Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door PeterC
Vandaag om 22:44:19
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1067611 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4800 Gepost op: 02 november 2022, 13:28:18 »
Alsof ik in een spiegel kijk  :o. Lijkt veel op m'n eigen servoSweep class. Ziet er goed uit (y). Ik had zelf nog ingebakken dat er halvewege de slag een relais tbv puntstukpolarisatie werd geschakeld.

Ik heb ook een in python een aantal scripts gemaakt om arduino projecten op te zetten met build en upload scripts en de 'tasks' voor in VS Code ;D
Er is er ook eentje om projecten in git te zetten en te pushen naar je server zonder ooit je browser te hoeven openen.
Er is zelfs een een release script om een 'officiele' Sw release te doen, als we het toch over over-engineren hebben  ;D Nog nooit gebruikt

great minds think alike  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4801 Gepost op: 02 november 2022, 14:22:43 »
Citaat dat ik ergens zag: many engineers seriously don't think there is such a thing as "overengineering" :)

Qua rustig lopen van servo's: ze lopen rustig om in de zin dat ze netjes geleidelijk bewegen. Maar ik vind ze nog best veel herrie maken. Kan ook aan de bodemprijs-aliexpress-sg90's liggen die ik in eerste instantie heb gebruikt. Binnenkort ga ik een armsein in een "wattenscheider schacht" plaatsen die ik drie jaar geleden heb gekocht, daar was een servo bijgeleverd. Eens kijken of dat model stiller is.

Bas: relais schakel ik "gewoon" als het uitkomt. Bij m'n peco wissels maakt het moment niet uit, tenminste als je de wisseltongen van het hartstuk hebt losgekoppeld zoals het hoort. Dus daar deed ik niet moeilijk over. Maar..... als je er wel moeilijk over wilt doen is zo'n class een handige. Dan kan je die functionaliteit lekker in de class inbouwen zonder dat de rest er last van heeft. Zo wilde ik de mogelijkheid hebben om eventueel wat nawippen van de seinarm in te bouwen als ik er ooit zin in had.

Voorlopig doe ik alles maar even op de niet-ingewikkelde manier. Genoeg te doen. Pffffff :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4802 Gepost op: 02 november 2022, 14:34:42 »
Citaat
many engineers seriously don't think there is such a thing as "overengineering"
+1

Citaat
niet-ingewikkelde manier.
Ik schakel mijn puntstukken tegenwoordig met microswitches. Ik heb in tinkercad een beugel gemaakt speciaal voor een sg90/mg90 waar je 2 micro switches in kan monteren. Tijdens het draaien wordt het puntstuk eerst vrijgeschakeld van de ene pool voordat hij wordt geschakeld naar de andere pool. Dat gedoe met relais..  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4803 Gepost op: 13 november 2022, 22:21:39 »
Leuke oplossing :)

De afgelopen twee weken niet veel gedaan aan de spoorbaan. Een fiets met spoed van nieuwe ketting en tandwielen voorzien. Vanochtend kookplaat vervangen (inductie, na 12 jaar zat er een flinke barst in en begon 'ie foutmeldingen te geven...). Dat soort huishoudelijk spul.

Wel zijn de viaductmodules "bij" qua schilderwerk. Er moet nog nieuwe ledverlichting in komen. En.... de achtergrond moet ik nou echt maar eens vervangen door een fotoachtergrond. Als eerste bij de eenvoudigste viaduktmodule de boompjes van de achtergrond afgepeld en geschaafd en geschuurd en gesopt:



Ondertussen zit ik me nog af te vragen of ik m'n inrijsein niet gelijk zal vervangen. Ik heb nu een dreibegriffig armsein (hp0/hp1/hp2), wat prima verdedigbaar is vanuit Kelbergs oorspronkelijke rol als doorgangsstation. Maar het is in 1970 al geruime tijd een kopstation, dus er is een grote kans dat het sein inmiddels is vervangen door een hp0/hp1 sein en een saai bordje "max 30 km/u omdat je een kopstation binnenrijdt".

In Duitsland waren ze vaak niet zo snel met het opruimen van oude troep. Maar seinen hadden onderhoud nodig, ik heb een beetje het gevoel dat ze daarvoor toch wel de moeite zouden hebben genomen.

Ik twijfel een beetje tussen "correctheid" en "wel leuk, het bestaande signaal" en "mocht ik de aansturing ooit mechanisch willen maken, dan is een eenvoudig sein wel handig". Enfin, ik zie wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4804 Gepost op: 14 november 2022, 10:40:03 »
Kopstation beveiliging kan prima met Hp2 (en Zs3 voor 30 km/u) voor langzaam inrijden.
Hp0 om niet in te rijden natuurlijk.

Kan je het sein laten staan, maar niet naar Hp1 schakelen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4805 Gepost op: 14 november 2022, 10:43:13 »
Maar dat doet wellicht te weinig voor z'n onderhoudskosten... Zou met 1 trekdraad kunnen, maar toch meer draaipunten, twee armen, twee lampen. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4806 Gepost op: 14 november 2022, 11:55:59 »
Citaat
In Duitsland waren ze vaak niet zo snel met het opruimen van oude troep. Maar seinen hadden onderhoud nodig, ik heb een beetje het gevoel dat ze daarvoor toch wel de moeite zouden hebben genomen.

Maar hier gaat het om veiligheidsregels, en daar zijn ze erg kien op! Ik denk dus dat, met de ombouw van Kelberg van doorgangsstation naar kopstation, meteen ook het (de) sein(en) aangepast zal (zullen) zijn. Of eigenlijk durf ik dat wel met zekerheid te zeggen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4807 Gepost op: 14 november 2022, 13:40:10 »
Maar die 'ombouw' omhelst in eerste instantie toch niet meer dan niet doorrijden..? (vastgelegd in een instructie!)

Volgens mij is veiligheid hier niet in het geding; denk inderdaad meer een kosten-baten.. 'ns Zoeken naar een voorbeeld.

EDIT: Markgröningen.. (wel de vraag of deze schets betrouwbaar is) Volgens de tekst een 2-armig inrijsein uit de tijd dat het station nog drukker was; die uitleg verklaart mijns inziens overigens niet het gebruik van 2 armen. Er takte er nog een aansluiting af tussen de loskade en eerste wissel; wellicht dat deze beveiliging-technisch als vrije baan werd gezien. Dan nog zou je met 1 arm af kunnen. Enige wat je wint met 2 armen en geen snelheidsbeperking is iets sneller binnenrijden wanneer wissel rechtuit staat. Wellicht dat er ooit plannen waren om het traject door te trekken..?


Albrecht, G./ Spieth, H.J. (1990). Exploitatie en seinen . Schuyt & co, 
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 15:19:25 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4808 Gepost op: 14 november 2022, 15:54:10 »
Er staat hier geen snelheidsbord 30, want na het H bord is er nog een doorschiet mogelijkheid (dat is tenminste mijn aanname in het zien van deze tekening).

Alternatief kun je bij een lange afstand tussen inrijsein en stopplaats ergens halverwege een 30 bord neerzetten.

Zie hier bijvoorbeeld


EDIT: complete onzin, want dat bord staat er wel (zoals Vincent dat netjes heeft verwezen). Nou ja, voor de context laat ik het originele bericht wel staan.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 16:59:33 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4809 Gepost op: 14 november 2022, 16:39:45 »
Albrecht, G./ Spieth, H.J. (1990). Exploitatie en seinen . Schuyt & co,

Deze verwijzing was waar ik lang naar gezocht heb.
Boek bleek bij de Slegte nog in de ramsj te koop.
Dank voor de tip. Eric



Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4810 Gepost op: 14 november 2022, 16:40:02 »
Er staat hier geen snelheidsbord 30...

Wat is de driehoek 30 naast het inrijsein dan? Lijkt mij een vast opgestelde Zs3...

Dank voor de tip. Eric

Graag gedaan!  :)
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 16:43:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4811 Gepost op: 14 november 2022, 16:57:54 »
Verhip, straal over het hoofd gezien...  :-X
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4812 Gepost op: 15 november 2022, 21:45:24 »
Jelmer: ja, een hp2/hp0 sein nabootsen, simpelweg door de hp1 niet te gebruiken, kan natuurlijk ook. Goede en makkelijke optie. Ik dacht dat een hp1/hp0 beter zou zijn, maar ik zie bij Vincent ook een hp2/hp0 voorbeeld.

De Zs3 ("30 km/u" bordje) moet ik in ieder geval nog toevoegen.

ex44: ja, ze waren erg kien op veiligheidsregels, maar dan nog "es gibt nichts was es nicht gibt", ook in beveiligingsland. H-bordjes aan het eind van een perron bij een kopstation? Voorbeelden met en zonder te zien, bijvoorbeeld. Het voorbeeld van Vincent van Markgröningen uit "exploitatie en seinen" laat bijvoorbeeld ook een hp0/hp1/hp2 sein zien. Of dat overeenkwam met de werkelijkheid kan je je afvragen, maar het plaatje ziet er netjes genoeg uit.

Oh, eh, ja! "Exploitatie en seinen". Die heb ik in de oorspronkelijke Duitse uitvoering in m'n boekenkast staan. Daarin zie ik net nog wat interessants over "Flankenschutz" dat ik zo bij Vincent in z'n Kibronn-draadje even ga melden...

Hm, het Markgröningen-voorbeeld staat ook in de Duitse versie. Het inrijsein wordt expliciet genoemd. En wel dat de afbeelding gaat over de tijd dat er alleen nog sporadisch goederenverkeer op het traject was en het inrijsein vast was gespijkerd op de "hp2" stand. Het is ook niet het regulier gebruikte symbool, zie ik nu, met die twee armpjes omhoog. Ok, dan zegt het er in ieder geval niets over of het vroeger 2 of 3 standen had.

Enfin.... meer uitzoek- en nadenkwerk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4813 Gepost op: 10 december 2022, 19:17:00 »
Sinterklaassurprises, nieuwe kookplaat monteren (oude was stuk), fietsreparatie: ik heb mezelf met nuttige zaken beziggehouden de laatste tijd. Oh, en ongeveer elk weekend een verjaardag in de familie. Het is weer die tijd van het jaar :) De hobby kwam wat dat betreft wat tekort. De afgelopen paar dagen ben ik weer actief geworden. Eerst maar eens de grootste Baustelle voor elkaar krijgen: de wissels van de rechterhelft van Berenbach. De linkerhelft is klaar, maar de rechterhelft wacht al maaaaaaanden op aandacht.

Eerst de makkelijkste wissel. Handbediend, dus wat gaatjes boren en een h0fine.de kastje eronder:





Dan de moeilijkste: de Gleissperre met twee lantaarns. Maar daar heb ik me nu wat makkelijker vanaf gemaakt. Ik ga maar een van de twee lantaarns draaibaar maken, want de dichtsbijzijnde gaat toch uiteindelijk verborgen achter een muurtje en wat gras. Alleen op foto's zie je 'em en dan kan ik 'em met de hand wel draaien :)

Zo, stengeltje voor de draaibare lantaarn en een gemonteerde Gleissperre:



De aansturing heb ik met een stukkie dun verend draad gedaan dat bij de Gleissperre werd meegeleverd. Haakje aan het uiteinde waarmee ik het draadje over het bewegende deel heb gehangen. In het h0fine-mechanisme door een gaatje gestoken, maar dat was wat te ruim. Met twee stukjes plastic heb ik het draadje gebogen onder spanning gezet:



Ondertussen zit ik lekker "ADJ 7" door te lezen. Het is een paar bladzijdes dikker geworden, wat me wel bevalt. Mooie foto's, bruikbare beschrijving van het ontwerpen van een baan, intro-artikel over beveiliging: ja, 't is weer een prettige. En voor rond 25 Euro voor drie nummers per jaar is het preiswert. Aanrader!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4814 Gepost op: 17 december 2022, 20:54:59 »
Nou, prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)