Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068250 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #720 Gepost op: 15 september 2015, 22:10:04 »
Ok, deels succes, deels nog af te werken en deels AARGGHHH.

Deelsucces 1: ik heb aan de achterkant één ledje aan de grondplaat vastgemaakt. Dat moet in z'n eentje maar door de drie gaten heenschijnen. Af te werken: iets om de lamp-gaten op te vullen. Experimentje doen met dat kleine flesje standaard vloeibaar glas spul waarvan de naam me nu ontschiet? Ergens lichtgeleiders te pakken krijgen? Treinenzaak had het niet, electronicazaak ook niet. En ik moet het machinistenhuis nog afschermen voor het licht. Enfin: ik hèb werkend licht aan de achterkant en de kap past er ook nog op:



Aan de voorkant heb ik het licht boven ook weer aan de praat. En wel op zo'n manier dat, tadaaaah!, de kap dicht past:



Hòe zie je in de foto hieronder. Naast de rookgenerator-schoorsteen heb ik een 1.8mm ledje gelijmd:



Aan de achterkant zie je nog net het achterste ledje z'n kopje boven de rand uit steken.

Aan de voorkant zie je, oh vreugde, twee werkende lantaarns die nog vastgelijmd moeten worden. Maar het is me warempel gelukt het dunne lakdraad vastgesoldeerd te krijgen zonder de leds te frituren.

Ok, vastsolderen aan de blauwe en witte draad en testen. AARGGHH. Ze doen het niet. Daarna flink wat getest of er wel spanning op staat (ja), of de polarisatie goed is (ja) of de LEDjes het los doen als je er dan stroom op zet (ja). Huh? Boel beetje losgeknipt en er een andere (rode) 5mm led tussen gezet in plaats van de twee koplampjes. AAARRGGGHHH! Nu gaat de rode aan maar de bovenste koplamp uit?!? En als ik de rode afkoppel gaat de bovenste koplamp weer aan...

Bewijs/voorbeeld in de vorm van 13 seconden video:



Nu bedenk ik me dat, door de loop van de draden, de onderste koplampen parallel staan met de bovenste. De twee onderste zitten onderling in serie, trouwens. Maar... oh. Op zich kan dat het probleem natuurlijk zijn. De rode 5mm led zou dan minder weerstand moeten hebben dan de bovenste 1.8mm led. Als die parallel aan de bovenste geschakeld wordt trekt 'ie alle stroom naar zich toe. En met de reguliere koplampen is het omgekeerd.

Is dat het? M'n basis electronica regeltjes van de experimenten van 20 jaar geleden komen weer langzaam bovenborrelen.

Maar... Vraag: dat betekent dat ik de drie leds aan de voorkant dus verplicht met z'n drieën in serie moet schakelen? Ik had nu juist het idee om met een weerstand de lichtsterkte van de onderste koplampen (die rechtstreeks zichtbaar zijn) wat te dimmen...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 september 2015, 22:12:50 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #721 Gepost op: 15 september 2015, 22:14:48 »
MICRO KRISTAL KLEAR van Microscale?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #722 Gepost op: 15 september 2015, 22:23:32 »
Bingo :) Ja, kristal klear.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #723 Gepost op: 15 september 2015, 22:32:10 »
Je kan best 2 parallel aan 1 LED zetten maar dan zul zeker die ene LED een passende R-serie moeten geven.

Als we het verhaal / de uitleg niet gelijk heel ingewikkeld gaan maken hou ik het even bij LED's van hetzelfde type/soort/kleur.

Een LED heeft een (min of meer) vaste spanning nodig en de lichtsterkte regel je met de stroom. Zo kun je dan (mits je natuurlijk
wat overspanning hebt) met de wet van Ohm R-serie berekenen.
Als je simpelweg 1 LED parallel aan 2 LED's (die in serie staan) zet zal die ene LED inderdaad de spanning dusdanig begrenzen
dat de serieschakeling van 2 stuks te weinig spanning krijgt om überhaupt te kunnen branden.
Groet, Ronald.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #724 Gepost op: 15 september 2015, 22:43:33 »
Hi Reinout,

Ik weet niet of ik je hier mee kan helpen, maar ik heb meer dan zat van deze lichtgeleiders.

