Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063310 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #210 Gepost op: 07 januari 2015, 12:07:10 »
TEE-erwin is wat ik bedoelde met etsemmen.nl :) De 23'er z'n onderdelenblaadje heb ik boven wel liggen, 't is alleen dat ik de nummers even op moet schrijven.

Auw, ik zie net dat Erwin er niet in Rijswijk is. Daar ging ik wel van uit. Hm. Dat wordt bestellen (of zaterdag toch in Houten langs gaan, maar dat was ik deze keer niet van plan).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #211 Gepost op: 07 januari 2015, 19:36:07 »
Zoals beloofd de cijfers:

Voor Roco's Br. 80 en tenders van de Br. 23 en oudere uitgaven van de Br. 01, 41 en 44: Roco 40282 of Fleischmann 6576.
Voor de Br. 215 en 290 van Roco: Roco 40273 of Fleischmann 6575.

De Roco-setjes zijn inmiddels uit het assortiment verdwenen. Fleischmann levert nog wel.

Groet,
Bas

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #212 Gepost op: 07 januari 2015, 21:09:06 »
Reinout, ik heb lange tijd een combinatie gehad van roco zwaluwstaartkoppeling en fleischmann profi, de laatste was mijn favoriet, maar wel vrij duur, ondertussen is alles die laatste variant, bij rangeren moet je wel effectief tegen een stootblok rijden eer hij inhaakt, maar het rijgedrag is goed, eigenlijk nog bijna nooit iets verloren onderweg.

De roco zwaluwstaarten bevielen mij ook goed, maar ze zijn geen gezicht om langs de 2 kanten van de loc te hebben (met name de voorkant dan). Wel rangeren deze ook fijn en je wagentje hoeft niet tot tegen het stootblok geduwd te worden om te kunnen koppelen.

De combinatie van de 2 zat als volgt, alle locs met Profi koppelingen en wagens en vooral rijtuigen die altijd in een zelfde stam reden zaten vast met roco zwaluwstaartkoppeling, om wat centjes te besparen.

Onderstaande bedoel ik dus.


Groet,
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2015, 21:53:00 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #213 Gepost op: 07 januari 2015, 21:17:48 »
Voor de duidelijkheid: ik bedoel met 'zwaluwstaart' niet de Roco-kortkoppeling, maar het rood omcirkelde:

 

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #214 Gepost op: 08 januari 2015, 12:19:27 »
Bas: bedankt voor de nummers! Ik heb inmiddels foto's gemaakt van de onderkant van de diverse loks die iets nodig hebben dus ik ga opschrijven hoeveel ik er van beide soorten nodig heb.

Olivier: ik denk dat er, zoals Bas zegt, (volledig begrijpelijke) verwarring is over zwaluwstaarten :)

Qua kortkoppeling vielen bij mij de fleischmann profi koppelingen zowat als eerste af. Bij het rangeren moet je de trein zowat met de hamer in elkaar slaan om te koppelen. Stootblok werkt ook ja :)

Rangeren is erg belangrijk voor mij, vandaar dat zo'n koppelgedrag voor mij niet acceptabel is. Enfin, de roco universal is goed genoeg en die ga ik gebruiken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #215 Gepost op: 08 januari 2015, 21:11:12 »
Een stootblok werkt prima natuurlijk. Die Roco universal is ook een zeer goede maar daar had ik er maar 3 van, dus die viel bij mij al af.
Een helpende hand tijdens het rangeren werkt natuurlijk ook.

Groet,
Olivier

AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #216 Gepost op: 09 januari 2015, 10:24:03 »
Een helpende hand is, ongeacht de koppeling, toch vaak wel nodig. Dat viel me eigenlijk zo tegen van de kadee. Daarvan verwachtte ik 100% goed koppelgedrag, maar ook daarbij zou ik de tweeassige wagons hebben moeten verzwaren. Of een veertje tegen de assen om ze stroever te laten lopen ofzo. 95% goed koppelgedrag haal ik ook wel met de roco universal. En da's minder ombouw-gedoe, dus... :)

Wat ik ook raar vond: een kinder-rangeerdiploma-baan die vorig jaar in Rijswijk stond gebruikte GFN profi koppelingen. Dat zijn ongeveer de stroefste die er zijn, volgens mij. M'n zoontje moest met grof geweld tegen de wagons aanrijden om ze te laten koppelen. Zeker bij zo'n baantje zou het toch handig zijn kadee/universal/enz te gebruiken?

