Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 09:53:11
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069953 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #750 Gepost op: 01 oktober 2015, 21:59:10 »
Reinout,

Rustig aan hoor, je hebt nog wel een aantal weken  ;)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #751 Gepost op: 01 oktober 2015, 22:31:49 »
Arthur: ze gaan morgen op de post. Ander blijf ik maar doorgieten.  ;D En ik heb nu echt wel genoeg (behalve denk ik van de muren, dus die mal hou ik).

Christoph: die van pipoos bevalt het beste. Tenminste, qua gieten en eindresultaat is dat beter dan modelgips. Niet dat het 100% beter is, hoor, meer 30% beter. Maar dat het wat lekker giet is voor mij reden genoeg om bij pipoos te blijven voor dit detailwerk.

Nu wilde ik vanmiddag een extra zakje kopen, maar het was op. Ik heb toen een papieren zak met gips gehaald. Stond ook op dat het gietgips was. Eens kijken hoe dat bevalt. Degene waar ik tevreden over ben is een plastic zak van een kilo met "extra hard" erop.

In ieder geval ligt er nu een leuke voorraad te drogen. Binnenkort eens echt iets mee gaan doen qua aanbrengen en vooral schilderen.

Ondertussen ook nog aan de slag met led strips. Ik heb 2x5m RGB 3528 ledstrips, dat is voldoende om de hele baan van een strip te voorzien. En de 60W ledtrafo die ik nog heb liggen is daar ook voldoende voor. Dus die kan ik ook aan gaan brengen. Daar zit dan één dimmer/regelaar/infrarooddingus bij.

Ik heb twee dimmers, eentje heb ik er al aangesloten zodat ik het toch best felle licht van 5050 60/meter warmwitte leds kan dimmen. Ik zit te twijfelen wat ik daar mee ga doen:

  • Ik kan twee dimmers bijkopen (3 weken wachttijd vanuit China) en nog een extra trafo en dan kan ik met 4 dimmers (en trafo's) de hele baan aansturen.
  • Ik kan ook de 5050 strips (uit China, zo duur waren ze niet) aan de kant leggen danwel er iets anders mee gaan doen. En 10m 3528 warmwitte ledstrips kopen, die zijn minder fel en gebruiken minder stroom. Dan kan ik met de huidige trafo's aan en heb ik ook maar twee dimmers (die ik al heb) nodig. Met een strip 3528 warmwit en parallel daaraan een strip 3528 RGB moet ik toch ook wel voldoende licht hebben.

Keuzes... De extra lichtcapaciteit van de 5050 bevalt me wel, dus ik denk richting een extra trafo + dimmers.

Komt vanzelf goed. Tips zijn uiteraard welkom.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #752 Gepost op: 01 oktober 2015, 22:57:21 »
(behalve denk ik van de muren, dus die mal hou ik).
  :o

Reinout, ik heb nog wel een paar mallen, dus als je niet van de giet ziekte afkomt hoor ik het wel  ;D



Met betrekking tot je LED verlichting, ik heb geïnvesteerd in de sturing van Digikeijs Het is even een uitgave maar, vindt ik, je hebt er wel iets moois voor. Nee ik heb geen aandelen in Digikeijs ondanks we in het zelfde dorp zitten.

Groetjes

Arthur

A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #753 Gepost op: 02 oktober 2015, 07:19:31 »
die van pipoos bevalt het beste. Tenminste, qua gieten en eindresultaat is dat beter dan modelgips. Niet dat het 100% beter is, hoor, meer 30% beter. Maar dat het wat lekker giet is voor mij reden genoeg om bij pipoos te blijven voor dit detailwerk.

Degene waar ik tevreden over ben is een plastic zak van een kilo met "extra hard" erop.


Bedankt Reinout,

Het gips met de "extra hard" tekst erop, breekt deze minder snel dan het gips van Knauf?
Ik zal ook eens zo'n plastic zak gaan halen.