De diameter is 3 mm

Ik hoor het wel



Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #725 Gepost op: 16 september 2015, 08:58:50 »
Succes! (y)



Ik heb twee draden omgelegd en nu zitten de drie ledjes in serie. En ze doen het :)

Nu alleen nog cosmetische zaken zoals het lichtdicht afschermen van de led aan de achterkant en vervuilen enzo. En met wat verf de lantaarns aan de voorkant wat fatsoeneren.

Tuurtje: bedankt voor het aanbod. Ik ga denk ik eerst met de kristal klear aan de gang en gooi het op het wit schilderen van alles binnen de lichtdichte afdekking. Met hoe ik de led nu heb geplaatst (hij schijnt naar boven) vrees ik dat het niet helemaal lekker gaat met lichtgeleiders schuin naar beneden (vanuit de led gezien). Maar misschien piep ik na een schilder-en-kristalklear poging wel anders :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #726 Gepost op: 16 september 2015, 10:19:49 »
Bij mijn ‘Project 80’ gebruikte ik geen Kristal Klear. De lantaarns schilderde ik van binnen wit en stopte er ledjes in. Uit een velletje doorzichtig kunststof, dat bij veel bouwdoosjes wordt meegeleverd om ruiten mee te maken, knipte ik ronde lensjes en lijmde die op de lantaarns. Toen de lijm goed gedroogd was, schilderde ik de omtrek van de lens, de lijmrand dus, zwart.



Groet,
Bas

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #727 Gepost op: 16 september 2015, 14:43:39 »
Bij mijn project van mijn NMBS type 99 deed ik een beetje houtlijm in de lampen als lens, enig nadeel is dat je licht dan wel weer witter wordt.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #728 Gepost op: 19 september 2015, 22:43:03 »
Drie dagen geen bericht, maar ik ben wel bezig geweest :) Als eerste een stuk huisvlijt van vandaag:



Vier keer schoonmaken/gips maken/gieten/ afstrijken/half uur wachten/losmaken. Maar dan heb je weer vier stukken muur en tunnelbuis. En ook nog een tunnelingang. Deze heb ik maar één keer gemaakt, want nu heb ik er zes terwijl ik er vier nodig heb. Een paar reserve kan geen kwaad, zeker als er twee met standaard modelgips in plaats van echt goede gips gemaakt zijn. De pipoos gips giet toch duidelijk netter dan knauf modelgips. Dus... blij dat ik eergisteren twee zakken van 1kg pipoos gips bij heb gehaald.

Binnenkort nog een paar gieten en dan moet ik maar eens aan het schilderen en vastlijmen gaan! Tunnelportalen, steunmuren. En, la pièce de résistance, het viadukt boven het trapgat. Daar ben ik ècht benieuwd naar!

Eergisteren heb ik nog een andere aankoop gedaan. Ik was op zoek naar DB machinisten/stokers rond 1970, maar die waren niet voorradig bij de Utrechtse treinenzaak. Ook de roco machinisten waren niet op voorraad. Waar ik mee thuis kwam was een setje rangeerders:



Ik heb wel het gevoel dat het wat oude kledij is dat ze aanhebben. Nou maakt het niet super veel uit in de praktijk, natuurlijk. Maar voor machinisten, conducteurs en Fahrdienstleiter heb ik straks wèl precies de goede periode nodig. En met dat in het achterhoofd valt het me op dat het bij Preiser&co vaak niet duidelijk staat aangegeven welke periode het is. En mijn kennis van DB uniformen is mager, eerlijk gezegd. Heeft iemand hier nog goede tips of websites voor?

