Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1178572 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2865 Gepost op: 04 February 2018, 22:49:37 »
Aargh! Ik dacht - op de weerstanden na - klaar te zijn. Totdat ik op Stummiforum wat suggesties kreeg.

  • Een buitenlamp. Ja ja, da's eigenlijk wel een goed idee. Misschien gewoon zo'n SMD dingetje boven de voordeur. Ik heb er een setje van liggen (met draadjes er al aan, uiteraard).
  • Een verlicht bierreclameuithangbord. Oei, hoe krijg ik dat qua detailniveau/bedrukking goed genoeg voor elkaar? Misschien gewoon een poging wagen qua afdrukken met een goede laserprinter en kijken waar het schip strandt?
  • Een verlicht kastje met het menu erin! Kijk, dat is de jackpot. Geweldig idee. Nu nog kijken of het uitvoerbaar is. Volgens mij heb ik het op dat Duitse forum al eens gezien. M'n vrees is dat het nog één van die akelige detail-freaks die in spoor N (!!!) werken is, ook.... Echt walgelijk wat sommige lui in N voor elkaar krijgen waar ik in h0 al de rilbibbers van krijg :)

Enfin...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2866 Gepost op: 05 February 2018, 16:20:32 »
Hoe stuur ik de verschillende LEDs nou aan? De straatlantaarns moeten de hele nacht branden plus een deel van de ochtend en eind v/d middag. Cafégedeelte hoeft 's ochtends niet te branden, maar 's avonds wel. De eetzaal kan uit voordat het café dicht is, maar diezelfde eetzaal moet wèl 's ochtends aan omdat daar ontbeten kan worden door de hotelgasten. Enz. Zo zijn er nog wel meer zaken.

Ik bedacht me dat ik het per uur aan zou kunnen sturen. Beetje brainstormen met een matrixje:



Sommige uren kan je bij elkaar nemen, dan verandert er toch niets. Ik kom dan uit op 9 verschillende "standen".

Geen idee of ik met dit idee doorga. En misschien is het wel helemaal niet praktisch. Of ik kan nog een paar categorieën wegredeneren door het simpeler te doen. Doorslaan is ook een vak :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2867 Gepost op: 05 February 2018, 17:21:39 »
Mijn mening, eens  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2868 Gepost op: 05 February 2018, 17:29:16 »
Citaat
Doorslaan is ook een vak

Ik weet niet of het een vak is. Toch raad ik je aan niet door te slaan.
Hoewel... het is natuurlijk altijd leuk om te kijken waar de grenzen liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2869 Gepost op: 06 February 2018, 00:23:58 »
Das niet moeilijk.
Rijd naar t einde van NL en je vind ofwel de grens met België ofwel met Duitsland of aan de hele andere kant een hele hoop water  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2870 Gepost op: 06 February 2018, 21:20:42 »
Spelerijtje tussendoor: experimenteren met "photo stacking". Meerdere foto's maken waarbij je steeds ergens anders scherp op stelt en ze dan tot één beeld samenvoegen. Grote scherptediepte. Vooral voor modelfoto's uit preiserperspectief enzo is dat best aardig.

Het is nog in de experimenteerfase met een niet-meer-ontwikkelde app voor de iphone voor het maken van de foto's en een app-met-testperiode voor m'n laptop. M'n poging het zo snel met open source spul aan de praat te krijgen lukte nog niet. Daar ga ik nog mee experimenteren.

Enfin, poging één:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2871 Gepost op: 06 February 2018, 21:43:20 »
Nou ik zie er niks aan, aan die foto :) dus dat is dan juist goed volgens mij (y)

Met vr. groet, Martijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2872 Gepost op: 07 February 2018, 09:39:20 »
Nog een poging. Dit keer met veel (stuk of 10) beelden. Aan de ene kant werkt het geweldig, aan de andere kant zitten er "artefacten", kleine foutjes, in op plekken waar hij het niet helemaal snapt.



In het bovenstaande formaat valt dat nauwelijks op. Maar wel is bijvoorbeeld de hele lengte van de railbus scherp in beeld.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2873 Gepost op: 07 February 2018, 10:11:42 »
Daarom.  (y)
Jaren geleden stond in één of ander tijdschrift, de MIBA geloof ik, een artikeltje over deze techniek. Destijds nog opgezocht hoe het werkte en zo, maar kwam er toen niet uit. Werkt het eigenlijk ook met gewoon een belapparaat als camera?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2874 Gepost op: 07 February 2018, 14:00:32 »
Ik heb het met een iphone gedaan. Kern is wel dat je steeds vanuit dezelfde plek een foto neemt. Oftewel een standaard/statief/enz. Ik heb een "gorillapod" (https://joby.com/gorillapod-tripods) met een houdertje voor m'n iphone.

Als app gebruik ik "stayfocused" (http://catapultconsulting.net/stayfocused/). Die is al drie jaar oud en de webservice die erachter hangt die het eigenlijke werk doet, die doet het volgens mij niet meer. Maar je kan de foto's naar je reguliere fotolijst exporteren.

Op m'n mac gebruik ik vervolgens HeliconFocus (http://www.heliconsoft.com/heliconsoft-products/helicon-focus/) met z'n gratis 30 dagen trial versie. Als ik er verder mee wil is het €30/jaar. De app werkt wèl als een zonnetje... Maar liever doe ik het met open source spul.