Groeten,

Christoph

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #754 Gepost op: 02 oktober 2015, 09:05:09 »
Ik heb zelf goede ervaring met dit gips en een stuk goedkoper dan Knauf

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #755 Gepost op: 03 oktober 2015, 22:30:38 »
Vandaag ben ik de hele dag met ledstrips in de weer geweest. Vooral op dochterliefs zolderkamer, daar heb in de nok van het dak 2x2m50 RGB 5050 ledstrip aangebracht. Met soldeerwerk en lijmen toch lang mee bezig geweest, maar dochterlief is enorm tevreden. Vooral de "discostand" op het vermaledijde ding :)

Toen ook 2m 3528 RGB strip boven Kelberg aangebracht. Wow! Da's een verbetering! Het warmwitte licht van de 5050 leds kwam op mij nogal gelig en wel erg warm over. Wat op zich klopt bij een mooi herfstzonnetje. Maar eerlijk gezegd hoopte ik meer op een wat fletse, grijzige herfstdag met nogal koud licht. En kijk! Met zo'n RGB strip lijkt het er al veel meer op. Zelfs op de "wit" stand geeft het al een veel helderder indruk. Laat staan wat het effect is als je er meer blauw in mengt. Enfin, blij. Later nog meer spelen met rode zonsopgang en dat soort fratsen.

Aan mijn lichtsetup moet ik nog wel werken. Berenbach van 5050 warmwit voorzien. En Berenbach en de rest van RGB. En dus een bak draden trekken. En nog twee dimmers kopen. Dat soort zaken.

Deels hieraan gerelateerd: ik heb naar arduino's en rasberry pi's gekeken. Computer-dingetjes. Allebei twee à drie tientjes. Allebei ongeveer creditcard-formaat. Een raspberry is eigenlijk een normale (linux) computer, inclusief beeldschermaansluiting en netwerkpoort. Plus een stapel in/uitgangspoorten zodat je er servo's of relais mee aan kan sturen en input van schakelaars of temperatuursensoren kan ontvangen. Een arduino is veeeeeel eenvoudiger en is geoptimaliseerd om in- en output te verwerken. Servoaansturing is makkelijker hiermee. En een arduino zet je aan en hij doet het. Een raspberry moet net als een "echte" computer opstarten en moet ook eigenlijk netjes afgesloten worden.

Waarom ik hiernaar keek? Nou, ik heb een handjevol goedkope servo's. En ik dacht een ESU servo switchpilot van 25 Euro te kopen om twee servo's voor de twee wissels van Berenbach aan te sturen. Maar als een raspberry/arduino ongeveer hetzelfde kost, is dat voor mijn doen dan niet beter? Ik ben programmeur van beroep (en nog wel wat meer, maar programmeren kan ik in ieder geval prima). Dus met wat vrutten krijg ik het wel voor elkaar dat ik een wissel geleidelijk om kan laten gaan. En een stuiter bij het omzetten van een sein zou ook binnen de mogelijkheden moeten liggen.

Ik zat al te filosoferen over het gebruik van wifi om de hoeveelheid draden op m'n baan te verminderen: een handjevol raspberries die onderling met wifi praten... Streckenblock enzo... Enfin, lekker fantaseren. Ik laat het allemaal even wat  bezinken en ik kom dan binnenkort hopelijk met een voor mij werkend systeem op de proppen.

En... ik sluit niet uit dat ik alsnog het aansturings-gedeelte uit de servo's mol en alleen een motortje overhoud dat ik dan met schakelaars aanstuur  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #756 Gepost op: 04 oktober 2015, 20:38:15 »
Vandaag heb ik aan de verlichting gewerkt, namelijk aan het deel van de modelbaan dat in het aparte kamertje zit. Dus Kelberg, schaduwstation en Monreal-modules. Het schaduwstation ligt nog steeds in de schaduw, dat heeft nog geen verlichting. Maar de rest heeft nu één strip 5050 warmwit (achter een dimmer) en een strip 3528 RGB.

Dat betekent dat ik op de ene plek waar nog een dubbele strip warmwit zat het naar een enkele heb teruggebracht. En bij de monreal-modules heb ik de RGB aangebracht. En monreal van een dimmer voor de warmwit voorzien.

Hoeveel het scheelt om een dimmer te hebben en met RGB te kunnen spelen demonstreer ik in onderstaande video. Niks hoogstaands, ik druk gewoon wat knopjes in terwijl ik de camera vasthoud in m'n andere hand. (Oh, ik had 'em wel even met een klemmetje vast kunnen zetten... Ach ja.) Ik ben er ook nog lang niet uit wat ik nou de best passende kleuren vind. En uiteraard heeft de automatische witbalans van een iphone ook effect op wat je ziet op de video in tegenstelling tot in het echie:



Aanvulling op m'n arduino gedachten van gisteravond: ik kwam er vanochtend achter dat je arduino's ook veel goedkoper, onder een tientje, kunt krijgen. Dat zijn dan (legale, volgens mij, het is open source) klonen. Euro of 6 heb ik ze al gezien. Een net plastic kastje om eromheen te doen is vaak duurder :)

