Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069898 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #345 Gepost op: 17 februari 2015, 09:02:42 »
Ik heb vanochtend nog een kijkje boven genomen:



Dat valt me niet tegen! Het gros is al droog, behalve de "beekbedding". En stevig en, ja, hard. Dikte valt mee, maar het bedekt het papier wel overal. Lekker. Een paar randjes heb ik zonet nog extra bestreken met wat er afgedruipt was in het opvangbakje.

Vanavond gelijk eens naar de beekbedding/lavastroom kijken. Als het nog niet helemaal hard is ga ik er de beekbedding wat in uitkrassen. En anders verzin ik wel weer wat.

Voorlopig ben ik tevreden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #346 Gepost op: 17 februari 2015, 12:31:44 »
Al met al valt de schade redelijk mee.
Ziet er overigens goed uit.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #347 Gepost op: 17 februari 2015, 22:21:27 »
Vanavond heb ik bij de beide Kelberg-modules de wisselaandrijvingen aangebracht. Twee stuks in totaal, de rest blijven handwissels. Ze moeten nog aangesloten worden en er moet überhaupt nog een bedieningspaneel komen.



Morgen mee verder, hopelijk krijg ik dan het bedieningspaneel ver genoeg af.

Verder heb ik gelijk een "stopblok" aangebracht op het achterste spoor van Kelberg. Provisorisch :)



Doet me er aan denken dat ik dit ook bij de lokloods even moet doen totdat er een definitieve oplossing is.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #348 Gepost op: 19 februari 2015, 11:28:44 »
Zo, om rampen te voorkomen heb ik ook het lokloods-spoor in Kelberg voorzien van twee tijdelijke schoeven die als stootblok dienen. Vliegles voor loks voorkomen zullen we maar zeggen.

Verder heb ik de printerstekkers aan de draadjes gesoldeerd en de bedrading richting die stekkers op orde gebracht. Hier zie je de twee sets stekkers onder de baan bungelen:



Uiteraard weer met labeltjes aan alle draadjes. Wel benieuwd hoe lang die blijven zitten. Misschien moet ik er eens een nietje doorheen slaan. Zo'n standaard etiketje laat vrees ik na een paar jaar wel los. Ach, dan is het altijd nog wel na te zoeken wat waar voor is. En meestal zit er aan beide uiteindes een labeltje, dus ééntje blijft er vast wel half aan zitten :)

Als je goed kijkt zitten er nog een paar draadjes los: die moeten naar het bedieningspaneeltje dat ik nog moet bouwen. Kijken of ik daar vrijdagavond nog tijd en energie voor heb nadat ik naar Rail in Houten ben geweest.

Qua beveiliging was ik eerst een "Felderblock" imitatie van plan, maar dat schuif ik nu wat op de lange baan. Er is nog zat ander werk wat ik kan doen en het kan altijd later nog. Ook wordt Felderblock pas ècht leuk als er uitrijseinen komen en ik met afhankelijkheden kan werken.

Wat ik nu wil gaan doen qua beveiliging is een iets nettere vorm van wat ik nu al doe als ik met m'n zoontje samen speel. Wat we nu doen is aan elkaar vragen "mag de v100 naar Kelberg toe?", "ja, kom maar". De FREMO pagina over Zugmeldung geeft me inspiratie. De boel op gaan schrijven is in eerste instantie wat papierwerk, ik weet niet of ik dat leuk ga vinden.

Ik denk eerder aan een plaatje metaal met een papiertje erover met de drie vakjes van dat FREMO formulier waar je vervolgens grote whiteboardmagneten op kan plakken. De drie vakjes moeten in volgorde afgewerkt worden. Zodra het derde vakje vol is mogen de magneten er weer af.

De vakjes: "trein aangenomen", "trein vertrokken"/"trein aangekomen", "trein afgemeld".

Dus het vertrekstation (Kelberg) meldt een trein aan bij het doelstation (Berenbach): "Berenbach, mag de v100 met personentrein binnenkomen?". "Ja, de v100 met personentrein mag binnenkomen". Beide zetten een magneet op het eerste vakje, want de trein is aangenomen en het traject tussen de twee stations is nu gereserveerd voor die trein.

De trein is aangenomen, dus (de Fahrdienstleiter van) Kelberg mag de trein het vertreksignaal geven. Zodra de trein volledig het station uit is zet Kelberg een magneet in het tweede vakje ("trein vertrokken"). Zodra de trein volledig tot stilstand is gekomen in Berenbach zet die het inrijsein op rood en plaatst een magneet in zijn tweede vakje ("trein aangekomen").

Vervolgens meldt Berenbach de trein af: "Kelberg, de v100 met personentrein is aangekomen". "Ok". Beide zetten een magneet op het laatste vakje "trein afgemeld" en halen de drie magneten weg want de lijn is vrij.

Nog wat losse gedachtes:

  • Hm... dan kan het derde vakje eigenlijk wel weggelaten worden. Da's meer van nut bij de papieren versie.
  • De papieren versie is ook wel leuk. Realistisch. Maar dan moet ik wel voor schrijfruimte zorgen!
  • "De v100 met personentrein" is wat rommelig ten opzichte van het origineel. Netter is het treinnummers te hebben. Maar daarvoor moet je een echte nette dienstregeling met treinnummers hebben. En da's wat provisorisch nog, nu. Ik kan niet alles tegelijkertijd :)
  • In het echt zitten er meer herhalingen en bevestigingen in.

Ik heb het nog niet uitgevoerd, hier moet ik nog mee in de praktijk gaan experimenteren. Wat ik met dat Zugmeldung-spul hoop te bereiken is een mate van rust en gemoedelijkheid. Als ik nu iets doorspeel met zoonlief is het soms wat hectisch. Hectischer dan eigenlijk hoort bij zo'n zijlijntje. Als je netjes eerst je administratie, hoe beperkt ook, op orde moet krijgen brengt dat een rustmomentje in het spel.

Wat ook al gaat schelen is dat er langzamerhand meer inrijseinen verschijnen. Als het goed is werkt vrijdagavond de tweede. Die seinen moeten ook rustig bediend worden. Dat kan mooi in combinatie met het Zugmeldungs-gebeuren :)

Tegen de tijd dat het eerste experiment een beetje werkt maak ik er wel weer een filmpje van.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2015, 11:34:01 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #349 Gepost op: 19 februari 2015, 16:17:53 »
Zonet in het draadje "Fremo haven: KNZ Hengelo" een korte uitleg geplaatst van het FREMO wagenkaartensysteem.

Zelf ga ik het eenvoudiger doen, namelijk een variant op de "Craigcorrie & Dunalistair methode". Als ik het niet vergeet koop ik morgen op Rail in Houten een voorraadje magneetjes die ik in het midden onder het platte dak van de goederenwagons ga plakken.

Vervolgens ringetjes kleuren. Een kleur voor Kelberg, een andere voor Berenbach. Stipjes/streepjes erop om de bestemming op het station aan te geven ("1 stip = losweg, 2 stippen = fabriek"). Geen ringetje? Dan moet 'ie terug naar het schaduwstation :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #350 Gepost op: 19 februari 2015, 21:02:27 »
Ik ben er toch vanavond al aan toegekomen om het bedieningspaneel van Kelberg te maken. In ieder geval is de ruwbouw klaar en zitten de draadjes eraan. Ik moet 'em nog onder de baan monteren.

Eerst in een reststukje 12mm dik multiplex met boor plus decoupeerzaag een sleuf gezaagd voor drie schakelaars:



Vervolgens een 4mm dik plaatje op maat gezaagd en daar de drie gaten voor de schakelaars in geboord. Schakelaars erdoor en plaatje vastlijmen. Vervolgens alle draadjes solderen:



Succes! Alle draadjes goed aangesloten.