Dus... het kan met een mobieltje, binnen bepaalde randvoorwaarden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2875 Gepost op: 07 February 2018, 20:37:44 »
Hmm... een Gorillapod heb ik niet, wel zoiets maar die is voor een 'vaste' camera. Maar voor m'n belcamera zo'n ing eens op de kop zien te tikken is sowieso wel te overwegen, ook wanneer het niet de bedoeling is zulke foto's te maken.

Bedankt, ik ga eens verder sneupen!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2876 Gepost op: 10 February 2018, 22:48:15 »
Zo, ik ben aan een nieuw gebouw begonnen: de Landhandel. Oftewel de landbouwcorporatie. Hiervoor gebruik ik de landhandel in Kaisersesch als inspiratie.

Eerst maar eens de achtergrond waar ik hem tegenaan moet bouwen naar de studeer/knutselkamer meegenomen. Her en der heb ik wat uit zitten meten en wat getallen qua hoogte opgeschreven:



Aandachtspunt is dat de spoorbaan niet parallel aan de achtergrond loopt. Hoe doe ik dat dan met de bovenrand van het dak? Uiteindelijk heb ik besloten het "lange" deel van de landhandel parallel aan de achtergrond te laten verlopen. Dan kan ik de nok gewoon lekker tegen de achtergrond aan plakken. Dan verloopt het laadperron wel van smal naar breder, maar dat moet dan maar.

Vervolgens stukken foamboard (5mm dik) snijden en daarop verdergaan met de "aantekeningen". Langzamerhand ontstaat een bruikbaar idee:



Snij, snij. En provisorisch geplaatst:





Bij het lange deel zien de deuren en ramen er misschien groot uit: die deuren zijn 3m hoog en breed genoeg voor vorkheftrucks. Dat wat eruit ziet als ramen wordt eerder een soort doorzichtig muurtje van glasblokken. Zodra ik het laadperron heb gesneden en heb aangebracht zal het allemaal veel duidelijker worden.

Aan de bovenste van de twee foto's zie je trouwens dat de bovenkant van de "hoofdtoren" niet helemaal recht is. Dat ga ik verhelpen door hem een paar centimeter te verhogen. Ja: ik waag dus de gok om hem alsnog wat hoger te maken :) Ondanks eerdere hartekreten van meerdere lezers hier om m'n megalomane ideeën qua hoogte wat bij te stellen. Gezien de rest van het gebouw moet er toch echt een paar centimeter bij, meen ik.

(Nu maar hopen dat het de verhouding met de andere gebouwen niet verpest.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2877 Gepost op: 11 February 2018, 07:46:34 »
Hoi Reinout, leuk project en de zogenoemde volgstand staat hier nu aan aan gezien ik dit jaar ook nog een dergelijk gebouw wil gaan bouwen. Slagje groter maar dat terzijde. Zou je zo vriendelijk willen zijn om een tekening/schets te plaatsen met de maten, kan ik eens kijken of ik zelf moet nadenken of gewoon kan  "lenen".

Als je silotoren te hoog wordt in vergelijking met de rest, gewoon de rest van de gebouwen groter maken, verder denk ik dat het lastig heftruck rijden is op een zeer smal perron!

Veel plezier met bouwen, Gert-Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2878 Gepost op: 12 February 2018, 01:45:21 »
Eh, mooie afmetingen........ eh.... het is best wel provisorisch ontstaan hoor.... Maar desondanks, ik kan wel een paar maten opschrijven. Daar moet ik even goede haakse foto's voor maken en daar de maten bij geven. Als ik dat over twee weken nog niet gedaan heb, geef dan even een gil :)

Vandaag heb ik nog best productief lopen snijden en lijmen. Als eerste de "laadvloer" met gaten voor de buitenwand:



En zo past de buitenwand erin:



Nou, dan maar eens de zij/achterwanden vastlijmen. En ook twee stripjes op de bodem aanbrengen, want 2x5mm dik is 1cm. En met een 3mm dik laagje daarop zit je precies aan de 13mm die ik uitgemeten heb voor de bodem van een reguliere goederenwagon.



Die laadvloer heeft (omdat 'ie 2cm oversteekt) ondersteuning nodig. Beetje klussen met 3mm dik karton:



Zo ziet het eruit met een preisertje voor het formaat:



Een beter beeld is misschien dit:



Daar ben ik best tevreden mee!
Wel merkte ik dat de wagons tegen het laadperron aankomen, dus ik moet op één plekje er een paar mm afhalen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2879 Gepost op: 15 February 2018, 00:39:21 »
Twee pakketjes binnengekregen. Wat kogellagers om in m'n verfbusjes te doen. En wat "bull frog snot" om mijn oude roco 215 van twee anti-slip-bandjes te voorzien:



Verdergegaan met de landhandel. Afkijkend van de maat van de ramen wat lijntjes voor het snijden getrokken. Ik ga van de ramen wat afsnijden zodat ze rechthoekig zijn. Ik heb al van die standaard formaat auhagen ramen (met een gebogen bovenkant) in m'n Gasthaus zitten en in het station heb ik ze ook nodig. Dus.... even wat variatie:



5mm dik foamboard: voor deze ramen vond ik het te dik. Dus: stukje aan de achterkant eruit gesneden:



Zijraampje gemaakt. Keurig uitgemeten op de juiste hoogte, kijk maar:



Oh oepsie... verkeerd om gehouden:



Uitsnijden en de muur enigszins herstellen:



Vervolgens de voorwand van dat stuk er tegenaan gelijmd. Hier staat het (met een potje verf als aandrukgewicht) te drogen:



Hierboven zie je ook dat ik de "toren" ongeveer 3 cm verhoogd heb. De bovenkant is nu tenminste recht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)