Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 18:21:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1173346 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1635 Gepost op: 09 August 2016, 23:40:29 »
Vanavond heb ik de soldeerbout weer eens ter hand genomen: de tweede roco v100 moest eraan geloven:

Deze lok wil ik vrijwel alleen voor een trekduw combinatie met m'n silberlingen inzetten. De andere kan dan de rest van het werk doen. De reden van de werkverdeling? Digitaal gemak en ombouwgemak.

Ik rij en configureer met multimausen, dus ik wil gewoon met een trein kunnen rijden zonder eerst een stuurstand en een lok qua digitale config te moeten koppelen. Dus... stuurstand wordt op zelfde adres als de lok gezet (tenminste, dat moet toch werken?). En de lok hoef ik maar aan één kant van verlichting (front+sluit) te voorzien. Mijn "reguliere" v100 heeft aan beide kanten alleen frontverlichting, omdat daar normaliter een trein achter hangt. Vandaar.

Geen verlichting aan een kant betekent ook, zie bovenstaande foto, dat ik dus een deel van de printplaat+lampjes weg kan breken. Daar past dan mooi de decoder. Waar ik met de scalpel naar toe wijs: daar moet je dan wel een stripje plastic weghalen, maar dat kan geen kwaad omdat dat alleen gebruikt wordt om het licht van de twee lampjes van elkaar te isoleren en die lampjes zijn weg, dus...

De decoder is een oude lokpilot "basic" die ik nog had liggen. Mijn andere loks hebben meestal de lokpilot "standard", wat de opvolger van de "basic" is. De "standard" staat me toe om rangeerverlichting goed in te stellen, dat kan met de "basic" niet. Maar rangeerverlichting heb ik met deze trek-duw v100 niet nodig, dus kon de "basic" hier mooi in.

TODO: ander loknummer, 211nogwattus i.p.v. v100nogwattus. En dan ook nog eens een nogwattus die voor trek/duw geschikt is. Ik heb een setje transfers waar een goed nummer bij zit, maar ik laat dat nog even zitten. Ook het vervuilen moet ik nog doen. Maar andere zaken staan nog wat hoger op de prioriteitenlijst.

O.a. het van binnenverlichting en frontverlichting voorzien van de twee silberlingen, uiteraard!

Wat ik daarvoor nog moet uitzoeken is of ik een functiedecoder nodig heb of dat ik een oude reguliere decoder kan gebruiken. Maar ik meende gelezen te hebben dat je dan een stevige grote dikke weerstand nodig hebt als motor-imitatie omdat de decoder het anders niet meer snapt. Maar goed, ik ga wel even googlen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1636 Gepost op: 09 August 2016, 23:47:26 »
Uit 2006 zie ik dit berichtje:

Als hij niet is belast kan hij niet werken of geprogrammeerd worden.Als die'' ouderwetsche'' dekoder verder nog goed is,dan zet je gewoon een weerstand van b.v. 1500 Ohm op de motoraansluitingen,er loopt dan ca 10mA, dat zal de dekoder dan wel als belasting zien.De rest blijkft  hetzelfde.

Dus, 't zou nog best mee kunnen vallen. Eens kijken of het werkt.

Edit: in de encyclopedie staat:

Citaat
Wanneer er echter geen motor aangesloten is, dan kunt u m.b.v. een 150 Ohm / 2 Watt weerstand de motor simuleren. Door de weerstand loopt tijdens het geven van het 'Acknowledged'-signaal de voorgeschreven 60 milliampère, welke in NMRA S-9.2.3. vermeld staat. Tijdens gewoon bedrijf zal deze weerstand behoorlijk heet worden, en deze dient dus na het programmeren weer te worden verwijderd!

Iets verderop op die pagina wordt weer gezegd dat je allerlei motorinstellingen op 0 moet zetten, maar ik neem aan dat dat niet nodig is als je de weerstand er uit haalt na het programmeren. Toch?

Reinout
« Laatst bewerkt op: 09 August 2016, 23:53:40 door Reinout van Rees »

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1637 Gepost op: 10 August 2016, 07:28:09 »
Wat ik daarvoor nog moet uitzoeken is of ik een functiedecoder nodig heb of dat ik een oude reguliere decoder kan gebruiken. Maar ik meende gelezen te hebben dat je dan een stevige grote dikke weerstand nodig hebt als motor-imitatie omdat de decoder het anders niet meer snapt. Maar goed, ik ga wel even googlen :)
Bij een Lokpilot versie 4 is een weerstand niet meer nodig. Wel zou je de motorinstellingen kunnen terugregelen naar nul (dus Vstart/Vmid/Vmax allemaal op 0)

dirkjan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1638 Gepost op: 10 August 2016, 09:49:06 »
Ik heb een oude, waarschijnlijk uitgeklede, decoder uit een roco br 80 startsetlokje. Volgens mij iets Uhlenbrockachtigs als m'n geheugen me niet bedriegt.