Ok... Dat is dan wel erg aantrekkelijk om mee te experimenteren. Ook een ledstrip moet je er goed mee aan kunnen sturen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #757 Gepost op: 08 oktober 2015, 00:22:42 »
Gisteren heb ik vier arduino nano's besteld, die komen donderdag binnen. Die heb ik voor de servo-aansturing en de RGB-ledstrip-aansturing bedoeld. In eerste instantie. Maar in tweede instantie fantaseer ik nu al over de aansturing van de servo-aansturingen, dat wil zeggen dat ik er over na denk de mechanische logica van een duits Stellwerk in een arduino te vangen.

Aan de ene kant bedoel ik daarmee dat ik de arduino voor de aansturing kan laten zorgen. Of ik nou een puls van een seconde ofzo aan een conrad aandrijving moet geven of dat ik een +5V signaal richting een tweede arduino moet sturen die de servo wel temt? Dat kan allemaal. Ook kan ik dan, geheel onafhankelijk, kiezen of ik een aan/uit of stand1/stand2 schakelaar wil of dat ik twee drukknoppen wil. En een drukknop kan dan ook een eenvoudig contactje zijn dat gemaakt wordt door een Stellhebel imitatie. Een mechanisch contactje aan beide eindpunten van de wisselsteller in "het seinhuis". Of een magneetje aan de wisselsteller dat in één stand een reed-contact open houdt. Qua aansturing heb je alle vrijheid. Hier kan ik nog leuke dingen mee doen! En het leuke is ook dat het incrementeel kan: het hoeft niet allemaal tegelijkertijd.

Nog verder denkend kan ik dan relatief eenvoudig een Streckenblock aan de praat krijgen. Toestemming hebben/geven van/naar het volgende station. Afhankelijk daarvan uitrijseinen wel/niet op veilig te mogen zetten. Terugmelden na binnenkomst. Beveiligen van rijwegen. Allemaal mogelijk met een arduino. Het zijn relatief simpele software-regels die ik best kan programmeren. Het aanleggen van een mechanische vergrendeling van wisselhandles is véééél lastiger.

Enfin, vanwege de komst van de arduino's heb ik wat aankopen aan laten rukken. Aan de ene kant twee trafo's voor ledstrips. Aan de andere kant een doosje van reichelt.nl, een soort conrad maar dan sneller qua levering en handiger qua website. Ik had het maandagnacht besteld en woensdagochtend werd het geleverd. Een hele bak electronica, een selectie zie je hieronder:



Onder andere een 5v trafo voor de servo's. Een familieverpakking met diverse weerstanden. Transistors/mosfets om de ledstrips aan te sturen. Potmeters. Strips met pinnetjes om als contacten te dienen. Diodes. 3mm warmwit leds. Een paar zoemertjes. Een handjevol relais. Enz. Veeeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper dan als ik het bij de plaatselijke electronicaboer koop. Een orde van grootte. De zaken die ik niet direct nodig heb koop ik voortaan via reichelt.nl, tenzij snelheid en een €6,75 portokosten ertegen op wegen.

Ook heb ik nog twee led-voedingen besteld. Deze komen van ledworld.nl. De ledstrips zelf bestel ik met ebay in china, maar de (zwaar-qua-gewicht) voedingen in Nederland.

Qua spoorbaan ben ik ook bezig geweest. Als eerste een beetje plannen/proberen bij de Monreal module. Die is binnenkort voor mijn verhalendraadje akelig essentieel, dus m'n aandacht gaat daar nu naar uit. Als eerste een proefplaatsing van een stuk muur van een kasteel:



Keurig boven op de heuvel, keurig boven de tunnelingang zoals in het echt:



En kijken hoe de tunnelingang past. Ik heb wat ruimte gelaten tijdens het zagen van de modules, maar echt super hard heb ik niet nagedacht over hoe de overgang tussen de modules moest worden. Op/aan welke module moet de tunnelingang komen? Mijn huidige idee is dat het een los inzetstuk wordt.... :)



Na al dit gepas heb ik de rails nog even bruin geschilderd met bruine verf recht uit de Action tube:



Dit mag een nachtje drogen en dan neem ik de rails nog een keer af met het roco schuurblokje.
En daarna ga ik er met de Anita Decor roestverf overheen. En dan de "achterkant" van de spoordijk eens uitwerken met piepschuim en gips (of kippegaas + wat ik de vorige keer deed). En dan ballasten en ervoor/erna een basislaag landschap aanbrengen. Ik ben er nog niet over uit of het handig is als laatste het ballastbed (incl. troep dat het talud afstroomd) aan te brengen of als laatste het landschap, zodat er gras-restanten op de spoorlijn blijven zitten.

het komt vast goed :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2015, 00:25:36 door Reinout van Rees. Reden: plaatje door de goede vervangen »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #758 Gepost op: 08 oktober 2015, 01:35:58 »
Oh, ik heb ook nog met dochterlief overlegd. Zij wil graag de achtergrond van Monreal schilderen. Dat wil ze al een tijdje, wat een reden was om haar deze vakantie mee te nemen naar Monreal zodat ze zelf met eigen ogen de kastelen, het kerkje, de brug en de vakwerkhuizen zou zien. Dat zou toch moeten zorgen voor een betere band met de modelspoorbaan, toch?

Ik bedoel, plaatjes zoals hieronder onthouden mijn kinderen wel.



Ik legde mijn dochter m'n plannen voor mijn huidige verhaaldraadje uit en vroeg haar of ze zich herinnerde dat het kerkje dat je hierboven ziet zich naast het beekje bevond. Ja dus!

Enfin, zij wil de achtergrond schilderen. Maar.... hoeveel controle mag ik dan nog hebben? Ik heb het vanavond maar even gewoon gevraagd aan mijn dertienjarige dochter. Of ze in de herfstvakantie wilde schilderen. "Ja". Of ik bijvoorbeeld de contouren van de vakwerkhuizen aan mocht geven. "Ja graag, zij wil schilderen, niet opmeten".

Ok :) Dan kan ik zelf aan de slag met het netjes op z'n plek en netjes in perspectief krijgen van de huizen. Dat wordt nog een helse klus, maar dat is toch iets waarin ik meer vertrouwen in mezelf heb. Foto uitzoeken en iets klooien met een projector van m'n werk en dan overtrekken ofzo. Ik moet nog kijken.

Ik heb daarnaast veel meer vertrouwen in dochterlief om vervolgens al die gebouwen met vakwerk en daken en wat dan ook in te kleuren. Misschien moet ze aan haar tekenleraar vragen of ze er punten voor kan krijgen :)


Reinout
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2015, 01:38:01 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #759 Gepost op: 08 oktober 2015, 08:13:30 »
Altijd goed als je kind creatief is. (y)

Denk dat je je spoorlijn simpelweg kan afdekken met papier/kranten/reklamefolders.(ik geef je de tip maar denk er zelf nu ook pas aan ;D)
Dan heb je geen last van de vezels en kun je je gang gaan met het landschap.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2015, 08:15:19 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #760 Gepost op: 08 oktober 2015, 10:59:41 »
Ben benieuwt wat je dochter er van gaat maken. Afgelopen weekend wat panorama foto's gemaakt voor de achtergrond. Het is volgens mij nog een heel projekt om een geloofwaardige achtergrond te maken. De meeste fouten zitten naar mijn idee als men een weg heeft die op de achtergrond door moet lopen. Hier ziet men bijn altijd waar de achtergrond begint. Succes er mee. Groetjes Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #761 Gepost op: 08 oktober 2015, 12:20:26 »
Achtergronden zijn lastig. Een bergje gaat nog wel en met een grijzige egale achtergrond kom je ook wel een eind. Maar zo'n weg als je noemt, die moet de goede kant uit lopen. Maar vanuit welke richting dan...

Dat wordt ook de uitdaging bij Monreal: het dorp moet er op. Niet een simpel heuveltje, maar gewoon vakwerkhuizen... In perspectief. Aargh. Maar vanuit welke richting dan... Hoewel... Dat met die richting valt ook nog wel mee. Even een schetsje:



Van de voorkant gezien is er een duidelijke "opening" tussen de linker modulerand en het rechter kasteel-heuveltje. En rechts van het kasteeltje kan je niet komen omdat de module daar de hoek om gaat. Nou ja, je kan bukken en je hoofd onder de dakbak houden

En doordat de module naar achteren toe omlaag loopt is er een natuurlijke kijkrichting naar beneden, zowel staand vanaf een afstandje als zittend dicht bij de module.

