Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:31:08
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Treinen sturen analoog of digitaal  (gelezen 13500 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2015, 15:38:22 »
Henk, begrijp ik nou goed dat ook pendelen digitaal geen probleem zou zijn? Ik lees toch her en der dat er maar weinig decoders zijn die dat kunnen,

Ik ken alleen Lenz decoders, maar het zouden inmiddels ook andere merken kunnen zijn, die dat kunnen.
Bij Lenz heet dat het ABC-systeem voor stoppen/afremmen.  Dat kan op een eenvoudige, ongeregelde manier (Lenz:  BM1  oftewel 5 diodes !!!) of op een geavanceerde manier met meer mogelijkheden (BM2).  Voor beide zijn geen verdere detectoren nodig, alleen isolaties in de rail.
Dit kan in principe met iedere DCC centrale, want die heeft dan geen invloed.  Het pendelen wordt door de instellingen in de decoder geregeld. Sommige centrales werken echter met een niet goed gestabiliseerde voeding op de baan: deze zullen geen correcte werking garanderen.

Parameters:
afremmen:   de gewone afreminstelling, tot halt
Tijdsduur halt
Optrekken:  de gewone optrekinstelling
Tussentijds stoppen:  in te stellen, met afremmen, tijdsduur halt en optrekken.
Andere kant:  zie hierboven, begint de riedel opnieuw.

Fluitje van een cent dus, uitermate geschikt en makkelijk voor het door jou gegeven concept.

Maarten.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2015, 15:52:24 »
Het is in mijn ogen gewoonweg  potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten.

Citaat
En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is.
Maar dat vraagt natuurlijk geen potsierlijke apparatuur waarvan je moet weten hoe het werkt en dat je in bezit moet hebben. Bij mij rijden er meerdere locs met behulp van een decoder en 2 draadjes en ik ben er blij mee, er zijn vast vele anderen die dat ook zo hebben. Maar daar hoor je niks van in winkels omdat er alleen bij problemen iets wordt gevraagd.

Citaat
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar  rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden.
Begin daar dan maar mee, ik zou graag de hele baan digitaal hebben want dat geeft veel meer plezier. Het is alleen dat ik het niet waard vind om alle oudere modellen ook digitaal om te laten bouwen anders was dat al gedaan. Voor die treinen blijft een analoog baantje over (en de andere treinen kunnen daar dan ook nog op rijden ook).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2015, 16:01:40 »


En je bouwt dan een elektronische schakelaar in om analoog de andere kant op te kunnen rijden .....

Ja Ronald.

Inderdaad, zo'n elektronische rijrichtingsschakelaar van Uhlenbrock (naar mijn indruk een tamelijk verguisd produkt in digitaal modelspoorland). En wat kan die elektronische schakelaar van € 19.- nog meer? Niet alleen de loc  analoog heen - en weer laten rijden maar ook digitaal na een iets langere druk op de overspanningsknop!

Ik heb een aantal collegae met drie-rail digitale banen (en ook mijn kleinzoons hebben dat). Ik neem dus altijd een paar locs mee om ze op vreemde sporen te laten rijden. Best leuk.  Na afloop worden ze weer naar analoog bedrijf teruggeschakeld.

Wie denkt dat ik de pest heb aan digitaal en er niet van wil weten of erover discussiëren heeft het niet begrepen.

Ik zie alleen de nadelige commerciële gevolgen van het daardoor steeds duurder worden van met name af-fabriek met veel te dure decoders uitgeruste locomotieven. Uiteindelijk loopt dat economisch mis.

Laat ik dan de enige zijn die dat op dit forum meldt; een soort roepende in de woestijn.

Nóg iets puur psychologisch: als ik alleen maar onzin zou hebben uitgekraamd dan zou misschien een enkeling er wat meewarig op hebben geantwoord in de zin van "ach die mentaal achtergebleven figuur die niet inziet dat ook de techniek voortschrijdt".  Weltfremd dus? (o jee ik mag geen buitenlandse termen gebruiken, dus "wereldvreemd").