Verder ben ik tussendoor nog met de 80er bezig geweest. Een beschermend stukje karton bijvoorbeeld om te voorkomen dat er draden te dicht bij het wormwiel van de motor komen:



En met een stukje doorgeknipte grote witte krimpkous heb ik een afscheiding gemaakt zodat de led van de achterverlichting niet door kan schijnen naar het machinistenhuis:



En met wat lijm, karton en verf heb ik een ondergrond voor de kolenberg gefixt. En vervolgens kolen (ik weet niet precies of het klopt, het was in ieder geval het kolenachtigste wat ik zo gauw kon vinden) erin gestort en met houtlijm vastgelijmd:



Bij deze foto zijn nog twee zaken te melden. Als eerste de gaten voor de verlichting. Die heb ik met Kristal Klear volgesmeerd. Rechtsonder is het gat nog melkachtig gekleurd, dit moet nog verder drogen. De lantaarn-indruk is zeker niet perfect, maar goed. Het is ook een lokje zonder stoomverdeling enzo, dus veel klaag ik niet. Ik wil wèl werkende verlichting en goed rijgedrag en een redelijk uiterlijk. Perfect hoeft bij dit lokje niet. Zeker als het een lokje is dat 5 jaar voor "mijn" periode al buiten dienst ging.

Enfin, ik neem aan dat 'ie nog in dienst was en warempel ook nog wel eens voor een speciaal goederenritje werd gebruikt hoewel het eigenlijk een rangeerbakje was. Het is de favoriete lok van mijn dochter  ;D

"In 1970 in dienst" betekent ook "computernummer". En ook dat zie je op de foto. 080 016-9 is wat het is geworden. De 017 (zijn oorspronkelijke nummer) bleek van de DR i.p.v. de DB te zijn. Dus ik heb het dichtsbijzijnde DB nummer maar gepakt en van een controle-cijfer voorzien. De uitvoering van de nummers is nog geen keurig nette decal maar simpelweg een geprint A4tje van de laserprinter op m'n werk. Laagje lak erover van de Action. En twee vastgezet met secondelijm (niet zo'n goed idee, eentje zit er net een tikkie scheef. Beetje vervuilen en dan werk ik het wel weg....) De andere twee zitten met bisonkit vast, da's duidelijk een beter idee. Morgen een laagje matte lak over de hele kap spuiten en dan zal het wel goed zijn. Beetje vervuilen en dan moet het maar goed zijn voor dit lokje.

Oh, ik heb ook nog zijruiten in de lok gezet door wat verpakkingsmateriaal erachter te plakken. Scheelt toch weer wat qua indruk.



Ik moet nog kijken wat ik in de praktijk met die ruiten ga doen. Namelijk: kijken hoe de decoder erbij komt te liggen als ik de lok in elkaar heb gezet. Ik ga er een zwart plaatje overheen leggen. Maar is dat voldoende om de ruiten doorzichtig te laten? Of kan ik ze beter vervuilen en ondoorzichtig maken zodat je het binnenste van het machinistenhuis niet ziet? Ik dacht er ook al aan om de meest geziene kant van de deur van een canvas gordijn te voorzien ("het regent en het is pestweer") zodat je ècht niet naar binnen kan kijken. En aan de andere kant dan een zichtbare machinist zodat je met foto's voor verhalen er nog eens wat mee kan doen. Zoiets.

Canvas gordijn? Zal ik van een papieren zakdoek of wc papier moeten maken. Met een kleurtje.

't Gaat langzaam, maar langzamerhand wordt het wel wat met dit grappige lokje :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 september 2015, 22:46:03 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #729 Gepost op: 20 september 2015, 00:06:38 »
Leuke video gevonden. Oude Lima meuk heeft ook zijn eigen charme, toch? Het gras ziet er niet super uit. Maar... best mooi en vooral herkenbaar! Vooral het prachtig uitgevoerde stationsgebouw. Station Darscheid aan de Eifelquerbahn in model (h0) op video:



Kennelijk hebben ze een jaarlijks modelbouwtentoonstellinkje in Hambuch, een deel van Kaisersesch. Zou ik best eens willen bezoeken, maar zonder auto is  dat wat lastig. En huren is nu ook weer zo wat :)

