Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 175564 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2015, 08:58:06 »
Hm,

Bas heeft er een serieuze concurrent bij.  (y)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2015, 09:27:17 »
Bas is er blij mee.
Goed verhaal, Reinout. (y)

Best regards,
Cliff

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2015, 22:31:24 »
Het is nog akelig vroeg als de Zugführer de wisselsleutels (en dus de toestemming om te rangeren) komt ophalen bij de stationschef. Daarmee gaat hij zo dadelijk naar de lokloods lopen en de handwissel omzetten zodat de diesellok naar de rijtuigen kan rijden die al klaar staan aan het perron.

Eerst kijkt de Zugführer nog met een glimlach naar katertje Moritz die Zich Uitrekt. Met hoofdletters. Rug krom, pootjes naar voren en achteren. Bekje wijd open. "Na guck mal! Met een goeie worp kan je een Maus zo naar binnen schmeissen" lacht hij.

Nadat de lok het spoor naar de lokloods heeft verlaten legt hij de handwissel weer om en doet hem weer op slot. Vanuit het stationsgebouw is de andere wissel al omgelegd en de lok rijdt naar de rijtuigen. Koppelen, Bremsprobe. En natuurlijk de stoomleiding aansluiten voor de treinverwarming. Zo'n v100 diesellok heeft onder de lange huif de dieselmotor enzo zitten. Onder de korte huif zit raar genoeg een stoomketel! Voor de treinverwarming. De rijtuigen worden ook opengemaakt. 's Nachts staan ze aan mijn perron, maar natuurlijk wel op slot om kattekwaad (nee, niet van Moritz maar van de plaatselijke jeugd...) te voorkomen.

De eerste trein die van mij, Bahnhof Kelberg, vertrekt wordt vooral gebruikt door mensen die in Mayen werken. Da's toch de grootste stad in de buurt. Scholieren zitten er niet veel in. Vandaag zelfs geen één, want het is nog schoolvakantie...

De eerste trein die vanuit Mayen binnenkomt is vandaag ook een kleine. Korter dan normaal vanwege de schoolvakantie. Deze trein is de rest van het jaar de langste die ik zie omdat hij de scholieren brengt. Kelberg heeft namelijk zowel een Realschule als een Gymnasium en da's pure luxe in zo'n dunbevolkt gebied als de Eifel.

Kelberg heeft deze scholen vanwege mij, het station. Vanwege de aansluiting aan het spoorwegnet. Als de lijn van Mayen richting Gerolstein via Daun aangelegd zou zijn zou Daun waarschijnlijk de grotere stad geweest zijn. Maar de keus viel op Kelberg, dus heeft Kelberg nu 8000 inwoners in plaats van de 2000 ofzo die ze gehad zou hebben zonder spooraansluiting. Daun kreeg zijn spooraansluiting uiteindelijk ook wel met de Stichstrecke vanuit Wittlich/Wengerohr, maar da's zo'n typisch doodlopend zijlijntje.

Het was voor Daun anders gelopen, ook met mij, als de strategische lijn doorgegaan was die ze ooit van plan waren. In dat kader waren ze van plan de Ahrtalbahn die in Adenau stopt door te trekken via mij, Kelberg, naar Daun. En vanaf daar dus verder richting Moezel. Maar... uiteindelijk ben ik in de regio de belangrijkste plaats gebleven. Nog wel in ieder geval.

Vanuit de vensterbank kijkt Moritz ongeïnteresseerd naar de 86 die met de korte "scholieren"trein binnenrijdt en even later weer vertrekt. Als er nou veel mensen uit zouden stappen zou het wel interessant zijn natuurlijk, maar nu gaat De Aandacht uit naar de vlieg die net buiten bereik op de ruit zit. Misschien dat het net lukt als... Beng! Klets! Mrrrrrrauw!!! Nee dus. Stationschef Jakob Bodemann kijkt wat mistroostig naar z'n koffiemok, die gelukkig nog heel is, en naar de plas koffie op de grond. Tijd zat om het op te ruimen tot de volgende trein komt.

Moritz zit stilletjes in een hoekje met een vreemd wakkere blik de Kaffee uit z'n vachtje te likken...



