Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071459 keer)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #780 Gepost op: 19 oktober 2015, 16:26:21 »
Bij mij mag en kan het ook niet al te veel kosten. En als het met eenvoudige, minder dure middelen ook prima werkt ben wel heel erg achterlijk dat niet te doen. Dus ik ben wel blij dat er draadjes bestaan die laten zien hoe dat te doen. Als een Conrad wisselaandrijving van nog geen 10,- euro werkt hoeft er van mij geen Tortoise van 30,- euro onder. Kan ik weer lekker voor twee tientjes extra aan foliage, grasjes en dergelijke besteden. Ook leuk. :)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #781 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:27:03 »
Ik neem mijn petje af voor wat je allemaal aan het doen bent.
Toch krijg ik een beetje de indruk, vergeef mij als ik het verkeerd zie, dat alles zo min mogelijk mag kosten.
Een hobby kost sowieso geld. ;D

Je indruk komt een eind in de goede richting :) Hoewel, een kleine nuancering: het is geen instelling van "het mag absoluut niet veel kosten".

Als voorbeeld: voor de grasvezels heb ik mooie vezeltjes van model scene gekocht omdat die qua kleur mooier zijn dan de standaard te-felle heki kleuren. Kost wat meer, maar de indruk is het voor mij waard. Nu zijn dit geen grote bedragen, het scheelt 2 Euro per zakje ofzo.

Ook heb ik m'n 1:100 roco silberling stuurrijtuig op de archiefplank neergelegd en heb ik (tweedehands) een 1:87 exemplaar gekocht. Dat ziet er in mijn ogen stukken beter uit.

Maar ik heb wel te werken met beperkte financiële middelen. Er kan wel wat af, hoor. Dit jaar drie keer naar Houten geweest en elke keer tussen de 50 en 100 uitgegeven. Even voor de orde-van-grootte. Ik ga daar geen 300 Euro voor een enkele lok neertellen als ik tevreden ben met een roco tweedehandsje van 20 jaar geleden waar ik een decoder in kan zetten. En als het nog wel even lukt om met de vliegenmepper te werken hoef ik ook niet gelijk naar een echte begrasser over te stappen.

Hoewel juist zo'n begrasser mij wel een mooie aanschaf lijkt. Hm. M'n verjaardag komt er aan. En ik heb nogal wat te begrassen... Die gaat op m'n lijstje.

Qua aankopen heb ik één echt manko: ik koop vaak zaken omdat ik ze NU nodig heb. Maar ik heb ze dan pas een jaar later nodig. Of ik wordt ingehaald door de stand der techniek of door mijn kunnen of door ervaring. De 57 en de tweede v100 en de railbus liggen allebei al ongeveer een jaar op digitalisatie te wachten... Mooie buit toendertijd en ik heb er geen spijt van. Maar qua voorraadbeheer is het niet zo handig. Idem conrad wisselaandrijvingen. Ik wil nu over op servo's, mede omdat er een specifieke conrad bij mij nu af en toe "hangt". Dan kan ik hem door een collega vervangen, maar... Idem een Viessmann seinaandrijving. Die blijft ook soms hangen. En dat vind ik geen lekker idee als ik straks de module helemaal heb afgedicht en ik ècht alleen nog maar via het kleine montage-gat aan de acherkant erbij kan komen. Dus... de voorraad van twee viessmann aandrijvingingen en een stuk of vier conrads kan denk ik in de verkoop (mits m'n servo-experimenten lukken).

