Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1067794 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #630 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:14:47 »
Ed (en natuurlijk ook de anderen),

Kijk eens op http://www.shapeways.com. Dit is een verzamelplaats voor 3D geprinte zaken. Ook spoorgerelateerd kan je daar vinden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #631 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:38:53 »
Dank je Gerard. Ik zal er eens een kijkje nemen.  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #632 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:40:55 »
En dat http://www.thingiverse.com/ waar ik 'em vanaf had is ook een aardige. Alleen: de zoekfunctie is niet bijster goed/handig. Te beperkt zoeken en je vindt niks, te breed zoeken en je hebt 50 pagina's werk.

En er zijn duidelijk twee richtingen in 3d print land: de open source-achtige kant en de je-kan-het-bestellen kant. De Fernsprecher kwam van thingiverse en dus kon ik die aan m'n collega doorsturen die hem thuis printte. Bij shapeways zit er een business model achter: het is volgens mij gericht op het verdienen van geld aan de ontwerpen (door de makers) en tegelijkertijd verdienen aan het printen (door shapeways). En dus kan je geen bronbestanden downloaden om thuis uit te printen.

Zelf zit ik qua werk grotendeels in de open source software wereld dus ik vond het amusant m'n niet-programmerende collega te horen mopperen toen hij een shapeways model niet kon downloaden om à la open source aan te passen :)

Enfin, als ik nog een handig te printen item vind zal ik het hier melden. Waarschijnlijk krijg ik nog een geprint 3D landschap van de omgeving van Kelberg (https://github.com/reinout/stl-test/blob/master/omgeving_kelberg.stl). Benieuwd hoe dat eruit ziet nadat ik het geschilderd heb en er de Eifelburgenbahn op getekend heb.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #633 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:57:22 »
Schilderwerk gedaan gisteren. Ik wilde de 3d printjes op de baan zien om ze beter te kunnen beoordelen. Eerst een exemplaar schuren. Voor:



Na:



Scheelt al wat. Als het goed is vult de verf ook wat op. Enfin, maar eens uittesten met de potjes vallejo verf die ik laatst had gekocht. Onder andere een "staalgrijs" kleurtje, dat leek wel een aardige tint. Gelijk de waterkraan meeschilderen. Ahem, oepsie:



Hoezoe staalgrijs? Da's een metallic verf met metaalglans. Nu ziet m'n waterkraan er uit als iets goedkoops van de blokker dat in de kerstboom hoort :) Idem de Fernsprecher...

Toen heb ik een tweede Fernsprecher met goedkope acrylverf van de Action ingesmeerd. Snel wat zwart/wit mixen. Beetje aan de donkere kant geworden, maar goed. Wat voor kleur had zo'n ding nou als 'ie een paar dagen in de regen had gestaan... Bij poging twee ga ik wel beter kijken en nazoeken wat er nu van metaal (relatief netjes en licht) en wat van beton (donkergrijs) was.

Ook een paar hoofdletters "F" in het DIN font (14 punts) uitgeprint en eentje erop geplakt. Tadaah:



Nog wat korrelig, zeker als je dichtbij kijkt, maar vanaf reguliere afstanden is het al best een leuke. Ik heb de Fernsprecher daar bij de inrijwissel neergezet voor het geval het nodig is met de Fahrdienstleiter te overleggen dat 'ie de wissel om moet zetten. Natuurlijk is normaliter het rangeerplan wel even doorgenomen en is een simpele "Toooooeeeeeet" afdoende, maar je weet maar nooit.



Hier zie je hem van dichterbij. Dit is dus degene die ik niet heel hard geschuurd heb en even snel in de dikke Action verf heb gezet. Benieuwd hoe het gaat met degene die ik beter heb geschuurd, want bij een close-up foto zie je wel dat het niet 100% is.

Maar die beter-geschuurde moet eerst nog een niet-kerstboom-accesoire-kleur krijgen :)

Geinig! Dit opent mogelijkheden.

Nog een opmerking over de waterkraan: ik heb daarvoor eerst met een grote schoevendraaier een gat uitgestoken in het grind/kolen/prut laagje dat ik bij de lokloods had aangebracht. Even de plek uitgemeten zodat de vulmond bij de opening van de 86er kan als 'ie voor de lokloods staat.





Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 14:38:05 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #634 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:26:20 »
Je bent aardig op dreef Reinout! En de kleurtjes van de begroeiing zitten ook best lekker. :)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #635 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:52:51 »
Bedankt voor de opmerking, Olivier. Op dreef? Ja. Objectief denk ik wel.

Grappige is dat ik me subjectief wat zorgen begin te maken over de voortgang :) Ik was eraan gewend geraakt per week een meter spoorbaan erbij te krijgen. Beetje multiplex zagen, wat lijmen en boren, wat rails leggen, klaar. Ballasten, dat ging ook per meter. Nu ben ik een avond bezig met een telefooncelletje dat je met een vergrootglas moet zoeken :) In m'n hoofd extrapoleer ik het millimeterwerk dan rap naar jaren werk voordat ik met de baan een beetje af ben.

In de praktijk is het best leuk om met zo'n telefooncelletje te rommelen. En ik heb hiervoor ook avonden aan één seinpaal gewerkt. Dus 't is geen probleem. En binnenkort ga ik vast weer in twee avonden een compleet landbouwcorporatie-gebouw in elkaar zetten waardoor de voortgang nòg sneller lijkt. Dus...

Enfin, ik wilde even opschrijven wat er nu in m'n hoofd opborrelt. Misschien heeft iemand er wat aan qua denkmanier, motivatie, enz. :)

Ongerelateerd plaatje: ik heb de vier katjes uit de Noch "katze und hunde" set allemaal zwart geschilderd. Wat een kleine mormels op 1:87! Dat wordt nog een uitdaging om ze, zeker nu ze egaan zwart zijn, duidelijk op een foto te krijgen. Alle vier moeten ze "Moritz" uit m'n verhalendraadje voorstellen. Hier liggen ze te drogen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #636 Gepost op: 19 augustus 2015, 16:14:53 »
Slotjes... Ik heb in het museum in Losheim nog een foto gemaakt van het Schlüsselbrett van Pronsfeld:



Wat me daarbij opviel was het officiële sporenplan. Hieronder een uitvergroting:



Iedereen lijkt voor z'n modelbaan super netjes bezig om een bedieningspaneeltje te maken. Lasergesneden panelen; zaken netjes uitprinten; netjes lakken; enz. Zelf heb ik gewoon wat op papier getekend. Leuk om te zien dat ze in de werkelijkheid ook wel eens iets met de hand doen.

Het Pronsfeld-bord is best netjes gedaan, hoor, maar volgens mij is het wel met de hand met een zwarte allesschrijver gedaan. En de lijnen (aan de linkerkant) naar Waxweiler en Bleialf zijn op een gegeven moment met wat witte verf provisorisch weggewerkt nadat ze stil waren gelegd. Geinig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #637 Gepost op: 19 augustus 2015, 23:22:07 »
Vanmiddag heb ik lichtgrijze verf gekocht (als vervanging van de kerstboom-decoratie-opleverende metallic staal kleur...). Weer van vallejo. Waarom? Volgens mij lees ik positieve verhalen over die verf hier op het forum. En het is acrylverf, dus in principe goed onder de kraan afspoelbaar. Al dat terpetine-gezeur heb ik geen zin in. Liever lui dan moe.

Het lijkt me goede verf. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal: ik vergelijk het in m'n hoofd met wat ik 25 jaar geleden met humbrol/revell potjes deed. Makkelijk van vallejo is dat het in een flesje met dun tuitje zit, je kan makkelijk de dop eraf schoeven en even wat op een papiertje druppelen en daar je kwast in dopen. Geen gerommel met metalen deksels van kleine blikjes.

Wel vind ik de verf dun. Da's goed om details uit te laten komen, maar het dwingt je wel tot dunne lagen. Dat is waarschijnlijk erg goed voor mij, want ik schilder normaliter in dikke lagen. De laag verf op de kozijnen van de eerste verdieping is merkbaar dikker dan op die van de begane grond. De laatste zijn door m'n vrouw geschilderd, de eerste door mij.

Voorlopig hou ik het denk ik wel even bij vallejo, vooral door het gebruiksgemak.

