Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1173029 keer)

Maarten

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1350 Gepost op: 21 March 2016, 18:57:13 »
Ha Reinoud, anderhalve meter mooimaken vraagt z'n tijd. Erg fraai geworden.

Die EZ-line, heb je daarvoor de witte versie genomen?
met de groeten van Maarten

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1351 Gepost op: 21 March 2016, 19:44:27 »
Nee, de zwarte EZ-line. Ik zat aan grijs te denken ('k weet niet of die kleur überhaupt bestaat), maar die hadden ze toen niet bij GM&S. Dus dan maar zwart.

Het reflecteert een beetje de felle LED strip erboven, vandaar dat het misschien wit lijkt. Ach, het kleurtje bevalt me zo wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1352 Gepost op: 23 March 2016, 21:08:24 »
Op Stummiforum is een deel van het forum aan "Vorbildgerechte Modellbahn" gewijd. Daar kan ik dus terecht met mijn vraag of m'n plan voor Kelberg klopt. Dus als je wat weet van het nummeren van sporen of het wel/niet toepassen van een stopontspoorblok bij een lokloods ("ik geloof van niet")... Kijk daar dan even. Of reageer hier, da's uiteraard meer dan OK :)

Mijn plan:

Reinout

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #1353 Gepost op: 23 March 2016, 21:49:17 »
Volgens mij hoort spoor 2 spoor 1 te heten en andersom. Ik neem aan dat EG het station is; vandaar.
En dan ook nog 1A en 1B in verband met het wissel. Welke dan A of B wordt weet ik dan niet of daar vaste regels voor zijn maar in Nederland is het meestal westzijde het A spoor.

Dan is spoor 3 ook logisch qua nummer; doortellen met de nummers parallel aan spoor 1.
4 En 5 maken dan niet zoveel uit. Eerst aanwezige spoor heeft het laagste nummer.

Ik heb het over je groene tekeningetje. Het afgesloten spoor, op je blauwe tekening nummer 5, heet pas achter het wissel spoor 5.
Dit schrijf ik met de kennis die ik heb van de Duitse baanvakken en de Duitse en Nederlandse regelgeving. Maar niets staat vast. Het kan maar zo in de Eifel anders zijn.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1354 Gepost op: 23 March 2016, 22:11:32 »
Het kan en mag subjectief, er zijn/waren wel regels voor spoor- en wisselnummering, maar door veranderingen in het sporenplan door de jaren heen kan dat wel in de war geraakt zijn.

Het spoor dat het dichtst aan het EG (Empfanggebäude oftewel stationsgebouw) kreeg meestal het nummer 1 toebedeeld. Je zou je kunnen voorstellen, dat spoor 2 pas later werd toegevoegd als inhaal/kruisspoor, en daarna (of gelijk met spoor 2) ook spoor 3. Dat zou de volgorde (vanaf EG gezien) 2 - 1 - 3 kunnen verklaren.
Nog een reden om spoor 1 spoor 1 te laten: dit spoor was ooit het belangrijkste doorgangsspoor, gezien het feit dat dan de wissels (1 en 5) in rechtdoorstand kunnen (konden) worden bereden.

Het stuk (restje) spoor achter wissel 5 hoeft niet zozeer een nummer, het dient alleen om loks te kunnen laten omlopen. Desnoods zou je het nog spoor 11 of eventueel spoor 21 kunnen noemen (als verlengstuk van spoor 1 cq 2).

De gleissperre  in het lokloodsspoor... hmmm... zou kunnen... Een Hauptsperrsignal zou ook kunnen. Ga ik even over nadenken.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1355 Gepost op: 23 March 2016, 23:20:00 »
Hauptsperrsignal bij het lokloodsje? Dat zijn wel de ideeën waardoor ik deze proefballon/tekening hier toon. Voor je 't weet is zoiets onverwachts verplicht. Ik zou dan ook verwachten dat het wissel bij de lokloods op afstand bediend wordt.

Als het een handwissel is (waar ik tot nu toe van uit ga) dan is het er wel eentje met een slot waarvoor je eerst de sleutel bij de Fahrdienstleiter moet halen. En zou dat dan niet afdoende zijn?

