Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172641 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #435 Gepost op: 15 March 2015, 20:27:48 »
Blijft grappig, die kleurverschillen. Een groot gedeelte van het verschil is volgens mij of het vochtig is of niet. De hele Eifel wordt 20% donkerder zodra het regent :)

Leuke foto. Benieuwd of het ze nog lukt dit lijntje voor toeristenverkeer te reactiveren! Zeker nu de Eifelquerbahn een moeilijk verhaal lijkt te worden is het lijntje Gerolstein-Prüm een mooie lijn voor de railbussen. Zou ook voor de gemeentes in de buurt een aardige zijn omdat het een verbinding tussen Gerolstein en de fietsroute vanaf Prüm biedt. Op Gerolstein-Daun was er kennelijk vrij veel fietsvervoer richting Daun-Wittlich fietspad.

Complicerende factor: de gemeentes in die buurt willen de rails eigenlijk opbreken en er een fietspad aanleggen, maar dat mag nog niet. Dus toeristenverkeer zou ook voor hen de snelste manier zijn om iets voor elkaar te krijgen. Alles in die buurt is alleen zo arm als een uitgehongerde kerkrat...

Dit soort foto's van vergane lijntjes geeft me extra motivatie om m'n eigen Eifelburgenbahn af te maken en te genieten van realistisch verkeer in die buurt. Want echt zelf meemaken zit er niet in. Maar via modelbanen is er wat te behouden van wat er ooit was.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #436 Gepost op: 16 March 2015, 00:32:05 »
Zonet de laatste spurt van dit weekend getrokken. 'k Ben best wel hard bezig geweest eigenlijk. Het helpt dat een klus zoals ballasten zich ervoor leent om in één keer afgemaakt te worden. Zolang het ballastbed droogt kan je niets anders doen met dat deel van de baan, dus... Beste om het in één keer voor mekaar te hebben.

Als eerste echter 2cm uit de hartlijn van het spoor uitgemeten bij de losweg. En daar twee spijkertjes ingeslagen en de stalen lineaal langsgelegd. Vervolgens met een grote schoevendraaier een paar uitstekende stukjes ballastbed weggestoken. Dan kan ik hier komende week een keer een betonnen muurtje langs aanleggen en de losweg aankleden. Ik denk stukken 3mm blauwe plaat in stukken te gaan snijden om er betonnen platen mee te imiteren.

Het muurtje, tussen de rails en de losweg? Daarvoor heb ik ook 3mm blauwe plaat in gedachten. Gewoon een stripje van de plaat. Wel om de zoveel cm een sneetje/krasje erin. En dan met betonkleurverf van Heki insmeren. Idem de betonnen platen. Eens kijken hoe dat er uit ziet. Als het lekker werkt wil ik er ook de perronwanden mee maken. Zie de foto hieronder van Uersfeld.

Een beetje betonimitatie met wat naden om de twee centimeter ofzo? Dat zou toch als imitatie goed genoeg moeten zijn. Daarvoor hoef ik geen speciale perronimitatieplasticspullen voor te kopen. Mits het betoneffect op blauwe plaat overtuigend genoeg is. Het is denk ik het beste de blauwe plaat eerst in te smeren met een grijs mengseltje van Action verf (als een soort grondverf).

Enfin, na dit kleine klusje ben ik drie uur bezig geweest met ballasten. M'n voorraad ballast is op! Nog een paar korreltjes reserve voor het geval ik bij de perrons nog wat af moet werken. Tja, dan moet ik binnenkort maar verder met andere zaken zoals seinpalen in elkaar zetten, railbussen digitaliseren, Berenbach van wisselaandrijvingen voorzien of Kelberg van perrons voorzien. Nog voldoende te doen. Maar toch binnenkort maar weer eens naar Houten voor een verse voorraad Anita Decor ballast. Anita Decor staat toch in Houten? Ik heb tot nu toe twee keer iets bij hen gekocht op tentoonstellingen, maar 'k weet niet eens zeker of ze wel in Houten staan. Weet iemand dat?

Hier is de net vers ondergesopte rechterkant van Kelberg:

En hier is de linkerkant die al iets droger is:

Dit wordt gaaf! Ik ben er blij mee hoe dit er al uitziet. Binnenkort de losweg en de perrons. En een afsluiting aan de linkerkant om de gele dakbalk te verbergen. Om het gaatje voor het omloopspoor in die afsluiting te verbergen ga ik recht tegen die afsluiting een huis aanzetten. Dus dat wordt weer wat meten, want het lijkt me handig/stevig om die afsluiting (gewoon een vertikale plaat) gelijk aan de grondplaat van dat verbergende huis aan te laten sluiten. En misschien ook gelijk wel het huis/café/hotel aan de overkant van het spoor. Dan wordt het netjes één mooi optilbaar geheel. Zodra ik het ga bouwen zal ik het met foto's wel duidelijk kunnen maken, ik merk dat ik nu achter m'n toetsenbord zit te brainstormen  ;D

Maar goed, het ziet er dus al gaaf uit. Hoeveel gaver moet het niet worden met een karakteristiek Eifelquerbahn stationsgebouw, perrons, losweg en wat bomen en een achtergrond?

