Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063189 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2700 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:34:40 »
Maken jullie je geen zorgen, m'n vrouw is erbij en dan mag het betreden van de tuunnel vast en zeker niet.  (y)
EN ik luister altijd.   ;)

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2701 Gepost op: 24 oktober 2017, 23:17:53 »
Heerlijk dagje gehad vandaag. Heenreis naar de conferentie in Karlsruhe. ICE naar Keulen, toen de trein naar Trier via Gerolstein. Wat is dàt een mooi traject. Gerolstein-Trier had ik al een keer gehad, maar het noordelijke deel nog niet. In Gerolstein even uitgestapt en langs een plaatselijke boekhandel gelopen. Boekje met verhalen van een plaatselijke boswachter in de jaren 1945-1965 gekocht. Lijkt een leuke. Misschien haal ik er nog wel ideeën uit. En een boek met wat wetenschappelijker verhandelingen over burchten enzo in de Eifel. O.a. over de burcht te Virneburg, over de graven van Virneburg en over hoe de burcht Neublankenheim er uitgezien moet hebben. Laat ik die Virneburgers nou af en toe in m'n verhalen voorbij laten komen. En laat ik dat Neublankenheim nou net na willen bouwen bij de uitrit van m'n schaduwstation.... Perfect :)

Het tochtje vanaf Trier langs de Saar richting Saarbrücken was ook wel grappig. Paar mooie stukken langs de Saar. En grote industriecomplexen. Een redelijk deel van die lange treinen vanuit Rotterdam of Amsterdam met zelflossers? Dat gaat hierheen.

Na Saarbrücken begon het al rap donkerder te worden, dus toen heb ik maar een boek uitgelezen. "Waarom Duitsland? Leider van Europa tegen wil en dank". Beetje geschiedenis van Duitsland, uitleg van het politieke systeem, enz. Ik heb er in ieder geval wat van opgestoken. Lag in Utrecht in de Ramsj boekhandel bij de Dom (waarvan de naam me nu ontschoten is) voor een luttel bedrag.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2702 Gepost op: 25 oktober 2017, 07:50:57 »
Hoi

Leuk om te lezen dat de kartonnen strookjes gebruikt worden. Mocht de voorraad op zijn dan geef je maar een seintje.
Het gebouw wordt mooi. Leuk als ik door Kelberg rij om een gasthof Clemens te zien. Waar ken ik dat van?

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2703 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:47:07 »
Gasthaus Clemens zul je niet in het echte Kelberg tegenkomen. Het "gelige" restaurant en een paar andere zaken wel. Gasthaus Klemens (met een K) stond in Laubach-Müllenbach tegenover het station, op de hoek. Ik heb daar een keer gegeten en ik heb er een oude ansichtkaart van. Het is inmiddels een kebabzaak geworden.

(En het gebouw mist inmiddels twee ramen en er zijn wat andere modificaties, maar in de kern blijft het herkenbaar).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2704 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:58:06 »
Heb het even nagekeken wat ik in Kelberg heb gezien en het was  Bauerhof-cafe Clemenshof dus geen gasthof. Maar het is niet "jouw" Klemens. Wel een naam die blijkbaar veel voorkomt in die omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2705 Gepost op: 31 oktober 2017, 01:07:45 »
Zou best kunnen dat die naam vaker voorkomt.



Zo, na een flinke avond klussen heb ik m'n "Tagesschau" filmpje van het spookverhaal in het Duits vertaald. Dat wil zeggen: ik heb m'n kinderen hun eigen stukje na laten synchroniseren (als wraak voor de nasynchroniserende Duitsers), en ik heb m'n eigen stukje opnieuw opgenomen. Hier is het resultaat, voor degenen die dat geinig vinden:



Op die twee Duitse fora reageert er trouwens vrijwel niemand op, dus vraag ik me langzamerhand af waarvoor ik het allemaal doe. Nou ja, onder andere voor foto's van het daadwerkelijke gat in de tunnel enzo. Dàt was wel echt een bonus.

Een bonus die ermee samenhing werd mij door DB Fernverkehr afgelopen zaterdag door de neus geboord. Ik had contact met een Duitse machinist die op de Eifelquerbahn rijdt en die kwam erachter dat ik zaterdag van zijn lijntje gebruik ging maken. Hij bleek precies de trein te rijden die ik gepland had, dus ik hoopte half-half op een kabinerit zodat ik mooie opnames kon maken. Maar door een kwartiertje vertraging van de eerste de beste trein van de dag viel het in het water en kwam ik een uur te laat in Andernach aan. Ik heb in Mayen die machinist nog wel gesproken (die kwam toen 'einde dienst' aan vanuit Kaisersesch/Monreal), wat wel leuk was. Maar die tijd had ik onder andere omdat er 's zaterdags in de uurdienst richting Kaisersesch één gat zit van twee uur. Precies toen ik er was, zucht zucht zucht.

