Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182938 keer)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5010 Gepost op: 06 February 2024, 22:06:19 »
Geinig :) hoe heb je die Schlüsselabhängigkeit werkend gekregen? Of heb je mijn eerdere experiment met ingeslepen klink gevolgd?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5011 Gepost op: 06 February 2024, 23:14:11 »
Dit is het origineel, het gaat om de "hebelbankschloss". Niet heel goed te zien , maar het zijn twee sloten met ertussen een zwarte hendel die je tussen de twee sloten heen en weer kan bewegen. In het plaatje valt de zwarte hendel samen met een spleet die visueel dezelfde kant uit loopt.

Wat ik heb gedaan is om zo'n zwarte schuifschakelaar (met een vierkant knopje) tussen de twee sloten te monteren. Ik had een plastic koker die er bijna precies overheen paste, daardoor voelt het voor mij vrij echt:

De schuifschakelaar zit vervolgens aan de arduino vast.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5012 Gepost op: 06 February 2024, 23:21:16 »
Ik wilde net een filmpje maken van de aansturing van de overweg.... deed de drukknop het niet. De afgelopen paar dagen wèl, trouwens.

Het rare is dat 'ie het wel doet als ik de arduino voedt met een USB kabel (om te debuggen met "Serial.println()"). Dan heeft 'ie keurig door dat de knop wordt ingedrukt of weer wordt losgelaten.

Zodra ik de baan aanzet en er 12V van de algemene 12V de arduino in gaat, dan stopt 'ie ermee. Het indrukken wordt niet meer herkent.

Huh?
- 12V komt de arduino in.
- De 0 van de 12V hangt 3 meter verderop aan de drukknop.
- Met de voltmeter nagemeten: de 0 van de arduino is inderdaad de 0 van de 12V.
- Met de voltmeter nagemeten: als ik de drukknop doorverbind dan wordt de draad die de arduino in gaat inderdaad naar 0 getrokken.

Iemand een idee? Rare is dus dat alles perfect werkt als de USB de voeding is. (En dat het de afgelopen dagen ook prima werkte).

Reinout

meino

• Online Online
« Reactie #5013 Gepost op: 06 February 2024, 23:53:19 »
Weet je zeker dat de Arduino functioneert. Je zegt dat er 12V de Arduino ingaat, ik neem aan op de VIN pin. En de aarde (0v) van de voeding op de GND pin van de Arduino. Verder hoe activeer je de pin, met INPUT of INPUT_PULLUP.

Groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5014 Gepost op: 07 February 2024, 00:25:08 »
De arduino functioneert wel. Tenminste, tot vanavond tien uur heeft 'ie het een paar dagen prima gedaan (op de 12v).
En met alleen USB voeding doet 'ie het nog.

12V: Vin, ja. Via de "stekkeringang" of hoe je dat noemt:

Pin is met "INPUT_PULLUP" gedaan:
    push_button.attach(PUSH_BUTTON_PIN, INPUT_PULLUP);  // "Bounce2" ding, trouwens
Met de voltmeter over de drukknop gemeten meet ik in rust inderdaad een voltageverschil, dus 'ie wordt inderdaad een beetje omhoog getrokken.

Ik zou er een 7805 voor kunnen zetten, daar heb ik nog een handjevol van liggen. Die heb ik bij de andere arduino (van het seinhuis) wel voor de zekerheid gebruikt omdat daar vier relais aan zitten. Bij de overweg maar eentje, dat moet wel goed gaan leek me.

Ik had wat logging toegevoegd in de "loop()":
    if (push_button.fell()) {
      Serial.println("FELL");
    }
    if (push_button.rose()) {
      Serial.println("ROSE");
    }

Met alleen USB voeding logt 'ie netjes ROSE en FELL en ROSE enz. Met 12V erop doet 'ie alleen eenmalig ROSE aan het begin en vervolgens niks meer. Reageren op de IR dingetjes (incl het loggen daarvan) loopt verder wel netjes door met 12V.

Nou is het natuurlijk een goedkoop aliexpress ding dat ik acht jaar geleden heb besteld. Kan best dat 'ie gammel is. Maar waarom 'ie dan met USB voeding wel werkt?

