Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062808 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #465 Gepost op: 07 april 2015, 22:49:52 »
Vandaag nog wat inkopen gedaan bij Kuipers Hobbyhuis te Utrecht. Faller asfaltverf voor de weg en een setje muurplaten van Auhagen voor de steunberen van het viadukt. Hm. Misschien had ik toch beter een keer zo'n mal voor muren kunnen kopen die je dan met gips kan gieten. Ik had volgens mij het merk Langmesser (bij Lokdepot op bijvoorbeeld de beurs van Houten te koop) op het oog. Eén mal van 25 Euro en een pak modelgips van 7 Euro bij de bouwmarkt en je hele baan kan je ermee doen. Volgende keer toch nog een keertje goed kijken. Volgens mij hoef ik niet zoveel van dat soort muurtjes. Nou ja, m'n kastelen. Maar die zijn zo krom als een hoepel, dus dat wordt vrees ik krassen in gips/klei/foam :)

Hier het natuurstenen muurtje provisorisch opgesteld. Dat moet nog flink beschilderd worden!



Enfin, zonet nog verder gegaan met het raamwerkje dat ik gisteren had aangebracht. De "huid" moest er nog over. In het boek van Iain Rice raadt hij aan om papieren toilethanddoeken te gebruiken. Liefst van die groenige, want dan heb je gelijk een bruikbaar kleurtje. Die scheur je in stukjes en lijmt ze vast in houtlijm. Even indeppen met wat water om ze op hun plek te krijgen. Dan weer houtlijm erover en een volgende laag.

Ik heb dit met keukenpapier gedaan. Wit (helaas). En minder stevig dan zo'n toilethanddoek, wat het nadeel heeft dat je de "ribben" van het landschap blijft zien. Ik denk dat je daar later geen steek meer van ziet zodra er wat gras enzo over zit, maar toch. Misschien bij m'n werk wat handdoeken uit de automaat vragen :)

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Dus maar weer een filmpje. 2 minuten. Een dochter die langs komt lopen is best handig als camera-vasthouder :)



Op deze manier heb ik de hele helling ingesopt/geplakt/gevrut. Benieuwd hoe het er uit ziet en hoe stevig het is als het hard is. Op zich is m'n eerste indruk dat het een vrij nette methode is die goed te controleren is qua uiterlijk. Een nadeel is dat de keukendoek wat zacht/kwetsbaar is en dat het tussen de "ribben" van het landschap wat inzakt. Hierdoor zijn die ribben wat te goed zichtbaar.

Maar.... morgenochtend nog maar eens een foto maken. Hier is alvast een foto van de huidige toestand:



Ik ben van plan alles in een donkere (bruin of donkergrijze) grondkleur te schilderen en daar het landschap over aan te brengen. Misschien moet er eerst nog een laagje zand over, maar ik denk dat dat niet nodig is. Grondkleur schilderen en dan een beetje drybrushen met een andere kleur (bruin over donkergrijs of omgekeerd). De "Martin-methode" volgens mij. Ongeveer :) Maar dan wat eenvoudiger. En dan wil ik m'n proefpakketje Brits spul eens aan gaan spreken :)

Ik zal het allemaal hier wel laten zien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #466 Gepost op: 07 april 2015, 23:35:28 »
Reinout, zou met deze techniek toch een iets dichter raster plakken, ziet er een beetje vreemd uit die ribben in het landschap..

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #467 Gepost op: 08 april 2015, 01:45:19 »
Martin, je hebt volledig gelijk. Ik heb het bovenste deel ook gedaan:



Hoezo zichtbare ribben?  :o

Tja, als ik het oorspronkelijke Iain Rice boekje erbij pak lijkt die het "rasterwerk" dat over de spanten/ribben heen zit wat strakker gespannen te hebben. Dat zal schelen.

En voor m'n gevoel zullen wat steviger papieren toilethanddoeken óók flink schelen. Het keukenpapier zakt toch aardig door waar het niet ondersteund wordt. Ik denk dat ik dat verschil flink onderschat heb.

Ach, dat krijg je bij experimenteren! De kosten? Een avondje en voor 3 Euro aan materiaal. Kijk, dat is qua landschap het voordeel van onze hobby: het kost niet zoveel. Tenminste, zolang je bij goedkope materialen blijft.