Zijn de afwijzende reacties van het merendeel van mijn forumgenoten uitzonderlijk? Nee, het is de gewoonste zaak van de wereld. Als je iets naar eigen oordeel problematisch aan de orde stelt is in eerste instantie bijna niemand het daarmee eens. Pas later kantelt het beeld.

Zo, dit is het laatste wat ik ervover schrijf.

Ik ga een lekker borreltje drinken,

Gegroet,

Rob van Kooy

 



Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2015, 16:22:45 »
Op persoonlijke titel, ik zie nog niet in wat de meerkosten zijn van digitaal bedrijf, qua opstarten. Zeker niet bij Marklin (of andere 3-rail lok).
Het schakelrelais is vervangen door een decoder. Prijsverschil: geen.
De trafo is vervangen door een Muis (of andere centrale). Prijsverschil: geen.
De schakelkastjes voor wissels zijn vervangen door een wisseldecoder: prijsverschil: geen.

Dus wordt het daarmeel zoveel duurder?? Daarmee negatieve commerciele gevolgen: nee!

En dan de mogelijkheden, allemaal gratis: verlichting en andere zaken schakelen terwijl de lok op de baan staat.
Betere rijeigenschappen.

Aantrekkelijker maken voor de jeugd? Ja zeker, veel meer dan die 'oude meuk' met draaiknoppen om harder te rijden. Veel jeugd heeft een smartphone. Veel families hebben een tablet. Allemaal zaken waarmee je veeeeel meer kan dan de oude analoge spullen.

En wil je uitbreiden, automatiseren? Oude Pc en gaan. Net zo makkelijk, of veel makkelijker dan jouw oude analoge relais. En nog veel meer mogelijkheden dan de oude relais.
Ik ben toch bang dat je je ogen niet wilt openen voor de digitale mogelijkheden.

Mensen hebben ingebouwde weerstand tegen vernieuwingen.
Succes met je borrel, misschien opent deze een andere wereld....

Gr, Bert


RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Goede vooruitgang
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2015, 17:16:12 »
Vroeger had ik analoge TV, met zo'n laatje met draaiwieltjes om zenders af te stemmen. Nu kijk ik digitale HDTV, met afstandsbediening.

De charme van de modeltreinhobby is dat het zoveel invalshoeken heeft dat iedereen er op zijn eigen wijze mee kan spelen. Of je het nu 'zoals vroeger' wilt doen, of met de huidige stand van de techniek ... zolang je maar geniet!

Straks komt rijden via bluetooth, of wifi, of een andere communicatiemethode, met een opvolger van DCC, krijg je ook weer leuke discussies. :)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2015, 17:19:00 door RudyB »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2015, 17:20:05 »
@Jan:
met analoog bedoel  ik met de hand rijden.

En dat wordt juist niet in de modelspoorwereld zo bedoeld :) Want met de hand rijden kan, in de modelspoorwereld, zowel analoog met een trafo als met een digitale centrale zoals een multimaus. Met analoog wordt echt bedoeld dat je treinen bestuurt door het voltage aan te passen. Digitaal is echt door het verzenden van commando's via de rails naar de treinen en deze omzetten naar acties (zoals: harder zachter rijden, licht aan en uit, geluid aan enzovoort)

je hebt veel kritiek .
ik werk al heel lang inde industrie als technicus.

Nee, geen kritiek, alleen maar een vraag wat jij bedoeld met "analoog rijden". Wat ik al aangaf je houdt een andere definitie aan wat analoog en digitaal is. Die definitie is mogelijk anders dan je gewend bent in je vakgebied.

ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.

Waarom? Omdat ik aangeef dat je een andere definitie op na houdt? Je kan ook eens kijken of jouw definitie van "analoog rijden" en "digitaal rijden" verschillen met die van mij en de rest van de modeltreinenwereld. ;) Dan zal je mogelijk merken dat je je standpunt moet heroverwegen.

ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby . Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.

Ik heb ook veel plezier in de hobby. En ik hoop dat jij ook nog veel plezier met je modeltreinenhobby zal hebben.  (y) Voel je niet meteen aangevallen als iemand net iets anders iets op het forum neerzet. ;)

Inderdaad, zo'n elektronische rijrichtingsschakelaar van Uhlenbrock (naar mijn indruk een tamelijk verguisd produkt in digitaal modelspoorland). En wat kan die elektronische schakelaar van € 19.- nog meer? Niet alleen de loc  analoog heen - en weer laten rijden maar ook digitaal na een iets langere druk op de overspanningsknop!

Hum... Dat mag je eens nader uitleggen. Klinkt namelijk dat je een decoder inbouwt. Op welk adres is dan de lok op de digitale baan te benaderen? En op welke digitale centrale werkt dat dan? Ik ken maar een enkele centrale waarbij je ook een analoge lok kan laten rijden. En die zat niet in het assortiment van Märklin.

Ik heb een aantal collegae met drie-rail digitale banen (en ook mijn kleinzoons hebben dat). Ik neem dus altijd een paar locs mee om ze op vreemde sporen te laten rijden. Best leuk.  Na afloop worden ze weer naar analoog bedrijf teruggeschakeld.

Zijn de loks door jouw omgebouwd met die omschakelbouwsteen van Uhlenbrock? Of zijn ze zo van de fabriek af? Ik vraag dat omdat Märklin en diverse andere fabrikanten voor 3-rail al jaren geen modellen meer leveren zonder decoder. Normaal gesproken zal een niet digitale lok zal niet goed reageren op een digitale baan. ;)

Ik zie alleen de nadelige commerciële gevolgen van het daardoor steeds duurder worden van met name af-fabriek met veel te dure decoders uitgeruste locomotieven. Uiteindelijk loopt dat economisch mis.

Laat ik dan de enige zijn die dat op dit forum meldt; een soort roepende in de woestijn.

Tja, je sloopt alles uit een lok omdat je niet digitaal wil rijden. Dan bouw je een elektronische bouwsteen in die bijna net zo duur is als een goede lokdecoder. Met een chips die net zo goed kapot kunnen gaan. Gaat de bouwsteen kapot zal je hem moeten vervangen. Eigenlijk net als bij een decoder. Verschil? Nee, niet echt. Een digitale lok kan net zo goed rijden op een analoge baan met behoud van betere rijeigenschappen. Nu ga ik mij afvragen wat is dan economisch handiger is.

Het is wat Bert van Gelder al in zijn post als reactie op jouw post aangeeft. Het spul is niet alleen duurder geworden door digitalisering. Meer door de wens van de "echte" modelspoorder en treintjesgek om meer en meer details en precies op schaal een lok te krijgen. Er zit een duidelijk uiterlijk verschil tussen de loks van de jaren 60 - 70 en de huidige tijd.

Zo, dit is het laatste wat ik ervover schrijf.

Dat is ook een manier om uit een discussie te stappen. Zelf een discussie stappen en halverwege er mee stoppen. Heel erg jammer.  :-( ::)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5818
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2015, 17:55:37 »

Op persoonlijke titel, ik zie nog niet in wat de meerkosten zijn van digitaal bedrijf, qua opstarten. Zeker niet bij Marklin (of andere 3-rail lok).


Ik wel. Marklin richt zich op sound dus per definitie duurder. En een 3rail lok komt altijd met decoder, of je nu analoog of digitaal rijdt. Klaar ben je. ;)

Zie de nieuwe NS Traxx uit het hobby / instap segment. En lok van niks qua details maar de sound decoder maakt het duur. En zo zijn er wel meer voorbeelden uit Goppingen.