Alleen hoor ik soms een brom. Van het inrijsein. Dan doe ik gauw het desbetreffende schakelaartje een keertje extra om, want da's toch echt iets in dat sein waardoor de eindafschakeling niet 100% werkt. Langzamerhand krijg ik de hik van die viessmann aandrijvingen. Of ligt het nou aan mij?

Enfin, het betekent dat ik er een drukknopje bij moet maken die de stroom naar de schakelaars regelt. Hm, jammer.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #351 Gepost op: 20 februari 2015, 18:55:50 »
Ik vroeg me laatst toch af hoe het precies zat met de verdeling van de verantwoordelijkheid tussen Fahrdienstleiter, Lokführer, Zugführer en dat soort termen? Nou, vanaf nu kan ik dat héééééél precies nakijken. Twee euro in Houten vandaag:



De officiële handleiding voor het personeel van de DB. Wat moet je met extra treinen. Wat is de bevoegdheid van de spoorwegpolitie. Hoe je een trein aan moet melden bij het volgende station. Leesvoer ;D

Verder nog wat andere inkopen gedaan in Houten:



Voorraadje koppelings-adapters en een beginsetje symoba kortkoppelingen gekocht. Daarmee kan ik de br80 en br215 (en de 57 die ik nog moet digitaliseren) van roco universal koppelingen voorzien. En de symoba startset gebruik ik om de voorste koppeling van de br50 te fixen.

Bij die startset zit ook een mal om de juiste hoogte van de NEM koppeling vast te stellen. Handig, omdat ik een tweetal wagentjes heb waarbij ik zeker weet dat de hoogte niet helemaal klopt.

Binnenkort wil ik ook met vervuiling van wagons en lokomotieven beginnen. Ik had al een setje poeders, nu heb ik ook een grote bus matte lak om eroverheen te spuiten.

Heki betonstraatverf. Daar wil ik de losweg mee gaan volkladden. Losse platen uit karton of 3mm blauwe plaat snijden, opplakken (ietsje onregelmatig) en schilderen maar. Als het bevalt ga ik de verf ook voor de perronzijkanten gebruiken. Daarvoor denk ik nu ook aan de 3mm blauwe plaat...

Voor het bedieningspaneel van Kelberg heb ik messing buisjes gekocht om de knop van de schakelaar te verlengen tot iets wat iets meer lijkt op een reguliere handle in een seinhuis. Lijkt voor geen meter op standaard Duits spul, maar het is toch leuker dan een standaard schakelaartje :)

Nog wat missende schakelaars en plastic omhulsels voor de printerstekkers die ik standaard gebruik. Reserveboortjes.

Het wagenkaarten-met-ringetjes systeem waar ik het eerder over had? Daarvoor heb ik nu een 20-tal magneetjes gehaald. Eens kijken of de magneetjes sterk genoeg zijn en of het systeem werkt :)

Tot slot een viessmann bouwpakketje van een eenvoudige straatlantaarn. Die wil ik op een wat afgelegen plek neerzetten waar ik later lastig bij kan qua bedrading. Handig als ik hem spoedig neer kan zetten, daarom heb ik hem nu al gekocht.

Goede buit!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #352 Gepost op: 22 februari 2015, 22:47:14 »
Vandaag kort verder geklust aan het bedieningspaneel van Kelberg:



Ik heb stukjes messing buis op de drie schakelaars vastgelijmd. De bovenkant heb ik dichtgeknepen met een tang om daar het wissel- of seinnummer op aan te kunnen brengen. Ik wil ze binnenkort ook nog eens blauw danwel rood schilderen. Even nakijken; volgens mij waren wisselhandles blauw en seinen rood. Even nakijken dus :)

Ook de precieze benaming/nummering van de wissels en seinen moet ik nakijken. De seinnummering (nou ja, letters) heb ik ergens op een blaadje van Viessmann staan. Ik weet dat de kilometernummering van Mayen richting Kelberg oplopend is, dus zodra ik het nakijk weet ik of ik het inrijsein A of E moet noemen. Maar... ik zeg het uit m'n hoofd, dus... even nakijken dus :)

Ook heb ik, zie de foto, een "achterschot" gemaakt waarmee ik het bedieningspaneel netjes aan de module vast kan zetten. En een "schortje" aan de voorkant waar ik een drukschakelaar aan bevestigd heb.

