Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063094 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #795 Gepost op: 21 oktober 2015, 09:00:46 »
Jan,

Twee. De hendel voor Hp1 neemt (via de trekdraden) alleen de bovenste vleugel mee, de tweede beide vleugels voor Hp2. Je gebruikt dus òf de ene, òf de andere.

Begrijp ik nu goed dat er met de handel voor Hp1 maar een vleugel bediend wordt, terwijl met de handel voor Hp2 twee vleugels bediend worden. Is het niet een hendel voor de ene en een handel voor de andere vleugel. De handel voor Hp2 zou anders wel erg zwaar gaan.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Beveiligingstechnisch is een handel per stand logischer.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #796 Gepost op: 21 oktober 2015, 09:55:21 »
Het zal zwaarder gaan, maak ik denk dat het relatief wel meevalt. Zo'n inrijsein kan wel een kilometer verderop staan. Dan heb je een kilometer aan weerstand door geleidewieltjes en haakse bochten te overwinnen. Een vleugel extra zal dan niet veel schelen.

In sommige gevallen zit er ook nog honderden meters verderop een voorsein aan gekoppeld! Dus "dat zal wel goed gaan".

Zelf keek ik ook even raar op dat het twee losse handles zijn. Maar meer omdat ik het gelijk probeerde te vertalen naar de situatie op m'n Kelbergse bedieningspaneel. Daar zet ik het inrijsein op "groen" en afhankelijk van de stand van de inrijwissel wordt het dan vertaald naar hp1 danwel hp2. Dus... als ik het netjes volgens het grote voorbeeld moet doen zal ik iets anders moeten verzinnen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #797 Gepost op: 21 oktober 2015, 21:09:22 »
@Gerard: wel twee hendels, eentje per seinbeeld. Dus voor Hp1 wordt er één vleugel getrokken, voor Hp2 beide vleugels.
Zou elke hendel één vleugel bedienen, dan wordt in beide gevallen eerst Hp1 getoond voor Hp2 verschijnt, en dat kan tot verwarring leiden.
In de aandrijfkast onderaan de seinpaal zit een schijf, die door de trekdraden wordt bewogen. Op de schijf zit een aantal groeven, waardoor (door middel van nokken) de stelstangen meegenomen worden als het sein bediend wordt. Als Hp1 getrokken wordt, draait de schijf met de klok mee, waarbij alleen de bovenste vleugel meegenomen wordt. Bij Hp2 draait de schijf tegen de klok in, en worden beide vleugels meegenomen. (Met de klok mee of tegen de klok in kan ook andersom zijn, dat zou ik op moeten zoeken, maar dat is in dit verhaal iets minder relevant.)

@Reinout: ik heb ooit het genoegen mogen smaken om een sein te mogen bedienen, toen ik eens een bezoek aan een mechanisch Stellwerk in de buurt van Lümmeln bracht. Ik had verwacht dat het zwaar trekken zou zijn, en dat was het in zekere zin ook, je moet er best wat van je gewicht achter zetten. Toch was ik verrast dat het niet zo zwaar was als ik had gedacht. Een pakje hooi aan je vork prikken en naar boven ("boven je macht") zwaaien kost meer moeite. Maar als je als seinhuiswachter op een druk station een hele dienst alsmaar aan die hendels moet trekken, kun je rustig spreken van zwaar werk.

Wat betreft het omzetten naar de bediening van seinen op de modelbaan: ik heb ooit een schakeling bedacht, waarmee ik de echte situatie kon nabootsen. Twee motoren onder het sein (voor elke vleugel één) en twee tuimelschakelaars  die elkaar wederzijds uitschakelen als één van beide bediend wordt: òf Hp1 òf Hp2.
Maar met digitale hebbedingetjes zoals arduinen of hoe die apparaten ook maar mogen heten is het vast een koud kunstje: beetje programmeren en hoppa, voilà en trallalla.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #798 Gepost op: 22 oktober 2015, 23:03:53 »
Zo... beetje aan PR doen. Badge gemaakt om vrijdag op Eurospoor op te doen (mits ik hem niet vergeet):



Schaamteloze PR natuurlijk. Ik heb de neiging hem morgen te vergeten want het is over the top. Maar ik ga het toch doen.

