Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070268 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #240 Gepost op: 15 januari 2015, 12:46:18 »
Alles is nog in opbouw. De stappen voor het bedienen van een blokkast kun je al hier zien.

Een blokkast in opbouw zie je hier, de blokknoppen moeten nog worden gemaakt.

De schakeling tussen twee blokkasten wordt hiermee gedaan.

Die Signalhebel van Oliver schijnen niet erg bestand te zijn tegen grof gebruik, lees: breken gauw.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 12:49:19 door Falkenberg »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #241 Gepost op: 15 januari 2015, 13:33:14 »
Hoi Reinout,

Wat een lekker bouwdraadje is dit!

Je bespreekt een de mogelijkheid om in de rand van je baan (fascia in het engels. Mooi woord) een toonkast te bouwen, maar ook dat het veel werk is. Ik zeg toch doen. Leuk idee om op de plekken waar je naar een voorbeeld iets op de baan zet ook iets tastbaars in te bouwen met een link naar het model. En als je het boven de baan in een kastje hangt heb je minder ruimte voor een achtergrond.

Als postzegelverzamelaar stop ik ook wel eens een ansichtkaart in een postzegelmap als de afbeelding zeer lijkt op een zegelbeeld.

Groet, Sicco Jan
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 13:36:05 door Sicco Jan »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #242 Gepost op: 15 januari 2015, 13:52:57 »
Leuke info, Dirkjan! Ga je het Felderblock in eerste instantie los van de seinen/wissels gebruiken (dus alleen visueel)? Of ga je er de seinen ook mee beïnvloeden?

Hm. Nu ik er over nadenk heb ik het mezelf misschien te moeilijk gemaakt. Een Felderblock dat puur visueel werkt ("groen kastje met 3 ledjes en 3 knoppen") is goed te doen. Maar het is in ieder geval iets dat ik later makkelijk toe kan voegen, dat hoeft nu niet direct. Wat in het vat zit verzuurt niet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #243 Gepost op: 15 januari 2015, 14:00:31 »
Sicco Jan: ik denk toch voor de plaatsing bovenop te gaan. De reden zie je in de foto hieronder:



De rode pijl is waar ik het nu van plan ben. De platte bovenkant van de lichtbak. Hier komt verder niets. Dus twee boekenstandaards met de twee boeken erop, dat is mooi in het zicht. Ook is dit ongeveer op ooghoogte. Toen ik de foto maakte heb ik 'em niet expres hoog gehouden.

De groene pijl is waar de inhammen zouden komen. Dat is op dijbeenhoogte. Dat zie je alleen mooi als je gaat zitten. En die twee boeken zijn juist bedoeld om voor, waarschijnlijk staande, bezoekers de werkelijkheidsgetrouwheid te benadrukken.

De achtergrond gaat er niet onder lijden, want ik wil het dus op de kap bóven de achtergrond zetten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #244 Gepost op: 15 januari 2015, 14:14:55 »
Als tweemeterman vind ik ooghoogte een dubieuze aanduiding, maar het plaatje zegt alles. Prima plan om het bovenop te zetten.

Groet, Sicco Jan

Ps bezoek dat bij mij zelf een CDtje op wil zetten adviseer ik altijd dat de leuke op ooghoogte staan. Of het koppie gaat in de nek of ze komen bij de CDs van mijn vrouw uit. Maar mijn collectie wordt toch niet door iedereen gewaardeerd..   8) ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #245 Gepost op: 15 januari 2015, 14:38:00 »
Ga je het Felderblock in eerste instantie los van de seinen/wissels gebruiken (dus alleen visueel)? Of ga je er de seinen ook mee beïnvloeden?
Felderblock is niet leuk, als je de uitrijseinen er niet mee blokkeert 8)

dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #246 Gepost op: 15 januari 2015, 15:07:04 »
Sicco Jan: :)

Dirkjan: 't klopt dat de blokkering v/d uitrijseinen veel toevoegt. Toen ik bij m'n eerdere googlen allerlei plaatjes tegenkwam van die complete bloktoestellen enzo bij FREMO evenementen was ik aardig onder de indruk. In de begintijd in NL heb ik er een aantal jaar bij gezeten. De tijd nog van de ringleiding met blau/braun/grau! Ik ben diep onder de indruk van wat er in de loop der tijd allemaal bij is gekomen. Dat er dan ook nog realistische seinhuizen inclusief beveiliging bijgekomen zijn, wow. Grappige is dat ik ergens (website van Walburg ofzo?) las dat het met officiële beveliging allemaal lekkerder en sneller loopt dan zonder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #247 Gepost op: 15 januari 2015, 15:37:26 »
Als het allemaal werkt kom je maar een keer op een bijeenkomst kijken.

dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #248 Gepost op: 19 januari 2015, 23:33:25 »
Vanavond heb ik de Monreal-module aan de voorkant afgesloten. Eerder had ik al horizontale plankjes aangebracht, vanavond heb ik dus 4mm dik multiplex op maat gezaagd en in drie delen ertegenaan geschoefd:



Op deze manier ziet het er weer wat netter uit. Zodra ik een schilderkwast ga pakken moet ik wat plamuur in de naden stoppen. In ieder geval is nu de voorkant hiervan klaar en komt het landschap weer wat dichterbij. Ik verzin alleen steeds dingen die nog eerst moeten gebeuren :) In Rijswijk zag ik zo gauw de tunnelportalen niet die ik wilde hebben. Maar ik weet de maat van de mal, dus bij Monreal kan ik de basis van het portaal al wel maken van een stuk multiplex. Dan kan daar later het tunnelportaal tegenaan. En daarvoor kan het kippengaas ertegenaan.

Nog een foto van de module, maar nu vanuit de gang:



Het ziet er vooral vanuit deze hoek massiever uit dan het ervoor deed. Het is nu echt wel een aardige heuvel aan het worden waar de burcht goed op staat. De spoorlijn verdwijnt er mooi achter.

Dat het hier nu breder is is best leuk. Meer ruimte voor landschap. Ja... dit wordt wel wat :)

Ik heb nog een test gedaan met wat karton en een elastiekje en vervolgens daarmee m'n iphone op een rongenwagen... 't Arme ding is twee keer verongelukt... Wankele bende. Toch maar een filmpje ervan gemaakt voor het idee:



Ik zat er aan te denken de iphone plat op de wagon te leggen en dan met een spiegeltje werken. Dan moet je denk ik wel de video later ook weer spiegelen enzo... Toch over een half jaartje eens kijken of er goedkope cameraatjes zijn. 't Hoeft niet live, dus 't kan iets eenvoudigs zijn. Lijk tme leuk speelgoed :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #249 Gepost op: 20 januari 2015, 00:28:20 »
Psssst: Eifelgeschiedenis

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #250 Gepost op: 20 januari 2015, 11:02:26 »
Reinout,

Ik heb hier maar een woord voor: COMPLIMENTEN.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Splitsing bouw/verhalen draadje Eifelburgenbahn
« Reactie #251 Gepost op: 21 januari 2015, 13:58:16 »
Gisteravond heb ik weer een film gemaakt (5 minuten). Best leuk geworden!



Ik heb hem gisteravond al in m'n "Eifelgeschiedenis" draadje geplakt. Vanaf nu ga ik niet (of veel minder) "cross-posten". Dus...

  • Het Eifelburgenbahn draadje gaat over de bouw en over het materieelonderhoud enzo.
  • De Eifelgeschiedenis, daar komen de verhalen en de video's van het rijden met de baan.

De verhalen en de video's vullen elkaar redelijk aan. In het geschiedenisdraadje doe ik net alsof alles klaar, af en realistisch is. Voor een deel lieg ik er natuurlijk een stuk op los, want ik ga echte gebeurtenissen en echte plaatsen combineren met wat stukken fantasie :)

Het vertellen van die verhalen heeft voor mij ook een reëel doel, namelijk het bevorderen van het historische "goede"-oude-tijd aspect van de hobby. Ik heb in m'n leven één goederentrein op de Eifelquerbahn gezien. Voor de rest moet ik het doen met een paar youtube video's. Door de verhalen en video's en realistisch treinverkeer wordt het voor mij èchter. Kan ik het toch een beetje meemaken.

Wat wil je nog meer met een hobby!

En in dit draadje kan ik me dan rustig op de echte werkelijkheid van multiplex en kippegaas concentreren zonder aan de fantasie-werkelijkheid afbreuk te doen.

Ik zit er wel over na te piekeren hoe ik om moet gaan met reacties en vooral vragen in het verhalen-draadje. Eigenlijk wil ik in character blijven en alleen m'n reguliere hoofdpersonen aan het woord laten in plaats van zelf ook het woord te nemen. Daar moet ik nog iets op verzinnen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #252 Gepost op: 21 januari 2015, 14:27:21 »
Ik beantwoord vragen en reacties in mijn verhalenbundel meestal in een apart bericht. Zo kun je als schrijver antwoorden. In een volgende bericht gaat het verhaal weer verder en schrijf ik vanuit het gekozen karakter of de gekozen karakters.

Succes met de bak koppelingen. :)

Groet,
Bas

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #253 Gepost op: 21 januari 2015, 14:43:38 »
Reinout,wat een leuk filmpje ook mooi die beelden naast elkaar.
Blijf dit volgen.

Groet Bram.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #254 Gepost op: 22 januari 2015, 23:40:50 »
Zo, ik heb in m'n verhaaldraadje de zwarte kant eens opgezocht. Om mijn huidige hoofdpersoon, het station Kelberg, wat meer "body" te geven vond ik dat nodig. Even verhaaltechnisch de botte bijl erin en iedereen wakkerschudden!

Door nu in het begin gelijk een stevige lading aan de persoon "station Kelberg" te hangen, dwing ik mezelf ook om serieus met het station bezig te zijn. Ook de lollige zaken, die ik er veelvuldig in hoop te kunnen stoppen, moeten ergens over gaan. Moeten in een verhaallijn passen.

Het verhaal begint al invloed te hebben op wat ik in werkelijkheid aan ga leggen. Nu ik heb vertelt dat de lokloods in 1945 sneuvelde moet er dus een relatief nieuwe staan. Snertgoedkoop en provisorisch aangelegd, natuurlijk, dus 't moet deels een lelijk betonnen ding worden.  ;D

Ik vrees/hoop ook dat het verzamelen van Preisertjes een hobby op zich gaat worden. Op een gegeven moment wil ik ook scenes kunnen fotograferen. Treinen filmen is voorlopig goed genoeg, maar ik zal meer willen/moeten  ;D

En dan moeten de rijtuigen van binnen realistisch geschilderd zijn en ook bevolkt worden, want personen waar het over gaat moeten natuurlijk per trein aanreizen.  ;D

TODO lijstje  ;D Waar ben ik aan begonnen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)