Conclusie... het is vooral vanwege de financiële mogelijkheden dat ik me inhoud qua materiaal/materieel/gereedschap. Dat is de meest directe reden. Verder vind ik de resulterende zelfbouw best leuk en het aanrommelen ook! Dus ik denk voor de rest van m'n modelbouwcarrière verpest te zijn :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2015, 17:29:05 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #782 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:46:23 »
Op het gevaar af een discussie te ontketenen die in dit draadje niet op z'n plek is, wil ik ook wel wat mosterd aandragen.
Mijn budget is niet onbeperkt, integendeel. Gelukkig heb ik in het verleden aardig wat zaken aan kunnen schaffen, waar ik nu veel profijt van heb.
Daar zijn ook dingen bij, die intussen min of meer achterhaald zijn, of waar intussen betere (of veel mooiere) alternatieven voor zijn. Maar afgezien daarvan: als ik iets aanschaf, dan wil ik in de eerste plaats overtuigd zijn van de kwaliteit, waarbij de prijs pas op de tweede plaats komt.
Voor mijn schaduwstation heb ik gekozen voor Rocoline wissels (en rails). Ik heb serieus overwogen om daar Piko te gaan gebruiken, maar om een aantal redenen toch daarvan afgezien. Eén van die redenen is, dat de puntstukken van de wissels niet gepolariseerd kunnen worden, althans, niet standaard.
De consequentie is dan wel, dat ik wat langer moet 'sparen' voor ik het boeltje kan gaan leggen.
Zuinigheid is op zichzelf niet verkeerd, maar je kunt jezelf met verkeerde zuinigheid behoorlijk wat last bezorgen.
Nog een voorbeeld? De bedrading van mijn baan heb ik een bepaalde kleurcode gegeven. Op een bepaald moment moest ik, zeg maar, rode draad gebruiken, maar die was op. Er was nog plenty groen en blauw en geel en zo, maar ik heb toch voor dat ene metertje een bos rode draad gekocht. Nu gaat dat maar om < € 5,= maar het gaat om het voorbeeld.

De twee centen mag je houden.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #783 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:59:12 »
Nog een kleine pfenning van mijn kant.

Als ik zou kunnen kopen wat ik zou willen, heb ik er geen lol aan.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #784 Gepost op: 19 oktober 2015, 19:14:02 »
Goed punt dat je ook op kwaliteit moet letten. Zelf heb ik overal peco code 75 neergelegd. Ziet er mooi uit èn goede kwaliteit.

En als je van te voren weet dat dat het plan gaat zijn kan je ook rustig op je gemakje regelmatig marktplaats afstruinen. Zodat ik uiteindelijk voor minder dan de helft van de nieuwwaarde mijn baan van perfecte rails heb voorzien. Zodat er weer budget overblijft om voor de inrijwissels van Berenbach, waar ik lange slanke wilde, nieuw twee gebogen peco wissels te kopen :)

Van het 2-euro-servo-uit-china en 4-euro-arduino-uit-NL en goedkope-printplaat-uit-Duitsland front heb ik nog succes te melden. Zonet aan het solderen geweest:



Nu doet 'ie het wel! Ik heb gewoon het basis-voorbeeldprogramma gepakt en wat aangepast zodat het ledje de helft van de slag oplicht. Gewoon om zeker te zijn dat basic programmeerzaken me lukken. Nou, hij beweegt rustig heen en weer. Da's een goede basis om verder te programmeren aan dit gevalletje.

Dat is een ander bekend punt dat uit iedere geld-discussie naar voren komt: hoeveel tijd wil/kan je erin stoppen. Tot op zekere hoogte kan je geld voor tijd inruilen en omgekeerd! Niets mis mee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #785 Gepost op: 19 oktober 2015, 22:44:31 »
Servo test nummer twee:



Voor de software kenners: ik heb een uur gespendeerd om alles met emacs en een Makefile voor elkaar te krijgen om de standaard arduino IDE te vermijden :) Ik moet m'n setup nog duidelijk tweaken, maar het werkt in ieder geval.

Wat heb ik in de test veranderd? Nou, als het een sein is gaat hij soms in twee stappen omhoog. De bediener trekt de handle half naar beneden en duwt hem daarna verder. Daar zit net ietsje tijd tussen. En terug naar beneden (=handle omhoog) loopt makkelijker, dat gaat in één keer. Tenminste, dat zag ik ergens en dat leek me wel leuk om in te bouwen als test.

Nou kan ik natuurlijk als eerste provisorisch de servo's monteren en überhaupt de seinpaal eerst in elkaar zetten en tevreden zijn. Maar het is natuurlijk ook heel aanlokkelijk om nog een tijd te spelen met m'n computer en er een licht stuitereffect in te krijgen. En het verloop van de beweging minder lineair te laten zijn. Mijn blik gaat uit naar ideeën zoals dit om de beweging soepeler te krijgen.

