Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door bask185
Vandaag om 09:13:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070912 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #765 Gepost op: 16 oktober 2015, 11:42:34 »
Met m'n verhalendraadje ben ik inmiddels bij de Monreal-module beland. Dus verplaatsen mijn bouwactiviteiten zich daar even naartoe. Het spelen-met-de-arduino richt zich op het werkend krijgen van twee servo's zodat ik het inrijsein voor de tunnelingang kan monteren, bijvoorbeeld. Ik heb de +12 en 0V van een voeding verkeerd aangesloten, dus arduino nummer 1 heeft inmiddels de geest gegeven. Ok, poging twee :)

Gisteravond geklust aan de tunnelingang zelf. Besloten het complete muur-gedeelte aan een stuk 4mm triplex te bevestigen en uitneembaar te maken:



Hoe het moet worden:



Dus: van de tunnelingang de zijkanten afschuinen. Links en rechts ervan een muurtje dat iets lager is dan de tunnelingang. Erboven/erachter nog een muur. Deze laatste moet een beetje schuin staan, idealiter. Maar daar is weinig plek voor, tenzij ik ga breken. Hij lijkt op de foto ook opvallend rechtop te staan. Kennelijk zit er voornamelijk rots achter. En geen makkelijk-schuivende zandlaag :)

Huidige situatie:



Blij dat ik de houten "achterwand" nu heb. Nu is het "alleen nog maar" een kwestie van gipsen muurtjes op de goede manier aanbrengen. En die muurtjes wat afwerken met afdekstenen en een jaartal-steen enzo. Dit is weer een voorbeeld van mijn bouwmethode: het gaat wat traag en twijfelend totdat ik een vast punt heb, in dit geval die acherwand. Dat is de toestemming om helemaal los te gaan en "gewoon" te gaan bouwen. En dan valt langzamerhand alles wel op z'n plek.

Later zie ik dan wel welke problemen opgelost moeten worden qua naden enzo :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #766 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:11:17 »
Plankje hout "bewerken met een een dun laagje klei en dat bekrassen met stenen ?
Als de kleilaag dunner is dan je gipstunneldinges,dan verspringt het geheel toch weer naar achter toe zoals je wil.
Het is maar een idee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #767 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:33:07 »
Ik heb dágen gips staan gieten om eraan te ontkomen dat ik zelf al die 400.000 steentjes moet gaan krassen ;D

Hm... het brengt me wel op een onzalig idee... Ik zou natuurlijk met een schuurmachine *kuch* de *kuch* achterkant *kuch* *kuch* deels af kunnen schuren. Kuch kuch.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #768 Gepost op: 16 oktober 2015, 14:54:49 »
Even een idee

Eerst op het verticale vlak een plaatje gips plakken met de juiste strucuur en dan naar voren toe werken. Hopelijk zit alleen de binnenkant van de tunnel nog los anders gaat het niet werken.

Groet Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #769 Gepost op: 16 oktober 2015, 19:47:00 »
Precies boven de tunnelingang moet een steen komen met het jaartal. Niet dat je dat super goed ziet van een afstandje, maar ik wil het er wel op hebben. 't Was nog wat zoeken wat nou het juiste jaartal was. Ook op foto's van de echte tunnel is het niet goed te zien. Ik heb maar 1893 genomen. Tussen Mayen en Gerolstein is de lijn in 1895 in dienst gekomen, maar ik ben vrij zeker dat het jaartal op de tunnel op een 3 of een 8 eindigt Dus... 1893.

Eerst met een dremel met een rond vijl-achtig opzetstuk twee stenen "afgekrabt". En vervolgens met een spits opzetstuk de cijfers graveren. Wel eerst met een potlood opschrijven, natuurlijk. Of het een succes is zie ik pas ècht als het portaal geschilderd is. Hier is een eerste indruk:



Ondertussen met het hout verder. Ik heb besloten de tunnelingang een centimeter naar voren te trekken. Dat moet ik dan later in het landschap compenseren, maar dat is geen probleem. Hierdoor kan ik wel de wand boven de tunnelingang iets schuin zetten.

Onder op de achterwand 2x4mm triplex hulpstukjes gelijmd, hiermee zit de achterwand netjes klem tussen module en de houten stellage waar de tunnel door loopt:



Later vanavond verder!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #770 Gepost op: 17 oktober 2015, 00:08:33 »
Op de "achterwand" 12mm multiplex gelijmd waar de tunnelingang gaat komen. Een rechte muur is ongeveer 6mm dik, dus er is 6mm ruimte om hem net wat schuin te laten staan. Lijkt me afdoende voor een goede indruk, te meer daar de muur in het echie ook vrijwel vertikaal lijkt te staan.