Enfin, op deze manier is het best kijkplezier!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 10:33:20 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #730 Gepost op: 20 september 2015, 13:40:22 »
Zo, de afscherming achter in de 80 zit op z'n plek en functioneert. De Kristal Klear werkt ook. In het machinistenhuis zelf zie je geen licht en aan de achterkant komt het licht er wel goed uit. En best egaal verdeeld, daarover heb ik niets te klagen:



Aan de voorkant is het minder goed verdeeld. Het kleine pitje is minder fel dan de leds op de bufferbalk waar je rechtstreeks in kijkt. Ik bedoel, zo'n lampje is bedoeld om de lok te kunnen zien, niet om zo fel te zijn dat je er de sneeuw mee van de rails kan smelten, aargh:



Statieportret van de huidige, nog niet vervuilde, toestand. Ik wil nog beugeltjes rond de koplampen aanbrengen en de kap in matte lak zetten.



En... nog iets verzinnen om de onderste twee leds wat zachter te laten branden. Ze staan in serie met de bovenste koplamp, dus ik wil eigenlijk geen grotere weerstand gebruiken omdat de bovenste lamp al wat zielig is. Uit het bericht even geleden van Bas haal ik een idee:

Uit een velletje doorzichtig kunststof, dat bij veel bouwdoosjes wordt meegeleverd om ruiten mee te maken, knipte ik ronde lensjes en lijmde die op de lantaarns. Toen de lijm goed gedroogd was, schilderde ik de omtrek van de lens, de lijmrand dus, zwart.

Door de rand zwart te schilderen wordt de opening kleiner. En misschien wat niet-te-doorzichtigs ervoor als demping.

Ik ben blij dat ik de 80 als eerste heb "mishandeld" met verlichting. Leerproject, duidelijk.

Oh ja, leerproject. De rangeerverlichting doet het niet. Zelfde probleem als eerst bij de koplampen: de led achter en de voorste leds staan ten opzichte van elkaar parallel. Gezamelijk achter dezelfde weerstand (die zit dus in de "blauwe" massadraad). En dus trekt de achterste led de stroom naar zich toen en staan de voorste leds uit als ik de rangeerverlichting aan zet. Aargh. Nog meer solderen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #731 Gepost op: 20 september 2015, 23:00:27 »
Ik krijg het idee dat het handiger is om een klein printplaatje in m'n loks te stoppen. Ik hang nu weerstanden los aan een draadje en dan aan beide kanten een krimpkous er omheen. Dat neemt eigenlijk stiekum best wat ruimte in.

Is het dan niet beter om een printplaat voor wat weerstanden te maken? Blauw (=massa) als gemeenschappelijke basis en dan voor de verschillende verlichtings-leds verschillende weerstanden daaraan. En dan draadjes naar de lampen en een krimpkous om het hele printplaatje.

Even voor de zekerheid: als ik weerstanden + leds parallel aan elkaar aan de hoofd-massa (dus blauw) en de respectievelijke voor/achter draden (wit/geel) hang, dan heb ik toch géén last dat de ene de andere leegtrekt? Dat leegtrek-probleem komt toch alleen omdat ik ná de weerstand leds parallel heb staan?

Grrrrrrr, dat betekent wel dat ik nog meer werk aan de 80 moet doen. En weer draden opnieuw moet trekken... Maar dan kan ik ook gelijk de twee bufferbalk-leds aan de voorkant van een steviger weerstand (4k7?) voorzien dan de bovenste koplamp. Daarmee zou ik het schijnwerper-probleem oplossen... Weerstandje scoren, dus...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #732 Gepost op: 21 september 2015, 00:38:10 »
"It is impossible to achieve the aim without suffering."

Fripp, in Exposure.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #733 Gepost op: 21 september 2015, 07:11:43 »
Het blijft een mooie bouwstijl die stations Reinout. Hou mijn draadje van de week maar in de gaten.

Groet Harry.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #734 Gepost op: 21 september 2015, 08:14:56 »
Volgens mij neemt het met printplaat nog meer ruimte in (nu een weerstand met krimpkous als dikte, dan zit daar ook nog een printplaat bij) .. Voordeel is alleen dat alles misschien makkelijker op hun plek blijft
groeten,
Auke