

(Zometeen plaats ik nog een paar foto's, iets ging mis bij het uploaden).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3217 Gepost op: 23 December 2018, 23:03:25 »
Ook aan de rand van het perron moet er een luikje komen voor onderhoud. Eigenlijk moet ook de perronrand volgens mij iets anders uitgevoerd zijn op die plek, maar dat laat ik maar zitten. Da's vast een keer fout gegaan bij het vernieuwen van de perronranden :)



Beetje experimenteren met m'n nieuwe iphone in combinatie met een aparte app voor foto's ("camera+ 2") waar een macrostand op zit. Nou, dat wil ik vaker gaan gebruiken:



Ook de nieuwe bank (Weinert) komt met die functie best lekker en akelig gedetailleerd in beeld:



Detail van het washen (ook hier is het nog niet droog):



En van het trottoir:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3218 Gepost op: 24 December 2018, 01:41:43 »
Ik zat toevallig in een oude railmagazine van 1999 te bladeren waar in een reisverslag stond over een stoom trip naar de Eifelquerbahn (een rit met een 94er met 4 x 3assige umbauers). In dir artikel stond ook een foto van het station Dockweiler-Dreis. Volgens bijschrift het hoogst gelegen station van het trajekt op 560 NN en gebouwed in 1895. 

Het station dat je aan het bouwen bent wel in de zelfde stijl asl de foto  :) (y)

Kan wel betere foto maken maar weet niet precies hoe het zit met rechten e.d.

Arjan



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3219 Gepost op: 24 December 2018, 10:53:44 »
Qua rechten is dit wel ongeveer het max dat je mag doen ja. Maar.... een betere resolutie heb ik ook niet nodig, want ik heb alle rail magazines in de kast staan :)
Ik wist helemaal niet meer dat dit artikel erin stond, dus bedankt voor de herinnering! Leuke foto's.
Toendertijd kon je nog met de getoonde 94er vanuit Gerolstein richting Mayen (stilgelegd), Prüm (roestig, brug weg, binnenkort vrijwel zeker fietspad) en Losheim (fietspad).

Ik heb snel m'n 94er uit de kast getrokken:



Er staat wel meer leuks in die oude rail magazines. Ik moet nodig weer een week met koorts in bed liggen, dan kan ik het allemaal doorlezen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3220 Gepost op: 24 December 2018, 11:19:30 »
Je kan ook zonder koorts in bed
Anders hebben we geen updates meer  ;)
Maar je station ziet er goed uit

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3221 Gepost op: 24 December 2018, 20:31:21 »
Op Stummiforum (en Mittelrheinforum) ben ik inmiddels m'n kerstverhaal van vorig jaar aan het vertalen. Voor wie het leuk vind het in enigszins rammelend Duits te lezen: hier is de link (deel tien komt op eerste kerstdag).

"Eerste kerstdag" is trouwens ook "mijn verjaardag". Waarschijnlijk levert dat weer wat harde contanten op. Ik zit met de gedachte te spelen dat in te zetten voor de aanschaf van een verfspuit. Eigenlijk wilde ik tot in lengte van jaren alles lekker goedkoop (en makkelijk) met de kwast doen. Daarmee kan ik ook nog voldoende experimenteren. Vooral qua verouderen van materieel.

Hetgene waardoor ik nu toch aan het twijfelen ben geslagen is juist dat verouderen. Het verouderen zelf, daar kom je best ver met de kwast. Maar als eerste moet er toch een laagje matte lak over zo'n model. En de twee spuitbussen (humbrol en vallejo) die ik heb geven allebei niet een heel mooi egale laag. Er zit duidelijk wat tekening in. Valt wel mee, maar bij detailopnames is het zichtbaar.

Waar ik op hoop is dat zo'n laag met een verfspuit beter aan te brengen is. En dan kan ik er later nog wel meer leuke dingen mee doen.

Het geeft wèl weer veel gedoe. Schoonmaken. Een plek om te spuiten zonder dat de muur onder zit. Misschien afzuiging. Plek om spuit door/leeg te kunnen spuiten... Misschien toch maar alles met de kwast?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3350
  • Bricolage français.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3222 Gepost op: 24 December 2018, 21:33:00 »
Beste Reinout,

Met de kwast gaat het verweren prima. Met tegenwoordige acrylverf is het resultaat best redelijk mat. En echt mat geeft een doods, stoffig effect.
Verweren met de verfspuit levert een erg uniform vervuilingsbeeld op. Dat wil je vast voorkomen.
Ik vind het lekker om in een paar sessies met een paar soorten kwasten en technieken mijn wagentjes aan te pakken. Soms gewoon nat in nat en soms dry brush. Het hoeft niet in één keer af.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3223 Gepost op: 24 December 2018, 23:21:42 »
Wolter, jij doet het verweren zonder eerst een laag matte lak over een model te spuiten?

Ik weet ook niet of dat nodig is. Ergens zag ik dat geloof ik staan als noodzakelijke eerste stap. Eerst goed die plasticglans wegkrijgen. En tegelijkertijd een iets ruwer oppervlak krijgen zodat de rest van de verwering wat houvast heeft.

Ergens lokt het me wel (deels uit puur kont-tegen-de-krib gedrag) om de "standaard" verfspuit links te laten liggen.
Aan de andere kant zou ik er ook mooie dingen mee voor elkaar kunnen krijgen.

Twijfel... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3224 Gepost op: 24 December 2018, 23:37:35 »
Op stummi pierre van zwartzburg doet zijn locs toch met de kwast
Ik vind wagons minder mooi met de spuit als de kwast
grotere vlakken zijn met de spuit wel beter