Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:14:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
  

Auteur Topic: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving  (gelezen 4387 keer)

Ton Machielsen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Gepost op: 23 February 2015, 19:31:07 »
Hallo,alle

wie weet de oplossing om het Viessmann Armsein bouwpakket van Conrad met de bevestigingsplaat te monteren/bevestigen, op de Stelaandrijving v Viessmann,want daar zit namelijk ook de behuizingsplaat op.(zie bijlage)



Deze 2 platen zijn niet eraf te halen of te schuiven,wie heeft hier al meer met gewerkt?????
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 22:54:11 door Bert van Gelder »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2015, 22:31:10 »
Ik heb er al mee gewerkt. #^&*$#! zoals ze zo welluidend in stripverhalen zeggen. Het past niet! Ik heb een aandrijving uit elkaar gehaald omdat je theoretisch in de gaatjes aan de bovenkant de behuizingsplaat van het bouwpakket kan inklikken. Die aandrijving doet het dus nu niet meer.

Ik zou in ieder geval de aandrijving in elkaar laten zitten. Je kan met wat dikke lijm de mast wel oplijmen, hoewel het niet zo lekker past als op de behuizingsplaat van het bouwpakket zelf. Oh, en natuurlijk moet je dan de snoertjes van de verlichting er ergens aan de zijkant uit laten steken want die krijg je nooit door die aandrijving heen gerommeld.

Bovenstaande was mijn poging twee. Na drie keer schakelen vertikte die aandrijving het ook na inbouw. Kou op de zolder? Toch iets verbogen? Geen idee. Die aandrijving doet het dus nu niet meer. #@$&*(&%$!!!!!

Vervolgens heb ik lopen beunen met een conrad wisselaandrijving, dat werkt wel.

Ik heb daarna toch nog twee bouwpakketten gekocht. Allebei zo'n hp0/hp1/hp2 sein voor twee aandrijvingen. De ene ga ik weer van conrad aandrijvingen voorzien. Voor de ander had ik tweedehands al twee viessmann aandrijvingen gekocht.

Die laatste ga ik op een iets andere manier aansluiten, dat is misschien ook een idee voor jouw aansluitingsprobleem: de draad van de aandrijving verbinden met de draad van het sein door middel van een kroonsteentje! Dus op een of andere manier de aandrijving onder de baan aanbrengen en het sein opstellen, zodanig dat de twee stevige draden deels naast elkaar liggen. Vervolgens die twee met elkaar verbinden (ik denk dus dat een enkel kroonsteentje het makkelijkste is.

Ik ga het over 1 of 2 weken uittesten. Dit lijkt me wel de meest bedrijfszekere manier.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2015, 00:21:11 »
die viessmann-aandrijvingen doen het inderdaad vrij kort, destijds bij railz ook gemerkt. (daar zaten aardige aantallen ingebouwd, dus heb je wel een betrouwbare steekproef zegmaar) Daar is alles vervolgens vervangen door mooie servo's met moeilijke regelprinten, ik had daar geen trek in en schroefde net als reinout gewoon een conrad-ding van een paar euro onder elk sein van stefanowo en dat werkt als een malle.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2015, 01:08:15 »
Kijk! Zoiets als Railz zorgt natuurlijk door z'n grootte inderdaad voor een betrouwbare steekproef. Handig dat je vanuit dat perspectief feedback geeft.

Ze worden bij Railz wel veel vaker gebruikt dan bij een paar uurtjes per week op zolder. Kun je iets specifiekers zeggen over de levensduur. "Na twee maanden intensief gebruik was de helft wel stuk" of zo iets?

Ze hebben namelijk wel een veel mooiere beweging met een viessmann vertragende aandrijving dan klak-klak met zo'n conrad ding. Dus ik hoop dat de getallen niet tè rampzalig zijn :) Ik wil er nog een sein van voorzien :)

Aan de andere kant... Mooi langzaam, maar afgelopen zomer vond ik dat de 1:1 armseinen bij de ZLSM opvallend snel omhoog en omlaag gingen. Voor m'n gevoel zal dat veel dichter bij de conradsnelheid dan de viessmannsnelheid  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2015, 08:59:17 »
heb 1 keer z'n viessmann aandrijving gebruikt. Daarbij heel voorzichtig de bovenkant er af gehaald. De bouwpakket er voor in de plaats gedaan, en gelijk bovenaan de draden voor de verlichting er uit laten komen.