Adservo (zie elders op dit forum) lijkt gericht is op het OF met dcc OF met drukknopjes instellen van de uiterste standen en de snelheid van de servo's. Ik vind het in eerste instantie geen probleem om de verschillende waardes door experimenteren vast te leggen en vervolgens hard in m'n code in te bakken. Dat maak ik daarna dan wel weer netter. Andere benadering. Adservo lijkt me veel geschikter als algemene bouwsteen, als ik de opzet goed begrijp.

Zo'n arduino betekent in ieder geval dat ik lekker iets specifieks kan schrijven dat precies doet wat ik wil (binnen de technische mogelijkheden).

Dit is wel fascinerend voor mij. Ik ben beroepsprogrammeur. Vaak vertaalt dat zich in uitgebreide websites die met waterbeheer te maken hebben. Zo'n arduino is compleet anders omdat het een interface met iets fysieks is. Er beweegt een motortje! Da's toch wat anders dan pixels op een beeldscherm. Wow, hier moet ik ècht leuke dingen mee voor elkaar kunnen krijgen!

Tijd om wat motortjes en arduino's bij te bestellen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #786 Gepost op: 20 oktober 2015, 08:15:29 »
Bestel een stappenmotor i.p.v. een lineaire (normale) motor. Deze kun je "snel" laten draaien, maar ook precies positioneren. Voor euro 2,00 in China inclusief Arduino interface. Kracht: is in staat om circa 80 gram op te tillen (vertikaal0.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #787 Gepost op: 20 oktober 2015, 08:22:34 »
Je experimenten zien er goed uit. Als je echt voor realiteit gaat, dan de beweging nog wat verder perfectioneren:
Neer:
Zoals je schrijft een beweging, gevolgd door wat stuiteren voordat de arm tot stilstand komt.
Op:
Mischien een wat keinere stuiter aan het eind van de beweging. Er wordt abrupt een einde aan de beweging gemaakt door een nok. De trekdarden vangen dat op door de arm even te laten stuiteren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #788 Gepost op: 20 oktober 2015, 09:47:33 »
Die stuiter wordt nog een uitdaging. Ik zal moeten googlen naar duidelijke filmpjes. Het eerste sein dat ik doe is een inrijsein met hp0/hp1/hp2, dus twee armen. Van hp0 naar hp2 gaat één arm omhoog en eentje omlaag :) Ok.... Überhaupt, wordt zo'n sein met één handle omgezet? Of zijn er twee. Enfin, uitzoekwerk.

Motors? Dat schreef ik maar, ik bedoelde servo's. Stappenmotors is eigenlijk wel een goed idee om ook mee te gaan testen. Ooit wil ik de waterkraan laten bewegen en dat moet langzamer dan ik goed met een servo voor elkaar krijg, gok ik.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #789 Gepost op: 20 oktober 2015, 09:56:33 »
Waterkraan met een servo. Draaihoek is minder dan 180o. Dan altijd een servo nemen. Stappen zijn vrij klein en de snelheid is zeer goed regelbaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #790 Gepost op: 20 oktober 2015, 11:27:19 »
Ik heb door past-in-mijn-verhaal-over-de-werkelijkheid ruimtegebrek de waterkraan zo opgesteld dat de vulopening net aan de verkeerde kant zit (of ik ben gewoon stom geweest :) ). Ik bedoel, hij zal 180 graden moeten draaien en dan nog naar de lok toe. 230 graden ofzo.

Ik heb nog niet 100% vertrouwen in de geleidelijkheid van servo's als je ze langzaam laat bewegen. Nou moet ik zeggen dat ik de eerste tests deed door met de arduino graden (tussen 0 en 180) weg te laten schrijven naar de servo. Bij poging twee deed ik het met milliseconden en dan heb je een veel betere "resolutie". Dan nog had ik de indruk dat je het wat ziet ratelen. Dat betekent dat ik nog een keer in de praktijk moet gaan testen. Ik wil servo's ook gebruiken om een hek van een losplaats mee te openen, bijvoorbeeld.

Leuk spul!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #791 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:51:26 »
Citaat
Het eerste sein dat ik doe is een inrijsein met hp0/hp1/hp2, dus twee armen. Van hp0 naar hp2 gaat één arm omhoog en eentje omlaag :) Ok.... Überhaupt, wordt zo'n sein met één handle omgezet? Of zijn er twee.

