Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063043 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1680 Gepost op: 30 augustus 2016, 13:31:43 »
Ik zal meer over de Flachlaufer kunnen zeggen als ik 'em ook in de 86 heb ingebouwd, denk ik.

Over de 94: het hoofdprobleem is dat 'ie af en toe stilstaat bij lage snelheid. En dat ben ik van m'n roco loks niet gewend. Een paar opmerkingen daarbij:

  • Ik vermoed dat het een mechanisch/constructief probleem met de 94 is.
  • De vijf assen zijn star gelagerd. Dus de stroomafname is niet optimaal als de rails niet helemaal recht liggen. Of er een korreltje grind net wat uitsteekt. Of bij een moduleovergang. En ik dacht dat de achterste as überhaupt niet van een stroomafnemer was voorzien en da's natuurlijk bij zo'n star gelagerde lok belangrijk. Maar dat moet ik nog nakijken.
  • Ook iets dat ik vanavond na moet kijken: ik dacht een lichte hapering te zien die "in fase" was met een wielomwenteling. Na lezen van een draadje op Stummiforum heb ik weer wat punten om na te kijken. Een nokje bij de cylinder waar een deel van de stangen tegenaan kan komen, bijvoorbeeld. En of de remimitaties onderaan de lok wel goed zitten.
  • De lok lijkt namelijk zo plotseling stil te staan. Bovengenoemd uitsteeksel? Een vervuiling ergens bij de tandwieltjes? Ik moet het nog nakijken.

Ik snap waarom Roco toendertijd zo'n groot marktaandeel heeft kunnen veroveren! Aan de andere kant... ik hoop dat de 86+flachlaufer me enthousiaster maakt over Fleischmann :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2016, 14:06:22 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1681 Gepost op: 30 augustus 2016, 17:52:48 »
Buiten het feit om dat je loc zelf schoon moet zijn qua tandwielen,assen/wielen voornamelijk het loopvlak en dat er geen vuil tussen bv je tandwielen moet zitten,alles geolied is en dus ook zo loopt.
Is t ook handig om te zorgen dat je rails schoon is.
Heb zelf ook een Flm 94er,die loopt wellicht met iets meer rumoer fraai zn rondjes,ook langzaam,als ik dan t filmpje zie dan zie ik voormezelf in elk geval geen enkele noodzaak om er bv zo'n aanschaf voor te doen.

Cru gezegd,dat minieme geluids verschil,is mij dat geld niet waard,bovendien maakt alles wat je zowiezo over dat stuk baan wat ik zag ,al meer lawaai dan de motor  ;)
(rails op t kale hout vast gemaakt gok ik ? )

Nog een idee,als je rails schoon is en je loc ook,kan t dan wellicht aan je decoder liggen ?
Ik weet dat bepaalde decoders en een Flm loc van de oudere generatie,niet altijd even lief zijn voor mekaar,ofwel gewoon een slecht combi vormen.
Wellicht ook iets om naar te kijken  ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1682 Gepost op: 31 augustus 2016, 02:02:33 »
Nou, de wielen en rails zijn wel schoon. Tenminste, alle roco loks rijden als een zonnetje over m'n rails. En een roco clean wagon is daar vorige week nog overheen gereden. En de 94 wieltjes heb ik drie dagen geleden een kwartier lang met een railgum bewerkt. Dus: dat zit wel snor.

Een beetje experimenteren leek toch een beschuldigende vinger richting stroomafname te wijzen. Als ik bij m'n testrails op de studeerkamer de rails wat optilde kapte de lok er snel mee. Terwijl, als ik de rails plat liet liggen, de lok zonder problemen 5 minuten over 1 meter deed!

Tijd voor een upgrade. Ik heb met secondelijm twee fosforbrons ("GM&S") lipjes tegen twee wielen per kant laten drukken zodat de laatste as (de meest rechter op de foto) ook stroom afneemt:



Qua geluidsniveau: er zitten weliswaar 2 blauwe platen van 3mm onder m'n rails, maar met ballastbed enzo erbij.... Ik geef ruiterlijk toe dat m'n prio niet bij het verminderen van geluid lag :)

Mijn doel met de Faulhaber Flachlaufer was tweeledig:

  • Herrie in de 86 verminderen, hoewel dat (gok ik) voornamelijk door de knetteroude decoder wordt veroorzaakt. (Dit klopt met je opmerking dat bepaalde decoders er niet goed mee om kunnen gaan).
  • Rijgedrag verbeteren. Want ik zag, ondanks de brakke decoder, al wel dat de fijngevoeligheid van zo'n fleischmann motor wat te wensen over laat.

Het voorlopige tussenresultaat? Tadaah:



Dus.... hij rijdt lekker en soepel. Geluid mag nog een tikkie minder, maar 't is voor mij niet storend. De stroomafname is nog steeds niet optimaal, daar moet ik nog wat aan doen.

Ook nog TODO: de afstand tussen de binnenkant van de wielen controleren. Want ik heb het idee dat 'ie af en toe bij een wissel een hikje heeft.

