Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 19:02:57
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:02:07
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving  (gelezen 4272 keer)

Ton Machielsen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Gepost op: 23 February 2015, 19:31:07 »
Hallo,alle

wie weet de oplossing om het Viessmann Armsein bouwpakket van Conrad met de bevestigingsplaat te monteren/bevestigen, op de Stelaandrijving v Viessmann,want daar zit namelijk ook de behuizingsplaat op.(zie bijlage)



Deze 2 platen zijn niet eraf te halen of te schuiven,wie heeft hier al meer met gewerkt?????
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 22:54:11 door Bert van Gelder »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2015, 22:31:10 »
Ik heb er al mee gewerkt. #^&*$#! zoals ze zo welluidend in stripverhalen zeggen. Het past niet! Ik heb een aandrijving uit elkaar gehaald omdat je theoretisch in de gaatjes aan de bovenkant de behuizingsplaat van het bouwpakket kan inklikken. Die aandrijving doet het dus nu niet meer.

Ik zou in ieder geval de aandrijving in elkaar laten zitten. Je kan met wat dikke lijm de mast wel oplijmen, hoewel het niet zo lekker past als op de behuizingsplaat van het bouwpakket zelf. Oh, en natuurlijk moet je dan de snoertjes van de verlichting er ergens aan de zijkant uit laten steken want die krijg je nooit door die aandrijving heen gerommeld.

Bovenstaande was mijn poging twee. Na drie keer schakelen vertikte die aandrijving het ook na inbouw. Kou op de zolder? Toch iets verbogen? Geen idee. Die aandrijving doet het dus nu niet meer. #@$&*(&%$!!!!!

Vervolgens heb ik lopen beunen met een conrad wisselaandrijving, dat werkt wel.

Ik heb daarna toch nog twee bouwpakketten gekocht. Allebei zo'n hp0/hp1/hp2 sein voor twee aandrijvingen. De ene ga ik weer van conrad aandrijvingen voorzien. Voor de ander had ik tweedehands al twee viessmann aandrijvingen gekocht.

Die laatste ga ik op een iets andere manier aansluiten, dat is misschien ook een idee voor jouw aansluitingsprobleem: de draad van de aandrijving verbinden met de draad van het sein door middel van een kroonsteentje! Dus op een of andere manier de aandrijving onder de baan aanbrengen en het sein opstellen, zodanig dat de twee stevige draden deels naast elkaar liggen. Vervolgens die twee met elkaar verbinden (ik denk dus dat een enkel kroonsteentje het makkelijkste is.

Ik ga het over 1 of 2 weken uittesten. Dit lijkt me wel de meest bedrijfszekere manier.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2015, 00:21:11 »
die viessmann-aandrijvingen doen het inderdaad vrij kort, destijds bij railz ook gemerkt. (daar zaten aardige aantallen ingebouwd, dus heb je wel een betrouwbare steekproef zegmaar) Daar is alles vervolgens vervangen door mooie servo's met moeilijke regelprinten, ik had daar geen trek in en schroefde net als reinout gewoon een conrad-ding van een paar euro onder elk sein van stefanowo en dat werkt als een malle.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2015, 01:08:15 »
Kijk! Zoiets als Railz zorgt natuurlijk door z'n grootte inderdaad voor een betrouwbare steekproef. Handig dat je vanuit dat perspectief feedback geeft.

Ze worden bij Railz wel veel vaker gebruikt dan bij een paar uurtjes per week op zolder. Kun je iets specifiekers zeggen over de levensduur. "Na twee maanden intensief gebruik was de helft wel stuk" of zo iets?

Ze hebben namelijk wel een veel mooiere beweging met een viessmann vertragende aandrijving dan klak-klak met zo'n conrad ding. Dus ik hoop dat de getallen niet tè rampzalig zijn :) Ik wil er nog een sein van voorzien :)

Aan de andere kant... Mooi langzaam, maar afgelopen zomer vond ik dat de 1:1 armseinen bij de ZLSM opvallend snel omhoog en omlaag gingen. Voor m'n gevoel zal dat veel dichter bij de conradsnelheid dan de viessmannsnelheid  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2015, 08:59:17 »
heb 1 keer z'n viessmann aandrijving gebruikt. Daarbij heel voorzichtig de bovenkant er af gehaald. De bouwpakket er voor in de plaats gedaan, en gelijk bovenaan de draden voor de verlichting er uit laten komen.