Gr, Ben.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:36:44 »
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden. Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse) fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.
Wat grappig... Digitaal rijden is voor mij namelijk echt een verhoging van het plezier in deze hobby. Ik kan nu een trein op elk gewenst punt stilzetten en verder rijden met een ander stuk materieel. Met stukken baan stroomloos zetten zat de scheiding altijd net op het verkeerde punt.
Daarnaast ging altijd de verlichting uit, die het sowieso al niet deed bij lage snelheden.

Ik was dan ook dolblij met het supersimpele digitale systeem dat ik ergens rond het nieuwe milennium kreeg. Nu kon ik verlichting inschakelen, een trein overal waar gewenst stilzetten terwijl de verlichting bleef branden.

Jij denkt dat elke digitale rijder ook meteen alle verkrijgbare toeters en bellen aanschaft. Echter zijn er ook mensen (zoals ik) die helemaal geen bezetmelding en dergelijke willen en van treintjes die geluid produceren walgen. Het geluid vind ik over het algemeen onrealistisch wegens een gebrek aan lage tonen, wordt al snel buitengewoon irritant, bezetmelding op mijn baan heeft praktisch weinig zin (zo'n grote baan kan ik hier niet kwijt) maar ook omdat het niet mijn ding is om volledig geautomatiseerd te rijden. Laat mij maar gewoon met de hand alles regelen, inclusief de wissels, die nog gewoon met schakelaartjes werken.

Een van de winkels waar ik het vaakst kwam en een van de winkels waar ik het vaakst kom, merkt overigens weinig van die achteruitgang. Fabrikanten zien gelukkig steeds meer in dat modellen waar iets ruwer mee omgesprongen kan worden, ook een markt hebben.
Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig  en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt. En dan zeg ik: "doe het eenvoudiger en minder kostbaar". Maar dat kan bijna niet meer, een digitale locomotief van € 300,- is al bijna de maatstaf geworden en dan heb ik het nog niet eens over de wat exclusievere modellen, die al gauw zo'n € 500,- kosten. Dan zeg ik ho! Hier gaat - zeker  in het huidige economische gewricht-  iets grondig mis (en dat zien we dan ook).
Verdiep je eens in de jongerenwereld: veel jongeren deinzen er niet voor terug om voor 300 euro en meer een spelcomputer te kopen waar dan ook nog vervolgens voor honderden euro's spellen voor aangeschaft worden.

Diezelfde jongeren deinzen er óók niet voor terug om voor achterlijke bedragen een stuk 'digitale rommel' aan te schaffen waarmee je kunt internetten, fotograferen, filmen en o ja, bellen.
Prijzen van 450 euro tot bijna 800 euro zijn heel gewoon voor een stukje technologie dat door slimme marketing binnen een jaar of 2 vaak al weer ingeruild wordt voor iets 'beters'.

Financiële argumenten zijn naar mijn mening dan ook slechts een heel klein deel van het probleem, de rest is het imago van een oude-opa hobby. Het is niet stoer om met je vrienden over dat soort dingen te praten als het alternatief de bergen 'credits' is die je hebt gehaald in GTA versie x op je Playstation zoveel, waar je dan weer over 'praat' via die 'übergeile' smartphone.
Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog?
Daarvoor moet je niet bij de modelspoorhobby zijn en de modelspoorhobby er ook zeker niet aan verbinden. Het technische onderwijs is hard achteruit gegaan, iets dat ik met eigen ogen heb zien gebeuren toen ik korte tijd als vrijwilliger rondliep op een ROC, op de elektro-afdeling. Vieze handen krijgen betaald slecht en is ook bijna niet stoer. Junior Supervision Officer zijn, of hoe die achterlijke banen van tegenwoordig heten, betaald veel beter, je krijgt er geen vieze handen van én het klinkt stoer (vinden sommige mensen).