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1639 Gepost op: 10 August 2016, 14:08:46 »
Dan eerst de spanning aanpassen en eventueel de speedtabel op alles 0 zetten, dan heb je er geen probleem mee. De weerstand heb je dan nog wel nodig voor de ACK bij het programmeren.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1640 Gepost op: 10 August 2016, 22:53:55 »
Ter info: ik heb zonet een nieuwe belevenis van Moritz online gezet. Nog vier of vijf afleveringen in deze serie te gaan :)

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1641 Gepost op: 10 August 2016, 23:24:27 »
 ???
hoeso 4 te gaan
ken nie
is nie grappug
kelberge stoppe  :o

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1642 Gepost op: 10 August 2016, 23:58:36 »
Geen zorgen, 't gaat qua "laatste" slechts om de 4 à 5 resterende afleveringen in de serie "kattenvoer/kattenvervoer/kattenvervoering".

Daarna komen er vast nog series zoals "de laatste spookachtige rit", "het huwelijksaanzoek", "het smeult", "Edekaaaargh", "de franse sergeant" enz.

En dan hebben we het tragische verhaal van de opgesloten jonkvrouw en wat dat met een uil te maken heeft nog niet gehad, maar dat speelt op een ander deel van de spoorlijn.

Enfin... op het moment hangt mijn schrijfsnelheid een beetje af van de bouwvorderingen. Ik vind het het leukst om de verhalen wat te kunnen illustreren met actuele bouwfoto's of met video's, maar daarvoor wil ik dan eerst daadwerkelijke vorderingen gemaakt hebben.

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1643 Gepost op: 11 August 2016, 11:22:31 »
Oooh
Dus de kat loop wat trager door de verhalen door de bouw(vertraging  ;D)
Mwaaah
kenne we mee leve  :D
Wel effe doorbouwe dan en wat sneller met je bediening stelsel
Effe wat meer freie zeit insteken  ;D en allemaal lachen we wederom
Maar beide draadjes zijn leuk en of interessant  (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1644 Gepost op: 12 August 2016, 10:06:03 »
Gisteren nog wat testgereden met de v100 om max snelheid en optrekvertraging beter te krijgen. Bleek dat ik 'em hetzelfde adres had gegeven als de andere v100. Best een stom gezicht als je twee loks tegelijkertijd ziet gaan rijden...  ;D Ik kon daardoor wel goed vaststellen dat nummer 2 een wat lagere max snelheid mocht hebben :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1645 Gepost op: 14 August 2016, 21:27:39 »
Mooie dag om aan de tuintafel te kliederen:

Hoofddoel: de perronranden. Maar die zitten in een mal met drie soorten perronranden en nog wat andere zaken, dus je bent wel een tijdje bezig voordat je genoeg hebt. Gelukkig zijn twee van de drie soorten perronranden bruikbaar. Tegelijkertijd giet ik dus ook steeds een muurplaat mee. En trottoirplaat.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1646 Gepost op: 14 August 2016, 21:53:20 »
Dinsdag ga ik bij iemand langs die geel en groen van jaloezie is als die mijn filmpjes ziet. Reden: bij mij rijdt alles zonder horten en stoten en bij hem blijft het op elke wissel steken.

Geen idee wat er bij hem aan de hand is, dat ga ik dinsdag inventariseren, maar bij deze een snelle brainstorm van mogelijke verschilpunten:

• Vuile rails. Niet dat ik er zelf veel aan doe. Als het op een punt merkbaar vuil is haal ik een railgum erover. En af en toe zo'n roco clean wagon over de hele baan. Eens per twee maanden ofzo.
  • Railmateriaal. Nieuwzilver is beter dan messing qua vuil-worden. En de bovenkant van de peco rails die ik heb is heeeeeeel licht afgerond, wat stiekum ook best uit schijnt te maken qua vuil-worden en goede stroomafname. Ik moet de draaischijf (fleischmann, messing) vaker schoonmaken dan de rest van de baan.
  • Digitaal rijden. De volle 18V op de rails, dan is alles veel minder kritisch dan als je met 5V door een wisselstraat kruipt.
  • Goede loks met veel stroomafname-punten. Geen idee of sommige merken op dit punt slechter/beter zijn. Alles is roco, op twee fleischmann stomers (94+86) na.
  • Puntstukpolarisatie. Dit zou nog wel eens het grootste punt kunnen zijn. Ik gok dat ik dinsdag een keertje moet slikken bij het aanschouwen van de wisselstraat.

Nog meer punten waar ik naar kan kijken?

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1647 Gepost op: 14 August 2016, 21:58:45 »
Ja. De wieltjes.
Niet alleen van de lok(s), maar ook van de wagens. Je kunt de vloer van de gang wel dweilen, maar als je er daarna weer op modderlaarzen overheen banjert...
En dan meteen even de contactstripjes meenemen (de stroomafnemers bedoel ik, nou ja, je weet wel).
« Laatst bewerkt op: 14 August 2016, 22:03:41 door 44 »

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1648 Gepost op: 14 August 2016, 22:10:28 »
Kijk zo zag onze tuintafel er vandaag ook uit. Lekker buiten en toch van de hobby genieten.

Groet harry

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1649 Gepost op: 15 August 2016, 08:29:11 »
Gebruineerde wielen willen bij digitaal er nog wel eens voor zorgen dat het niet altijd even lekker rijdt..  Wielen dus ook goed poetsen (ik maak altijd de wielen weer blank met een railgum)
groeten,
Auke