Enfin, ik heb een halfuurtje lang weer wat zaken geschilderd. Da's ook zo'n tussendoor klusje nu ik vallejo verf heb: het is zo makkelijk even de kwast uit te spoelen en even wat verf op een A4tje te druppen en er even iets mee te schilderen... Ik heb de waterkraan lichtgrijs gemaakt waar het meer beton-achtig moet zijn. De metalen platen en de kraan zelf laat ik donkergrijs. Gelijk ook de nog niet geschilderde vangrails die ik twee maanden geleden gekocht had maar geschilderd. Die verschijnen binnenkort wel op de baan.

En bij het setje wisselstellers/wissellantaarns zaten ook platen die niet nodig waren, maar die wel kloppen met op afstand bediende wissels: ook lichtgrijs. Handig van Auhagen om die bij te voegen bij het setje. Je kan de wissellantaarns dan ook voor de niet-handbediende wissels gebruiken.

Het schilderen is nu dus ook een kan-even-tussendoor klusje geworden. Zolang ik de goede verf heb en een voorraadje te verven zaken kan ik in een verloren kwartiertje een boel doen. En het kan dan tussendoor mooi drogen. En ongemerkt maak je dan toch weer vorderingen. (Want: nu de vangrails geschilderd zijn is het opeens ook maar een klein klusje om ze op de baan te zetten en voor je het weet is er weer een stuk modelbaan af :) ).

Ok, schilderresultaten. De waterkraan staat op z'n plekje. Geschilderd en al. Het gat had ik al gemaakt. Voorraad houtlijm eronder en dan zal het wel blijven staan:



Ik heb op de foto hierboven ook al met krijt gespeeld. Wat rood en bruin als roest en roestaanslag. Wat zwartig vuil. Een tikkie vaalgrijze waas her en der. En een beetje matte lak erover gespoten.

Daarna heb ik de randen om de rest van de constructie opgevuld met zwart gruis (woodland scenics ballast "cinders" in de medium en fine versie). En naast de natte delen wat groene turf aangebracht om er later ook wat verlepte grassprietjes aan te brengen. Waar water is, is gras. Toch? De foto van de bijgewerkte versie staat in m'n verhalendraadje. Met een eigenwijs katje :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 23:31:56 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #638 Gepost op: 20 augustus 2015, 07:20:16 »
hoi Reinout,

De waterkraan vind ik zo erg goed getroffen  (y)

Waar water is, is gras?

Dat hoeft niet per definitie, kijk maar:




(niet de beste foto, maar het gaat even om de waterkraan)

Kortom, wel of geen gras, ik denk dat het allebei wel kan.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #639 Gepost op: 20 augustus 2015, 08:51:11 »
Dat is bijzonder gras-loos, inderdaad :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #640 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:05:00 »
Reinout een mooi draadje, Ga ik met plezier volgen  (y)
Rich

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #641 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:23:27 »
Schitterend dat schlusselbrett van Pronsfeld. Afgelopen donderdagmiddag nog op de oude losweg van Pronsfeld gezeten heerlijk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #642 Gepost op: 23 augustus 2015, 18:53:31 »
De waterkraan staat. De plek voor de lokloods is ook al een tijdje aangegeven. In m'n verhalendraadje heb ik aangegeven waarom het zo'n krappe bedoening daar is. Noodmaatregel na de oorlog enzo. Spoortje van de Bahnmeisterei gebruikt.

Een 50er heeft er qua lengte niets te zoeken. De 86 past er goed in en de ooit nog geplande 94 ook wel. Hoewel die zich normaliter met de goederentrein bezighoudt. Jammer dat de baureihe 93 rond 1970 al helemaal weg was, dat was decennialang dè nummer 1 lok voor reizigersvervoer op de spoorlijnen in de Eifel. En ik vind 'em mooi. Maar helaas, die kan zelfs ik niet met een smoesje rechtvaardigen :) Misschien ooit als Sonderzug, maar daarvoor ga ik op het moment nog geen geld uitgeven als er nog divers spul wèl echt nodig is.