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5015 Gepost op: 07 February 2024, 09:29:29 »
Dit is het origineel, het gaat om de "hebelbankschloss". Niet heel goed te zien , maar het zijn twee sloten met ertussen een zwarte hendel die je tussen de twee sloten heen en weer kan bewegen. In het plaatje valt de zwarte hendel samen met een spleet die visueel dezelfde kant uit loopt.
...
Wat ik heb gedaan is om zo'n zwarte schuifschakelaar (met een vierkant knopje) tussen de twee sloten te monteren. Ik had een plastic koker die er bijna precies overheen paste, daardoor voelt het voor mij vrij echt:

De oplossing zelf is bekend :angel: Ik was eerder ook met tegenoverliggende sloten bezig. Toen noemde je dat je er ook mee bezig was, maar had het resultaat nog niet gezien: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101540.msg3222377514#msg3222377514
Die stift met kraag is wel een nettere oplossing dan de omgebogen spaak. Liep bij mij toen spaak ( ;D) omdat de schoot kon worden ingeduwd, maar het 'zoals in het echt' gehalte blijft wel leuk... misschien toch nog een poging wagen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

• Online Online
« Reactie #5016 Gepost op: 07 February 2024, 10:27:05 »
Nou is het natuurlijk een goedkoop aliexpress ding dat ik acht jaar geleden heb besteld. Kan best dat 'ie gammel is. Maar waarom 'ie dan met USB voeding wel werkt?

Reinout het lijkt een beetje op een probleem waar ik ook ooit weken mee aan het prutsen ben geweest, een Arduino die niet goed functioneerde, maar op het moment dat ik de usb poort aansloot voor logging werkte hij tadeloos. Uiteindelijk bleek bij mij er een probleem met de voeding te zijn, op de 5v pin mat ik toen 4-4,5V ipv 5V. Door het aansluiten van een pc op de USB poort, nam de USB poort de voeding over en stond er op de 5v pin weer 5v. Dus meet eens de 5v pin als je de Arduino voedt via de 12V adapter.

Groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5017 Gepost op: 07 February 2024, 13:41:22 »
Meten is weten. Meten is in dit geval ook reden om mezelf eens achter de oren te krabben en af te vragen wat er aan de hand is.

Eerst over de drukknop gemeten. Ene kant zit aan de 0V massa, de andere kant zit met vier meter draad uiteindelijk aan de INPUT_PULLUP van de arduino, dus ik verwacht 5V. Ik krijg de helft. Misschien is de PULLUP defect? Externe weerstand gebruiken?

Over de 0V en 5V van de arduino gemeten. 4.94V is dicht genoeg bij de 5V, neem ik aan?

Over de 12V die erin gaat. Huh? 14?

Hm, het goedkope A/V metertje bij de trafo maakt er zelfs 14.4 van i.p.v. de 12V die ik netjes op het houten plankje heb geschreven:

De trafo zegt netjes dat 'ie 12V uit zou moeten poepen. Ik heb er trouwens geen gelijkrichter/elco/whatever achter hangen.

Ehm... input welkom...

Ik heb op de trafo gegoogled en vermoed dat ik hem bij Conrad heb gekocht, daar staat "met ingebouwde gelijkrichting en afvlakking" bij. Duitse degelijkheid, in principe.

Reinout

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #5018 Gepost op: 07 February 2024, 14:37:08 »
Met mijn nog steeds enigzins beperkte kennis van electronica: Er wordt ergens op die Arduino van die 12v die je er in stopt 5v gemaakt, waar de Atmel chip mee overweg kan. Volgens mij is dat dat componentje met 3 pootjes (en heet een LDO, als ik mij niet vergis) dat links van de barrel-plug zit. Is dat circuitje/componentje nog wel in orde?
« Laatst bewerkt op: 07 February 2024, 14:38:39 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

meino

• Online Online
« Reactie #5019 Gepost op: 07 February 2024, 14:39:52 »
Reinout

Vreemd, het lijkt er op dat de regulator van de Arduino wel zijn werk doet, die 4,94V is binnen de norm voor een Arduino. Maar 14V input is niet goed, wat ik er van weet is dat de Arduino gevoed kan worden tussen 7-12V, waarbij ik al diverse artikeltje ben tegen gekomen waarin gesteld werd dat je beter niet boven de 9V kon gaan omdat anders de interne voltage regulator erg veel restwarmte moet zien kwijt te raken. Dat hangt natuurlijk ook af van externe apparaten die je via de Arduino wilt voeden. Verder lijkt het op een echte trafo, dus geen Meanwell of andere schakelende voeding. Ik weet niet of een Trafo met Condensator om de gelijkstroom glad te maken misschien invloed heeft op het probleem, daar gaat mijn electronische kennis niet ver genoeg voor.
Maar ik gebruik zelf eigenlijk nooit de 12V input van de Arduino (via de adapter of de Vin pin) maar gebruik tegenwoordig step down (bucket) convertors om van 12V naar 5V te gaan; Stepdown convertor. Het voordeel is dat deze instelbaar en afleesbaar  zijn en geen vermogens verlies hebben. Daar heb ik er nog wel een van liggen.

Groet Meino

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5020 Gepost op: 07 February 2024, 14:40:06 »
Eerst over de drukknop gemeten. Ene kant zit aan de 0V massa...

Ook met mijn beperkte kennis: zeker dat de massa 0 V is...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #5021 Gepost op: 07 February 2024, 14:51:52 »
Als alles uit staat, kun je dan de weerstand eens over de schakelaar meten, terwijl deze niet ingedrukt is? Als je de schakelaar aan 1 kant zou kunnen afkoppelen, zou dat helemaal ideaal zijn :)
Vriendelijke groet, Servé.

meino

• Online Online
« Reactie #5022 Gepost op: 07 February 2024, 14:55:57 »
Als het in de schakelaar zou zitten, dan verwacht je dat er geen verschil in gedrag is met het voeden via USB (op de 5v pin) of via de adapter (Vin pin). dat is er duidelijk wel, daarom zoek ik het in de richting van de 12V voeding. Ik ben dan ook benieuwd wat er gebeurt als je de Arduino voedt via een extern voltage regulator op de 5V pin.

Groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5023 Gepost op: 07 February 2024, 15:04:49 »
0V: ja. Het zit in ieder geval op elke plek waar ik het toe nu toe gemeten heb allemaal eenduidig met elkaar doorverbonden. De multimeter in "piep" stand zegt op elk punt "piep" als ik naar zwarte draadjes kijk :)

Echte trafo: ja, ik dacht toendertijd maar een reguliere ouderwetse echte trafo te kopen voor dit soort zaken i.p.v. zo'n LED-geschakeld-help-hoe-werkt-dat-eigenlijk ding. Met de verwachting dat het netjes 12V zou zijn...

Wat ik in ieder geval ga doen is een 7805 eraan hangen (daar heb ik er nog stapels van) zoals ik bij de andere heb gedaan, dan zijn we van het eventuele voltageprobleem af.  Zo'n stepdown ding heb ik nog niet gebruikt. Ik heb zonet wel wat spul besteld en heb een 12V versie erbij gedaan om eens achter de trafo te hangen.

Wummeke: de 5V converter op de arduino doet het prima, ik zie 4.94V als output.

Weerstand schakelaar, losgekoppeld: oneindig. Ingedrukt 3 ohm. (Misschien niet 0 omdat een uiteinde van het draadje waar ik de klem aan deed wat rafelig was.)

----

Ok, ik ga de boel wat verbeteren met een 7805 en ook maar gelijk een pullup weerstand, dat kan nooit kwaad.
Wat ik ook ga verbeteren: de IR detectors zelf. Goedkoop kaartje met twee van die ledjes naast elkaar erop, maar die bleken het zonet ook niet te doen toen de zon precies door het kleine dakraampje in de tunnelingang waar een van de sensors zit scheen... Raargh. Nu een setje dat niet zozeer voor afstandsmeting-met-drempelwaarde is maar specifiek een onderbrekingsdetector.

't Houdt je van de straat :)

Reinout

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5024 Gepost op: 07 February 2024, 15:15:00 »
Echte trafo: ja, ik dacht toendertijd maar een reguliere ouderwetse echte trafo te kopen voor dit soort zaken i.p.v. zo'n LED-geschakeld-help-hoe-werkt-dat-eigenlijk ding. Met de verwachting dat het netjes 12V zou zijn...
Die trafo gaat netjes 12V afgeven als aan twee voorwaarden is voldaan: de netspanning moet netjes 230V zijn en secundair moet je 2A afnemen.

Ik ben allang gestopt met gewone trafo's. Ik voed alles met geschakelde voedingen. Die geven wel altijd netjes de opgegeven spanning, en die is meestal binnen enkele procenten instelbaar als je het heel precies wil hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.