Ik merk wel dat "het avondje" bij mij het hardste aan tikt. Moet ik dit nu weghalen? "Dan heeft het me een avond gekost". Aargh! Ik moet dan niet vergeten dat ik rustig op m'n gemakje lekker rustig-makend heb staan klussen. Positief! Het heeft me geen "avond gekost", maar "een avond lekker rust gegeven". Kijk. Zo kijk ik er weer anders tegenaan.

Maar toch: hoe gaan we dit repareren? Beetje gips danwel plamuur om de ribben weg te werken? Wat dat betreft heb ik nog wel een paar vragen. Ik heb een zak Rotband gips in de schuur staan. En nog anderhalf pak plamuur. En in de bouwmarkt zag ik "modelgips" en nog wel ander spul dat erg snel hard wordt..

  • Wat is nou het verschil tussen plamuur en gips? (Voor het gemak: het verschil tussen een standaard pakje alabastine plamuur en Rotband).
  • Als ik de openingen tussen de ribben met gips dicht zou willen smeren, zou dat dan voldoende hechten? Keukenpapier ìs vrij ruw, maar de houtlijm zou vrij glad op kunnen drogen.
  • Hecht plamuur niet beter dan de verschillende gipssoorten?
  • Als ik tussen modelgips en rotband zou kiezen, is het verschil voor landschapsbouw dan grotendeels de verwerkingstijd? Of zijn er specifieke zaken die teken modelgips spreken zoals hardheid (en dus brosheid)?

Reinout (die informatie en kennis op probeert te slurpen maar het ook weer probeert te delen)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #468 Gepost op: 08 april 2015, 11:33:26 »
Nog snel even de boel op z'n plek gezet vanochtend. Het keukenpapier is nog steeds nat, maar ik wilde een indruk hebben van hoe het gaat worden:



Her en der sijpelt er wat rood van de vouwmap-strips door. Ach, dat verdwijnt vanzelf onder een verflaag.

Vanaf het spoor ziet het er zo uit:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #469 Gepost op: 08 april 2015, 11:38:04 »
Hoi Reinout,

Ik vind het klasse zoals je bezig bent. Experimenteren, uitvinden wat gaat en niet gaat, ik neem er mijn petje voor af.
Ga vooral zo door. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #470 Gepost op: 08 april 2015, 12:21:31 »
Zolang je dat petje dan maar niet in m'n keukenpapier+houtlijm+water drapje legt...  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #471 Gepost op: 08 april 2015, 13:30:26 »
Waarom niet?
Dan kun je het petje gebruiken als vulmiddel tussen de spanten :D:D
Ff serieus: alle door jou genoemde stoffen zullen voldoende hechten aan je bestaande berg. Toch zou ik het hele spul afbreken, uithuilen, opnieuw beginnen.
Dat wordt waarschijnlijk mooier.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #472 Gepost op: 11 april 2015, 23:45:31 »
Vandaag ben ik lekker aan het kliederen geweest. Veel verven, een beetje lijmen en wat plamuren.

Tjalling, op zich heb je wel gelijk met je "afbreken en opnieuw beginnen". Ik zat me echter aan te vragen of er niet iets te redden viel. Het probleem is eigenlijk dat de ribben zichtbaar zijn en dat er wat irritante kuilen in zitten. Als ik de kuilen nu ophoog door er rotsen in te plaatsen?



Tadaaah, ik had nog wat restanten supersnel en superstevig drogende plamuur liggen waar ik laatst de trapleuning mee vast had gezet. Ellendig spul dat binnen 2 minuten afbindt (in plaats van de 15 minuten die op de verpakking staat). Maar de trapleuning zit wel vast :) Het leverde me wel een stapeltje brokstukken op en die kan je volgens JaJo altijd ergens voor hergebruiken. De stukken heb ik in de ergste gaten neergelegd.

Vervolgens dezelfde "alabastine supersterk" gebruikt om het vast te plamuren. Het was nog steeds ellendig spul dat veel te snel afbond. Maar goed, het lijkt een beetje vast te zitten:



Eén van de roststukken kwam los en die heb ik met houtlijm vastgezet. Door de plamuur was er wel een mooie afdruk van het landschap ontstaan en paste 'ie perfect weer terug op de plek waar 'ie los van kwam.

