Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3639733 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5745 Gepost op: 19 October 2014, 21:50:49 »
En? Geven ze licht?
Ik zit inmiddels op het puntje van mijn stoel.

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5746 Gepost op: 19 October 2014, 22:12:15 »
ik op het randje
raar gevoel die punt  ;D
maar lichten ze op

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5747 Gepost op: 19 October 2014, 22:22:58 »
Nou... hai döt t:

« Laatst bewerkt op: 24 September 2018, 15:52:54 door 44 »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5748 Gepost op: 19 October 2014, 22:33:15 »
Hi Jan,

'n woepstert van 'n  (y) (y) (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5749 Gepost op: 20 October 2014, 00:25:39 »
Dank je, Arthur.
Nu de oranje "W" erop, en dan eens kijken hoe er een aandrijving onder te bakken.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5750 Gepost op: 20 October 2014, 01:08:41 »
 (y) (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5751 Gepost op: 20 October 2014, 07:58:12 »
Mooi.
En die lamp om de W aan te lichten?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5752 Gepost op: 20 October 2014, 08:22:11 »
Die is niet functioneel. Is ook niet nodig als het nooit nacht is  :D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5753 Gepost op: 20 October 2014, 08:32:21 »
Jan,

Is die W ergens te koop. Die LED lampjes zouden goede buitenlampen voor aan de gevel zijn bij mij (schaal N)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5754 Gepost op: 20 October 2014, 17:23:33 »
Dat Wartezeichen is in een aantal versies bij Weinert te koop. Ook voor N-spoor. Als het je om de ledjes gaat, die hebben ze ook los, best.nr. 2111 (da's de gele), maar ik denk dat diezelfde leds ook wel bij de gewone elektronica-boer te koop zullen zijn. Zijn wel kleine ledjes, maar geen smd, of hoe die dingen ook maar heten.

Over gele leds gesproken, het seinbeeld Sh1 hoort eigenlijk te bestaan uit twee witte lichten, die in een naar rechts oplopende lijn zijn geplaatst. Dus, dit net gefriemelde seinpaaltje zie ik vooralsnog als weliswaar voltooid (op de aandrijving na), maar het staat wel als een van de eerste te vervangen dingen op de lijst, voor als ik er aan toe kom. Voorlopig zal Lümmeln het er mee moeten doen.



Voor de aandrijving heb ik een oude BEMO-wisselmotor opgeduikeld:

In principe komt zo'n ding qua functie en opbouw op hetzelfde neer als die van Lemaco of Fulgurex, maar naar mijn ervaring zijn ze minder goed bestand tegen grotere krachten die bij het stellen van wissels vrijkomen.



Eerdere pogingen om Weinert-seinen te voorzien van zo'n aandrijving gingen gepaard met veel moeite, gesteun en soms ook godslasterlijk taalgebruik omdat er in het ding nogal wat speling zit die je juist bij het instellen van een trekstang niet kunt gebruiken.
Maar ik heb nu iets bedacht waarbij dat geen rol meer speelt. Denk ik.

We gaan het zien...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5755 Gepost op: 20 October 2014, 19:17:48 »
Ik kan niet aders dan zo doen  :o
En je een veer toe steken op een plek waarbij je dr niet makkelijker van gaat lopen  (y)  ;)
Vind m geweldig gelukt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5756 Gepost op: 20 October 2014, 20:58:42 »
Dank je, Floris!

Was even zoeken in m'n inventarislijst, maar toen ik eenmaal wist waar ze ook alweer waren, hoefde ik niet meer te zoeken.
Nu maar 'ns kijken of dat wat worden wil... met het gewichtje in de hoogste stand (tegen de bodemplaat aan) staat de balk in het seinbeeld horizontaal, met één gewichtje zakt de stelstang soepeltjes naar beneden, maar dan staat de balk zowat verticaal. Ik moet dus de 'val' ergens halverwege stoppen.



Als u begrijpt wat ik bedoel... :-\

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5757 Gepost op: 20 October 2014, 22:19:43 »
zo een boven de plaat
of een circlip(zo'n borg die fl op de tandwielen heeft)boven om de val te beperken/stellen

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5758 Gepost op: 20 October 2014, 22:34:37 »
Een blokje (met een klein gat erin voor de draad van de aandrijving) onder het gewichtje plaatsen, zodat het gewichtje niet verder omlaag kan dan gewenst?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5759 Gepost op: 20 October 2014, 22:43:09 »
@Jerry! Niet boven de grondplaat! Dat is toch geen gezicht?  :-X ;)

@Dirk J: ja, zoiets, maar de slag van de aandrijving is groter dan de beweging die de trekstang moet maken.
Maar ik denk dat ik er uit ben, nu alleen nog omzetten in de praktijk...

Gr. Giovanni