Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1207586 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #615 Gepost op: 12 August 2015, 14:35:02 »
Ah, je bedoelt wel in de telefoonhoorn praten maar dat die telefoon dan verder nergens aan zit? Daar zit wel een zeker praktisch luchtje aan :)

Hm. Het is in ieder geval ook bruikbaar als eenvoudig beginnetje dat dan later zo mooi uitgebreid kan worden als ik zelf wil.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #616 Gepost op: 12 August 2015, 14:46:52 »
Precies.
Je zou het telefoonsnoer wel aan de tafel kunnen timmeren, anders ligt de hoorn van station A opeens in Bahnhof B. ;D

Groet,
Bas

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #617 Gepost op: 12 August 2015, 15:34:35 »
Brasvast bevestigen :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #618 Gepost op: 12 August 2015, 16:42:57 »
Ik snap het niet. Die Multimaus werkte toch prima?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #619 Gepost op: 12 August 2015, 17:32:32 »
Voor wie de laatste opmerking niet snapt: kijk naar 1 minuut 20 :)

Nicht gestattet! Als ik de multimaus als telefoon ga gebruiken mix ik de verantwoordelijkheden van het rijdend personeel en dat van de Fahrdienstleiter. De Eifelburgenbahn is nog niet afgezakt tot vereinfachtes Nebenbahnbetrieb, dus de stations zijn nog bezet. Dus kan/moet de strikte verantwoordelijkheids-scheiding nog toegepast worden.

Laat ik gelijk maar even kort opsommen hoe ik het nu in gedachten heb, misschien heeft iemand een aanvulling/correctie.

• De stations zijn bezet met een Fahrdienstleiter. Zeg maar stationschef, die zorgt voor de veiligheid op het station en de trajecten ernaartoe.
  • Ritten tussen stations worden per telefoon van de ene Fahrdienstleiter naar de andere Fahrdienstleiter aangemeld ("Zugmeldung").
  • De stations zijn (worden) van inrijseinen voorzien. Dit vergemakkelijkt het binnennemen van treinen, vooral als er nog gerangeerd wordt op het moment dat je een trein accepteerd. Of als er een kruising gepland is. Anders moet je met "trapezetafels" werken en instructies daaromtrent aan het rijdende personeel geven. Inrijseinen zijn makkelijk.
  • Er zijn geen uitrijseinen, dus de Fahrdienstleiter moet z'n hokje uit om de trein (eigenlijk de Zugführer, normaliter de hoofdconducteur) toestemming te geven om te vertrekken. Dit gebeurt met zo'n groen "spiegelei op een stokkie".

Op een duits forum heb ik nagevraagd hoe het op de Eifelquerbahn met seinen zat. Niet veel over bekend, behalve dat Daun in ieder geval inrijseinen had. Ik neem aan Kaisersesch ook wel. Ik kreeg een afbeelding van een onderwegstation op de lijn Daun-Wittlich ("Mosel-Maare-bahn") en dat had inrijseinen. Dus het is goed verdedigbaar om inrijseinen te hebben.

Uitrijseinen zou in principe natuurlijk ook kunnen. Zat voorbeelden van vergelijkbare zijlijntjes die het hadden. Maar voor m'n gevoel is het (op het moment) overkill. Vooral ook visueel. Het kan wel dat ik er later nog eens aan begin, maar dan wil ik gelijk de hele beveiliging naar een hoger niveau trekken inclusief Streckenblock, afhankelijkheden, Fahrstrassen en de hele rest van het circus... Eerst de twee resterende inrijseinen eens in elkaar lijmen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 August 2015, 17:38:47 door Reinout van Rees »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #620 Gepost op: 12 August 2015, 17:39:48 »
Citaat
Nicht gestattet! Als ik de multimaus als telefoon ga gebruiken mix ik de verantwoordelijkheden van het rijdend personeel en dat van de Fahrdienstleiter.

Ha! Daar is geen speld tussen te krijgen. :D
Toch bekruipt me een dubbel gevoel. Als ik mijn treinen door Dönsdorf laat rijden, ben ik Lokführer en Fahrdienstleiter tegelijk. Toch eens kijken of ik daaraan niet iets kan doen...

Groet,
Bas

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #621 Gepost op: 12 August 2015, 20:35:50 »
Ik weet niet of je op dit forum zit maar daar hebben ze het er in ieder geval ook over.
http://forum.zusi.de/viewtopic.php?f=13&t=10100
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #622 Gepost op: 13 August 2015, 11:36:47 »
Dat forum kende ik niet. Wat ze daar concluderen klomt goed overeen met wat ik nu in m'n hoofd heb. Dus m'n huidige idee zal wel kloppen :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #623 Gepost op: 14 August 2015, 20:06:51 »
Kliederen met krijt! Een paar weken geleden Rembrandt krijt gekocht in een paar kleuren die aangeraden werden voor vervuilen van materieel. En nog een tweetal kleurtjes erbij die me voor het landschap handig leken.