Flink aan het figuurzagen gegaan met het gips. Dit is allemaal het harde Pipoos gips. Als je het goed ondersteund is het stevig genoeg om te zagen. Wel de hele tijd blijven ondersteunen, vooral het deel dat je afzaagt! Bij zagen gaan er continue trillingen door het materiaal heen en zeker de laatste halve centimeter heeft de neiging af te breken. Geen groot probleem als het gebeurd, ik moet tòch zaken herstellen en bijwerken en tussenruimtes bijvullen.

Vervolgens het hele zwikkie met houtlijm vastgelijmd:



Inmiddels had ik de bovenste drie rijen steentjes al van het tunnelportaal afgezaagd. Er moet immers volgens het voorbeeld een laagje horizontale stenen tussen. Hier heb ik karton voor gebruikt. Ik hóóp dat het goed gaat qua kleur. Je mengt op deze manier materialen. Ik ben trouwens niet ontevreden over de eerste indruk:



Vervolgens (jaaaa, ik ben bezig geweest vanavond :) ) heb ik een tunnelwand (nogmaals dank Arthur voor het uitlenen van de mal) in stukken gezaagd en twee stukken aan weerszijden aangebracht. In de tunnel zelf komen nog twee complete delen en dan zal het wel goed zijn.



Tot slot nog twee stukken muur op maat gezaagd om boven het tunnelportaal aan te brengen. Deze zijn nog niet vastgelijmd. Een proefplaatsing:



Op bovenstaande foto staan nog drie zaken die ik ook vanavond heb opgepakt.

  • Als eerste heb ik al vast één muurdeel van het kasteel dat boven de tunnel staat aangebracht. De Löwenburg.
  • En ik heb bij de muur de naden van de gipsplaten dichtgeplamuurd. Ik denk dat ik de muur gewoon rechtstreeks ga schilderen qua basisachtergrond. Dus: een stukje lucht aan de bovenkant en dan vooral groenig om de heuvel aan de andere kant van het nauwe dal aan te duiden. Het dorp zelf komt daar dan nèt voor in de vorm van een stuk triplex. Hier mag dochterlief op gaan schilderen. Een complete egale achtergrondplaat van triplex wordt wel erg groot en onhandelbaar. En ik heb geen zin met zo'n grote plaat de bus in te stappen en de fiets is al helemaal geen optie :) Eens kijken wat dat wordt. Eerst die naad morgen maar eens schuren.
  • Ik heb wat resterend plamuur op het piepschuim boven de tunnel gesmeerd als eerste basis.

Nou, best grappig op deze manier! Benieuwd hoe het de tunnelingang er uit ziet als het allemaal geschilderd is en als er bomen bij staan. Het is niet echt subtiel, zo'n tunnelingang + muur erboven en dan een helling en dan een kasteelmuur. Maar wel keurig volgens het voorbeeld! Gna gna gna.

Nu nog even een filmpje maken voor m'n verhalendraadje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #771 Gepost op: 17 oktober 2015, 14:31:53 »
Mooi  portaaltje (y)

Mvg,

Tis
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #772 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:44:44 »
Reutel kuch kuch. Beetje gammel aan het wezen. Max dat ik vandaag voor elkaar kreeg was het breken van mijn hoofd (over de uitvoering van de achtergrond van Monreal) en het snijden van karton om een idee te krijgen:



Mijn plan is nu om de achterwand rechtstreeks te beschilderen met lucht en wat grof aangegeven heuvels. Lekker wazige heuvels.

Daarvoor een 4mm triplex plaat ter grootte van de achterste laag karton die je hier ziet. Daarvoor een plaat karton (2mm) met grof daarop het dorp Monreal aangegeven zonder veel details. Dan weer 4mm triplex: de kerk. Die zit dus visueel net iets voor de rest. En dáárvoor weer twee huisjes ter hoogte van de onderdoorgang onder het spoor om dat wat te benadrukken.

Er zijn nog wel meer zaken die ik in m'n hoofd heb. De bovenrand van de achterste plaat triplex wil ik als bomenrij schematisch uitvoeren: daarlangs loopt een weg. Kleine ledjes erin om 's avonds de straatlantaarns aan te geven :) En de kerk en een paar huizen wil ik van verlichte ramen voorzien. De kerk moet natuurlijk glas-in-lood zijn. Met die laatste mededeling kreeg ik mijn dochter (die het gaat uitvoeren) aan het stuiteren van geluk. Nu de praktijk nog :)

Enfin, ik heb een basisidee. Vanavond of morgen wat zagen en snijden en wat verven aan de lucht en de heuvels en dan zien wel wel verder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #773 Gepost op: 18 oktober 2015, 21:37:07 »
Elders op het forum is er een draadje van iemand die steen een been klaagt over digitalisering. Bron van alle kwaad. Je kan het veel beter eenvoudig analoog houden. Dan komt wel de aap uit de mouw dat hij een compleet geautomatiseerde baan lijkt te hebben. Ik wil dus niet weten hoeveel kilometers draad en hoeveel kuub relais er aan te pas komt  ;D  ;D

Ik heb me tot een antwoord laten verleiden (opmerking: de reactie erboven van Menno is bijzonder lezenswaardig). De kern van mijn bijdrage copy/paste ik hieronder even. Het geeft mijn huidige benadering van digitalisering wel goed weer, zonder daarbij andere benaderingen minder te vinden.

Ik rij digitaal, maar wel goedkoop.

  • Tweedehands loks die ik zelf digitaliseer. Lekker goedkoop.
  • Goedkope decoders (esu 'lokpilot standard') zonder toeters of bellen en zeker geen geluidsfunctie. (Een toeter zou ik nog wel leuk vinden, zeker omdat ik die dan volgens het prototype wil gebruiken). Esu lokpilots zijn ook lekker robuust, er is er bij mij nooit eentje kapot gegaan.
  • Niks geen automatisering qua treinenloop. Ik ben zelf de machinist! Da's nou het leuke ervan. Alle poespas (of het nou analoog of digitaal is) hoort er wat mij betreft nu niet bij. (Wat niet uitsluit dat ik ik het in de toekomst eens ga doen :) )
  • Ik heb een enkelsporig zijlijntje. Deels fysiek handbediende wissels. Dus... het oorspronkelijke grote mopperverhaal van al die digitale zaken en dat het analoog en simpeler moet... Tja... Dan heb ik het toch simpeler zonder stroomloze delen en twee digitale draadjes om te rijden en wat wissels met een schakelaar en de rest handbediend.
  • Wel ben ik langzamerhand bezig met arduino's programmeren. Arduino nano van 4 euro en twee servo's van 2 euro per stuk: voor 8 Euro een mooie aandrijving voor een zelfbouw viessmann armsein. Stukken goedkoper dan twee analoge viessmann geleidelijke aandrijvingen van 18 euro per stuk. Even wat klussen en even wat programmeren en je bent heel wat goedkoper uit. (Mits ik het aan de praat krijg, uiteraard).
  • Meer waarneembaar rijplezier? Ik ben erg blij met het digitale rijgedrag.
  • Heel waarneembaar: het rijgedrag van m'n treinen als zoonlief aan de knoppen zit. Doordat ik de max snelheid en een optrek/afrem vertraging per lok ingesteld heb rijden de loks ook met zoonlief aan de knoppen netjes met schaalsnelheid en remmen ze netjes. Héél groot voordeel!

Ik droom er wel eens van om de kamer van m'n dochter in te pikken als ze over 10 jaar het huis uit is ofzo. En dan in schaal N een nóg groter deel van de Eifelquerbahn na te bouwen, bijvoorbeeld. Maar dan zit ik in m'n eentje 3 stations te bedienen en met 2 multimausen in m'n hand... Da's niks. Dan zou het veel leuker zijn veel te automatiseren. Automatische Zugmeldung. Treinen volgens dienstregeling, netjes automatisch rijdend. En dat ik dan toch handmatig één van de treinen kan overnemen. Dus... niets mis met automatisering.

Maar nu wil ik gewoon lekker handmatig aan de slag! Handbediende wissels enzo.

Hoewel m'n fantasie op hol sloeg toen ik door had wat er allemaal mogelijk was met een arduino... Neem de afhankelijkheid tussen een stop-ontspoorblok en het bijbehorende wissel. Je hoort normaliter als rangeerder een sleutel te krijgen van het stop-ontspoorblok. Dat ontgrendel je en daardoor komt er een sleutel vrij waar je de wissel mee kan ontgrendelen. De oorspronkelijke sleutel zit dan vast. Daarna eerst de wissel weer in de grondstelling voordat je het stop-ontspoorblok weer om kan zetten.

Dat kàn allemaal wel mechanisch, maar dan zit je aan meerdere tientjes aan kosten vast. Dan is het goedkoper om met drukknopjes te werken en twee servo's en een arduino. Of mechanisch maar met microschakelaars en alsnog een arduino. De arduino kan netjes zorgen dat er ledje gaat knipperen als je op de verkeerde (niet toegestane) knop drukt. Opties te over!

Echte mechanische vergrendeling zou leuk zijn, maar dan moet het wel 100% mechanisch betrouwbaar zijn en niet gaan klemmen/doorbranden.