Wer nicht wirbt, stirbt zoals de oosterburen zeggen. Geen reclame, geen aandacht.

In het engels is er een mooie term: conversation piece. Iets dat je bij je heb of dat je draagt dat het makkelijk maakt een conversatie met je aan te gaan. Een leuk voorbeeld was iemand met een standbeeldje van een arend op z'n fietshelm.

Geef toe, als ik vrijdag met zo'n badge rond ga lopen krijg ik rare blikken! En als ik bij de BNLS modulebaan sta valt "zie forum.beneluxspoor.net" op en is het makkelijk me aan te spreken "hé, jij zit dus ook op het forum?". En er lopen vast hordes BNLS lezers rond op Eurospoor en in combinatie met het relatief opvallende blauwe schild-met-sleutel logo gok ik toch dat ik wel een keer of vijf door iemand aangesproken ga worden.

Waarom ik het doe? Ik ben niet extrovert (dat zou je niet denken met zo'n badge en de enorme lappen tekst die ik produceer, maar goed). Dus random mensen aanspreken is iets dat ik normaal aan zoontjelief overlaat en niet aan mezelf. Een deel van de lol van de hobby zit 'em in contacten met anderen. Dat geldt voor mij, maar "dus" ook voor anderen. En "dus" ook voor anderen die niet zo makkelijk een praatje beginnen (net zoals ik). Een conversation piece kan dan een makkelijke verbinding vormen. "Ik heb het idee dat ik je logo heb gezien, maar wat was die Eifelburgenbahn nou ook al weer?" Enz.

Ik heb het afgelopen april op een technische programmeerconferentie uitgetest. Ik maak altijd uitgebreide samenvattingen van alle praatjes ("live blogging") en die worden goed gelezen. Op zo'n pagina staat prominent hetzelfde logo dat ik hier gebruik. Op de afgelopen conferentie had ik mijn standaard conferentie-badge voorzien van een kleine versie van m'n logo. Iedere keer dat ik met m'n kop koffie of bord eten bij een groepje ging staan kreeg ik er een opmerking over. "Hé, ben jij diegene van de samenvattingen...?" En tadaaaah: het conversationele ijs is gebroken en je kan vervolgens rustig over koetjes en kalfjes en interesses en inhoudelijke zaken gaan praten.

Dus... zie je me morgen, aarzel dan niet om me even aan te schieten. En groet de 11-jarige stuiterbal die ik bij me heb maar met "hallo Floris!"  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #799 Gepost op: 22 oktober 2015, 23:51:01 »
Puik plan Reinout - ook fijn voor tentoonstellers. Ik heb regelmatig het idee gehad met medeforumleden gepraat te hebben, zonder dat zij dat bekendmaakten.
Niet iedereen maakt zich bekend bij 'praatjes aan de baan'.
Daar komt bij dat ik 'het' al heel lang doe en de in de loop der tijd tegengekomen hoofden niet allemaal kan plaatsen.

Zelf heb ik ooit iets in elkaar geprutst voor als ik bezoeker was - dragen is er nooit van gekomen:



(IK zit te knoeien maar ik krijg het plaatje niet kleiner...)

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2015, 23:56:16 door smalspoorcompagnie »
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #800 Gepost op: 23 oktober 2015, 23:57:44 »
Vandaag (=vrijdag) naar eurospoor geweest. Het naambordje was wel leuk bij de BNLS baan. Verder ben ik 5 minuten na binnenkomst aangesproken maar de rest van de dag niet :) Zoonlief was wel apetrots dat ik voor hem ook eentje had gemaakt, dus da's al succes genoeg.

Ik heb twee ideeën/tips overgehouden aan eurospoor waar ik echt wat aan heb:

a) Gebruik scalpelmesjes. Gewoon niet-steriele medische scalpelmesjes bestellen, dan heb je een doosje van 100 stuks voor twee tientjes ofzo. Tip gekregen bij de BNLS stand. Ik zag dat soort mesjes wel eens, maar vroeg me af hoe goed ze zijn danwel hoe lang ze meegaan ten opzichte van afbreekmesjes. Die zijn namelijk snertgoedkoop en scherp. Kennelijk zijn scalpelmesjes scherper en hebben ze een handiger vorm waardoor je beter bijvoorbeeld ramen uit kunt snijden. En gaan ze lang mee. "Hollandsbouwwerk" produceert toch best veel en gebruikt kennelijk 3 mesjes per jaar. Ik moet wel even navragen welk type mesje (ik gok "nummer 24"), want er zijn veel types. En ook vraag ik me af wat een handige houder is.

