Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182467 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2265 Gepost op: 05 March 2017, 00:51:25 »
Vandaag even wat roestkleur op één van de twee modules op de rails gesmeerd, verder niets modelbaangerelateerds. Fiets repareren en met vrouw&kinderen naar de gladiatorententoonstelling in het Valkhofmuseum in Nijmegen. Spoorgerelateerd is wel het monument voor de spoorverbinding Nijmegen-Kleef dat daar bij het Valkhof staat :)





De afgelopen week zijn er weer twee mooie reportages op DSO (en Mittelrheinforum) verschenen over Koblenz-Mayen. Ik was er zo van aan het genieten dat ik ze hier niet genoemd had totdat ik eraan herinnerd werd vanuit Pronsfeld :)


Daar zitten weer fraaie platen tussen. En je ziet ook weer rare zaken waarvan je ze bijna niet in model weer durft te geven omdat het er zo onrealistisch uit kan zien: bijvoorbeeld dit plaatje van een setje umbaurijtuigen. Gelooft iemand het als ik op m'n modelbaan één van de drie rijtuigen zo verbleekt uitvoer? :)



Afgelopen week kreeg ik nog een leuk nieuwtje: namelijk dit plaatje waarop je een "H"-bord aan het eind van het perron van een kopstation ziet staan. Het bestaan van zoiets werd op hetzelfde forum van voor tot achteren ontkent toen ik er naar vroeg. Ik heb de cocktailprikkers met het provisorische H-bord dan ook rap verwijderd. Maar, dankzij dit antwoord kan ik dus binnenkort weer een bordje planten. Want... op één of andere manier vind ik zo'n bordje wel erg interessant. En het is weer een leuk extra detail.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2266 Gepost op: 05 March 2017, 09:09:35 »
Hoi Reinout.

Wat ook een mooi plaatje is (19) waar een VT 95 langs het perronstaat van Ochtendung staat. Aan het hoopje pakketjes kan je duidelijk zien dat er niet zachtzinnig met de pakketten werden omgesprongen.
Wat is dat eigenlijk een gigantisch station dat Ochtendung.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2267 Gepost op: 07 March 2017, 14:15:02 »
Dat stationsgebouw komt heel massief over. Ik vind het ook een leuke bouwstijl. Sporenplan is online te vinden.

Polch komt ook relatief groot over. Stevige goederenloods er tegen aan. Aan de Eifelquerbahn lijkt het, behalve Daun, allemaal veel kleinschaliger geweest te zijn. Nou is die streek tussen Mayen en Koblenz geloof ik wel stukken vruchtbaarder, dus dat zal z'n invloed op het goederenvervoer hebben gehad.

Polch heeft een leuk sporenplan. Wat voor mij ook interessant is dat het wel aan beide kanten inrijseinen heeft, maar aan slechts één kant uitrijseinen. Goede onderbouwing voor mijn Berenbach-Ulmen, waar ik dezelfde combinatie wil gebruiken.



Seinen: ik heb ooit in een oude Fremo "Hp1" een artikel gelezen over een interessante manier om armsignalen neer te zetten. Ze werden met twee magneetjes op hun plek gehouden met een metalen draadje+gewicht naar beneden. Door aan de onderkant tegen het gewichtje aan te drukken verander je de stand. De andere kant uit valt het vanzelf weer terug.

Voordeel was dat de signalen makkelijk wegneembaar zijn. En dat ze niet snel stuk gaan als je er met je mouw aan blijft hangen.

Ik zie er een voordeel in qua plaatsing en qua koppeling met een servo. Weet iemand toevallig welke Hp1 dat was? Ik kan geen online inhoudsopgave vinden van oude nummers. Het zel ergens in de jaren 90 geweest zijn. Ik ga vanavond zelf ook verder zoeken, maar als iemand het toevallig zo uit z'n mouw kan schudden... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2268 Gepost op: 07 March 2017, 16:30:59 »
Welke Hp1 dat was... ik heb toevallig nog een rijtje ouwe Hp1en staan. Zal 'ns even zoeken.
Ondertussen kun je wellicht nog wat inspiratie vinden in iets wat ik zo'n 2½ jaar geleden in m'n draadje heb neergetikt: zzzzzapp!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2269 Gepost op: 07 March 2017, 16:45:42 »
Mooieplaatjes
Precies watjijuitbeeld,en leuk lees werk
Maakt ook begrijpelijk(er) wat je bouwt doet en laat zien
(maar moritz nog nie gezien ;D )

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2270 Gepost op: 07 March 2017, 17:31:51 »
Jan: zoiets zat ik aan te denken. Die moertjes zien er netjes uit. Met je PB zal ik zo ook de HP1 gaan bekijken.