Enfin, ik prijs mezelf gelukkig met een mooi tochtje langs de Rijn en een mooi tochtje door de Eifel en met eindelijk eens een ritje via Kaisersesch, maar toch. In Monreal had ik drie uur gepland om rustig dingen op te meten en te fotograferen, maar daar bleef maar een uurtje voor over. Snel naar het dorp, snel omhoog lopen (met zware rugtas) naar de burchten en snel weer terug naar het station. Ik heb er nog spierpijn van :)

In Monreal heb ik nog wel wat nuttige metingen (grootte van de stenen van zo'n burcht, dikte van de muren, wat maten van het onderdoorgangetje, enz) kunnen doen. En wat foto's van hoe de omgeving van die onderdoorgang er nou precies uitzien. En mooie foto's vanaf de hoogste toren van de Löwenburg (de vorige keer wist ik nog niet dat je daar inmiddels in kon).

Tunnel-opschrift en het juiste hectometerpaaltje:



Die Philippsburg staat toch ècht wel schuin. Dan moet ik mijn versie ook maar wat schuiner zetten dan ik nu heb gedaan:



Foto vanaf de hoge toren:



Verder viel het me nog op dat de bermen naast het spoor er toch echt heel anders uitzien dan de 4.5mm zachte vezelvachtjes die ik her en der heb geplant. Daar moet ik nog beter naar kijken wat ik ermee ga doen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2706 Gepost op: 31 oktober 2017, 12:06:00 »
Geinig filmpje. Vond het heel natuurlijk overkomen, en moest even goed kijken en nadenken voordat ik inderdaad in de gaten had dat er sprake was van nasynchroniseren.  :)

Fotowerk is ook leuk, zelf geef ik de voorkeur aan (mooi) zomerweer, maar ik ga zeker nog eens een keertje kijken in die hoek.

Wat de bermen betreft: ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het uiterlijk van bermen, en dan bedoel ik niet eens alleen spoorbermen, in de loop der jaren wel aan verandering onderhevig is geweest. Natuurlijk, toen er nog stoomloks reden werd gezorgd voor "brandvrije" stroken langs het spoor, maar dat is het niet alleen. Ook de vegetatie is wat veranderd of zo. Daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan de bereklauw, die zo'n veertig, vijftig jaar geleden nog niet zo veelvuldig voorkwam als tegenwoordig.

könings

  • Gast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2707 Gepost op: 31 oktober 2017, 12:38:44 »
Dat van de bermen, dat kan wel kloppen. Veertig jaar geleden waren de onkruidverdelgers ook nog niet zo kruidspecifiek als heden ten dage; principe "Eine für Allem, Alle für Einem", maar dan in de bestrijdingsmiddelencontext.
Bij de nmbs heb ik ooit het "genoegen" gehad om de onkruidbestrijdingstrein te mogen kruisen...daar hing toch een bepaald wolkje rond, echt adembenemend. Denk dat de laatste voorraden verwerkt moesten worden voordat er strengere regels van toepassing werden ;D.
Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2708 Gepost op: 31 oktober 2017, 13:02:59 »
Gargl! Eh ja, dat is natuurlijk ook weer zoiets: hoe zag het er rond 1970 uit? Goed dat jullie me eraan herinneren. Ik ga eens goed bij m'n fotosetje over die periode kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2709 Gepost op: 31 oktober 2017, 13:27:59 »
Hi Reinout,

Misschien ken je deze site al
Niet zozeer in het verleden, maar toch genoeg info over de Eiffel

http://www.eifelinfo.nl/

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2710 Gepost op: 31 oktober 2017, 13:35:33 »
Arthur: nee, die kende ik nog niet. 'k Zal er eens in rondbladeren. Nadeel is dat je gelijk weer op vakantie wil, maar goed :D

-------------------------

Even wat kleine uitsnedes (=fotocitaten) gemaakt van wat bermen tussen 1970 en 1975 ofzo van zo'n (aan te raden) DVD met foto's van de eifelquerbahn (link.









Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2711 Gepost op: 31 oktober 2017, 13:49:21 »

In jou "omgeving en tijd" Genomen vanuit de stuurstand van een railbus.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2712 Gepost op: 31 oktober 2017, 16:37:20 »
Aan de linkerkant hebben ze het onkruid wel heel proactief verwijderd :)
Leuke foto, vooral ook met dat Bü-signaal op de achtergrond.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2713 Gepost op: 31 oktober 2017, 21:57:22 »
Caterpillar-grasmaaier? 8)
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2714 Gepost op: 03 november 2017, 19:19:41 »
Bij m'n rit over de Eifelquerbahn afgelopen weekend heb ik deels m'n iphone op een standaardje bij de ruit neergezet ter filming van het traject. Lang niet zo fraai als een Führerstandmitfahrt, maar ik kan het zelf in ieder geval gebruiken om weer een indruk op te doen.





Voor het laatste stuk (Monreal-Mayen-Andernach) moet ik naar youtube verwijzen totdat m'n wekelijkse quotum bij vimeo weer gereset is :)

https://www.youtube.com/watch?v=kVg4-dXc4NI

Morgen (=zaterdag) naar Eurospoor!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)