b) Technieken mixen bij het maken van de achtergrond. Dat viel me op bij "Outwell Village", mijn favoriete baan dit jaar. Zie onderstaande foto:



De kerk is qua kleurvlakken geschilderd, maar de randen en details zijn met dik kleurpotlood of, en dat denk ik, krijt aangebracht. Dit lijkt me een heel bruikbare methode voor de achtergrond bij Monreal. Ik zat er nog wat mee in m'n maag hoe het dorp met al z'n daken het beste weergegeven zou kunnen worden zodat het er TOCH goed uitziet MAAR niet te gedetailleerd is. De kleuren grof met verf aangeven en dan met zwarte/grijze/bruine krijt wat huizen/daken/vakwerk aangeven... Hm! Dat opent perspectieven!

Dochterlief, die de achtergrond zou maken, is de hele week noodgedwongen met andere zaken bezig geweest, dus ik denk dat zijn uiteindelijk alleen de twee voorste huizen en de kerk gaat doen. Dat detailwerk ligt haar ook goed. En dat ik, want ik wil toch rap wat voor elkaar hebben, het dorp maar ga maken. Ik heb nu in ieder geval een methode in m'n hoofd die perspectief biedt!

Nou, twee heel bruikbare tips, da's de toegangsprijs wel waard. En dan nog een boel mooie banen:



Opvallend: veel goed rijdend N spul. Ik zag in gedachten al een Eifelburgenbahn in N voor me met meer rijlengte en meer landschap en meer.... Nee... Ik hou het maar even lekker bij h0, dan kan ik tenminste makkelijk aan tweedehands materieel komen dat ik ook nog eens zelf kan digitaliseren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #801 Gepost op: 24 oktober 2015, 08:14:54 »
a) Gebruik scalpelmesjes. Gewoon niet-steriele medische scalpelmesjes bestellen, dan heb je een doosje van 100 stuks voor twee tientjes ofzo.

Ik gebruik die scalpelmesjes ook voor alles en nog wat. Nadat ik mijn Conrad-exemplaar niet meer kon vinden, heb ik een paar nieuwe via eBay gekocht.
Kost echt niets al duurt het een paar weken voordat je ze thuis hebt, zie o.a. deze link.


Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #802 Gepost op: 24 oktober 2015, 10:17:52 »
Reinout,

Bedankt voor het filmpje  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #803 Gepost op: 24 oktober 2015, 11:16:00 »
Mooi filmpje Reinout! Jammer dat het stukje van de Oostenrijkse spoorbaan erg kort is, verder top!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #804 Gepost op: 24 oktober 2015, 20:39:22 »
Vanochtend wat inkopen gedaan. Eerst de stofjesmarkt in Utrecht op voor een lap egaal groene stof. Voor m'n verhalendraadje heb ik een "green screen" nodig voor wat speciale effecten in een komend filmpje :) Ook nog wat verf gekocht voor het schilderen van poppetjes.

Over te-schilderen-poppetjes gesproken: ik dacht even de oorzaak van de spookproblemen in m'n verhalendraadje gevonden te hebben. Ik presenteer de Geest van Ammeräth:



Dat zullen we binnenkort maar eens verhelpen met een likje verf. Hoewel het nog een uitdaging gaat worden om Ammeräth met de juiste verf en een andere beschäftigung en misschien wat selectief geschuur een ander uiterlijk te geven. Baas van de Edeka links achter het stationsgebouw bijvoorbeeld?

Hoe moet je dit soort poppetjes trouwens schilderen? Moet er nog grondverf op? Ik meende gelezen te hebben dat je bij de huidskleur begint en dan de kleren laag voor laag af gaat werken, maar dat moet ik nazoeken.