Ik hoop dat het met foto's/filmpjes maken ook goed gaat. Dan zit je nog wel eens onder een andere hoek dan normaal te kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #762 Gepost op: 08 oktober 2015, 13:11:34 »
Normaal probeert men de weg altijd smal te laten woorden waardoor de indruk wordt gewekt dat deze verder doorloopt. Om dit te maken teken je de weg wel omhoog en daar gaat het naar mijn idee fout. Ik zou met een weg proberen om dit zo snelmogelijk in een bocht te laten weglopen of flink met een paar bomen het zicht te ontnemen.

Groet Harry.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #763 Gepost op: 08 oktober 2015, 14:01:04 »
Als je de modelbanen van Henk Wust bekijkt dan heeft hij de modelbanen met een zichtlijn gemaakt. Je ogen worden een bepaalde richting heen geduuwd waardoor ke de modelbaan heel intens beleeft. Er hebben hier verschillende artikelen in de Rail Magazine en Modelspoor magazine gestaan. Zeer leerzaam om te lezen. Tevens ben ik ook groot fan van Henk Wust zijn bouwstijl.

Groet Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #764 Gepost op: 11 oktober 2015, 22:07:32 »
Een paar uur gegoogled en nagedacht en gelezen over arduino's enzo. Hier moet ik mee oppassen: voor je het weet denk ik net zo lang na (=20 jaar ofzo) over een mooie schakeling als ik over het komen-tot-actie heb gedaan qua mijn huidige baan :) Dus: gewoon wat gaan proberen. Ik weet goed genoeg wat ik wil, dus... even de paar zaken die ik nodig heb op een printplaatje solderen en ik zie wel verder.

Ik heb eens in de software-wereld een goede tip gelezen: tracer bullet development. Je kan heeeeeel precies plannen en uitrekenen hoe je je kanon moet richten en dan één schot afvuren. Je kan ook een mitrailleur nemen met lichtspoormunitie ("tracer bullets"). Je weet wel, die nachtvideo's van aanvallen op Irak enzo. Ongeveer mikken en dan aan de hand van wat je ziet je mitrailleur iets beter richten.

In softwaretermen betekent dat dat je eerst de minimale oplossing maakt die tenminste van begin tot eind alles doet. Dus één knopje aan de gebruikerskant en één dummy aanroep naar een database helemaal aan de achterkant. Tadaah, hij doet het! Nu hoef je alleen nog maar de resterende 99% te bouwen.

Het voordeel: je hebt vastigheid. Iets om je aan vast te houden. Ik moet nu, met mijn servoaandrijving, dus zorgen dat ik een printplaatje met de arduino in elkaar vrut met de benodigde aansluitingen. En er in ieder geval één servo op aan sluit. Dan kan ik daarna provisorisch een paar stroomdraden aansluiten en het dummy voorbeeld-servo-programmaatje van de website plukken en erop zetten ("beweeg de servo-armen van links naar rechts en terug"). Gaat nergens over, maar dan heb ik wat.

En dan kan ik verder. En dan kom ik tenminste verder. Zonder houvast blijf ik maar nadenken en piekeren en uitzoeken :)

Enfin, hier is alvast het plaatje hout waarop ik het sein en de servo's en de aansturing ga monteren. Dan kan ik het daarna in één geheel in een gat naast de baan laten zakken. Een beetje het idee van een FREMO "Wattenscheider Signalschacht", maar dan beunhazen zelfbouw omdat ik grotere maten wil. Maar... Ik heb iets tastbaars! Ik ben over de hobbel!



Voor m'n verhaaldraadje heb ik binnenkort de tunnel bij Monreal nodig. Dus...



Snel maar wat piepschuim aanbrengen waar ik de wand van de burcht tegenaan kan lijmen. Dan heb ik weer wat.

En een eerste laagje piepschuim voor de helling onder dat muurtje. Mooie oefenplek voor piepschuim+gipslaag.



En de tunnelingang wat afgeschuind aan de onderkant zodat hij op z'n plek past. Ik had het configuratie van het module-kopstuk beter iets anders kunnen doen, maar dat kon ik een jaar geleden ook niet weten, toch?  ;D Nu moet ik er gewoon omheen werken door wat van het gips af te zagen. Geen probleem. Behalve dat het pipoos extra harde gips brak:



Ach, ook geen echt probleem. Tegen elkaar drukken en een klein beetje gips erbij en de spleet is ongetwijfeld onzichtbaar weg. Zeker als ik het daarna ga schilderen.



Ik ben weer een beetje verder.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2015, 22:10:51 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)