Zonet heb ik op m'n baan geëxperimenteerd. Heel eenvoudig wat krijtstrepen zetten en daarna driftig poetsen met een kwast. Op de foto hieronder heb ik net voor de "H"-borden aan weerszijden van het spoor zwarte vervuiling aangebracht. Daar staat vaak een stoomlok olie te druipen dat van z'n stangen af komt.

Ook bij de lokloods heb ik huisgehouden. Ook het gras onderaan heb ik een klein tikkie zwart gegeven. En - lastig te zien - rechtsboven op de foto heb ik wat groenige aanslag op het ballastbed aangebracht.

Het bevalt me wel.

Wat me minder bevalt is m'n neiging handbediende wissels niet in de Grundstellung terug te leggen. Zie onderstaande foto. Zucht :)

Ik weet hier al een oplossing voor. Ik heb zelfs de benodigdheden al. Met een scharniertje wil ik een plaatje hout over de schuifschakelaar van zo'n handwissel heen laten vallen. Met een gaatje op de juiste plaats zodat het plaatje mooi over de schakelaar heenvalt als die in de Grundstellung staat, maar dat hij niet dicht kan als de wissel nog verkeerd staat.

Als ik het binnenste van de plankjes dan in een waarschuwingskleur schilder valt het me vast op als ik de wissels niet goed heb gezet.

Zucht :) Daarom hadden ze vroeger voor dit soort punten dus beveiliging.

Reinout

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #624 Gepost op: 14 August 2015, 20:32:46 »
Ik vroeg me al langer af, wanneer de 50 haar tenderwielen onvrijwillig over de rand van de tafel rijdt... Maak maar een groot hangslot op de schakelaar en hang de sleutel veilig beneden in de keuken. Dat lijkt me veiliger. :-X

Groet, ;)
Bas

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #625 Gepost op: 14 August 2015, 21:08:24 »
Nou moet je me niet verleiden om ècht netjes alles op slot te doen. Ik kan me al nauwelijks inhouden. En dan zeker bij de losweg. Met de sleutel de wissel bedienbaar maken. Sleutel zit dan vast. Daardoor is wel een tweede sleutel vrij gekomen waarmee je de Gleissperre weg kan klappen. En na afloop de omgekeerde weg...

Dit soort ellendige Reinout-verleidende zaken bedoel ik...

::)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #626 Gepost op: 14 August 2015, 21:21:35 »
Qua beveiliging heb ik al wel wat in voorraad liggen, trouwens. Tijdens de vakantie bij Ars Tecnica te Losheim gekocht:

Een setje wisselsignalen (puur visueel, niet werkend uitgevoerd) en steunen voor de trekdraden.

En... een doosje honden en katten. Wel moet ik dan de verschillende katten even allemaal in dezelfde kleur schilderen. Moritz in diverse poses! Gelukkig is de oorsponkelijke Moritz egaal zwart :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #627 Gepost op: 14 August 2015, 21:24:24 »
Tsss... als lokpiloot mag ik niet bellen met de MM, in plaats daarvan wordt een geavanceerd telefoonnetwerk opgericht compleet met bijbehorende apparatuur, maar een paar luizige slotjes met sleutels is teveel moeite, terwijl DAT nu juist een essentiële bijdrage aan de veiligheid van (duur) materieel en (onbetaalbare) (Preiser)levens levert.  >:(

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #628 Gepost op: 18 August 2015, 10:40:53 »
De Bahnmeisterei heeft kennelijk alleen nog maar oog voor de neumodische electrische zaken en niet meer voor ouderwets metaal zoals eenvoudige sloten, zucht.

Héél erg neumodisch, zelfs. Een collega met een zelfgebouwde 3d printer wilde graag experimenteren met modelbouwgerelateerde zaken. Het eerste dat ik zo snel kon vinden was een Streckenfernsprecher: http://www.thingiverse.com/thing:931778 .

Vandaag kreeg ik vier stuks. Alsof 'ie wist dat ik vier inrijseinen op de baan heb :) Ik ga eens kijken of ik er wat van kan maken. Het valt me niet tegen hoe ze er uit zien. Het plaatje op thingiverse is stukken korreliger dan wat ik nu in m'n handen heb. Wat licht schuurwerk en een likje verf en dan denk ik er blij mee te zijn. Dit wordt m'n eerste experiment met 3d geprint spul. Grappig.

Vanavond kijken hoe het naast de spoorlijn staat als ik er een eerste laagje grijze verf over gegooid heb.

Reinout

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #629 Gepost op: 18 August 2015, 12:32:30 »
Met een 3D printer lijken de mogelijk heden onbeperkt qua detail en uitvoering. Ik zag onlangs zigaretten-automaten, kliko's en brievenbussen.
Ik geloof echter niet dat ik ooit zelf zo'n ding zou aanschaffen. Gewoon de dingen bestellen die je nodig hebt.
Wellicht bestaat er een website waar je 3d modelspoor gerelateerde items kan vinden. Zou mooi zijn.