Mit freundliche Grusse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2015, 22:33:08 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2015, 22:53:34 »
Hoi Reinout,

Dan heb nu een koffiekat, :) ;),,
Mooi verhaal en je modelbaan krijgt ook meer vorm (y)


Gr,

Jo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2015, 00:42:25 »
Was ist na los mit der Katze?. De ganze dag is 'ie al wakker. Jakob Bodemann is er inmiddels aan gewend dat het katje de halve dag op z'n schoot of naast z'n kachel ligt te snorren. Nu is het mormel de hele dag gewoon wakker! Raar...

De laatste trein is binnengekomen en staat afgesloten aan het perron. De lok staat in de lokloods en Jakob heeft de wisselsleutels weer teruggekregen. Mooi, da's ook weer afgehandeld. Miaaaauuw. Katertje Moritz schiet weg richting de gang. Huh? Als station heb ik veel katten gezien, maar dit donsballetje-met-klauwen is toch wel erg raar. Eigenlijk vind ik katten wel prima. Een vogeltje meer of minder mist niemand, dus veel nadelen zitten er niet aan katten. Aber Hunde... die schijten de boel onder. Als station voelt het toch raar als er iemand op je poept, hoor!!! Geef mij dan maar katten.

Jakob Bodemann pakt z'n halfvolle koffiekop en neemt een slok. Pffffroest, blèch, sput, pffffft. Haartjes in de koffie! Huh? Het lijken wel katteharen... Hé, die Moritz is al de hele dag wakker... Ach nein, bitte, Moritz hat Kaffee entdeckt... Nein... Idiote Katze...

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2015, 09:15:25 »
Ontelbare keren in Kelberg geweest in alle jaar getijden en het was er heel fijn om er te verblijven. Maar nooit geweten dat er een spoorlijn is geweest. Maar het was een genoegen om je verhaal te mogen lezen.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2015, 23:48:12 »
Bij mij, Bahnhof Kelberg, begint de dag op z'n gemakje. De br86 is door de nachtstoker rustig opgestookt en de leerling en de machinist maken hem verder klaar voor de dienst. De machinist laat de leerling z'n gang gaan en haalt zelf de wisselsleutels bij m'n stationschef.

De machinist kijkt verbaasd hoe stationschef Jakob Bodemann steeds vlug even richting z'n koffiemok kijkt. "Wass ist denn los, JaBo?". "Oh, eigenlijk niets, alleen moet ik een beetje NEIN! MORITZ! HAU AB!" Een katertje is snel, maar Moritz' nekvel zit tòch stevig in de knuist van Jakob. Na wat uitleg snapt de machinist dat Moritz het inmiddels continu op de koffie van Jakob heeft voorzien. Met een grijns op z'n gezicht vertrekt hij naar buiten, gevolgd door Moritz die weer is vrijgelaten. Die gaat zich, enigszins beledigd, therapeutisch buiten op de vensterbank schoonlikken.

De leerling mag de 86 voor de trein rijden, zo goed is het humeur van de machinist door deze episode geworden.

Een tijdje nadat de eerste trein van de dag is vertrokken komt de ochtendlijke scholierentrein binnen. Wat voor Moritz vorige week nog een saaie trein was is nu opeens De Gebeurtenis van de dag: een flinke stapel kakelende en scheeuwende en rennende en spelende kinderen overspoelt het perron. Ze lopen langs het stationsgebouw op weg naar één van de twee scholen waar het gros van de leerlingen op zit.

Moritz bekijkt het met grote ogen en dikke staart vanaf het afdakje. In 4 seconden van vensterbank naar afdakje, da's best snel. Miaaaaauw! Wat gebeurt hier?

Ik zie het glimlachend aan.



Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 14:34:20 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2015, 21:02:54 »
"Zweimal erste Klasse nach Urmersbach, bitte!" "Jawohl" zegt Jakob Bodemann die de nette klant bij de balie helpt. Die gaat zometeen dus naar het plaatsje vlak voor Mayen. Een ritje van 40 minuten ofzo. Eerste klas, dus dat is redelijk rustig. De trein vervoert immers ook de schooljeugd die (2e klas, uiteraard) terug gaat naar huis. Op elk station onderweg worden er door de trein weer 10 of 20 leerlingen afgeleverd.

De leerlingen komen niet bij Jakob langs: die hebben allemaal een abonnement. Elk station onderweg is nog steeds bemand, dus die abonnementen halen ze gewoon in Berenbach-Ulmen, Uersfeld, Laubach-Müllenbach, Kaisersesch enzo.

Zo 's middags zijn de leerlingen altijd rustiger dan 's ochtends, dus Moritz rekt zich lekker uit en verlaat zijn warme plekje naast de kachel. Sinds Jakob zijn koffie goed bewaakt is Moritz weer netjes de halve dag aan het suffen. Maar nu: buiten kijken! Miaaaaaauw! Jakob doet braaf de deur open en laat Moritz naar buiten.

Miew! Miauw! En ja hoor, een lief meisje kriebelt hem keurig, zoals het hoort, achter z'n oren. En aait zijn ruggetje. En pakt hem op. Oh? En knuffelt hem lekker. AHEM! MIEW! En knuffelt hem nòg lekkerder plat. MIEW MIEAUW MOORD BRAND MIEW. En laat hem geschokken vallen door zoveel misbaar.

Tja, ik zie het al. Moritz moet zijn Personal nog wat opvoeden. Ondertussen wordt mijn aandacht als station afgeleid door Polutus. Polutus ("rijmt op Brutus, onze vorige hond"). Aargh, Polutus. Voor mij is het een zak met stront met pootjes eronder. En ja hoor, daar gáát 'ie weer. Bah. Als iemand mij nou eens zou helpen? Alle andere honden van het dorp doen het netjes in het plantsoentje of in de goot, maar Polutus...

En ja, als station kan ik niets uitrichten. Ik kan zelf niets. Oh, wie zou mij op dit punt nou kunnen helpen? Help! Bah...

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 21:17:54 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2015, 21:16:24 »
De kolenhandelaar is er gisteren niet aan toegekomen de binnengekomen open wagen met kolen te lossen. Maar de wagen moet wel leeg zijn voordat vroeg in de middag de buurtgoederentrein langs komt! Dus kwam 'ie vanochtend vroeg langs met z'n open vrachtwagen en een extra stel sterke armen (die aan z'n vaste knecht toebehoren). Maar het gaat krap worden qua tijd.

Hé, de kolenboer ziet dat ze bij de bescheiden Bahnmeisterei zo'n handige Fuchs kraan hebben binnengekregen. Daar had hij iets van gehoord, laatst in het café dat naast mij (=Bahnhof Kelberg) ligt. Mijn lokloods was bij die aanval van 16 januari 1945 vernietigd. De bescheiden kolenlaadinstallatie was daarna nog bescheidener. Zo heel lang zullen er geen stoomloks meer komen in Kelberg. Nog max 10 jaar ofzo. Maar de Bahnmeisterei is het wel gelukt een kraan (met een grijper) deels via het BW betaald te krijgen ("want hij is veel makkelijker om de kolenwagon te lossen en de lok te beladen"). Hij gaat voornamelijk voor allerhande Bahnmeisterei klusjes gebruikt worden, natuurlijk.

Ik zie de kolenboer nonchalant naar de Bahnmeisterei slenteren. Er wordt wat gekletst. En wat gesuggereerd. En er wordt iets vochtigs gesuggereerd.

Even later loopt de knecht met een drafje m'n losweg af en komt na twintig minuten teruggesjouwd met een krat Bitburg Pils. Dat verdwijnt in de Bahnmeisterei. Ondertussen is de kraan bezig in recordtempo de kolen van de kolenwagon naar de vrachtwagen over te hevelen. De suggestie dann kannst du mal richtig spielen mit euren neuen Spielzeug was erg effectief. Vooral omdat er een goudgele vloeibare beloning in het vooruitzicht werd gezet.

De kolenboer mag zelf ook even spelen. Z'n knecht vind het prima. Rustig aait 'ie de kat die langs kwam lopen. Oeps, hij had nog zwarte handen van de kolen... Ach, dat valt toch niet zo op bij die kat, die heeft toch van nature al een zwarte vacht.

Een uur later weerklinkt er een kreet van afschuw op m'n perron: "Ach nein! Die Katze ist smutzig! Meine weise Jacke ist schwarz!". Moritz springt snel terug naar de vensterbank om zijn schoonmaakbeurt af te maken. Tja, als je door een schoolmeisje met een kreet van vreugde van je vensterbank wordt geplukt kan je er als kat toch niets aan doen?

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 23:26:05 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2015, 22:37:52 »
Hoi Reinout,

Wordt steeds leuker (y)

Gr

Jo

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2015, 08:50:40 »
Heerlijke verhaaltjes. Dat je een station neemt als verteller valt eigenlijk niet eens op.

Plaatjes (mag ook filmpje zijn) mis ik wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2015, 09:15:49 »
Ja Reinout het is zeer leuk je verhalen te mogen lezen. En dat nog dat nog wel in een voor mij zeer bekend plaatsje. Kom je trouwens daar regelmatig oa Adenau, Daun, Ulm etc? Ons vste vakantieadres was destijds altijd de Heilbachsee

Ga door met je verhalen a u b

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #27 Gepost op: 01 februari 2015, 01:48:57 »
Vandaag was er een speciaal klusje voor de Bahnmeisterei. Een inrijsein richting Mayen Ost doet het niet lekker. Dus werd Ludwig Wiggershausen er op afgestuurd. "Eerst denken, dan doen", dus Ludwig stapte eerst op de machinist van de tweede trein van die ochtend af. Eerst wat informatie verzamelen. "Wass wisst du davon? Is dat sein echt kapot?". Ludwig kriebelt onwillekeurig het katje achter z'n oren dat langs zijn benen loopt te frummelen. "Nee, het sein doet het prima, maar één van de armen hangt wat uit het lood. En ik hoorde dat hij ook niet lekker te bedienen is. Lijkt me dat een beetje smeren en een ram met de hamer voldoende is."



Later die dag keert Ludwig terug. Niet helemaal tevreden, het sein werkt naar z'n zin nog niet 100%. Daar moet 'ie nog eens naar terug. Voorlopig is het in ieder geval geen reden tot zorg meer. Zo vertelt hij tenminste terwijl hij met m'n stationschef, Jakob "JaBo" Bodemann, aan het napraten is over de dag. Op één of andere manier vindt iedereen het prettig met "JaBo" te praten. Die is dan ook een autoriteit op het gebied van de hele spoorlijn: hij hoort alle geruchten en nieuwtjes als eerste of tweede.

Zo kan JaBo aan Ludwig vertellen dat hij waarschijnlijk binnenkort weer eens de opdracht krijgt de tunnel bij Monreal te inspecteren. De machinist van de goederentrein die vanmiddag binnenkwam dacht een luide klap op z'n dak te horen toen 'ie er met de buurtgoederentrein doorheen reed. "Ludwig, das war 12 Jahre her genau so! Toen bleek er inderdaad een paar stenen uit het plafond van de tunnel te ontbreken. Als je er moet kijken, kijk dan 72m vanaf de ingang aan de Monrealer kant naar het plafond."

"Huh? 72 meter? Onzin! Hoe kan jij dat nu al weten? Wat is daar aan de hand?" vraagt Ludwig terwijl hij het katje Moritz aait dat zich op z'n schoot heeft genesteld. "Aha!" zegt Jakob, "jij weet kennelijk nog niet wat ze bij de aanleg van de lijn daar in de tunnel vonden? Een vluchtgang van het kasteel, de Löwenburg, dat er daar precies boven staat! Men dacht altijd al dat er eentje geweest moest zijn van het kasteel naar de Elzbach die onder langs de heuvel stroomt, maar ze wisten het pas zeker toen ze 'em vonden bij de tunnelaanleg. Maar het is wel altijd een zwakke plek gebleken. 12 jaar geleden moest er iets gerepareerd worden. De keer ervoor was in 1946, net na de oorlog."

"He Jabo, als ik even reken... Het is nu 1970. 12 jaar geleden zei je toch? Da's 1958. Trek daar weer eens 12 jaar vanaf?....". Met een grijns aait hij Moritz nog een keer terwijl er een verbaasde blik bij Jakob op het gezicht verschijnt.

"Ach nein! Wie? Wieso? Was soll... 1958 minus 12... 1946! Genau zwölf Jahre!" roept Jakob uit. Hij belooft nog wat verder na te gaan zoeken. Zou er in 1934 ook een reparatie zijn geweest?

Als station merk ik toch mijn beperkingen. Ik hoor deze gesprekken prima, maar zo'n tunnel bij Monreal... Da's kilometers verderop. Daar heb ik niets mee. Voor mij gaat het alleen maar om mezelf. En om de mensen die met mij als station verbonden zijn. En dan wordt ik toch een beetje nieuwsgierig naar zo'n plek kilometers verderop... Ach, daar hoor ik via Jakob vanzelf een keer verder over. Voorlopig kijk ik tevreden naar Moritz die eindelijk door lijkt te hebben dat er ergens in het stationsgebouw een paar muizen zitten. Z'n staart gaat in ieder geval waarschuwend heen en weer :)

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2015, 01:53:42 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #28 Gepost op: 04 februari 2015, 00:22:26 »
Nog een idee voor inspiratie (dat je met kranten bezig bent brengt me op het idee): veel lokale informatie en met name anekdotes en verhaallijntjes zijn misschien te vinden in oude kranten. Hoe dichter je bij de realiteit zit hoe echter het verhaal (ik geloof dat ik nu het karakter van een geslaagde leugen parafraseer).

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #29 Gepost op: 04 februari 2015, 00:35:16 »
De zon schijnt lekker op m'n rails, m'n perrons, m'n daken, m'n Bahnmeisterei en op Moritz. Uiteraard. Het katertje ligt te zonnen. Lekker op de vensterbank. En zoiets is Erg Belangrijk. Veel belangrijker dan zoiets onbenulligs als het schenken van aandacht aan stationschef Jakob "JaBo" Bodemann die hem op zich best vriendelijk zou willen aaien.

Glimlachend loopt Jakob verder. Zijn koffie is in ieder geval veilig zolang meneer buiten aan het zonnen is. Hij schenkt gelijk een bakkie in voor Ludwig Wiggershausen die hij al aan ziet komen lopen. "Ha die Ludwig, wie geht es? Je ziet er wat mopperend uit?"

"Ach, das Einfahrsignal von gestern? Ist jetzt ganz kaput. Ik heb het vanochtend weggehaald en hier bij de Bahnmeisterei neergelegd. Tijdelijk staat er nu een Trapeztafel waarvoor de treinen allemaal moeten stoppen. Eerst effe praten via de Fernsprecher om toestemming te vragen Mayen binnen te komen. Irritant en het levert vertraging op, maar ik kon niet anders.". Aldus Ludwig.



(Foto: het kapotte sein bij de Bahnmeisterei van Kelberg. Een trein richting Mayen vertrekt op de achtergrond.)

"Schade" zegt Jakob. "Weet je of er snel vervanging komt?"

"Nou...", zegt Ludwig wat twijfelend, "ze doen de laatste tijd steeds lastiger als er geld losgemaakt moet worden voor onderhoud op deze lijn. Ik heb geruchten gehoord dat er een rapport ronddwarrelt dat ze de helft van de Nebenbahnen in heel Duitsland willen sluiten. Ik vraag me af hoe ver ze daarmee willen gaan."

"Ach, maak je niet zo druk. Vervoer zat toch, hier? Kijk naar die Nahgüterzug die daar aan het rangeren is!"



"Tja, je hebt wel gelijk. Ik ga eens een paar belletjes plegen om dat sein zo snel mogelijk weer in orde te krijgen. Danke für die Kaffee, JaBo!"

"Hssssssssssssssssssssss". Ludwig kijkt verbaasd op als hij de deur uit stapt. Wat heeft die kat? Ah! Even verderop wordt een hond vlak bij het station uitgelaten. Oh, da's dat mormel  van de Bürgermeister. Hoe heette dat beest ook al weer? Ah! Polutus! Zijn dochter vond dat een komische naam omdat het op een engels woord leek ofzo. Het beest (of z'n baasje) mag wel wat beter opgevoed worden, want hij schijt gewoon vlak bij het perron. Tja. Dan heeft die kat gelijk dat 'ie blaast naar Polutus.

En als station ben ik het volledig met hem en met Moritz eens.

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)