Want... doordat ik de eindafschakeling van het viessmann signaal niet vertrouwde, hij bromde namelijk een paar keer bij inschakelen van de spanning, vond ik dat ik een beveiliging nodig had. Nu is het dus een kwestie van de kiepschakelaar omzetten en daarna de drukschakelaar indrukken. Het went snel. Simpele oplossing om het betrouwbaar/veilig te houden.

Nou... blij dat het werkt! Binnenkort eens een video maken met het werkende sein en de werkende wissels.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2015, 16:28:49 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #353 Gepost op: 23 februari 2015, 14:45:28 »
Even wat gegoogled om de nummering van sporen en wissels en seinen uit te zoeken. Uiteraard zijn er wel verschillende systemen en uitzonderingen, maar ik heb het volgende uiteindelijk maar aangehouden:

  • Inrijsein in oplopende kilometrering is A, vanuit de andere kant is het E.
  • Uitrijsein in oplopende kilometrering is N1, met nummer hetzelfde als het spoor waar het voor geldt. P1 de andere kant uit.
  • Wissels nummer je vanaf 1 in oplopende kilometrering. Eventueel groeperen.
  • Hoofdsporen hebben laagste nummers, verder nummeren vanaf stationsgebouw.
  • Sporen links van stationsgebouw beginnen vaak met 10, rechts met 20.

"Oplopende kilometrering"? Gewoon de hectometerpaaltjes. Vanuit Mayen richting Daun/Gerolstein loopt het op, dus doe ik hetzelfde richting Kelberg.

Hieronder een snel schetsje wat ik dan van plan ben:



In Mayen is het inrijsein dan E. Uitrijseinen zijn in kilometerrichting, dus N1 t/m N4. Ik nummer de sporen maar vanaf de voorkant, 1 t/m 4. De twee sporen links zitten in de "10". Verlengstuk van spoor 4 is 14, de ander dan 15.

In Berenbach zou normaliter het spoor bij het stationsgebouw ("EG", Eisenbahngebäude) de 1 krijgen, maar het andere spoor is het doorgaande hoofdspoor, dus dat krijgt de 1. Dat klopt ook met foto's van de Eifelquerbahn die ik heb. Spoor bij station (bij het "Hausbahnsteig") is dan 1. De losweg rechts is het verlengde van spoor 2, dus 22. De twee sporen links heb ik maar 11 en 12 genoemd. In ieder geval de "10" reeks. En toch maar vanaf het stationsgebouw gerekend. Inrijsein vanuit Mayen is A, vanuit Kelberg E.

In Kelberg is het inrijsein A, gezien de kilometrage. Wissels 1 t/m 5 in volgorde. Ik moet nog even nakijken of wissel 3 of 4 nou eerder is :) Ook hier is het hoofdspoor weer 1 en het Hausbahnsteig nummer 2. De aansluiting links van het stationsgebouw heb ik maar 12 genoemd ("zit aan spoor 2 vast"). Lokloods dan 11 ("zit aan spoor 1"). En de losweg 21 omdat het rechts van het stationsgebouw zit.

De meeste twijfel heb ik bij de zijsporen. Het maakt niet veel uit, maar nu kan ik het nog makkelijk verhelpen als ik het verkeerd doe. Ziet iemand iets dat niet klopt? Vooral bij Kelberg spoor 11, 12 en 21, daar twijfel ik over.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2015, 14:54:19 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #354 Gepost op: 23 februari 2015, 22:33:13 »
In de categorie seinaandrijvingen heb ik zonet een antwoord geplaatst over het koppelen van een viessmann bouwpakket met de viessmann aandrijving. Ik ben dus van plan het voortaan met een kroonsteentje te doen. Over 1 of 2 weken probeer ik het uit voor het inrijsein van Berenbach vanuit Mayen (op de "Monreal-module").