Morgen dochterlief maar eens helpen met een maquette voor school, dan mag ze volgende week aan de slag met een achtergrond voor mij :)

Reinout

« Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 00:34:01 door Reinout van Rees »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #437 Gepost op: 16 March 2015, 00:39:18 »
http://www.anitadecor.nl/ effe iets naar beneden scrollen

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #438 Gepost op: 16 March 2015, 00:59:32 »
Klikkie klikkie Ah, ze staan eind maart en eind april in Houten. Mooi, dan ga ik één van die data erheen.

Martin, ik heb de make-up kwast, zoals je aanraadde, trouwens veel gebruikt. Werkt prima. Makkelijk om snel de steentjes van de dwarsliggers te krijgen. Veel beter dan het gemier in de marge met een klein kwastje zoals ik hiervoor deed. Dat heb ik nog wel nodig voor het kleinere werk, maar veel minder.

Ook blijf ik de ballasthulp handig vinden om in één keer de goede hoeveelheid ballast op z'n plek te krijgen. Er waren een paar stukken waar ik er niet bij kwam en daar heb ik met een lepel de ballast enigszins verdeeld en toen met de make-up kwast eroverheen. Dan ben je wel redelijk veel heen en weer aan het schuiven met hoopjes ballast.

Goede tip!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #439 Gepost op: 16 March 2015, 22:37:22 »
Na een nachtje en dagje drogen ziet het ballastbed er prima uit. Ik heb nog een paar steentjes weggehaald die aan de binnenkant van de rails zaten en toen kon ik proefrijden. Gelijk maar een video ervan gemaakt en in m'n verhalendraadje geplaatst :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #440 Gepost op: 16 March 2015, 22:48:25 »
Gezien. Dat wordt een fraai geheel, zo te zien. Kun je even nakijken tot wanneer m'n abonnement nog geldig is?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #441 Gepost op: 19 March 2015, 13:51:35 »
Ik zag een link naar drehscheibe-online.de met stoom rond de Moezel. Voor mij interessant omdat er vanaf foto 15 ook baureihe 50'ers die naar Mayen reden staan. En de foto is uit 1973, dus dat kan ik gebruiken als ik "echte" nummers voor m'n br50 zoek.

En hier nog een Mayener 50. En een 94 die in die buurt reed. Een 94 wil ik over een jaar ofzo aan m'n verzameling toevoegen. Eerst m'n achterstandje in te repareren/digitaliseren/verbeteren loks/railbus wegwerken :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #442 Gepost op: 20 March 2015, 14:33:56 »
Zonet in de lunchpause nog wat benodigdheden gehaald. Haarlak bij de Hema voor begroeningstesten (de "turbomethode" zoals 10 jaar geleden beschreven in Railmagazine). Alleen ben ik vergeten een zakje groene vezels te halen, maar dat heb ik geloof ik nog liggen.

Wel twee zakjes Woodland scenics ballast gekocht ter vergelijking met de Anita decor die ik nu gebruikt heb. Zakje zwart ("cinders") voor bij de lokloods. Zakje lichtgrijs omdat dat het meest lijkt op wat ik nu gebruik. Woodland scenics werd geroemd in een Engels boek omdat het van gemalen noten (of zo iets) is gemaakt en daardoor veel minder geluid doorgeeft dan van echte stenen gemaakt materiaal (zoals Anita decor, volgens mij). Eens testen en kijken of het bevalt. Vooral ook hoe het eruit ziet in de praktijk.

En tot slot hadden ze gewoon bij de ijzerwarenzaak op de gracht ("Pijper" in Utrecht, zo'n ouderwets winkeltje waar ze ALLES hebben) een rol 0.8mm verenstaaldraad. Daar ga ik eens mee experimenteren voor handmatige wisselaandrijvingen. Ik heb volgens mij wel 10 methodes gebookmarked, eens kijken welke 11e frankenstein mix-versie ik ga gebruiken :)

Reden: zo na het ballasten begin ik me een beetje zorgen te maken over de betrouwbaarheid van m'n handgeschakelde Peco wissels qua polarisatie. Ik vertrouwde nog op de ik-hoef-er-niets-aan-te-doen werking, maar ik vrees dat de tip die ik een tijdje geleden kreeg ("Reinout, je zult er echt iets aan moeten doen") toch erg actueel gaat worden. Tijd voor experimenteren en voor een slijpschijfje in de wissels  ;D

Maar eerst... wat bikken in tegels bij het bad in de badkamer. Als je het bad leeg laat lopen lekt het beneden op het toilet uit het plafond... Er zit een inspectieluikje bij het bad, maar da's dichtgetegeld. Enfin, dat wordt 1:1 klussen.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #443 Gepost op: 22 March 2015, 00:41:02 »
Drie maal succes vandaag, waarvan ééntje van m'n dochter.