Ook toen ik in een elektronicazaak (waar ze veel digitale 'rommel' verkochten) werkte, heb ik soms verbaasd gestaan van het kennisniveau van de gemiddelde klant. Die smartphone die ze bij zich hadden kennen ze uit hun kop, maar een stekker aan het stofzuigersnoer monteren, dan werd hun gezicht lijkbleek.
Allen hartelijk gegroet door deze "brombeer",
Ik ben blij dat je het zelf zegt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2015, 20:42:32 »
Leuk geschreven, Menno! De "maar een stekker aan het stofzuigersnoer monteren, dan werd hun gezicht lijkbleek" deed me breed glimlachen.

Ik rij digitaal, maar wel goedkoop.

  • Tweedehands loks die ik zelf digitaliseer. Lekker goedkoop.
  • Goedkope decoders (esu 'lokpilot standard') zonder toeters of bellen en zeker geen geluidsfunctie. (Een toeter zou ik nog wel leuk vinden, zeker omdat ik die dan volgens het prototype wil gebruiken). Esu lokpilots zijn ook lekker robuust, er is er bij mij nooit eentje kapot gegaan.
  • Niks geen automatisering qua treinenloop. Ik ben zelf de machinist! Da's nou het leuke ervan. Alle poespas (of het nou analoog of digitaal is) hoort er wat mij betreft nu niet bij. (Wat niet uitsluit dat ik ik het in de toekomst eens ga doen :) )
  • Ik heb een enkelsporig zijlijntje. Deels fysiek handbediende wissels. Dus... het oorspronkelijke grote mopperverhaal van al die digitale zaken en dat het analoog en simpeler moet... Tja... Dan heb ik het toch simpeler zonder stroomloze delen en twee digitale draadjes om te rijden en wat wissels met een schakelaar en de rest handbediend.
  • Wel ben ik langzamerhand bezig met arduino's programmeren. Arduino nano van 4 euro en twee servo's van 2 euro per stuk: voor 8 Euro een mooie aandrijving voor een zelfbouw viessmann armsein. Stukken goedkoper dan twee analoge viessmann geleidelijke aandrijvingen van 18 euro per stuk. Even wat klussen en even wat programmeren en je bent heel wat goedkoper uit. (Mits ik het aan de praat krijg, uiteraard).
  • Meer waarneembaar rijplezier? Ik ben erg blij met het digitale rijgedrag.
  • Heel waarneembaar: het rijgedrag van m'n treinen als zoonlief aan de knoppen zit. Doordat ik de max snelheid en een optrek/afrem vertraging per lok ingesteld heb rijden de loks ook met zoonlief aan de knoppen netjes met schaalsnelheid en remmen ze netjes. Héél groot voordeel!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2015, 20:51:43 »
Goed verwoord,

 (y)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2015, 21:31:58 »


Hum... Dat mag je eens nader uitleggen. Klinkt namelijk dat je een decoder inbouwt. Op welk adres is dan de lok op de digitale baan te benaderen? En op welke digitale centrale werkt dat dan? Ik ken maar een enkele centrale waarbij je ook een analoge lok kan laten rijden. En die zat niet in het assortiment van Märklin.

Zijn de loks door jouw omgebouwd met die omschakelbouwsteen van Uhlenbrock? Of zijn ze zo van de fabriek af? Ik vraag dat omdat Märklin en diverse andere fabrikanten voor 3-rail al jaren geen modellen meer leveren zonder decoder. Normaal gesproken zal een niet digitale lok zal niet goed reageren op een digitale baan. ;)

Tja, je sloopt alles uit een lok omdat je niet digitaal wil rijden. Dan bouw je een elektronische bouwsteen in die bijna net zo duur is als een goede lokdecoder. Met een chips die net zo goed kapot kunnen gaan. Gaat de bouwsteen kapot zal je hem moeten vervangen. Eigenlijk net als bij een decoder. Verschil? Nee, niet echt. Een digitale lok kan net zo goed rijden op een analoge baan met behoud van betere rijeigenschappen. Nu ga ik mij afvragen wat is dan economisch handiger is.


Hallo Ronald,

Mijn opmerking in mijn vorige bericht dat ik de door mij aangekaarte discussie mijnerzijds sluit heeft als reden dat wat ik op mijn lever had op het forum uitgebreid heb uitgelegd. Meer had ik er niet over te melden.

Dat houdt uiteraard niet in, dat als jij (of wie dan ook) mij een vraag stelt over een Uhlenbrock apparaatje ik daar  uiteraard een reactie op geef. Ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb even de handleiding erbij gepakt. Die meldt ondermeer het navolgende:

Intelli Drive Classic 75 000

AnDi-Analoger Fahrrichtungsumschalter und Digitaldekoder für Allstrommotoren

Eigenschaften:

AnDi ist im Digitalbetrieb ein kleiner preiswerter Decoder dessen Adresse ohne Programmieraufwand geändert werden kann. Im Analogbetrieb ist AnDi ein Fahrrichtungsumschalter der die Option für Digital bereits mit an Bord hat. Wenn Sie irgenwann auf Digital umsteigen möchten, reicht ein etwas länger dauernden Umschaltimpuls um aus dem Umschalter einen Digitaldekoder zu machen.

Volgt dan de omschrijving als rijrichtingsomschakelaar inclusief lichtwisseling naar gelang de rijrichting.

Wird der Baustein auf den digitalen Betriebsmodus umgeschaltet kann er auf Anlagen betrieben werden, die mit einer Intellibox oder einem Märklin Digitalsystem (Central-Unit, Control-Unit oder mit einer Delta-Centrale ) gesteuert werden. Es versteht das alte und das neue Motorola Datenformat.

Volgt dan wat er allemaal kan.

In principe is de AnDi 75 000 bestemd om zonder enige wijziging (afgezien dan van het verwijderen van de oude mechanische omschakelaar en wat draadjes solderen) een analoge Märklin - of HAG-lok van een alternatieve rijrichtingomschakelelaar te voorzien waardoor je van die "bokkensprong" verlost bent, die vroeger een Märklin locomotief vertoonde als de oorspronkelijke mechanische rijrichtingomschakelaar niet of te laat omschakelde. Bovendien kun je voortaan de verlichting van de loc laten wisselen naar gelang de rijrichting. Dat is dan meegenomen. Zo zijn ongeveer 80 Märklin-locomotieven door mij omgebouwd.

Dat ik die ANDI ook gebruik voor schakelingen in stuurstandwagens is een ander aspect.

Wat ik al eerder benadrukte is dat ik beslist niet de pest heb aan digitaal. Als ik nu met de modelspoorhobby zou beginnen zou ik er - denk ik - wel voor (moeten!) kiezen. Alleen voel ik me afgelegd vanwege de hoge prijs die je vandaag de dag  betaalt voor veelal twijfelachtig  spul dat er in de fabriek al ingezet is. Menige Märklin-locomotief heb ik ontdaan van Delta- en andere digitale apparatuur omdat die niet werkte volgens mijn strenge opvattingen. En zo'n Uhlenbrockje in de plaats werkt perfect. Slechts één keer heb ik met zo'n apparaatje problemen gehad, maar daar kreeg ik per kerende post een vervangend exemplaar voor.

Indertijd toen ik in de grijze oudheid daadwerkelijk begon viel er overigens weinig te kiezen: Je had Märklin en Trix-Express (allebei Dreileiter!). Pas later kwam Fleischmann met een gelijkstroom twee-rail systeem.

Alle andere dan Märklin-locomotieven die ik heb zijn in principe gelijkstroommodellen die òf een Uhlenbrock gelijkrichter/rijrichtingschakelaar krijgen ingebouwd en in een enkel geval af-fabriek voor wisselsstroomsysteem al waren voorbereid. En daar zit hoe dan ook digitale apparatuur in.

Zo, dat was het!

Hartelijk gegroet,

Rob van Kooy 



hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2015, 21:48:49 »
Dan bouw je dus gewoon een decoder in, die je alleen thuis niet als decoder gebruikt.
Je bent al digitaler dan je zelf denkt....  ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2015, 22:43:56 »
Hallo Rob,

Dank voor je antwoord. Ik had al zo'n gevoel dat het niet de "Fru" serie kon zijn. Dat zijn echte analoge schakelaars voor Märklin loks. Daarmee kan je niet op digitale banen rijden.

AnDi ist im Digitalbetrieb ein kleiner preiswerter Decoder dessen Adresse ohne Programmieraufwand geändert werden kann. Im Analogbetrieb ist AnDi ein Fahrrichtungsumschalter der die Option für Digital bereits mit an Bord hat. Wenn Sie irgenwann auf Digital umsteigen möchten, reicht ein etwas länger dauernden Umschaltimpuls um aus dem Umschalter einen Digitaldekoder zu machen.

Als ik het bovenstaande lees bouw je gewoon een eenvoudige decoder voor digitaal in. Compleet met de mogelijkheid voor een adres mee te geven ( lees te programmeren). Als je normale decoders gebruikt hoef je die lange puls niet te geven. Die schakelen automatisch om naar "analoogbetrieb" vanaf digitaal. ;)

Alleen voel ik me afgelegd vanwege de hoge prijs die je vandaag de dag  betaalt voor veelal twijfelachtig  spul dat er in de fabriek al ingezet is.

Dat heeft dus gewoon te maken met de merkkeuze. Je kan altijd overstappen naar een ander merk, railtype, enzovoort.... Of dat dan een economisch goede keuze is mag je zelf bepalen.  ;D Het heeft dus niets te maken met "digitaal" of "analoog". Een standaard decoder wel of niet plaatsen heeft geen invloed op de uiteindelijke prijs van een lok. Wel de graad van detaillering van de lok. Hoe meer op schaal en hoe meer details. Hoe duurder het wordt. Dan heb je nog veel extra opties zoals geluid en rookgeneratoren. Maar dat heeft dus allemaal te maken met de keuze van het merk waarvoor je kiest. Er zijn goedkope merken en er zijn dure merken. Dat zie je bij alles in het leven.

Menige Märklin-locomotief heb ik ontdaan van Delta- en andere digitale apparatuur omdat die niet werkte volgens mijn strenge opvattingen. En zo'n Uhlenbrockje in de plaats werkt perfect. Slechts één keer heb ik met zo'n apparaatje problemen gehad, maar daar kreeg ik per kerende post een vervangend exemplaar voor.

Zo'n Uhlenbrockje is dus ook niet meer dan een aangepaste decoder. Daar is ook voor jou niets meer aan te repareren. Het hele verhaal is dat je een compleet los gaat op het feit dat het allemaal digitaal moet tegenwoordig en dat "analoog" alles goed rijdt. En dat mensen van tegenwoordig niets meer kunnen repareren dat het een wezenlijk onderdeel van de hobby is. Dat klopt dan ook niet helemaal....

Alle andere dan Märklin-locomotieven die ik heb zijn in principe gelijkstroommodellen die òf een Uhlenbrock gelijkrichter/rijrichtingschakelaar krijgen ingebouwd en in een enkel geval af-fabriek voor wisselsstroomsysteem al waren voorbereid. En daar zit hoe dan ook digitale apparatuur in.

