Henk, begrijp ik nou goed dat ook pendelen digitaal geen probleem zou zijn? Ik lees toch her en der dat er maar weinig decoders zijn die dat kunnen,
Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten.
En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is.
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden.
En je bouwt dan een elektronische schakelaar in om analoog de andere kant op te kunnen rijden .....
met analoog bedoel ik met de hand rijden.
je hebt veel kritiek .ik werk al heel lang inde industrie als technicus.
ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.
ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby . Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.
Inderdaad, zo'n elektronische rijrichtingsschakelaar van Uhlenbrock (naar mijn indruk een tamelijk verguisd produkt in digitaal modelspoorland). En wat kan die elektronische schakelaar van € 19.- nog meer? Niet alleen de loc analoog heen - en weer laten rijden maar ook digitaal na een iets langere druk op de overspanningsknop!
Ik heb een aantal collegae met drie-rail digitale banen (en ook mijn kleinzoons hebben dat). Ik neem dus altijd een paar locs mee om ze op vreemde sporen te laten rijden. Best leuk. Na afloop worden ze weer naar analoog bedrijf teruggeschakeld.
Ik zie alleen de nadelige commerciële gevolgen van het daardoor steeds duurder worden van met name af-fabriek met veel te dure decoders uitgeruste locomotieven. Uiteindelijk loopt dat economisch mis. Laat ik dan de enige zijn die dat op dit forum meldt; een soort roepende in de woestijn.
Zo, dit is het laatste wat ik ervover schrijf.
Op persoonlijke titel, ik zie nog niet in wat de meerkosten zijn van digitaal bedrijf, qua opstarten. Zeker niet bij Marklin (of andere 3-rail lok).
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden. Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse) fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.
Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt. En dan zeg ik: "doe het eenvoudiger en minder kostbaar". Maar dat kan bijna niet meer, een digitale locomotief van € 300,- is al bijna de maatstaf geworden en dan heb ik het nog niet eens over de wat exclusievere modellen, die al gauw zo'n € 500,- kosten. Dan zeg ik ho! Hier gaat - zeker in het huidige economische gewricht- iets grondig mis (en dat zien we dan ook).
Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog?
Allen hartelijk gegroet door deze "brombeer",
Hum... Dat mag je eens nader uitleggen. Klinkt namelijk dat je een decoder inbouwt. Op welk adres is dan de lok op de digitale baan te benaderen? En op welke digitale centrale werkt dat dan? Ik ken maar een enkele centrale waarbij je ook een analoge lok kan laten rijden. En die zat niet in het assortiment van Märklin.Zijn de loks door jouw omgebouwd met die omschakelbouwsteen van Uhlenbrock? Of zijn ze zo van de fabriek af? Ik vraag dat omdat Märklin en diverse andere fabrikanten voor 3-rail al jaren geen modellen meer leveren zonder decoder. Normaal gesproken zal een niet digitale lok zal niet goed reageren op een digitale baan. Tja, je sloopt alles uit een lok omdat je niet digitaal wil rijden. Dan bouw je een elektronische bouwsteen in die bijna net zo duur is als een goede lokdecoder. Met een chips die net zo goed kapot kunnen gaan. Gaat de bouwsteen kapot zal je hem moeten vervangen. Eigenlijk net als bij een decoder. Verschil? Nee, niet echt. Een digitale lok kan net zo goed rijden op een analoge baan met behoud van betere rijeigenschappen. Nu ga ik mij afvragen wat is dan economisch handiger is.
AnDi ist im Digitalbetrieb ein kleiner preiswerter Decoder dessen Adresse ohne Programmieraufwand geändert werden kann. Im Analogbetrieb ist AnDi ein Fahrrichtungsumschalter der die Option für Digital bereits mit an Bord hat. Wenn Sie irgenwann auf Digital umsteigen möchten, reicht ein etwas länger dauernden Umschaltimpuls um aus dem Umschalter einen Digitaldekoder zu machen.
Alleen voel ik me afgelegd vanwege de hoge prijs die je vandaag de dag betaalt voor veelal twijfelachtig spul dat er in de fabriek al ingezet is.
Menige Märklin-locomotief heb ik ontdaan van Delta- en andere digitale apparatuur omdat die niet werkte volgens mijn strenge opvattingen. En zo'n Uhlenbrockje in de plaats werkt perfect. Slechts één keer heb ik met zo'n apparaatje problemen gehad, maar daar kreeg ik per kerende post een vervangend exemplaar voor.
Alle andere dan Märklin-locomotieven die ik heb zijn in principe gelijkstroommodellen die òf een Uhlenbrock gelijkrichter/rijrichtingschakelaar krijgen ingebouwd en in een enkel geval af-fabriek voor wisselsstroomsysteem al waren voorbereid. En daar zit hoe dan ook digitale apparatuur in.
Een standaard decoder wel of niet plaatsen heeft geen invloed op de uiteindelijke prijs van een lok.
Wat Hubertus al aangeeft: Je rijdt digitaler dan je zelf denkt. Je hebt gewoon tig digitale loks op een analoog gestuurde baan rijden. Daarmee is het "wonder" dat het soepel rijdt ook verklaard.
... er zijn drie soorten besturing analoog -digitaal- computer besturing.voor mij is analoog de besturing van de trein met een knop op trafo of muis.digitaal is 0 of een 1 aan en uit schakelaar of relais of digitale schakelingen div. mogelijkheden.Er zijn voor de aansturing digitaal aansturing van de trein bij gekomen maar dan kun je nog steeds met de hand(analoog) rijden .beveiliging zijn er om de mens te behoeden op fouten machinist rijdt door rood.we zijn nu eenmaal als mens snel afgeleid daar door automaten in industrie en beveiliging die zo goed zijn als de mens die dit geprogrammeerd of nu met computer of relais of schakelaars.Je moet gewoon doen wat jij leuk vind.