Microschakelaars + arduino: kan een gouden combinatie zijn als ik een natuurgetrouwere Hebelbank wil maken. Ik gebruik nu kiepschakelaars die ik verlengd heb:



Best grappig, maar liever heb ik het anders. Bijvoorbeeld deze mooie 30 euro per stuk dingetjes. Met wat huisvlijt en wat compromissen en per handle twee microschakelaars moet het toch ook kunnen? Arduino van 4 euro erachter...

Enfin, aan dat soort zaken zit ik te denken. Idem de aansturing van de toekomstige knipperlichten bij de overweg van Berenbach. Schakelbaar ter plekke (voor rangeerwerk), schakelbaar vanaf het bedieningspaneel (voor vertrekkende treinen), schakelbaar met een infrarooddetector in de tunnel. Voor die laatste kan je printjes en kant en klare zaken kopen, maar met een arduino en een goedkoop IR onderdeel moet het ook lukken.

Hoezo, "digitaal is duur". Het is maar wat je ermee wilt doen en hoe veel je zelf kunt doen. Ik ben blij dat het me inderdaad lukt om materieel te digitaliseren! De uitdaging komt over een paar maanden wel, als ik met de railbus bezig ga. Want daar wil ik alles zoveel mogelijk uit het zicht hebben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #774 Gepost op: 18 oktober 2015, 22:13:15 »
Hi Reinout,

Bedoel je deze Railbus
Deze moet ik ook nog digitaal maken, dus in dat geval ga ik je in de gaten houden.


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #775 Gepost op: 18 oktober 2015, 23:33:03 »
Oeh, ik herken de verschillende merken niet zo goed. Ik heb een roco 798 railbus (tweedelig, 798 is volgens mij alleen de motorwagen, maar goed). Voor het compleet belachelijke bedrag van 47 Euro (plus 15 verzendkosten) op de kop getikt. Tweedehands zie ik ze in Houten normaliter rond de 100. Het goedkoopste dat ik voor een tussenrijtuig (daar zat ik ooit aan te denken) zag was 35 Euro. Da's vergeleken bij de 47 toch best fors :)

De reden waarom ik er nu niet meer aan denk: de bocht tussen Berenbach en Kelberg, daar is op een of andere manier toch een iets stijler stukje in geslopen. Rest van de baan is egaal 3% (in het echt was het gros van de Eifelquerbahn 1:40, dus 2.5% en alleen bij Mayen West was er een stukje 3%). Een stukje is toch iets van 3.5% geworden en dat zorgt bij één lok voor tractieproblemen: de knetteroude roco 215 uit 1973 zonder slipbandjes. Dus... ik wil eerst even kijken hoe de tweedelige railbus het in de praktijk doet voordat ik aan tussenrijtuigen ga denken.

Qua verbouwing: ik heb een paar links al klaar staan:


Als decoder heb ik een "ESU lokpilot micro" klaarliggen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #776 Gepost op: 19 oktober 2015, 00:19:46 »
Merci voor de links. Die van mij moet ook nog onder het mes.
Wanneer begin je? Kan ik mooi even kijken wat jij allemaal tegenkomt.  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #777 Gepost op: 19 oktober 2015, 08:52:24 »
De rest v/d maand (t/m halloween) ben ik wel met de Monreal-module bezig :)

Daarna staat qua materieel eerst mijn koppeltje silberlinge op het programma om daarmee te oefenen: interieurverlichting inbouwen. En in het koprijtuig netjes led frontverlichting en een eenvoudige decoder weg zien te werken. En interieur-schilderwerk. En poppetjes plaatsen.

Een silberling is toch wat groter en vergevingsgezinder dan een kleine priegelige railbus, vandaar dat de silberling eerst komt.

Als ik moet gokken denk ik in januari aan de railbus toe te komen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #778 Gepost op: 19 oktober 2015, 09:01:09 »
Januari? Ooh... dat gaat wel lukken, moet ik dat schaduwstationnetje een beetje rekken.

Een zilverling vergevingsgezind? Hmmm... dat weet ik niet...

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #779 Gepost op: 19 oktober 2015, 15:43:35 »
Reinout,

Ik neem mijn petje af voor wat je allemaal aan het doen bent.
Toch krijg ik een beetje de indruk, vergeef mij als ik het verkeerd zie, dat alles zo min mogelijk mag kosten.
Een hobby kost sowieso geld. ;D

Zeker een treinbaan nabouwen volgens origineel voorbeeld, heeft nogal wat voeten in de grond.
Nogmaals ik vind het prachtig wat je aan het doen bent, en volg verder met gepaste stilte. :-X

Gr, Arie


HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.