Twee. De hendel voor Hp1 neemt (via de trekdraden) alleen de bovenste vleugel mee, de tweede beide vleugels voor Hp2. Je gebruikt dus òf de ene, òf de andere.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #792 Gepost op: 20 oktober 2015, 23:43:56 »
Bedankt voor de info! Dat soort informatie is soms nog verdacht lastig te vinden. Mooie websites met stááápels foto's van allerlei seinhuizen, maar dit soort details zie je dan niet terug. Idem stááápels foto's van de handles, maar geen van de telefoons. Of je er eentje per richting nodig hebt (volgens mij "ja" als het met "ortsbattereibetrieb" 1:1 aan elkaar gekoppeld is) of dat er een kiesschijf op zit. Uiteindelijk één duidelijke foto gevonden met bijschrift waar het doel van de vier (!) telefoons uit de doeken werd gedaan. (Volgens mij 2x 1:1 naar het volgende station, 1x met draaischijf voor het interne net van de Bundesbahn en 1x met draaischijf voor het reguliere net. Zoiets).

Nee, ik ben nog geen klap verder met m'n telefoon-plan want ik heb nog geen tweedehands telefoons gekocht. Zal wel koninginnedagkoningsdagmarkt worden.

Vandaag in ruwbouw de meeste onderdelen van de achtergrond gemaakt. Achterplaat en kerk van triplex, rest van 2mm dik karton:



De kerk wordt nog een figuurzaagklus om de ramen uit te zagen. Maar dat kan in de avonduren op de baan een genot worden als het me lukt er goed verlichting achter te krijgen en als dochterlief er mooie glas in lood imitatieramen voor kan maken. Ik ben benieuwd!

Het is een enorme gok voor mij hoe het uit pakt. "Normaliter" schilder je een achtergrond op een gladde achtergrond. Egaal één kleur is zelfs al prima. Of een platte fotoachtergrond. En nu ga ik testen met een paar voor elkaar geplaatste dunne onderdelen... Volgens mij heb ik het wel eens in gebruik gezien. Had "de helluf van lijn elluf" of een andere Haagse trambaan niet zoiets? Ik zie het wel. Benieuwd. En als het niet lukt is het jammer van de tijd maar is het snel te vervangen :)

Na het zaag- en snijwerk heb ik de kwast ter hand genomen. Wat eerst een egaal witte heldere achterwand was...



... heb ik ondergekalkt met de grijzige lucht die ik voorgemengd in een pot heb zitten. Op deze manier krijg ik wat eenheid in m'n achtergronden. Deze keer heb ik na afloop wat van die verf in een bakje gedaan en aan de ene kant wat witte verf en aan de andere kant zwarte verf bijgespoten en steeds een beetje van elk gepakt en van rechtsboven naar linksonder strepen getrokken ter imitatie van een goede regenbui. Een lucht waarvan je denkt "waar zijn mijn regenpak en mijn lieslaarzen?"



De inspiratie daarvoor haalde ik uit een foto die ik eerder vanavond zag van een compleet regenachtige achtergrond op een foto van de Ahrtalbahn. (Zie de rest van de foto's).

Een groot deel van de lucht gaat later weer ondergesmeerd worden met een heuvel-imitatie, overigens.

De muur is niet spiegelglad. Ook zit ik met dakbalken. En ik heb geen airbrush voor subtiele effecten. Ik heb het simpelweg met een dikke kwast gedaan. Door steeds schuin van boven naar beneden te strijken is er hierdoor echter wel een leuk regeneffect in gekomen. Benieuwd hoe het er uit ziet als het droog is.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2015, 00:39:00 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #793 Gepost op: 21 oktober 2015, 00:06:09 »
Ziet er overtuigend vochtig-grauw uit (y)

En dat is inderdaad een fraaie foto als voorbeeld (y)

Mvg,

Tis
********

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #794 Gepost op: 21 oktober 2015, 07:35:47 »
Overtuigend effect. (y)
Waar heb ik mijn paraplu gelaten...?

Groet,
Bas