Aan de andere kant zou ik zeggen "eenvoudige Gleissperre". Klapding met een slot, klaar. Maar nee, daar hangen in Duitsland dan maar liefst twee wissellantaarns aan vast. Geen idee waarom, maar goed. Ik heb het zelf met eigen ogen in de Eifel gezien. Raar uitgebreid. Foto uit Uersfeld:

Spoor 1/2: daarvan ben ik wel tamelijk zeker. Bij enkelsporige lijnen is spoor 1 het doorgaande spoor. Ergens gelezen geloof ik. In de Eifel is vaak het spoor bij het stationsgebouw het kruisingsspoor dat met gebogen wisselstand wordt bereden. Dat is dan spoor 2.

Nauwelijks te zien, maar hier bij Uersfeld is het rechter doorgaande spoor 1 en het "Hausbahnsteig" 2. Ik heb wel duidelijker foto's online gezien, maar die kan ik nu met google niet vinden.

Nummering van de overige sporen: daar ben ik nog niet uit.

Reinout

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #1356 Gepost op: 23 March 2016, 23:43:24 »
Hoi Reinout,

Bij de de gleisssperre is de lantaarn rijrichting gebonden,dus voor heen en terug ieder een lantaarn,

Gr Jo

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1357 Gepost op: 24 March 2016, 01:23:37 »
Toch vind ik het nog niet echt logisch. Van beide kanten zie je twee lantaarns. Ik bedoel, het idee is toch om te zeggen "als je hier overheen rijdt breek ik je poten"? Moet dat nou echt op twee verschillende manieren gezegd worden? :)

Niks mis met wat eloquentie als je iemand (of een wagon) met lichamelijke schade bedreigt. Maar om dat nou dubbel te doen...

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1358 Gepost op: 24 March 2016, 02:25:00 »
Vanavond heb ik boven mijn (sta)bureau een viertal planken gemonteerd:

Daarmee hoop ik de berg met onderdelen en projecten op het bureau zelf te beperken. Netter werken, dus :)

Ook interessant, denk ik, is een eerste gedachte over een bedieningspaneel voor Kelberg:

(Eerste gedachte... nou, ik ben al een tijdje bezig. Dit is in ieder geval de eerste foto).

Links een viertal aan/uit schakelaars. Twee voor de wissels bij het perron. Twee voor het inrijsein (een inrijsein met 3 seinbeelden hp0/hp1/hp2 heeft in Duitsland twee hendels nodig).

Eronder een ledje om aan te geven of het hendel bewogen mag worden. Uit: ja. Aan: nee. Knipperend: oepsie, hij staat in de verkeerde stand en moet omgezet worden. Het idee hiervoor komt hier vandaan.

De twee schakelaars rechts ervan zijn van het aan/uit/aan type. Dit zijn de Fahrstrassenhebel, de rijweghendels. De linker is voor binnenkomend verkeer (naar spoor 1/uit/naar spoor 2), de rechter voor uitgaand verkeer van 1/uit/2. De linker heeft een knopje erboven om de rijweg, na keuze, vast te leggen. Vastgelegd? Dan mag je daarna het sein op veilig zetten. Sein daarna weer terug op rood? Dan is de rijweg weer vrij en mag de schakelaar terug.

Alles geregeld door een arduino, uiteraard.

De tweede rijweghendel is voor uitgaand verkeer. Daar zit geen sein aan vast want er zijn geen uitrijseinen. Dus wordt er dan in de werkelijkheid een "behelfssperre" gebruikt. Een stuk metaal dat je op de hendel steekt en dat de boel blokkeerd. Puur ter herinnering. Ik wil dat met de knop eronder doen. Dat is een drukknop met een rood ledje. Indrukken om hem te vergrendelen en ook weer indrukken om hem te ontgrendelen. Geeft het daadwerkelijke gebruik denk ik aardig weer.

Helemaal rechts een sleutelschakelaar. Die wil ik gebruiken om lokaal rangeren toe te staan. Met wat arduino-aansturing kan ik dan de onderlinge afhankelijkheden wel weergeven.

Hier ga ik nog verder over nadenken! Ook al omdat op het duitse forum wat antwoorden zijn binnengekomen die m'n aannames deels door elkaar geschut hebben. De meest linker wissel zal denk ik een handbediende wissel worden i.p.v. eentje die uit het stationsgebouw wordt bedient. Da's nogal een verandering voor m'n opzet! En ook lijken er nogal wat "H" borden weg te kunnen.

Leuk, al die mensen die je willen helpen en die input leveren!

Nummering van spoor 1 en 2: ik kwam deze foto weer tegen omdat ik naar stations-in-de-Eifel-met-inrijseinen aan het zoeken was. Deze foto heb ik al eerder laten zien. Maar nu pas viel mij op dat hier ook spoornummers bij staan. En jawel hoor, het doorgaande hoofdspoor is nummer 2 en het afbuigende spoor bij het stationsgebouw nummer 1.