Eens kijken wat het wordt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2271 Gepost op: 07 March 2017, 19:17:52 »
Hoera, met behulp van Jan gevonden in Hp1 nummer 4 van 1991:



Eens kijken wat ik met dat idee kan doen.

Nog meer leesvoer, de Eisenbahn Journal over Lokstationen kwam vandaag binnen:



Ik zag bij het doorbladeren een foto van de lokloods in Wittlich (randje Eifel) die er verrassend modern uit zag. Online kan ik er zo gauw geen foto van vinden, daar zal ik later nog verder naar zoeken. Ik weet niet of ik er wat mee ga doen, maar het zou in ieder geval een interessant contrast zijn op m'n baan. Waarschijnlijk veeeeeeel te interessant contrast, dus ik ga denk ik m'n huidige plan (kleine enkelsporige kloon van de Siershahn loods) doorzet.

Ook binnengekomen:



De vervanger van de geleende electrostaat: een goedkope peco, besteld in Engeland. 5 tientjes inclusief verzending.... Lijkt het prima te doen bij een eerste snelle test.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2272 Gepost op: 07 March 2017, 19:21:32 »
Wat mij opval is dat het inrijsein vanuit Munstermaifeld alleen Hp0 en Hp1 kan tonen. Volgens mij kan dat alleen met een maximalebaanvaksnelheid van 40km. Het uitreisein is ook vreemd want hier staat voor een niet doorgaand spoor ook een Hp0 Hp1 sein.

Zelf wil ik de eerste situatie gebruiken als inreisein voor Pronsfeld Een baanvak snelheid van ten hoogste 40 km. Als uitrijsein kan ik dan ook volstaan met 1 sein voor beide sporen.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2273 Gepost op: 07 March 2017, 20:50:15 »
Ik kreeg op een vergelijkbaar punt op stummiforum commentaar: mijn hp0/hp1/hp2 inrijsein bij Kelberg. "Inrijden bij een kopstation mag alleen met 30km/u, dus kan je een hp0/hp1 sein gebruiken met zo'n '3' bordje erop." Zoiets.

Ik had dan een smoesje dat het vroeger een doorgaande lijn was, maar daar was voor lage snelheden het onderscheid toch nog steeds niet nodig. Maar.... ik zag wel veel foto's van stations aan zijlijntjes met die dreibegriffige seinen... Dus het was op een gegeven moment wèl de praktijk. Of dat waren allemaal 60km/u lijnen. Enfin, er zijn zoveel uitzonderingen dat ik het wel best vind :)

Jouw plan is in ieder geval keurig volgens het voorbeeld. Ook dat uitrijsein voor beide sporen zie je bij Polch terug.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2274 Gepost op: 07 March 2017, 21:14:34 »
Plaatje van de lokloods uit Wittlich: link

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2275 Gepost op: 08 March 2017, 18:18:59 »
Ben benieuwd naar de verdere resultaten van de Peco elektrostaat!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2276 Gepost op: 08 March 2017, 19:30:46 »
Leuk! Rangeren met een v100! Mooie fotorapportage op DSO.

Zometeen weer wat begrassen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2277 Gepost op: 08 March 2017, 20:16:28 »
Prachtige reportage Reinout, dank voor het doorlinken. Mijn favoriete Duitse lok, korte treintjes en een mooie lege spooromgeving.

Groet, Gert-Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2278 Gepost op: 11 March 2017, 16:44:44 »
Iets wat ik me al een tijdje afvroeg was hoe het met de verlichting van de armseinen in Duitsland ging. Gasfles, OK, maar werd die dan elke avond apart aangestoken ofzo? Op DSO vroeg iemand zich dat ook af.

Het antwoord kwam gelijk:

Citaat
Die Flamme war immer an. Der Inhalt der Gasflaschen reichte für ca. 6 Wochen und wurden dann wieder ausgetauscht.
Das wurde durch den Propangaszug gemacht, der die Strecken nach einem festen Plan befuhr.

Dus: altijd aan. Alleen wel eens per zes weken de gasfles uitwisselen. Dat is op zich een leuk detail om na te bootsen. Op nebenfahrzeuge.de staat dat ze er op een gegeven moment aparte voertuigen voor hadden, maar de "bekendste" daarvan, de Klv-96, is van halverwege de jaren 70.

Misschien een leuke werkverschaffing voor die 80er waar ik anders geen duidelijk emplooi voor heb! Oude bagagewagen erachter ofzo...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2279 Gepost op: 11 March 2017, 21:33:36 »
Da's een lollig gebakje.
Prettig om na te flanzen, dunkt me.

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly