Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182908 keer)

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1020 Gepost op: 28 December 2015, 12:21:38 »
Heerlijk als er groen op een baan komt. lekker die dalletjes!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1021 Gepost op: 28 December 2015, 18:28:31 »
Nog een aanvulling/correctie op mijn zoekwerk: ik keek op stellwerke.de ook bij Rotenhain. Ook met twee Blockfelder "a,p" en "f,n". Op de vierde foto zijn ook de Fahrstrassenhebel te zien: 4 hendels, 8 rijwegen (plus nog 1 setje dat ik niet kan lezen).

Bij die vierde foto zie je dat de eigenlijke blokkering, die zit onder de hendels, alleen voor de "p" en "n", dus de uitrijseinen in beide richtingen, geldt.

Maar op de derde foto zie je de deel-reden voor wat van de ontbrekende punten: een "TF-71" electronisch blok. Ik denk ook dat dat te maken heeft met wat van de extra uitstulpingen bij de wissel/sein hendels: dat kijken extra electro-mechanische blokkeringen.

Dus.... nog meer uitzoekwerk.

Bij toeval gevonden tijdens het zoeken: mooie fotoreeks over een v100 met 2 drieassige en 1 vierassige umbau-rijtuig(en)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1022 Gepost op: 28 December 2015, 19:07:40 »
Over Rotenhain, er is op dat station WEL een Streckenblock, of blokstelsel.

In het geval dat er geen blokstelsel op de lijn aanwezig is, kan de rijweg wel elektrisch worden vastgelegd, maar het enige wat daarmee wordt vastgelegd is dat dan het INrijsein MOET worden bediend voordat de rijweg kan worden opgeheven.

Sequentie voor het binnenhalen van een trein

1. Fahrdienstleiter (en) seinhuiswachter neemt na overleg met het volgend station een trein aan.
2. Fdl legt de wissels correct voor het inrijden van de desbetreffende trein.
3. Met het omleggen van de Fahrweg (rijweg) hendel worden de betreffende wissels vastgelegd.
4. Indien nodig wordt de rijweg elektrisch vastgelegd, waardoor het sein kan worden bediend en het rijweghendel vastligt.

5. De trein rijdt in.

Nu hangt het af of in het station de rijweg elektrisch is vastgezet of niet

6a - MET elektrisch vastleggen. Nadat de trein een sper voorbij is gereden (meestal elektrisch) wordt het elektrische sper weer vrijgegeven.
6b - indien er geen elektrische vastlegging is kan het sein ten alle tijden worden teruggenomen

7 - zodra de Fdl ervan overtuigd is dat de trein volledig in zijn station is (soms geholpen door het treinpersoneel of extra personeel in de seinpost) wordt het inrijsein weer op halt gezet

8 - Zodra het inrijsein weer op halt staat (en het elektrische sper is gelost)
8b - Indien er een elektrisch blok is, moet dit gelost worden (kan eventueel alleen als de sper is opengereden), maar kan in ieder geval alleen als het inrijsein in de stand stop staat.

9 - De rijweghendel weer in de neutrale stand.

10 - De Fdl meldt dat de trein is gearriveerd in zijn station / post.

11 - De wissels kunnen weer worden omgelegd.

De elektrische vastlegging van rijwegen werd pas echt zinvol toen er Streckenblock werd ingebouwd. Voor die tijd was het alleen nuttig als er bijv. een grotere afstand was tussen de inrijwegen en de seinpost, of slecht zicht of ........

Het niet alleen mechanisch maar ook elektrisch vastleggen van rijwegen wordt ook vaak gebruikt om te garanderen dat er slechts 1 trein tegelijkertijd kan inrijden.

Het enige verschil tussen de inrij en uitrij-rijwegen is dat bij de uitrij-rijweg het inrijsein geblokkeerd blijft.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1023 Gepost op: 28 December 2015, 19:12:17 »
Maar op de derde foto zie je de deel-reden voor wat van de ontbrekende punten: een "TF-71" electronisch blok. Ik denk ook dat dat te maken heeft met wat van de extra uitstulpingen bij de wissel/sein hendels: dat kijken extra electro-mechanische blokkeringen.
De extra boxen onder de handels zijn de Streckenblock-sloten. Deze zijn alleen vrij als het Streckenblock vrij is (gegeven).