Wat Hubertus al aangeeft: Je rijdt digitaler dan je zelf denkt. Je hebt gewoon tig digitale loks op een analoog gestuurde baan rijden. ;D Daarmee is het "wonder" dat het soepel rijdt ook verklaard. Die persoon zat er niet veel naast  ;D  ;D Ook jij kan een AnDi niet repareren als de boel naar de knoppen is. Gewoon vervangen door een nieuwe en dus weer 19 euro investeren. Als onderdeel van de weggooimaatschappij. Niet zelf oplappen, gewoon een nieuwe erin. ;) Niets anders dan wat een meer digitaal geörienteerde modelspoorder doet. :)

Ik heb hier nog een paar locomotieven van Lima / Hema. Mijn eerste treintjes. Ik heb ze opgelapt, schoonmaken e.d.. De neefjes en nichtjes mogen ze gebruiken op hun baan als ze bij oom Ronald zijn. Niets digitaal aan. Lekker met de trafo. Zij rijden dan nog analoger dan jij ;)  :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25275
    • Pagina van klaas
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #43 Gepost op: 18 oktober 2015, 23:03:34 »
Een standaard decoder wel of niet plaatsen heeft geen invloed op de uiteindelijke prijs van een lok.
Ronald, ik ben bang dat ik niet begrijp wat je hier bedoelt. B.v. Roco locs voor 2-rail kun je kopen met of zonder decoder. Die met decoder zijn toch duidelijk duurder dan dezelfde loc zonder

Citaat
Wat Hubertus al aangeeft: Je rijdt digitaler dan je zelf denkt. Je hebt gewoon tig digitale loks op een analoog gestuurde baan rijden. ;D Daarmee is het "wonder" dat het soepel rijdt ook verklaard.
Ook deze opmerking zal ik wel verkeerd begrijpen. Mijn (beperkte) ervaring met digitale locs laat zien dat je in analoge modus enkele volts van het regelbereik kwijtraakt. Echt soepel kan ik dat niet vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #44 Gepost op: 18 oktober 2015, 23:07:16 »
... er zijn drie soorten besturing analoog -digitaal- computer besturing.
voor mij is analoog de besturing van de trein met een knop op trafo of muis.
digitaal is 0 of een 1 aan en uit schakelaar of relais of digitale schakelingen div. mogelijkheden.
Er zijn voor de aansturing digitaal aansturing van de trein bij gekomen maar dan kun je nog steeds met de hand(analoog) rijden .
beveiliging zijn er om de mens te behoeden op fouten machinist rijdt door rood.
we zijn nu eenmaal als mens snel afgeleid daar door automaten in industrie en beveiliging die zo goed zijn als de mens die dit geprogrammeerd of nu met computer of relais of schakelaars.
Je moet gewoon doen wat jij leuk vind.
In mijn reactie #2 bedoel ik met digitaal: Met computer, maar zonder decoders.

De computers zijn in mijn geval 2 PC's met insteekkaarten met 192 resp. 96 IO-aansluitingen en daarnaast 5 minicomputers (voor de vrije baan) met slechts CPU, RAM, ROM en 40 IO-aansluitingen per minicomputer.

Als output-interface gebruik ik een transistor (2N1613) die relais (27 V=, à 0,15 cent in 1974) aansturen voor magneetspoelen van wissels en ontkoppelrails en treinvoeding: 8 V~, 16 V~ en rijrichting-omkeerspanning: 24 V~. Voor de lichtseinen gebruik ik IC's: SN7445 (max. 30 V=/80 mA) en voor bedieningstableaulampen een transistor (2N1613).

Als input-interface gebruik ik een weerstand voor schakelaars en drukknoppen op het bedieningstableau. De detectie van een trein verloopt via een spanning van ca. 5 V= op de detectierailstaaf, die kortgesloten wordt. (Uiteraard zit er een hoogohmige weerstand tussen voeding en railstaaf.) Het uitgangssignaal gaat via een hex-Smitttrigger-inverter (SN7414) naar de PC's en minicomputers. De 'schakelingen' zijn Pascalprogramma's in de PC's en assemblytaal (8085) in de minicomputers.

Momenteel ben ik bezig om het geheel te renoveren en gebruik te gaan maken van decoders en iTrain als besturingsprogramma. Dat gaat helaas nog een lieve duit kosten!
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2015, 00:03:07 door Martin Hornis. Reden: tekstaanpassingen + extra alinea erbij »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.