Wat ik ook merk: de flensen zijn relatief groot. Dus elk uitstekend ballastbed-korreltje waar een roco lok prima overheen rijdt is nu opeens een probleem. Zucht....

Enfin, de lok rijdt soepel!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2016, 11:44:22 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1683 Gepost op: 31 augustus 2016, 17:14:09 »
Niet gek... helemaal niet zo gek. Best wel netjes zelfs, moet ik zeggen.
Ik ben benieuwd wat zo'n motor met de 86er doet!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1684 Gepost op: 31 augustus 2016, 20:56:04 »
Nou is "hoofdstuk 94" nog niet afgesloten. ALS hij rijdt rijdt ie netjes, maar het is m'n enige lok die wel eens ergens stil staat. Die starre as-lagering is niet heel handig. Ook zijn de flenzen relatief hoog, dus ik moet al m'n rails op ballastkorreltjes nakijken, want als 'ie door zo'n korreltje wordt opgetilt... Heel het raderwerk staat stil, als uw machtige korrel het wil....

Een echte faulhaberombouwset zou minder problemen hebben doordat er een vliegwiel bij zit. Ik lees ook wel suggesties om op de lokpilot een condensator aan te sluiten. Misschien moet ik dat maar proberen. Dan moet ik wel deel twee van de verbouwing starten, onder andere het ver-led-den van de verlichting om ruimte te maken. En dat ook aan de voorkant doen zodat er ruimte is voor een rookgenerator.

En de motor moet nog deels rood geschilderd worden.

Dus... benieuwd naar de 86, want die is van duidelijk recentere datum en van betere constructie.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1685 Gepost op: 31 augustus 2016, 21:12:55 »
Toch gek, want die 94er van mij reed, voordat ik er een Faulhaber inbouwde, op zich niet heel slecht, terwijl dat er ook eentje is met star gelagerde wielen. En de flenzen heb ik nog nooit wat aan gedaan, en terwijl ik op Roco-line rij met een profielhoogte van 2,1 mm heb ik nog nooit iets gemerkt van ballastkorrels en zo. Vreemd...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1686 Gepost op: 31 augustus 2016, 22:00:59 »
Ik heb peco code 75 rails, dat is nèt weer iets lager. Op zich kan die rails ook zo'n 94er aan, want op ballastbedloze stukken rijdt 'ie als een zonnetje.

Het is pas als er ballast ligt dat 'ie wat last krijgt. Dus tòch wat achterstallig steenslagonderhoud mijnerzijds. En misschien een moduleovergang die niet helemaal lekker is.

Voordeel: ik heb een nieuwe testlokomotief :) Als de 94 geen probleem heeft heeft de rest het ook niet.

Je opmerking helpt me wel enorm m'n 94-problemen in perspectief te zien. "Het is zo erg niet". En dat klopt wel. Als ik met de hark door het Kelberger ballastbed ga zal het rijgedrag verbeteren. Het is niet 100% de schuld van de 94, hoewel hij dus ontegenzeggelijk wel gevoeliger is voor verstoringen t.o.v. de gemiddelde roco lok.

Ook handig: het is een waarschuwingsvlag voor mij dat ik meer werk moet maken van de netheid van m'n ballastbed. En van de betrouwbaarheid van m'n moduleovergangen. Waar zo'n tweedehands lokje al niet toe kan leiden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1687 Gepost op: 01 september 2016, 22:56:25 »
Vandaag de 86 onder handen genomen. En onder kniptangen genomen. En onder lompe combinatietangen genomen. Dit is dus niet voor tere kinderzieltjes...

Eerst maar eens de wrede tweedeling. Dit kan makkelijk door één schoefje los te halen.



Het viel me op dat de constructie en uitvoering duidelijk beter is dan de duidelijk oudere 94-constructie. Wat me ook opviel was het tweezijdige plakband/tape onderin het machinistenhuis waar de decoder op vastgeplakt zat. Goed idee!

Dan de soldeerbout gepakt en de motor het vuur aan de schenen leggen en alle draadjes losmaken:



Wie ziet er niet graag een combinatietang naast een fijn gedetailleerd model liggen?



Het duurde een tijdje, maar de motor is er uit. Het probleem was het lager, daar kreeg ik geen grip op. Dus moest ik de motor deels in stukken breken voordat ik het lager eruit kon duwen. De motor kon niet "rechtstreeks" uitgenomen worden omdat de wielen in de weg zitten.

Onderaan in het midden van de foto een onderdeel dat ik had moeten laten zitten. Een ring om de permanente magneet heen. Ik had niet door dat die een lipje op z'n plek hield waarmee de twee middelste assen netjes op de rails worden gedrukt. Opeens kwam er bij het schoonmaken een lipje uitvallen... Oeps...

Schoonmaken: wattenstaafje met wasbenzine. Dit kleurtje kreeg 'ie na het schoonmaken van één anti-slipbandje:



Hier is de gedemonteerde ring goed te zien. De cocktailprikker wijst naar het lipje dat nu los ligt:



De oplossing was wat huisvlijt met dunne plaatjes plastic en wat secondelijm. Hoop ik.