Als eerste de lekkage bij het 1:1 bad. Bleek een verstopping te zijn, maar om daarbij te komen moest ik wel tegeltjes van een toegangsluik afhalen en anderhalf uur rommelen en vrutten en schoonmaken. Ok, ik kan zo weer in bad zonder een waterballet op de verdieping lager te veroorzaken.

Als tweede dochterlief. Die is een romeinse villa aan het klussen voor een schoolopdracht. Niet direct modelbaan-gerelateerd, behalve dat ik haar graag modelbouw-gerelateerde vaardigheden op laat doen en een heleboel wandjes uit multiplex zagen valt daaronder :) Ook maakt ze veel gebruik van mijn modelbaanspullen die op zolder staan (decoupeerzaag, figuurzaag, enz). Leuk.

Modelbaangerelateerder wordt het als je bedenkt dat dochterlief in een vroeg stadium al had gezegd de achtergronden van de modelbaan te willen schilderen!. En bij deze zelfbouw-villa hoorde ook schilderwerk. Romeinse schilderingen uit verschillende periodes. Ze had alles al uitgezocht... Dus mijn tubes Actionverf konden tevoorschijn komen. En of ze wat penselen mocht lenen. Ik heb van haar nog wat geleerd ook: gebruik een lege eierdoos om verf te mengen. 10 vakjes, makkelijk om wat te mengen. Na afloop gooi je 'em gewoon weg. Handig!

Hier is een foto van eerder vandaag toen nog lang niet al het schilderwerk af was. Maar ik kon oprecht "wow!" zeggen.

Die Monreal-achtergrond met gedetailleerde vakwerkhuisjes... Dat gaat haar gewoon lukken  ;D

Als derde heb ik een eerste wissel van handaandrijving-met-polarisatie voorzien. Gelijk maar een foto ter verduidelijking:

Kiepschakelaar, messing buisje, verenstaaldraad. Ik heb ooit in een oud "hp1" Fremo blad een beschijving gezien van iemand die voor zijn schaal 0 baan iets dergelijks had gedaan. Met een ronde "kloot" bovenop en wat schilderwerk leek het best ergens op. En nog aardig voorbeeldgetrouw.

Dat zette me aan het denken. Want het ter plekke van de wissel met de hand bedienen van de wissels die ook in werkelijkheid met de hand bediend worden, dat stond me wel aan. Eerst dacht ik het met het reguliere peco mechanisme aan te kunnen, maar er is nu al een wissel waar de stroomvoorziening niet goed is... Dus een of ander mechanisme met een schakelaar. En direct naast de wissel leek me ook leuk voor het speleffect en het je-doet-het-op-de-juiste-plek realistische effect.

Wat ik nu heb is eigenlijk best wel groot en hoog. (En nog niet geschilderd en afgewerkt enzo). Gaat het er ooit nog enigszins redelijk uitzien? En met "redelijk uitzien" bedoel ik in dit geval "het valt niet meteen op als volslagen idioot zodra je een foto van de baan ziet". Ik vrees dat het best negatief opvallend gaat zijn. Maar ik zal eerst een camouflage/schilderpoging wagen.

Enfin, hoe heb ik het gemaakt en hoe werkt het? De werking kan je in onderstaande korte filmpje zien:

Eerst een sleufje in de dubbele laag 3mm blauwe isolatieplaat gemaakt:

Een stukje 4mm multiplex dat daarin past. Vervolgens daar een gaatje in geboord voor de schakelaar. Dat gat gelijk ook in de grondplaat geboord en daarin daarna groter uitgeboord om de schakelaar erin te kunnen laten vallen.

Stukje messingbuis op maat gezaagd en uiteinde platgeknepen. Met een slijpschijf in de dremel er een sleufje in gemaakt.

Een stukje verenstaal door het gat in de dwarsligger gewurmd.

Dat verenstaal door de dwarsligger? De wissel ligt er al, dus veel ruimte om te wurmen heb je niet. Ik heb onderstaande vorm in het verenstaal gebogen:

Op die manier kon ik 'em door de opening krijgen en toch ook voor elkaar krijgen dat 'ie er niet weer doorheen zakte. Dit komt door het tweede "haakje" dat ik eraan gebogen had. ('k Weet niet of het zo met de foto duidelijk is, maar goed, ik hèb een poging gewaagd het uit te leggen :) )

Vervolgens was het tijd voor iets lomps:

Op de plek die ik met de schoevendraaier aangeef heb ik de spoorstaaf doorgeslepen. Dat is de plek bij peco wissels waar een kleine isolatie zit die onder de dwarsligger alsnog is doorverbonden. Stroom gaat normaliter via de wisseltongen. Wil je netjes polariseren, dan moet je de verbinding losmaken. Dat kan alleen vanaf de onderkant. Dus de twee elektrisch aangedreven wissels die ik eerder had gepolariseerd had ik netjes losgeweekt en, na losknippen van de verbinding, weer vastgelijmd.

Dat losweken wilde ik voor deze wissel NIET doen want alles was al geballast. Even een slijpschijfje diep genoeg op de juiste plek zou toch ook moeten kunnen werken? En ja hoor! Ik heb het gedaan op de plek waar de rails toch al gescheiden zijn. Anders is er teveel kans op dat de rails losraken. En door diep genoeg te slijpen snij je de elektrische verbinding onder de rails toch wel door.

Enfin. Boeltje vastgelijmd en in elkaar gezet. En veel met het verenstaal gebogen. Ben nog niet helemaal tevreden, maar het functioneert. Om het verenstaal op z'n plek te houden heb ik de sleuf bovenin de messing buis een beetje dichtgeknepen. Dat werkt afdoende.

Hier is een bovenaanzicht ter extra verduidelijking:

Ergens voelt het raar om ter plaatse gestelde handwissels te gebruiken. "Iedereen" gebruikt ondervloer electrische aandrijvingen of één of ander mechaniek onder de grondplaat en dan een knop ofzo in de voorkant van de module. Zodat je maar niet met je handen bij de baan hoeft te komen. Aan de andere kant is handmatig ontkoppelen vaak wel weer OK, hoewel dat onderscheid mijns inziens niet helemaal logisch is.

Ook niet helemaal logisch is mijn uitvoering van de handaandrijving: hoeveel verschilt dat qua realisme nou werkelijk met zo'n oude HEMA/lima wissel met bovengrondse aandrijving uit m'n kindertijd? :)

Dus... heeft iemand hier een mening over? Tips? Gedachtes? Feedback? Benieuwd!

Reinout

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #444 Gepost op: 22 March 2015, 07:31:57 »
Zonder waslijn is de kans op beschadigingen vrij klein. En een mooie oplossing om de bedrading overzichtelijk te houden.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #445 Gepost op: 22 March 2015, 08:22:02 »
Mijn mening: niet doen. Of doe dan ook geen moeite meer om mooi te balasten, verweren, landschap aan te kleden. Waar heb je nou helemaal een achtergrond voor nodig als je ook naar bloemetjesbehang of cementblokken kan kijken? Pff, modelseinen ook al zo overbodig, alles rijdt toch al met TGVsnelheid...

Groet, Sicco Jan

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #446 Gepost op: 22 March 2015, 10:09:37 »
Het principe is prima, maar ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je de schakelaars zo dicht langs het spoor laat staan.
Kun je de schakelaars niet op de voorrand van de baan platsen?

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #447 Gepost op: 22 March 2015, 12:14:22 »
Hoi Reinoud

Sorry maar ik zou die schakelaars niet langs de wissel plaatsen, daar krijg je later spijt van als je foto's wil maken van je treinen.  Ik zou de aandrijvingen op zij monteren in een rand van je bakken of zo. Bovendien als je bij alle wissel zo schakelaar heb staan wordt het een nog eens stuk minder mooi om te zien.

Het is maar een tip van mij

Ik zelf bouw in schaal 1/45 /1/43 spoor nul  heb jaren lang 1/87 gereden en via trek koortjes die naar een kop aan de rand van de baan gingen  om de wissels mee te bedienen Ooit had ik zo klein 40 loks in mijn ho tijd.

groetjes van bernard

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #448 Gepost op: 22 March 2015, 12:42:49 »
Ik vind het wel wat hebben, maar inderdaad zou het afbreuk kunnen doen als je later foto's maakt.

Maar ik vindt het wel origineel voor bijvoorbeeld een depot handmatig te bedienen maar dan zou ik die verenstaal doortrekken naar de rand van de baan.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #449 Gepost op: 22 March 2015, 14:40:53 »
Bedankt! Duidelijk :) Precies wat ik wilde weten.

Het was een leuk experiment, maar ik ga het in deze vorm niet doorzetten. Met dit voorbeeld in gedachte ga ik het mechanisme naar de voorkant van de module overbrengen.

Reinout