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #355 Gepost op: 23 februari 2015, 23:29:04 »
Vanavond heb ik voor het eerst getest met een Zugmeldungverfahren. Ik had wat vereenvoudigde FREMO formulieren uitgeprint en dacht dat zelf maar in te vullen, dan kon m'n zoontje rustig op de normale niet-officiële manier werken.

PARDON! Het formulier werd me bijkans afgepakt! Ik legde even kort uit wat ik wilde testen en hij verklaarde "dat station wel te willen doen". Oh. Ik heb het formulier, het bestond uit twee delen, dan maar doormidden te scheuren, dan had ik ook nog iets...  ;D

Vervolgens hebben we genoeglijk een half uurtje treinen heen en weer gestuurd en steeds netjes bij elkaar aan- en afgemeld, keurig via het Zugmeldeverfahren. Wel in een vereenvoudigde versie van de al iets vereenvoudigde FREMO versie, maar toch :) Ik denk dat we ons met deze test toch weer een aardig eind omhoog hebben gestuwd richting een realistische modelbaan. Zie .

Nu nog wat landschap :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #356 Gepost op: 24 februari 2015, 04:00:46 »
Erg leuke video Reinout. Geeft me weer nieuwe ideeën voor mijn baan. Echt een leuk "speel"element wat bovendien zeer realistisch is. Ik blijf dit volgen.  (y)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #357 Gepost op: 24 februari 2015, 08:59:24 »
Hoi,

Ziet er leuk uit. Wie heeft de muis. Het doelstation of het vertrekstation? Of hebben jullie dat anders geregeld?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #358 Gepost op: 24 februari 2015, 09:31:36 »
Wie de muis heeft? Dat wisselt. Vanuit het "kamertje" met Kelberg en Mayen kan net om de hoek kijken om te zien of alles goed gaat met je trein en of 'ie al ver genoeg aan het perron staat. Mits de ander niet in de weg staat. Omgekeerd heeft Berenbach een lang snoer, die haalt het nog net tot in het kamertje.

Kort samengevat: hier valt nog iets te verbeteren :) Ik heb een derde multimaus, maar die ligt beneden omdat ik die af en toe voor tests gebruik.

Maar of de trein nu vanuit het vertrek- of aankomststation wordt bediend maakt bij ons niet zo veel uit. Het is meer dat zoonlief de br 50 erg leuk vindt en die dus wil bedienen en dat ik een zwak heb voor de v100.

Wat je bij tentoonstellingsbanen vaak ziet is dat er meerdere aansluitpunten zijn en dat je je muis loshaalt, met de trein meeloopt en verderop weer inprikt. Dat lijkt mij ook wel aardig, maar dan moet zeker weten muis nummer drie naar boven omdat één muis vast als "master" aan de roco booster moet blijven zitten. Meelopen met de trein is wel handig omdat je dan de seinen ook goed kan zien. Er zijn twee seinen die straks lastig te zijn zijn omdat je er haaks op kijkt vanaf een afstandje...

Dus.... verbeteringen zijn mogelijk. Maar voorlopig kijken we nog om het hoekje en gaat het wel goed.

(Hm... Met simpelweg een langer snoer voor de "master" muis wordt het makkelijker om uit het "kamertje" te kijken. Da's wel een snelle oplossing. Wel moet dat een zesaderige kabel zijn. Even kijken of ik daar nog iets bruikbaars voor heb liggen.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #359 Gepost op: 24 februari 2015, 09:39:28 »
(...) dacht dat zelf maar in te vullen, dan kon m'n zoontje rustig op de normale niet-officiële manier werken.

PARDON! Het formulier werd me bijkans afgepakt! Ik legde even kort uit wat ik wilde testen en hij verklaarde "dat station wel te willen doen". Oh. Ik heb het formulier, het bestond uit twee delen, dan maar doormidden te scheuren, dan had ik ook nog iets...  ;D
(y) (y)

Dit is genieten!!! Gaaf zoals jullie bezig zijn.

Groet,
Michel