De motor erin gelijmd:



En het asje en tandwietje erop:



In tegenstelling tot de 94-motor-set had dit tandwieltje geen aanslagpunt, dus die moest je echt zelf met de hand op de juiste plek vastlijmen. Dat ligt er denk ik aan dat er twee soorten tandwieltjes met verschillende aantallen tandjes bijgeleverd worden voor de verschillende varianten 86. Dan zal de precieze plek ook wel net iets anders zijn.

Nu wachten tot alles volledig droog is.



Na afloop keek ik nog naar de verlichting en de reeds gekochte rookgenerator. Uiteraard is de fleischmann lok niet voorbereid op een generator. Uiteraard zit de verlichting precies op de plek die voor de generator nodig is. Uiteraard is de schoorsteen vrijwel even dik als de generator-met-benodigde-isolerende-krimpkous. Dus effectief zal ik de schoorsteen weg moeten halen en genoegen moeten nemen met het pijpje van de generator. Hm.

Zeker met kinderen in huis is het véél te leuk om niet al m'n stoomloks van een generator te voorzien. Dus misschien neem ik die schoorsteen ook nog wel te grazen.

Alleen... die verlichting wil ik ook behouden. Ledjes vrutten, dus. En dat is wat bewerkelijk bij dit model. Om een hoekje werken in de rookkast, lantaarns op de bufferbalk (met op zich goede lichtgeleiders erachter), helderheid die onderling moet kloppen...

Volgens mij stel ik dit allemaal maar uit. Tenminste, dat denk ik nu. Rookgenerator even laten zitten en snel de bestaande verlichting aansluiten. En dan volgend jaar naar de verlichting en de rookgenerator kijken. En goede nummerborden op de lok. En personeel erin. Enz.

Als ik het uitstel, kan ik nu sneller "meters maken". Ik wil hierna de railbus en de 57er nog digitaliseren. De 043 van m'n kennis wacht op een onderzoekende blik. Het stuurstandrijtuig van de silberling wil ik ook nog doen. En nog wat landschap, wat achtergronden, wisselbediening Berenbach, enz. Dus wat makkelijk uitgesteld kan worden uitstellen. Zoiets. Denk ik nu.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1688 Gepost op: 01 september 2016, 23:16:56 »
Hm, da's dus te doen. Goed dat je even waarschuwt voor dat lipje.
Maar nu: het rijgedrag! 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1689 Gepost op: 02 september 2016, 08:18:14 »
Vanochtend voor het ontbijt nog snel twee krokodillebekjes aangesloten en 30cm analoog gereden: het rijgedrag lijkt op het eerste gezicht boterzacht. Dit weekend de decoder erin en dan een echte test.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1690 Gepost op: 02 september 2016, 08:30:14 »
Schoonmaken: wattenstaafje met wasbenzine. Dit kleurtje kreeg 'ie na het schoonmaken van één anti-slipbandje:

Vraagje van een niet-kenner: kan wasbenzine geen kwaad op anti-slipbandjes? Wordt het daar niet broos van of zo? Ik heb zelf ook nog een paar locs schoon te maken namelijk  :)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1691 Gepost op: 02 september 2016, 11:36:12 »
@martijn
Zolang je ze niet een paar uur laat zwemmen kan dit geen kwaad
Slijten doen ze ook
En met stilstaan drogen ze eerder uit als met rijden ,en af en toe schoonmaken

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1692 Gepost op: 02 september 2016, 21:02:12 »
Ah oke  :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1693 Gepost op: 02 september 2016, 21:03:23 »
Even snel voor het eten de decoder erin gesoldeerd en een proefritje gemaakt:



Volgens mij is in Kelberg een ondersteunend stripje karton weer eruit gevallen: de moduleovergang is wat hobbelig. En er zit een "tik" in de 86. Kennelijk loopt er ergens een drijfstang ergens tegenaan of heb ik wat verbouwd. En er piept iets, net zoals bij de 50er.

Oh, en vóór het in elkaar schoeven deed de frontverlichting het wel, na afloop niet meer. Huh? Vast iets dat klem zit.

Rijgedrag: kijk, zo hoort het. Het grove lawaai is weg. En met lage snelheid loopt 'ie lekker soepel. Deze 86 en de 94 zullen vaak bij de lokloods te zien zijn en "dus" vaak in filmpjes voorkomen en soepel rijgedrag is dan handig.



Wild idee.... Bij het maken van filmpjes plaats ik de camera soms op de baan zelf. Goedkoop driepootje en dan lukt dat wel:



Als ik, waar de baan nu stopt, nou eens een lichtgewicht wegneembaar stuk landschap zou plaatsen... Alleen voor de filmpjes.... Dan lijkt mijn baan ineens twee keer zo breed als dat 'ie in de praktijk is. Visueel moet dat een gaaf effect geven. Überhaupt zou het doortrekken van de achtergrond al een leuke zijn... Ik hou het in m'n achterhoofd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1694 Gepost op: 02 september 2016, 22:20:18 »
Hmmm.... dat valt ook niet tegen, zo te zien...  :)