Enfin, lokloods. Maar zonder Untersuchungsgrube, dus zonder de inspectieput in de lokloods. Nakijken doe je maar in BW Mayen Ost als je weer thuis bent, dit is een nood-lokloods voor enkel het 's nachts overnachten van de lok van de laatste reizigerstrein. Tenzij iemand me aantoont dat dit echt niet kan!. Hoe graag wilden ze dat controleren kunnen doen? Ze gaan echt geen reparaties doen in zo'n overnachtingsloods bedoel ik maar. (Het praktische probleem waar ik mee zit is dat ik anders nu achteraf nog een gat moet vrutten. Nu heb ik wel erger gedaan, maar goed. Als ik er onderuit kan komen... Maar 't moet ergens wel 90% kloppen danwel verdedigbaar zijn.)

Waterkraan? Staat. Ergens buiten de baan is er wel een Wasserbehälter waar 'ie z'n water uit krijgt.

Ontslakken? Daar heb ik laatst naar gezocht. Ik wil in ieder geval geen put daarvoor moeten spitten. Een paar opmerkingen op deze pagina en op deze pagina sterken me erin dat het goed verdedigbaar is om geen slakkenkuil te hebben. Vaak was er wel zo'n ding, maar in sommige gevallen was het OK om de slakken tussen de rails te dumpen. Normaliter lag daar dan wel asfalt of een dwarsligger-beschermende plaat staal en werd het gelijk tijdens het lossen geblust. Dus: ik denk dat ik even kijk of ik een mooi dun geribbeld stukje blik kan vinden en anders pak ik de pot met asfaltverf. Ik denk naast het spoor voor de lokloods, aan de ander kant van de waterkraan, met wat bielzen of beton een bak te maken om de slakken in op te slaan.

Kolen? In mijn verhaal zeg ik dat er een blauwe Fuchs kraan met grijper is. Zo'n kibri ding dat, toen ik op het forum kwam, iedereen op z'n spoorbaan leek te zetten. Alleen heb ik 'em de afgelopen drie keer niet in Houten te koop gezien :) (Hm. In die aflevering zeg ik ook dat de lokloods in de oorlog beschadigd raakte... continuïteitsproblemen noemen ze dat...)

Ergens moet ik dus een bak met kolen neer zien te zetten. Naast de waterkraan denk ik. En de blauwe kraan kan dan de lok beladen. En de periodieke kolenwagon ontladen om de voorraad aan te vullen. Het gros van het kolen nemen zal normaliter in Mayen Ost plaatsvinden.

Dan moet ik nog iets voor het zand verzinnen. In de lokloods zal wel een droog, verwarmd plekkie zijn om wat zakken zand op te slaan die met een ladder gebruikt kunnen worden om de lok bij te vullen, indien nodig.

Zo. Ziet iemand nog gruwel-grote gaten in mijn redenatie? Tips? Alternatieven?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #643 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:09:59 »
hoi Reinout,

Er is iets met die bekoling waardoor dat (volgens mij) in principe niet met een kraan met grijpers werd gedaan (tenzij in geval van nood).

Ik meen dat het er iets mee te maken heeft, dat men precies wil weten hoeveel kolen er worden afgenomen door de hongerige locomotief.

Hopelijk is er een op dit terrein meer deskundig forumlid die wat licht over deze zaak wil laten schijnen.

(Ik heb ergens een klok horen luiden maar ik moet eerst nog die kerktoren vinden, laat staan dat ik weet waar de klepel hangt)

Over die Fuchs-bagger: hij zit in een lieflijk klein doosje. Ik heb een foto voor je, dan weet je waar je naar uit moet kijken zaterdag:


Over de Wasserbehälter: soms stonden die dingen, in ieder geval in Duitsland, inderdaad een eind buiten het depot.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #644 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:30:24 »
Een (Fuchs-)kraan zonder weeginrichting vulde locomotieven nogal eens via lorries. De hoeveelheid geladen steenkool kan dan beter berekend worden. De tender slikt X keer het laadvermogen van de gebruikte lorries in, is de gedachte.

... Fuchs kraan met grijper is. Zo'n kibri ding dat, toen ik op het forum kwam, iedereen op z'n spoorbaan leek te zetten.

Dat is mijn schuld. :-[
Naar aanleiding van mijn bouwverslag leek opeens iedereen ook zo'n kraantje te willen bouwen of tonen. :D

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2015, 11:06:32 door Basilicum »