Vervolgens van 3mm plaat (dezelfde die ik onder de rails gebruik) een wegdek gesneden en vastgelijmd met houtlijm:



Bij het snijden kwam ik achter twee stomme dingen:

  • Ik ging uit van 8cm breedte van de straat. Dit heb ik uitgemeten langs de rand van de module en dus niet haaks op de weg. Die is daar dus 7.5cm in plaats van 8cm breed, gemeten haaks op de weg zoals het hoort...
  • Ik heb ergens anders ook nog verkeerd gemeten, want de weg is achter op de module nog eens een cm smaller...

Enfin, een half centimetertje breedte, daar kijk ik niet op. En dat 'ie naar achter smaller toeloopt valt in de praktijk hoop ik niet op omdat de weg in een hoekje van de baan ligt. En anders is het hopelijk een subtiel perspectief-effect, toch?  ;D

Vervolgens heb ik de weg een eerste donkergrijs kleurtje gegeven. Later komt er wel asfaltverf over. De zijkant van het asfalt heb ik aan één kant al met wat houtlijm en gezeefd kanariezand (of hoe dat ook heet) afgewerkt.



En toen heb ik de emmer verf gepakt die ik een tijd geleden al had laten mengen. Een van de drie (donkergrijs, bruin, lichtvaalgeel). In dit geval de donkergrijze:



Lekker kladderen! Ik had foto's van de Eifel erbij gepakt en drie basiskleuren uitgekozen in de hoop daarmee een bepaalde eenheid in kleurgebruik op de baan te krijgen. Nu dus eerst een laag van de donkerste kleur. Dan kom ter morgen deels wat bruin overheen.

De donkergrijze verf is toch open.... Gelijk maar een redelijk deel van de nog zichtbare blauwe plaat op het station weggewerkt:



Wat een donkere bende op die manier :) Hier komt wel van alles overheen, maar dan schijnt er in ieder geval geen blauw meer doorheen. En het geeft toch überhaupt al een veel beter effect dan die blauwe plaat!

Nou, we zijn toch bezig! Een stuk blauwe plaat op maat gesneden voor de losweg en ook donkergrijs geschilderd en op z'n plek aangebracht:



Je ziet het niet erg duidelijk, maar voor het spoor ligt nu een 3mm hoge plaat. Daar komt nog een tweede laag op en dan vind ik het wel hoog genoeg voor een losweg. Ik heb de plaat eigenlijk alleen geschilderd voor de zijkanten: die blijven zichtbaar en moeten een donkergrijze kleur hebben die de steen in de Eifel heeft als het geregend heeft. Veel steen is dan ècht donker. Zie foto hieronder uit november 2013:



Ik zal nog wat lichter accenten aan moeten brengen, maar dat komt later wel bij het verweren.

De donkergrijze verf was toch open... Een beetje in een kopje gedaan met veel water erbij en toen de witte rotsen "ingewassen":



Het is een begin. (Letterlijk: dit is de eerste keer dat ik me met rotsen bezig hou!) Later moeten er meer lagen overheen om het realistischer te krijgen.

De verdunde zwarte verf heb ik gelijk maar gebruikt om het spoor bij de toekomstige lokloods vuiler te krijgen. Dat zal nog véél vuiler moeten worden. Überhaupt moet ik kijken wat ik daar allemaal moet aanbrengen. Ik weet al wel dat ik me ga verschuilen achter de smoes dat het een low-budget lokloods is. In m'n verhaallijn laat ik de lokloods op 16 januari 1945 sneuvelen, dus moet er snel een vervanger komen. Even iets van beton neersmijten, dus.

Alternatief verhaal is dat de lijn na de oorlog voor reizigersverkeer niet meer in gebruik is genomen na Kelberg. En dat er dus een lokloods moest komen voor de overnachtende lok. Enfin, in ieder geval geen mooie kuil voor het ontslakken enzo. Maar er moeten nog wel kolen en water ingenomen kunnen worden. Dus... ik moet nog plannen.

Hier is het lokloods-spoor dat er al smoezeliger/zwarter uitziet dan gisteren:



Productief dagje! Ik heb namelijk ook de achtergrond een eerste laag gegeven. De grote pot witte latex opengetrokken en wat overgegoten in een kleiner potje. Wat zwart erbij (om het grijzig te maken) en wat blauw erbij (omdat er in de voorbeeldfoto die ik pakte een lichte blauwe waas in het grijs zat). Met de kwast op de achtergrond vrutten en dan even met een roller eroverheen. Prima voor een eerste laag:



Voor het idee bij deze een foto van het effect waar ik in eerste instantie op mik:



(Ulmen, foto genomen in november 2000)

Afgelopen week had ik twee setjes natuursteen muren van Auhagen gekocht. Zo, op maat gesneden en vastgelijmd (met bisonkit alleslijm) en de steunmuren van het viadukt ermee beplakt:



De oplegging van het viadukt laat ik er een beetje bij zitten. Dat is ver genoeg van de kijker af dat het niet echt opvalt. Er zit een klein speetje tussen de onderkant van het viadukt en de bovenkant van de natuurstenen, dus "daar zal het wel zitten". Ik hoor me als civiel ingenieur natuurlijk te schamen dat ik geen mooie oplegging maak, maar goed  :)

Ik moet de muurplaten nog schilderen (donkergrijs) en vervolgens de voegen inwassen. En dan wat verweren om de structuur weer zichtbaar te krijgen.

Tot slot heb ik nog de tweede laag blauwe plaat op de losweg aangebracht. Dat wil zeggen: ik heb een randje van 3mm afgesneden en donkergrijs geschilderd en aan de spoorkant vastgelijmd. Zo'n "muurtje" van grote stenen aan de spoorkant zag je wel vaker. De rest van de blauwe plaat heb ik in een eerste laag Heki betonverf geschilderd en provisorisch neergelegd:



Deze plaat wil ik nog in rechthoekige stukken snijden (en dan opnieuw verven) om de indruk te geven van losse betonnen platen. En dan goed verweren en een paar waterplassen en wat groen tussen de platen. Maar... dat komt morgen of overmorgen wel. Genoeg gedaan voor vandaag!

(Op zo'n foto valt het enorm op hoe al dat schone plastic rollend materieel uit de toon valt! Dat moet ook nodig vervuild worden :) )

Reinout
« Laatst bewerkt op: 11 april 2015, 23:52:15 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #473 Gepost op: 12 april 2015, 12:39:42 »
Gooi het puin niet weg van die gips/alabastine, je kan dit vermalen en gebruiken als gravel en split tussen de rotsen!

Groet Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #474 Gepost op: 12 april 2015, 19:49:13 »
Reinout,

met verbazing je verslag gelezen, hoe alles veranderen kan door een beetje kliederen met van alles en nog wat.
Heel erg mooi.
Ga vooral zo door, je ziet het steeds meer op het origineel gaan lijken.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #475 Gepost op: 12 april 2015, 21:52:22 »
Arie, het verbaast me zelf eigenlijk ook wat een beetje kleur en een beetje klooien voor resultaat geeft.

Ik heb tot m'n 20e ofzo wel wat aan modelbouw gedaan. Onderstaande is het maximum wat ik bereikt heb:



Een ovaal met keermogelijkheid (deels afgebroken links in beeld), een station en een schaduwstation. Zelfs ballastbed in het station en slanke roco wissels. Verder een 1600 met goedkope oostduitse rijtuigen :) Maar wel een derde spoor voor de goederentreinen, een uithaalspoor en maar liefst drie kopsporen voor goederenvervoer: losweg, niet-gebouwde lokloods en nog een losweg geloof ik. Goederenverkeer! Ik was toendertijd lid van FREMO en dat heeft z'n invloed wel gehad. (Ik was lid vanaf de oprichting in Nederland, maar na 5 jaar ofzo ben ik ermee gestopt omdat ik niet meer aan het modelbouwen was. Studie enzo...)

Vervolgens 20 jaar niets aan modelbouw gedaan behalve trouw Railmagazine lezen en regelmatig naar tentoonstellingen gaan. Dat geeft kennelijk toch best een grote basislaag aan kennis! En dat ik überhaupt allerlei zaken heb uitgeprobeert tot m'n 20e: dat verdwijnt ook niet zomaar.