En da's dus op een zijlijn van de Eifelquerbahn (waar ze het anders regelden). Tja :) Het geeft in ieder geval aan dat beide methodes OK zijn.

Nu ben ik vanuit Nederland gewend dat je vanaf het stationsgebouw telt met je nummering. Dat levert in het geval van mijn beide stations eigenlijk ook logischer nummers op. Anders zit je toch met 2-1-3 i.p.v. 1-2-3. Dus.... Ik denk dat bij mij het Hausbahnsteig ongegeneerd nummer 1 krijgt :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1359 Gepost op: 24 March 2016, 10:52:52 »
Ter aanvulling:

Dit is de setup waar ik aan denk voor de handwissels in Kelberg. De rechter schakelaar is de bestaande schuifschakelaar waar verenstaal aan zit waar de wissel mechanisch mee omgezet wordt.

De linker is een sleutelschakelaar. De sleutel krijg je bij de Fahrdienstleiter, het is de sleutel die normaliter in de sleutelschakelaar van het hoofdbedieningspaneel (zie vorige bericht) zit.

Beide schakelaars hebben eronder weer een rode led om aan te geven of ze wel/niet bedienbaar zijn. Standaard aan. Schakelaar omgezet? Led bij schuifschakelaar gaat uit, de wissel is bedienbaar. Als de wissel uit de standaardstand is gaat de led bij de sleutelschakelaar aan, want die mag pas weer bediend worden als de wissel weer in de ruststand staat.

De schuifschakelaar heeft twee polen. Eentje gebruik ik voor het ompolen van het hartstuk. Eentje is er over: dat kan naar de arduino om de stand van de schakelaar door te geven.

Tenminste.... die richting denk ik op. 'k Moet wel oppassen dat ik het niet te ingewikkeld maak. En dat het toch realistisch blijft.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1360 Gepost op: 24 March 2016, 11:37:03 »
Hoi Reinout,

Ik moet zeggen, het is al ingewikkeld genoeg. ;D

Je maakt er iets heel realistisch van hoor. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1361 Gepost op: 24 March 2016, 14:52:54 »
EDIT
Dit is een leuke procedure voor vergrendelde wissels met een sleutel. Indien je het vergrendelen 'elektrisch' wil doen, kan je het idee hieronder gebruiken.

Wat je kunt doen is de Arduino een relaistje laten laten bedienen die de stroomtoevoer naar de schakelaar onderbreekt als hij 'vergrendeld' is. Natuurlijk moet de 'processor' weten wat de stand is, zodat hij hem alleen kan vergrendelen in de juiste stand.

Dan is de procedure dus zo,

1. Zet de wissel in de juiste stand voor een 'rijweg'.
2. Blokkeer het wissel met de arduino (rode LED brand als de schakelaar stroomloos staat, lees vergrendeld).
3. rijweg

deblokkeren evenzo, maar dan omgekeerd.

Als de stand fout is, dan vergrendeld de arduino niet.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2016, 14:55:05 door Sander Fondse. Reden: fout gelezen. »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1362 Gepost op: 25 March 2016, 21:04:01 »
Hoi Reinout,

Even los van jouw draadje, vind ik het toch leuk dat ik je aan het denken heb gezet, vanwege het aankleden van het schaduwstation.
Er zijn idd talrijke mogelijkheden.

Nu je er nog bij kan zou ik er nog eens een nachtje over slapen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1363 Gepost op: 25 March 2016, 23:50:22 »
Klopt... De boel van ballast voorzien is prima te doen. Een beetje gras erbij ook. Foto-achtergrond van het emplacement van Mayen Ost fabriceren... Misschien dan ook de ei-gele lokloods van Gerolstein....

Het moet wel voor leken herkenbaar zijn (vind ik) dat het geen echt station is. Maar een schaduwstation. Maar dan nog kan ik het voor mezelf echt wel leuker maken. Als ik er een Mayen Ost/Gerolstein luchtje aan kan geven is dat voor mezelf ècht wel een meerwaarde.

Ik wordt steeds enthousiaster! :D

Reinout

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1364 Gepost op: 26 March 2016, 16:07:01 »
Ik kwam nog wat inspiratie voor je tegen..

Ik moet nog meer hebben van deze lijn. Moet het wel even opzoeken
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.