Even voorzichtig werken, maar dan lukt dat best.

Intussen gebruik ik ze niet meer. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar servo's voor de aansturing. Kun je de snelheid mooi instellen. Met de juiste decoder de arm ook nog een beetje laten natrillen.

Roelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2015, 10:08:59 »
Kijk! Zoiets als Railz zorgt natuurlijk door z'n grootte inderdaad voor een betrouwbare steekproef. Handig dat je vanuit dat perspectief feedback geeft.

Ze worden bij Railz wel veel vaker gebruikt dan bij een paar uurtjes per week op zolder. Kun je iets specifiekers zeggen over de levensduur. "Na twee maanden intensief gebruik was de helft wel stuk" of zo iets?

Ze hebben namelijk wel een veel mooiere beweging met een viessmann vertragende aandrijving dan klak-klak met zo'n conrad ding. Dus ik hoop dat de getallen niet tè rampzalig zijn :) Ik wil er nog een sein van voorzien :)

Aan de andere kant... Mooi langzaam, maar afgelopen zomer vond ik dat de 1:1 armseinen bij de ZLSM opvallend snel omhoog en omlaag gingen. Voor m'n gevoel zal dat veel dichter bij de conradsnelheid dan de viessmannsnelheid  ;D

Reinout
Nou, vanwege een halve stad die uiterlijk eergister af moest heb ik niet dagelijks per uur bijgehouden hoeveel er stuk waren ofzo, maar stuk gingen ze, en dermate snel en in dermate grote aantallen dat ik er een vrij stellige mening aan overhield dus. (als in: voor die 4 dagen per jaar dat je met een tentoonstellingsbaan rijdt al ongeschikt) En wat je zelf al zegt, heel subtiel gaan ze in het echt ook niet. Het is niet zozeer dat de seinarm nastuitert maar de hele paal nadavert.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2015, 13:34:56 »
Vooral de luid en duidelijk hoorbare "klèng!!!" viel me in Simpelveld op. Ook niet subtiel. Daar past het geluid van een conrad wel bij.

Zaterdag met m'n gezin maar eens bij railz kijken naar de seinpalen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2015, 14:27:19 »
Bij de ZLSM worden de armseinen via trekdraden met ellebogenstoom bediend. De seinhuiswachter zal met zijn volle gewicht aan de hendel gaan hangen, waardoor het sein tamelijk snel omgaat.
Er zijn ook seinen die met een elektromotor aan de mast worden bewogen. Die gaan wat langzamer, om met een zo klein mogelijke motor te kunnen werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2015, 15:05:32 »
Ik kan het verhaal van Klaas wel redelijk bevestigen. Zeker bij de inrijseinen die ver weg staan, en ook nog eens een voorsein hebben, wordt het gewicht vaak genoeg in de strijd gegooid. Persoonlijk vraag ik mijn ook altijd af waarom men wil dat het armsein nastuitert op de modelbaan, want als ik een sein uit/in de stand stop breng, zie ik het vrijwel nooit nastuiteren. (uitgezonderd de seinen die erg ver weg staan, maar dat heb ik hierboven net verteld)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2015, 15:24:28 »
Ik vraag me af of het stuiteren niet vooral in Engeland voorkomt. Ander mechanisme ofzo. Even googlen naar een duits sein: t=1m3s (na 1m03). Geen enkele stuiter. Wel komt de snelheid veel dichter bij de viessmann aandrijving dan bij de conrad (en daarmee zijn we weer on-topic :) )

Reinout
« Laatst bewerkt op: 25 February 2015, 15:55:10 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt... »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2015, 15:52:20 »
Over het naveren/wiebelen van seinpalen heb ik ook eens wat hier neergepend:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20644.msg306784.html#msg306784

Het leek mij ook meer wiebelen na na-veren.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Conrad bouwpakket Armsein 4400 en Stelaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2015, 17:14:35 »
Die Viessmann aandrijvingen zijn inderdaad niet betrouwbaar. Bij ons op de vereniging hebben we er tientallen staan. Sommige (de oudste exemplaren) blijven hun werk netjes doen. De nieuwste exemplaren (vijf jaar oud en nieuwer) zijn een ramp. Inmiddels zijn er diverse motoren vervangen, maar kwalitatief zijn ze teleurstellend.
Ze worden momenteel omgebouwd naar servo besturing. Veel mooier te regelen, goedkoper en betrouwbaarder.