Ik ben verder lekker aan het kliederen geweest met verf:



Ik dacht wat geel/rode vlekken aangebracht te hebben, maar die zie ik op de foto niet terug. Niet getreurd, ik ga toch nog met krijt wat accenten aanbrengen. De indruk die ik wil wekken is van een dorpje onder in een dal. Dàt gaat wel lukken. Ook wilde ik met ronde heuveltoppen een Vulkaaneifel-indruk wekken. Dat laatste is me nog niet heel goed gelukt. Eens kijken wat ik met krijt nog kan fixen.

Belangrijk was verder het wat vaag te houden. Het is een achtergrond (en moet dus niet teveel opvallen) en het is een regenachtige dag (dus alles is wat wazig).

De rails bij Monreal zijn voorzien van hun "Anita Decor" roestlaag:



En de triplex plaat waar ik het dorp op ga schilderen is wit:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #805 Gepost op: 24 oktober 2015, 20:45:32 »
Grappig. Ammeräth is bij leven al een spook.  ;D

Misschien had je die bergen/heuvels beter andersom gedaan, Reinout, vooraan donker, en naarmate ze verder achteraan staan vager (lichter). Zie ook atmosferisch perspectief.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #806 Gepost op: 24 oktober 2015, 21:11:28 »
Dat atomosferisch perspectief was ik vast van plan toen ik begon met schilderen. Maar 't is er in de hitte van de strijd klaarblijkelijk niet van gekomen ;D Ik herinner me nog dat ik zoiets dacht bij de laatste heuvel van "oh ja, daarachter is het flink aan het regenen dus ik meng er wat zwart door".

Gelukkig zijn dit soort werkzaamheden erg vergevingsgezind. Een laagje gemengde muurverf meer of minder maakt niets uit op zo'n plek. Ik ga morgen gewoon wat bijschilderen. Dank voor het opmerken ervan!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #807 Gepost op: 24 oktober 2015, 22:48:22 »
Ik schilder de figuurtjes met acrylverf; Revell Aqua Color. Zonder basis. Soms is een tweede laagje nodig doordat de verf niet goed dekt.

Donker maken van de verf doe je beter niet met zwart maar met donkergroen of blauw in dit geval. Zo min mogelijk zwart als mengkleur, behalve voor grijs, gebruiken.

In jouw landschap zou ik de bomen/de bossen voorin groentinten geven, daarachter via donkergroen naar blauw. Hoe verder weg hij blauwgrijzer het wordt en ook weer lichter.

Zie banner en eerste foto voor wat ik bedoel; https://www.duitsland-reisgids.nl/vakantietips/eifel_en_ahr.html
Verder kijken, kijken kijken in het eggie.

Maar het is lastig als het niet je hobby is. Ik zit te twijfelen tussen schilderen of een mooie foto zoeken en bewerken. Gelukkig heb ik een vrouw die (artistie) schildert. Eigenlijk zijn de tips ook van haar afkomstig.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2015, 22:50:35 door MAGG »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #808 Gepost op: 25 oktober 2015, 02:21:09 »
Geen zwart gebruiken: goede tip. Ik had, tijdens het mengen, na het zwart een paar keer zoiets van "bah". Dan moest ik er weer wat anders doorheen gooien. Ik zal er eens op letten. Donkerbruik is vast ook wel redelijk?

Ik heb nog een complicatie: herfst. Dus mooi groen is nou net maar heel beperkt de bedoeling. Best wel wat, maar ook geel, oranje/rood en bruin. En oh, oh, oh, wat wordt dat snel kitcherig :) Ik maar het mezelf niet makkelijk.

Ik hou me er maar aan vast dat het allang goed is als het er een béétje OK uit ziet. Het is duidelijk als achtergrond en niet als fotorealistische imitatie bedoeld en dan is het oog (volgens mij) vergevingsgezinder. Denk ik. Hoop ik.

Dan moeten wel een paar basisfouten, zoals de al aangestipte te-donkere kleuren van de verafgelegen bergen, eruit gehaald worden, want anders klopt het eenvoudigweg niet. Ik ga zondag lekker verder. Kliederen is best leuk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #809 Gepost op: 25 oktober 2015, 07:54:36 »
Of het nou herfst is of niet. Het blijft; voorin de heersende kleuren en dan steeds blauwiger en lichter naar achteren.
Werkt zo ook in het Schwarzwald ;).
http://www.fewo-suedterrasse.de/Schwarzwald-Herbst-Urlaub.html
Michaël is op 9 september 2016 overleden.