Indien het seinhuis niet bezet is, kan door het omleggen (of drukken) van een vergrendeling het mogelijk worden dat beide seinen kunnen worden vrijgegeven, zodat de post is doorgeschakeld.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1024 Gepost op: 28 December 2015, 21:52:45 »
Sander, die info helpt een boel: bedankt!

a) Waar heb je die info vandaan? Ik heb ooit wel iets gelezen over het weer uitschakelen van een blokkering door het sein eerst op groen/geel en dan weer op rood te zetten, maar kan het me nu niet meer voor de geest halen waar. Klok/klepel. En alle puntjes op de "i" heb ik ook nog niet kunnen zetten zoals jij ze kennelijk wel op een rijtje hebt :) Dus... heb je nog tips voor MiBa tijdschriften of websites?

b) Ok, ik geloof dat ik er langzamerhand uit ben! Voor Berenbach. 2 sporen (1 en 2), 2 bediende wissels, 2 inrijseinen (A en F):

• Twee wisselhendels en vier seinhendels (twee per inrijsein, ze zijn dreibegriffig).
  • Twee Fahrstrassehebel (rijweghendels). De Fahrstrassen zijn voor de treinen die binnen willen komen. Ieder met neutrale middenstand plus twee Fahrstrassen: A-naar-1/A-naar-2 en F-naar-1/F-naar-2.
  • Twee maal Felderblock (blokveld). Eentje voor het vastzetten van de rijweg vanaf sein A het station in en eentje voor vanaf inrijsein F het station in.
  • Na het vastleggen van de Fahrstrasse kan (en moet!) het bijbehorende inrijsein bediend worden. Na het weer terug op rood zetten van het inrijsein vervalt de blokkering en kan de Fahrstrasse weer uitgezet worden.
  • Een Fahrstrasse kan pas gezet worden als de twee wissels beide naar hetzelfde spoor leiden i.v.m. de Durchrutschweg (doorschietweg). Er kunnen dus niet twee treinen tegelijkertijd binnenlopen! Dit wordt afgedwongen doordat de twee Fahrstrassen niet tegelijkertijd gezet kunnen worden.
  • Omdat beide wissels naar hetzelfde spoor moeten leiden is het wel mogelijk door te rijden, mits er toestemming is, uiteraard.
  • Bij vertrek moet "gewoon" de juiste wissel in de juiste stand gezet worden, hier is verder geen beveiliging voor. Vertrek van twee treinen in verschillende richtingen is dus mogelijk.
  • Omdat bij vertrekkende treinen er nu geen Fahrstrasse gezet wordt zal ik de overweg (ligt net na een inrijwissel) met de hand moeten bedienen voor vertrekkende treinen. Is prima.

Voor Kelberg (kopstation) wordt het nog makkelijker. Eén inrijsein met twee hendels en twee wissels met ieder een hendel. Fahrstrassenhebel voor binnenrijdende treinen. Ook hier dan weer een afhankelijkheid dat het sein bediend moet worden.

Ok, dit is te doen! Nu kan ik gaan nadenken over de uitvoering. Drukknopjes, schakelaars, lego-hendels met contactjes eronder, enz. :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1025 Gepost op: 28 December 2015, 22:01:35 »
Petje af voor je uitpluizerij, Reinout!
En ook voor het toepassen er van in model, dat zie je toch echt niet vaak.
Trouwens, als we nu toch bezig zijn met pluimstrijkerij, ook van harte gecomplimenteerd met je experimenten en het verslaan van het proces van begrassen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1026 Gepost op: 28 December 2015, 22:32:41 »
Dank voor de veren!

Om mijn huidige veiligheidsontwerp uit te testen heb ik het binnenlopen van een trein in Kelberg in mijn verhalendraadje verwerkt. Klinkt me werkbaar (en realistisch) in de oren.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1027 Gepost op: 29 December 2015, 09:19:55 »
Hoi Reinout,

In een woord GEWELDIG  (y)
Petje af hoor.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1028 Gepost op: 29 December 2015, 09:55:37 »
Reinout,

ik neem aan dat je hier hebt gekeken ?
Als bepaalde beveiligingen niet aanwezig zijn, kan de stap die hier wordt gekenmerkt worden overgeslagen. Interessant voor jou is misschien dit citaat
Citaat
Muß eine Zugfahrt ohne Hauptsignal durchgeführt werden, so müssen alle von der Zugfahrt befahrenen Elemente hilfsweise gegen Umstellen gesichert werden. Da ein umgelegter Fahrstraßenhebel eben alle diese Elemente verschließt, genügt es in diesem Fall, am Fahrstraßenhebel eine Hilfssperre anzubringen. Andernfalls müßten alle Weichen einzeln mit Hilfssperren versehen werden. Bron Stellwerke de

Hier staat, dat indien een rijweg zonder sein wordt bediend, er toch een sper kan worden voorzien door middel van het omleggen van een Rijweg-hendel. De zogeheten Hilfssperre is niks anders als een stuk metaal dat het onmogelijk maakt de rijweghendel terug te zetten zonder hem eerst te verwijderen. Gewoon als gedachtesteuntje.  ;)

Dus... heb je nog tips voor MiBa tijdschriften of websites?
Dit boek klinkt erg veelbelovend als je hem kan vinden.
dit boek kan ook
Een ander mooi voorbeeld van hoe het seinstelsel wordt bediend kan worden gezien in VGBahn VideoExpress 25 (te vinden op de DVD van VE 95)
Een simpel seinhuisverhaaltje kan worden gevonden op een DVD van Eisenbahn Journal (9 - 2012)

Voor Miba moet ik nog even verder zoeken.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1029 Gepost op: 29 December 2015, 11:05:25 »
Ok, ik ga eens rondsnuffelen.