Maar, terug naar m'n verbazing: door gewoon wat te proberen en hier op het forum rond te kijken en wat te googlen en een stapel tijdschrijften... Het begint zowaar op een modelbaan te lijken zoals ik 'em me altijd voor heb gesteld. Ik ben heel benieuwd hoe het er aan het eind van het jaar voorstaat :)

Koen: nee, ik ga de restanten niet weggooien. De laatste plamuurpoging heeft, omdat ik het nog door probeerde te roeren toen het al hard aan het worden was, al hele mooie schilfertjes opgeleverd. Die zaten me gewoon toe te schreeuwen "maak kiezels en steentjes voor in de beek van ons" :)

Vandaag heb ik niet veel aan de modelbaan gedaan. Vanochtend om 10 uur zag de dode kastanjeboom in onze achtertuin er zo uit:



Aan het begin van de avond was er nog een stronk van 2m hoogte over (mooi iets om een afdakje voor de fietsen aan vast te maken). En lag er dit op het pad:



Ik moet nog kijken hoe ik dat afgevoerd krijg. We hebben geen auto en de gemeentereiniging van Nieuwegein haalt niet dit soort takken op qua grof afval, zucht...

Enfin, ik heb een dagje lang m'n armspieren getraind. En m'n handspieren, want ik begin m'n spieren al te voelen tijdens het typen.

Tussendoor nog wel twee dingen aan de baan gedaan. Als eerste de voorste rand van de weg wat minder hard gemaakt door houtlijm + kanariezand aan te brengen. En ik heb de plastic natuursteenplaten van het viadukt in de donkergrijze muurverf gezet:



Morgen eens een poging doen de voegen iets lichter te krijgen. Moet wel lukken.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #476 Gepost op: 12 april 2015, 23:05:09 »
Zou ook wat takjes bewaren van de kastanjeboom (y).

Kun je mooi een paar rongenwagons ermee laden.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2015, 23:08:57 door KoenF. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #477 Gepost op: 13 april 2015, 07:38:31 »
Je vliegt ook door met het bouwen! V.w.b. jouw lokloods kan je die van Piko heel makkelijk aanpassen. De muren laten zich eenvoudig stucken met plamuur, waarbij de steunbogen van de muren in de stuck liggen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere manieren met kunststof of karton ::) ;)
Voor wat je kastanjeboomresten, ook wij hebben geen auto, maar wel dit. Maar na 6 kleine en 3 grote coniferen, 1 esdoorn en 1 berk hebben we wel even genoeg :)
Bij de Praxis kun je trouwens voor €5 je eigen kleur laten mengen (latex, genoeg voor 3m2). Ik weet niet hoeveel m2 je gaat verven, maar je zou zo een paar tinten kunnen laten mengen en die van onder naar boven aanbrengen op de achtergrond, voor een egale blauwe lucht.

Groet,
michel

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #478 Gepost op: 13 april 2015, 08:05:48 »
Op Marktplaats zetten, gratis af te halen: haardhout.
Heußenstein : HO, DB 1957

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #479 Gepost op: 13 april 2015, 09:45:16 »
Goed idee, Koen. Had ik verhip nog niet eens aan gedacht... :) Een paar takjes bewaren... Ik zal kijken hoe bruikbaar die zijn als bomen-lading voor op de rongenwagens. Weet je of ze nog op een of andere manier geconserveerd moeten worden?

Michel: de lokloods wil ik zelf gaan bouwen. Mooi oefenobject. Ik zat aan wat eenvoudigs en lelijks van beton te denken, maar laatst zag ik de foto van Christoph weer met onder andere de lokloods van Daun erop. Die zou, enkelsporig, best leuk staan.

Wel moet ik goed op de grootte en plaatsing letten. Het wordt sowieso een "doorgesneden" pand waar je in kan kijken, want er is geen ruimte voor een hele lokloods. Dan maar van de nood een deugd maken. Qua lengte zou het net kloppen: er passen twee 86'ers achter elkaar op het lokloodsspoor. Niet dat ik er twee op ga zetten, maar dan past er dus nèt eentje in de loods kan diezelfde lok ook nèt buiten kolen en water innemen. Zoals al eerder gezegd moet ik nog nazoeken hoe dat qua indeling gedaan wordt bij zo'n budget lokloods zonder slakkenput enzo..

Michel: ik heb al drie potten gemengde verf van de Karwei staan :) Maar da's wel voor het landschap en niet voor de lucht. Lucht zou ik ook nog kunnen laten mengen, maar da's zo licht, dat meng ik zelf wel. Flinke scheut witte latex in een pot en wat blauw en zwart erbij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)