Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1067920 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3930 Gepost op: 02 mei 2020, 10:38:17 »
Ik vind Jans punt ook wat hebben, zeker in gebieden waar je niet lekker kunt komen is brandpreventie een goed aandachtspunt. Hoe dan ook, ik blijf je bosbouwperikelen volgen.

@Marc: Wat je opnoemt is ook allemaal snelgroeiend spul. Zeker wilgen, daar kan je bij jullie een levende tak in de grond zetten en je hebt het volgende jaar een boom (bij wijze van spreken). Hier op de Veluwe gaat het iets langzamer, al zijn de berken en de vlierbessen ook razendsnel.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3931 Gepost op: 03 mei 2020, 20:49:04 »
Brandpreventie! Daar had ik nog niet aan gedacht. Goede reden om mijn groene vingers op deze plek tot een paar braamstruiken te beperken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3932 Gepost op: 03 mei 2020, 21:12:32 »
Bij het jongleren met modules kan er wel eens was misgaan. De rails steken soms net een halve mm over, bijvoorbeeld:



Ach, even rechtbuigen en het is weer OK.
Maar goed: ik had beestjes belooft! Een ree en twee kalfjes:



Een rode wouw is net bovenin de boom geland:



In de wouw-foto zie je in de lagergelegen boom twee blauwe vlekken. Dat zijn twee duiven:



Een haas:



En, vanuit deze hoek nog niet goed herkenbaar eigenlijk, een vos:



Gisteren heb ik niets gedaan. De hele dag was ik met Axis&Allies (een bordspel) bezig. Met m'n kinderen. Op de foto hieronder zie je dat Europa in Engelse handen is. Dat is geen goed nieuws voor Duitsland.... De Sovietunie was toen al lang gesneefd. In Washington zie je een Japans fiche.... Dat was het einde van het spel. Als Japan via Alaska Washington ingelopen is is er geen enkele hoop meer :)



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3933 Gepost op: 03 mei 2020, 22:16:12 »
Hoi Reinout,
Een mooi stukje landschap met een lekker sfeertje!  (y) Ik zit zelf ook nog wel eens te twijfelen of ik niet tòch een herfstthema zal nemen...
Enig puntje van aandacht vind ik de damdoorlaat. Ik zou nog wat afdekstenen op de muurtjes leggen. Dat ziet er net wat beter uit. Ok, je ziet er normaal niets van begrijp ik, maar toch, tijdens het filmpje viel het me wel op.
Btw, de Elzbach is dat dezelfde die een -tig km verderop (stroomafwaarts) langs Burg Eltz stroomt? Daar ben ik een jaar of 5 geleden geweest. Mooi kasteel! Heel compact en stoer op een rots gelegen.
Groet, Wim
PS A&A is hééél lang geleden, maar ja, als Japan in Washington DC staat... (en ook in het midden oosten!)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3934 Gepost op: 03 mei 2020, 22:53:30 »
Dekstenen: misschien toch maar wat eraan doen. Je hebt gelijk dat het er niet uitziet :) Of minimaal een vrutje onkruid erop. Daarmee heb ik wat andere ongerechtigheden gecamoufleerd.

Elzbach: klopt. Hij ontspringt trouwens vlak bij Kelberg. Bij die bron moet ik nog eens gaan kijken, dat wist ik nog niet toen ik daar in de buurt was. Op de duitstalige wikipedia wordt Burg Eltz inderdaad ook genoemd.

-----

Ongerelateerd nog iets leuks dat ik op een duits forum vond: vroeg jaren 30 Boppard-Simmern. Dus met een 93er vanuit het Rijndal stijl omhoog de Hunsrück in. Weet je gelijk waarom het in het begin zo langzaam gaat en waarom de camera een vrij uitzicht heeft op de baan: de lok moet verplicht duwen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3935 Gepost op: 04 mei 2020, 08:14:30 »
Goede reden om mijn groene vingers op deze plek tot een paar braamstruiken te beperken :)
Misschien dat MSM 202, pagina 56 dan inspiratie kan geven.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3936 Gepost op: 04 mei 2020, 10:06:51 »
De MSM hebben ze op een kilometer afstand in de Bruna, dus ik zal daar straks eens een blik in werpen. Bedankt voor de tip.

Wat betreft de witte vlekken in het water: ik had gisteren de indruk dat ze onverwachts voor een redelijk deel aan het vervagen zijn! Het kan met de spiegeling te maken hebben, maar ik had die indruk duidelijk.
Uit de normale blikrichting lijkt het in ieder geval niet op te vallen:



Het zou een bak met werk schelen als ik de boel niet weg hoef te halen. En zoals het er nu uitziet vind ik het prima. Ik zal vanavond nog even kritisch kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3937 Gepost op: 05 mei 2020, 20:08:44 »
Dekstenen: misschien toch maar wat eraan doen. Je hebt gelijk dat het er niet uitziet :)
Dat schreef ik niet... ;) (dat dacht ik alleen... ;D ;) )

Maar zoals ik al schreef: een mooi stukje natuur! Ik krijg direct zin om daar te gaan wandelen :) Ook met de toevoeging van de dieren is leuk. Ik wil op mijn eigen baantje ook nog eens wat dieren in het bos gaan verstoppen. Wilde zwijnen ed. Vogels worden wat lastiger in N... Maar dan moet ik eerst eens bos gaan planten en dat gaat nog wel even duren...

Groet, Wim

PS leuk filmpje! :)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3938 Gepost op: 08 mei 2020, 21:47:49 »
De door mij gebruikte Busch telefoonpalen hebben één nadeel: ze zijn wat aan de korte kant als je ze in de grond wil vastlijmen. Zeker als die grond schuin naar beneden afloopt. Bij het voorbeeld verlengen ze zo'n paal nog wel eens door twee palen de grond in te rammen en daar de uiteindelijke paal tussen aan te brengen (waarschijnlijk bij wat sompige grond). Zoiets heb ik dan maar geïmiteerd met twee omgekeerde spijkers:



Van onderen tegen de multiplex rijbaan geplakt:



Tadaah. Ik moet de zwarte spijkers nog wel verven:



-------------------

Er zijn gisteren en vandaag twee bestellingen binnengekomen waar ik de komende weken danwel maanden mee aan de slag wil. Een "h0fine.com" bestelling:



- Een paar poedertjes voor vervuiling.
- Wissel/gleissperre-aandrijvingen, grotendeels handmatig.
- Een paar Fremo loconet-boxen/plaatjes/kabels/stekkers (die ook voor xpressnet bruikbaar zijn) zodat ik voor m'n multimausen meer aansluitingen heb. De boel is op m'n zolder best wel krap en met meer aansluitingen hoop ik makkelijker om mijn eventuele medespeler heen te kunnen laveren. En makkelijker dichter bij de trein te kunnen blijven. Tikkie overkill, tien aansluitingen voor twee muizen. (Hoewel, Regel 37: There is no 'overkill.' There is only 'open fire' and 'I need to reload'.

Het tweede pakket was van RST Modellbau, met onder andere twee wisselhendels:



Dat zelfbouwspul van mij bij Kelberg is leuk, maar ik heb nu al de hele dag elk kwartier met m'n fikken aan dit ding lopen zitten.... Heel gaaf spul.... Die twee hendels zijn voor de twee inrijwissels van Berenbach-Ulmen bedoeld. Puur de aanschaf van deze twee hendels gaat waarschijnlijk de technische afbouw van Berenbach-Ulmen met twee jaar versnellen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3939 Gepost op: 08 mei 2020, 22:48:04 »
Hallo Reinout,

Heb je misschien een linkje naar die Fremo loconet-boxen/plaatjes/kabels/stekkers (die ook voor xpressnet bruikbaar zijn)?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3940 Gepost op: 08 mei 2020, 22:50:09 »
Over braamstruiken:

Misschien dat MSM 202, pagina 56 dan inspiratie kan geven.

Ik heb het blad inmiddels gekocht. Leuk! Binnenkort eens kijken of die zak met sisal-touw-achtige-draden van de Action hiervoor geschikt is.

Ehm, via jouw andere draadje zie ik opeens dat jij de auteur van dat artikel bent! Dat was in het geheel niet in mijn hersenpan blijven kleven :) Leuk.
Jezelf in een blad terugzien is best leuk. Ik heb tot nu toe twee keer iets in Railmagazine geplaatst. Daar moet ik weer eens wat voor gaan schrijven, ik krijg nu het blad alweer twee jaar gratis: ik moet weer wat doen voor m'n geld :) Maaruh: publiceren is leuk!

Ik zie dat jij hetzelfde artikel zowel in MSM als Voie Libre hebt geplaatst. Van Railmagazine weet ik dat ze totaal niet moeilijk doen qua publicatie elders (of op je eigen website). Wat is jouw ervaring wat dat betreft met MSM/voie libre? Puur als referentiekader. Ik zit zelf met de gedachte te spelen om eens iets aan een Duits blad op te sturen, vandaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3941 Gepost op: 08 mei 2020, 22:55:07 »
Tom: die loconet-zaken kun je hier op h0fine.com vinden.
Deze bijvoorbeeld.
Mij idee: als deze zaken het uithouden op een Fremo-bijeenkomst dan werken ze gegarandeerd goed en houden ze het bij mij thuis de komende 250 jaar wel uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3942 Gepost op: 09 mei 2020, 10:24:26 »
Mag ik vragen, waarom heb je de wisselhendels bij RST-modellbau en niet bij HOfine? Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen die 2...
Vriendelijke groet, Servé.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3943 Gepost op: 09 mei 2020, 10:35:26 »
Je hebt PB

Binnenkort eens kijken of die zak met sisal-touw-achtige-draden van de Action hiervoor geschikt is.

Na een overproductie van struikjes voor andere modelbaan, ben ik even door mijn kokosvezel heen. Ik werk dus nu noodgedwongen met sisal. Van een bolletje knip ik diverse lengtes draad af en pluis deze eerst uiteen. deze pluis doe ik allemaal op een hoop en draai daarvan mijn struikjes. Het resultaat is goed, al heeft kokos wel mijn voorkeur. Dat is minder grillig qua vorm en heeft onregelmatige dikte van vezel. Juist die onregelmatigheid geeft het struikje een extra dimensie, maar deze is niet per sé noodzakelijk.

enne, kan je voor je telefoonpalen niet gewoon dikke satéprikkers gebruiken? Daarvan heb ik er twee staan op mijn baan en ik vind het wel aardig. En deze zijn stukken langer :)

Ben benieuwd naar je ervaring met de gleissperre, of is dat alleen de aandrijving?

Groet,
michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3944 Gepost op: 09 mei 2020, 12:30:40 »