Even voorzichtig werken, maar dan lukt dat best.

Intussen gebruik ik ze niet meer. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar servo's voor de aansturing. Kun je de snelheid mooi instellen. Met de juiste decoder de arm ook nog een beetje laten natrillen.

Roelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2015, 10:08:59 »
Kijk! Zoiets als Railz zorgt natuurlijk door z'n grootte inderdaad voor een betrouwbare steekproef. Handig dat je vanuit dat perspectief feedback geeft.

Ze worden bij Railz wel veel vaker gebruikt dan bij een paar uurtjes per week op zolder. Kun je iets specifiekers zeggen over de levensduur. "Na twee maanden intensief gebruik was de helft wel stuk" of zo iets?

Ze hebben namelijk wel een veel mooiere beweging met een viessmann vertragende aandrijving dan klak-klak met zo'n conrad ding. Dus ik hoop dat de getallen niet tè rampzalig zijn :) Ik wil er nog een sein van voorzien :)

Aan de andere kant... Mooi langzaam, maar afgelopen zomer vond ik dat de 1:1 armseinen bij de ZLSM opvallend snel omhoog en omlaag gingen. Voor m'n gevoel zal dat veel dichter bij de conradsnelheid dan de viessmannsnelheid  ;D

Reinout
Nou, vanwege een halve stad die uiterlijk eergister af moest heb ik niet dagelijks per uur bijgehouden hoeveel er stuk waren ofzo, maar stuk gingen ze, en dermate snel en in dermate grote aantallen dat ik er een vrij stellige mening aan overhield dus. (als in: voor die 4 dagen per jaar dat je met een tentoonstellingsbaan rijdt al ongeschikt) En wat je zelf al zegt, heel subtiel gaan ze in het echt ook niet. Het is niet zozeer dat de seinarm nastuitert maar de hele paal nadavert.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2015, 13:34:56 »
Vooral de luid en duidelijk hoorbare "klèng!!!" viel me in Simpelveld op. Ook niet subtiel. Daar past het geluid van een conrad wel bij.

Zaterdag met m'n gezin maar eens bij railz kijken naar de seinpalen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26860
    • Pagina van klaas
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2015, 14:27:19 »
Bij de ZLSM worden de armseinen via trekdraden met ellebogenstoom bediend. De seinhuiswachter zal met zijn volle gewicht aan de hendel gaan hangen, waardoor het sein tamelijk snel omgaat.
Er zijn ook seinen die met een elektromotor aan de mast worden bewogen. Die gaan wat langzamer, om met een zo klein mogelijke motor te kunnen werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2015, 15:05:32 »
Ik kan het verhaal van Klaas wel redelijk bevestigen. Zeker bij de inrijseinen die ver weg staan, en ook nog eens een voorsein hebben, wordt het gewicht vaak genoeg in de strijd gegooid. Persoonlijk vraag ik mijn ook altijd af waarom men wil dat het armsein nastuitert op de modelbaan, want als ik een sein uit/in de stand stop breng, zie ik het vrijwel nooit nastuiteren. (uitgezonderd de seinen die erg ver weg staan, maar dat heb ik hierboven net verteld)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2015, 15:24:28 »
Ik vraag me af of het stuiteren niet vooral in Engeland voorkomt. Ander mechanisme ofzo. Even googlen naar een duits sein: t=1m3s (na 1m03). Geen enkele stuiter. Wel komt de snelheid veel dichter bij de viessmann aandrijving dan bij de conrad (en daarmee zijn we weer on-topic :) )

Reinout
« Laatst bewerkt op: 25 February 2015, 15:55:10 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt... »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Mijn fotosite
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2015, 15:52:20 »
Over het naveren/wiebelen van seinpalen heb ik ook eens wat hier neergepend:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20644.msg306784.html#msg306784

Het leek mij ook meer wiebelen na na-veren.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2015, 17:14:35 »
Die Viessmann aandrijvingen zijn inderdaad niet betrouwbaar. Bij ons op de vereniging hebben we er tientallen staan. Sommige (de oudste exemplaren) blijven hun werk netjes doen. De nieuwste exemplaren (vijf jaar oud en nieuwer) zijn een ramp. Inmiddels zijn er diverse motoren vervangen, maar kwalitatief zijn ze teleurstellend.
Ze worden momenteel omgebouwd naar servo besturing. Veel mooier te regelen, goedkoper en betrouwbaarder.