Ach, het was sowieso natuurlijk leuk voor zoonlief om te rangeren en daar gaat het uiteindelijk om.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #217 Gepost op: 09 januari 2015, 11:49:42 »
Sneeuw in Monreal, ergens vorige week. youtube video (vanaf ongeveer 4 minuten) die ik via een forum vond. Mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #218 Gepost op: 09 januari 2015, 23:06:27 »
Een paar dagen geleden heb ik opgeruimd.

Ik neem aan dat er al een plekje voor mij is gereserveerd onderin de diepste martelkelder van een of ander somber donker kasteel, want.... ik heb de doodzonde begaan van het weggooien van originele verpakkingen. "Met OVP" is het toverwoord op ebay. De originele verpakking zit er nog bij. Tja, de lok staat op m'n baan en komt daar niet meer van af, behalve voor een liefdevolle streling van een vervuilende verfkwast of voor de verhitte aanraking van een soldeerbout. Dus wat moet ik met een beetje piepschuim en wat karton? Weg ermee, met die stapel OVP's.

(Reserve-)onderdelen die nog in de dozen zaten heb ik netjes in zakjes gedaan om even netjes in een hangmap in m'n nette ikea hangmappenkast te stoppen. Daar neemt het minder ruimte in dan zo'n OVP, toch? Weg ermee.

Nog erger: ik heb oude wagons weggegooid! Brakke jouef wagons uit een startset die ik al 20 jaar bij elke verhuizing meezeul. Die ga ik toch nooit meer op de baan zetten, dus hoog tijd om de gekoesterde kindertijdherinneringen de onderkant van het deksel van de kliko te laten bewonderen. Ik heb ooit een uitspraak gelezen "waarom bewaar je het onderin een stoffige doos achter op zolder als je tegelijkertijd zegt dat je het niet weg wilt gooien omdat het een kostbare herinnering is?" De uitspraak klopt niet 100%, maar er zit een grote kern van waarheid in. Kliko open, zooi erin. Twee wagons en een lima plan E zijn de dans ontsprongen om als proefkonijn hun leven te slijten. Ik moet toch ergens op experimenteren qua vervuilen van materieel?  ;D

Tja, voor het aanleggen van de baan heb ik een stapel dozen naar m'n studeerkamer gesleept. Daar wil ik de vloer weer vrij hebben, maar niet alles past meer boven op zolder omdat daar een modelbaan deels in de weg staat. Opstapelen tot de nok gaat niet meer :) Dus moet er flink wat oude troep weg. Dus... ik wil geen kostbare ruimte meer verspillen aan spul dat ik nooit meer ga gebruiken.

Wordt het me met die achtergrond vergeven dat ik originele verpakkingen heb weggegooid? :) Misschien moet ik als boetedoening maar ergens een kapelletje op de baan zetten.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2015, 23:08:12 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
  • Yes we can!
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #219 Gepost op: 09 januari 2015, 23:15:09 »
Welkom bij de ovp weggooi club..... (y)
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #220 Gepost op: 09 januari 2015, 23:59:06 »
Voor een doordeweekse wagen of rijtuig valt dat nog te vergeven, voor een locomotief is het toch altijd handig met een ovp erbij. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #221 Gepost op: 10 januari 2015, 10:58:53 »
Reinout,

Ik gooi de ovp ook weg.
Als je zeker bent van je zaak, en de boel toch niet wil verkopen, wat geeft het dan.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #222 Gepost op: 10 januari 2015, 21:46:53 »
Vandaag niet naar Houten geweest. Was ik al niet van plan, maar vandaag zeker niet omdat vorige week vrouwlief met drie voortanden als eerste lichaamsonderdeel het asfalt raakte en de weekendtandarts contant betaald moest worden. Declaratie moet nog binnenkomen, dus ik hou me even koest. Vakwerk wat zo'n tandarts allemaal nog kan trouwens! Wow. Ziet er weer prima uit :)

Zelf dus ook ook maar een spoedreparatie gedaan: aan de koppeling van de br50 in dit geval. Simpelweg het onderste uitsteeksel van de koppeling eraf geknipt! Ontkoppelen gaat nu lastiger, maar een uitsteeksel wat er niet is kan ook niet tegen obstakels bij wissels aankomen :) Ook koppelt het niet makkelijk omdat de koppeling nog steeds niet op de goede hoogte zit, maar goed: we kunnen er weer beide kanten mee uit rijden. Een br50 die umbaurijtuigen duwt is geen realistisch gezicht, toch?

Qua koppelingen blijft het een beetje aanrommelen tot de februari editie van Houten. Tot die tijd ga ik me op het landschap richten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #223 Gepost op: 10 januari 2015, 21:49:59 »
Tot die tijd ga ik me op het landschap richten.

Joepie! Ik volg je draadje vooral in stilte. Maar nu op naar mijn favoriet; de scenery!

Fijn dat je vrouw er 'weer prima uit ziet'. (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #224 Gepost op: 10 januari 2015, 22:33:58 »
Ik linkte al naar het "realisme" draadje. Ik ga wat daar aan mogelijke punten genoemd wordt voor m'n eigen baan hier maar even langs.

1. De rails en geometrie ervan.
2. Het rollend materieel.
3. Bij rail periode va ong 1960 e-locs - de bovenleiding.
4. Sein (stelsels)
5. De direct omkleding rond de rails en zo (ballasten enz).
6. De omkleding iets verder van de rails - stations, industrie emplacementen.
7. De verder omkleding - steden, landschap, industrie.
8. Het treinbedrijf zelf (rondjes om de kerk of op basis van dienstregeling en goederen transport).
9, Wat ik nog niet genoemd heb???

1: rails. Mooie code 75 peco, niets mis mee. Maar op twee na zijn het de kleinste code 75 wissels die peco heeft, met de grootste hoek. Plaatsgebrek heb ik als smoes. De rails klopt niet helemaal, de Eifelquerbahn is grotendeels met stalen dwarsliggers uitgevoerd. Ik ga op een proefstukje de complete flexrail inclusief dwarsliggers roestkleurig schilderen om te kijken of dat, ondanks de lichte houtnerf, goed genoeg de indruk van rails met stalen dwarsliggers geeft. Ik ga wat lichtgeleurd ballast gebruiken om het wat te benadrukken. Kijken hoe het uitpakt...

2: rollend materieel. Ik richt me op het materieel wat er daadwerkelijk heeft gereden. Ongeveer. Railbus, 86, 50, 215, v100, umbau, silberling. De 23 is een tikkie creatief en de 80 om te lachen.

3: periode. Tja. Moet ik nog eens goed naar kijken. Eind III, begin IV. De v100 is een V100. Ik heb er nog een tweede van die ik nog moet digitaliseren en daar staat 211 op. Oh. Hm. En ik heb een 57, die is ook eerder uit dienst gegaan dan de 50er. Orde-van-grootte klopt het wel bij elkaar en in ieder geval visueel is het wel OK. Maar hier moet ik duidelijk nog meer onderzoek doen. Twee periodes gaan rijden? In ieder geval als ik video's maak? Ook wil ik nog rond 1990 na kunnen spelen met wat periode IV blauw erbij. En misschien zelfs later periode V met een kleine niet-DB maatschappij met z'n lint/regiorunner/whatever motorwagens en een felgekleurde ost-v100 met wat goederen? Maar dan moet ik ècht periodes gaan scheiden :)

4:seinstelsel. Alleen in Daun hebben er armseinen gestaan aan de echte Eifelquerbahn. Ik wil ze overal toepassen, ter verhoging van de spelvreugde. Netjes uitrij- en inrijseinen. En ook nog wat beveiliging erbij tussen de stations onderling. Niet 100% "Felderblock" en zeker niet met (te)veel onderlinge afhankelijkheden ("eerst fahrstrasse vaststellen voordat sein mag": dat gaat me te ver). Maar wel deels. Dus: realistischer dan bij veel banen, volgens mij. Maar niet op het niveau dat er soms bij FREMO wordt gehaald :)

5: ballast enzo. Heb ik al iets over gezegd. Wil ik netjes aan gaan leggen. Zal "redelijk" worden, niet "perfect".

6: emplacement. Ik heb best realistische sporenplannen. Grotendeels afgekeken van het eggie en dan wat gecombineerd. Spooraansluitingen, losweg, perron, stationsgebouw: wil ik allemaal doen, dus dat zel redelijk realistisch worden.

7: landschap. Ik weet niet hoe goed/slecht ik hierin ga zijn, eerlijk gezegd. Zal best redelijk worden. De basis is in ieder geval prima: geen rare hoogteverschillen in het landschap. Vloeiende lijnen enzo. Spoordijk niet te steil.

8: treinverkeer. Fiddleyard naar kopstation met station ertussen. Enkelspoor. Echte goederenaansluitingen inclusief wagenkaarten (of een variant daarop). Dienstregelingen. Treinen met een doel ("dit is de ochtendlijke scholierentrein"). Dit deel kan niet veel realistischer, volgens mij. Goed, de frequentie mag wat lager :)

Dus... volgens mij wordt dit een realistische baan. Het is in ieder geval de bedoeling. Veel zal afhangen van hoe goed mij het landschap lukt!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2015, 22:41:51 door Reinout van Rees. Reden: Te vroeg op \'bewaren\' gedrukt... »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)