Die stellwerke.de heb ik van voor tot achter, boven tot onder doorgelezen. Dit is wel duidelijk een geval van "ik moet het nog een keer doen": ik heb nu meer achtergrondkennis en zal dus meer specifieke details oppikken als ik het nog een keer lees.

Dat van die Hilfssperre is wel een goeie. Voor de rijwegen naar buiten toe zou ik dan toch een Fahrstraßenhebel moeten aanbrengen. Geen probleem. Voelt ook beter.

Hilfssperre: ik zit daarvoor aan een aan/uit drukknop te denken in plaats van aan een stukje metaal, maar de beste uitvoering daarvan hangt helemaal samen met de uiteindelijke configuratie aan knopjes en hendels die ik bak :) En dat moet ik nog verder uitwerken. Komt wel.

... en als er dan toch een Fahrstrassenhebel voor de uitgaande trein is kan ik daarmee gelijk de overweg mee schakelen. Bingo!

Maar eerst nog wat grasjes!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1030 Gepost op: 30 December 2015, 22:34:51 »
Niets gebouwd de afgelopen paar dagen. Kinderen hebben vrij, dus we zijn 's avonds de Hobbit deel 1 t/m 3 aan het kijken. Ook nuttig, maar daar groeien geen grasjes van.

Wel zitten plannen voor het grote viaduct. Dat gaat wel leuk worden.

En... ik heb een nieuw setje verhalen gepland voor m'n "eifelgeschiedenis" verhalendraadje. Eerste drie afleveringen oudejaarsdag en half januari de afwikkeling van het ongure zaakje  ;D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1031 Gepost op: 01 January 2016, 18:40:51 »
De komende week wil ik een slag slaan met de module boven het trapgat:

Dus:

• Ander gat maken voor de seinpaal zodat die met servo's bestuurd kan worden. Er zitten nu viessmann aandrijvingen aan vast.
    Hm.... Op zich doen ze het de laatste tijd weer prima. In het begin hebben ze twee keer gehaperd. Nu doen ze het goed. Dus... waarom doe ik eigenlijk de moeite? Hm. Daar moet ik nog over nadenken. Met een arduino kan ik ze makkelijk een puls van een seconde geven, dus dan is er geen risico op doorbranden. Hm.... Scheelt weer werk.
  • Achtergrond schilderen. Ik wil voor deze wat meer naar foto's kijken in plaats van "zomaar wat te kalken". De Hochkelberg op de achtergrond, misschien?
  • Piepschuim ondergrond maken.
  • Oh, en daarvoor nog een keer extra naar de bedrading kijken want nu kan ik er nog goed bij.
  • Gips erover.
  • Gips schilderen in basiskleur.
  • Gras gras gras gras.
  • ... en later afwerkingen zoals wegdek, bomen, struiken, enz.

Zo: de huidige staat vanmiddag:

Wat piepschuim aangebracht rond het midden. En vervolgens de hele achterkant met het standaard regen-bah-grijze mengesel geverfd.

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1032 Gepost op: 03 January 2016, 13:31:44 »
Bij toeval gevonden tijdens het zoeken: mooie fotoreeks over een v100 met 2 drieassige en 1 vierassige umbau-rijtuig(en)
Hallo Reinout, bedankt voor de link! Ik bouw zelf aan een Westerwald baan en vond deze fotoreeks geweldig! Heerlijk om een simpele reizigerstrein over die zijlijnen te zien rijden. En zeker omdat daar nog volop armseinen staan!
Verder heb ik ook erg genoten van je rangeerfilmpje van 17 min in je verhaaldraadje. Erg inspirerend! Sowieso geniet ik van je manier van bouwen, uitproberen en er video verslagen van maken.  :D Ga zo door! Ik blijf je volgen!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1033 Gepost op: 03 January 2016, 18:03:00 »
Dank, dank :)

Qua Westerwald: plannen kunnen altijd veranderen, maar... de enkelsporige kleine lokloods die ik in Kelberg aan wil leggen wil ik qua bouwstijl en algemeen uiterlijk laten lijken op de inmiddels afgebroken viersporige lokloods van Siershahn :) Toen ik aan het zoeken was naar geschikte voorbeelden kwam net in het nieuws dat de loods van Siershahn werd afgebroken. Dus leek me een soort eerbetoon wel op z'n plaats.

Heb je ergens wat tekst/foto's over je Westerwald baan?

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1034 Gepost op: 03 January 2016, 22:29:16 »
'k Ben benieuwd naar de uitvoering van je plannen Reinout, als het gaat zoals de vorige keer dan zal dat er vast en zeker weer schitterend uit komen te zien.  (y)

Je hele baanontwerp is wel goed doordacht uitgevoerd en dan vooral de aankleding. :)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL