Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:25:07
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 21:53:02
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171884 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #735 Gepost op: 24 September 2015, 19:38:28 »
Beetje bezig geweest met van alles en nog wat (WK wielrennen kijken, opruimen, fiets repareren) en niet met de baan of de 80er. Wel een tweetal verhalen geschreven :)

Zonet iets heel moois gezien in het Pronsfeld draadje: het stationsgebouw naar een voorbeeld van de Eifelquerbahn. Daarvan moet ik er ook nog twee bouwen ;D (Maar eerst een bedrijfsuitje dit weekend, dus van bouwen komt niets).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #736 Gepost op: 29 September 2015, 20:44:30 »
Zo, ik heb toch maar een klein printplaatje gebruikt om de weerstanden te ordenen. Anders zit ik met drie weerstanden met aan beide kant een krimpkousje en dan wordt het ook weer wat lang en zit het weer ergens in de weg.

Enfin, elke led (dan wel paartje bij elkaar horende leds) heeft nu z'n eigen aansluiting op de witte/gele draad en z'n eigen aansluiting op een weerstand die vervolgens rechtstreeks aan de blauwe draad zit. Er zijn dus geen leds meer die elkaar "de stroom af kunnen pakken" om het zo te zeggen. Tadaaah: bij "f3 rangeerverlichting" brand alles aan beide kanten:



Ik heb de twee onderste leds aan de voorkant van een 4k7 i.p.v. een 1k5 weerstand voorzien om ze te dimmen t.o.v. de rest. Dat is redelijk succesvol. Misschien had ik ze nog meer kunnen dimmen. Maar goed, nu is het tenminste "fel" i.p.v. "belachelijk" :)

Gelijk de kap een toefje matte lak (grote vallejo spuitbus) gegeven en na een half uurtje met wat geschuurd krijt en een kwast de lok te lijf gegaan. Zwart bij de bufferbalk en de wielen. Wat lichtgrijs bij de cilinders en een tikkie op de ketel. Op sommige plekken wat donkerbruin als roest.



En de andere kant:



Daarna heb ik ter bescherming nog een laagje matte lak er over heen gespoten. Zometeen de wielen eens schoonmaken...

Lastig trouwens, die spuitbus. Ik heb eerst bij een oude wagon getest en ben er snel overheen gegaan. Niet snel genoeg, want er zat een vrij dikke laag op. Bij deze lok ben ik dus maar echt snel gegaan. Ernaast spuiten, snel over de lok en de knop weer loslaten. En dan nog vond ik de eerste keer dat je de lak zag. Beetje druppeleffect. Viel op te lossen door voorzichtig met wat toiletpapier te borstelen.

Maar: heeft iemand ervaring met matte lak uit de spuitbus? Is zo'n grote bus vallejo goed? Andere merken die beter bevallen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #737 Gepost op: 29 September 2015, 23:41:18 »
Hm, na wat proefrijden merk ik twee problemen:

  • De rookgenerator is te actief. Hiervoor had ik 'em aan de rode/zwarte draad aangesloten, dus kreeg hij de helft van de beschikbare stroom. Nu heb ik hem aan de blauwe hangen en krijgt hij de volle mep. Oei, dat is een bak met rook en ook hitte. Daar moet ik wat aan doen.
  • De stroomafname is niet erg goed meer in bochten. Ik vermoed dat er wat lak danwel krijt danwel vuiligheid bij de stroomafnemers is gekomen.

Het eerste probleem suggereert trouwens ook een oplossing. Namelijk voor de felheid van de verlichting. Want ik kan nu de decoder qua verlichting&co dimmen. Eerst dacht ik dat niet te kunnen doen omdat ik dan ook de rookgenerator mee zou nemen, maar als die zelf ook wel een tikkie zachter kan...

Nu even uitzoeken of ik bij een Lokpilot Standard de uitgangen überhaupt kan dimmen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #738 Gepost op: 30 September 2015, 08:32:33 »
Hoera, het bleek allemaal prima instelbaar. Ik dacht dat er één instelling was om alle uitgangen te dimmen, maar dat was bij de Lokpilot Basic. Bij de Lokpilot Standard kan je alle uitgangen individueel dimmen.

Vanochtend even gedaan en dat ziet er al beter uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #739 Gepost op: 30 September 2015, 09:18:33 »
Het gaat dus goed komen met project 80. (y)
Ik vind het jammer dat het een vereenvoudigd model is. Misschien kun je in Houten een goedkoop tweedehandsje op de kop tikken en het volledige drijfwerk daarvan overnemen. Ik weet het: nog meer werk, maar het levert misschien nòg meer voldoening op.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #740 Gepost op: 30 September 2015, 10:42:32 »
Met de stoomverdeling erbij zou het nog mooier zijn, inderdaad. Tenminste, volgens mij is dat het enige onderdeel dat echt mist?

Als ik de roco reserveonderdelenlijst goed begrijp is het €16,10 per kant, dus 32.20 in totaal. Tweedehandsje zal ook iets die kant uit gaan. En om al het soldeerwerk nou opnieuw te doen... Voorlopig laat ik het zo. Ik wil nog wèl wat verbeteren (lantaarns aan de voorkant bijschilderen, bijvoorbeeld).

Wat ook meespeelt is dat zo'n 80 vrijwel alleen als rangeermachine (naar ik meen voor reizigersmaterieel) op stations werd gebruikt. En vijf jaar voor mijn periode al uit dienst was. Zo'n stuk rijden op een zijlijn met een goederentreintje is wat vergezocht, dus. Eigenlijk hoort hij dus niet bij mijn officiële inventaris.

Wel is het een leuk lokje en de favoriet van dochterlief. Dus ik ga hem af en toe wel gebruiken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #741 Gepost op: 30 September 2015, 11:04:38 »
Heeft de ESU standaard niet net als de lopi v4 dcc een uitgang die je als "rookgenerator" kan definiëren? Dat geeft een erg mooi effect. Verder kun je dan ook de tijdsduur van de actie definiëren. bv, je sluit hem aan op F2 (aux2) en na het activeren gaat hij 2min stomen, dan gaat hij uit ook zonder dat je F2 bedient. Het voordeel hiervan is dat hij niet aanblijft als de rookvloeistof al lang en breed op is. Op nieuw activeren van F2 laat de tijd van deze actie weer opnieuw starten. Staat de lok stil, geeft hij af en toe een puf rook. Hoe harde hij rijdt, hoe meer hij gaat roken (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #742 Gepost op: 30 September 2015, 11:09:48 »
Ja, alleen de stoomverdeling is wegbezuinigd bij de goedkope uitvoering. Waarschijnlijk kun je de volledige schaarbeweging overzetten van de ene 80 op de andere. Dan hoef je dus niet opnieuw te beginnen met solderen. Ik begrijp jouw keuze om het niet te doen. :)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #743 Gepost op: 30 September 2015, 12:38:24 »
Ruud: de Lokpilot Standard heeft zo'n aparte rookgenerator-aansturing niet. Hooguit kan je een uitgang als knipperlicht/stroboscoop/vuurkist/zwaailicht instellen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #744 Gepost op: 30 September 2015, 19:52:44 »
Inderdaad geen mogelijkheden te over bij de Lokpilot Standaard ::)



Misschien toch de LokPilot v4 DCC gebruiken dan maar ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #745 Gepost op: 30 September 2015, 20:19:44 »
Prima tevreden met de Lokpilot Standaard, hoor. Al die extra toeters en bellen heb ik niet nodig. En van het instellen van de lokpilot 4 wordt je met een multimaus zo gek als een kat met een fles oude jenever in z'n kraag. Wat een gepruts met instellingen :)

Motorregeling is prima met de Standaard en, als voordeel boven de Basic die ik ervoor gebruikte, kan ik er "doppel-A" rangeerverlichting mee instellen. En de per-uitgang in te stellen sterkte is ook meegenomen.

Aparte instellingen voor een rookgenerator zou wel grappig zijn, hoor. Maar hoe uitgebreid is dat dan? Veel rook als 'ie net begint met rijden en minder als hij op snelheid is? En minder als 'ie aan het rangeren is? Dat soort dingen?

Ik zou het al aardig genoeg vinden als ik met een F-toets de AUX1 uitgang wat zou kunnen dimmen. Maar dat kan volgens mij niet met een Standaard.

Verder: er kwam post vandaag binnen. RGB ledstrips met infrarood regelaars. En twee dimmers-met-knop die ik voor de bestaande warmwitte strips wil gebruiken. (En een RGB strip om als verlichting in de nok van dochterliefs zolderkamer te monteren. Die was blij toen ik het demonstreerde!)

Nu ga ik even uitzoeken hoe ik m'n voorradige ledtransformatoren ga verdelen. En of ik nog wat moet bestellen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #746 Gepost op: 01 October 2015, 17:25:32 »
Gips gips gips



Zonet een nieuw zakje gips gehaald, want ik heb nog wat muren nodig voor onder andere het viadukt. En nog een laatste tunnelwand, dan kunnen daarna de tunnelwandmal terug naar zijn eigenaar. Vergezeld van mijn tunnelingang-mal :) Gelijk ook maar een afgietsel gemaakt van de geleende tunnelingangmal (die zat bij de tunnelwandmal). Ik wilde eerst alleen m'n eigen mal gebruiken, maar bedacht me dat wat variatie misschien ook wel aardig was :)

Enfin, dit is de huidige voorraad aan muurtjes enzo (plus dan nog degene die aan het drogen zijn):



Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #747 Gepost op: 01 October 2015, 19:14:50 »
Je kan er weer tegen aan. Het beloofd wat.

Groetjes Harry

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #748 Gepost op: 01 October 2015, 20:01:51 »
Echt een boeiend en informatief draadje, Reinout (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #749 Gepost op: 01 October 2015, 20:46:38 »
En welk soort modelgips bevalt nu het best, de Knauf of van Pippoos?

Groeten,

Christoph