Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Gerco van Beelen
Vandaag om 07:44:52
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063206 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3945 Gepost op: 09 mei 2020, 22:44:09 »
Tom: die loconet-zaken kun je hier op h0fine.com vinden.

Reinout

Dank je  (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3946 Gepost op: 10 mei 2020, 15:40:17 »
Jerry: grappig. Op deze pagina op die site staan oude Mayen foto's. Zo op 80% van die pagina komen er een paar foto's van het station, bijvoorbeeld deze. Daar hebben ze in 44/45 ook van bovenaf wat aan "rigoreuze stadsplanning" gedaan...

Michel: die sateprikkers zijn wat dik naar m'n smaak. En de goedkope die ik heb zijn ook wat "vezelig". Dan zijn die Busch dingen fraaier. En dat kort-zijn, daar werk ik wel omheen :)

Servé: h0fine/rst hendels? Simpele reden: bij h0fine waren ze tijdelijk uitverkocht. Ze hebben bij h0fine nu wel een leuke aanbieding dat je ze voor 25 Euro per stuk kunt kopen (minimaal 4) waarbij je dan de nummertjes en de "hebelbank" er gratis bij krijgt. Die van RST lijken me visueel net wat mooier gedaan. Er zitten ook een paar metalen onderdelen bij waardoor ze me sterker lijken. Maar goed, dat gaat toch niet helpen als ik er met m'n achterwerk per ongeluk op land.

Qua werking en formaat zijn ze uitwisselbaar. Wel is er volgens mij één verschil: de "winkelhebel" waar je eventueel een zelfbouw-Verschlußregister aan vast kan koppelen zit onder een andere hoek. De beweging is vertikaal bij RST en horizontaal bij h0fine.

Ik zie wel eens een plaatje van zo'n zelfbouw-Verschlußregister, maar een handleiding of bouwtekening heb ik er nooit van gezien. Ik heb al een paar mogelijke oplossingen verzonnen, maar een artikeltje zou helpen. Het enige dat ik heb is uit een of andere Miba waar een horlogemaker ofzo het origineel gewoon 1:40 had verkleind geloof ik. Aargh. Hebben er nog ideeën over in een Hp1 van Fremo gestaan? Niks uitgebreids: 1 Fahrstraße, 2 wissels, 2x Hebelbankschloß.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3947 Gepost op: 13 mei 2020, 20:49:24 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3948 Gepost op: 15 mei 2020, 20:08:12 »
Een paar dagen geleden haalde ik een lading zeeschuim uit de verdunde glycerine. Daar had ik het een weekje in laten zitten... Ik had er nu een emmer water naast om de glycerine eraf te spoelen: goed idee.
Ik heb een drietal boompjes weg moeten gooien omdat er een raar soort vlokken aan kwamen:



Geen idee waar dat nou aan ligt. Misschien aan de glycerine waar ik inmiddels wel veel in heb gedoopt? Het zag er inmiddels bruin uit, dus ik heb het maar weggegooid:



Vervolgens heb ik de bomen weer te drogen gehangen met een klein gewichtje eraan.

---------------

Bij de ingang van het schaduwstation heb ik twee blokken piepschuim geplakt die ik zonet zwart heb geverfd:



Ik wil binnenkort het schaduwstation gaan verlichten en dan staat het wat raar als er licht uit zo'n opening schijnt. Hopelijk heb ik het met bovenstaande maatregel voorkomen.

Verder heb ik zonet met een multitool wat gezaagd en vervolgens wat extra hout aangebracht om straks een "wattenscheider" netjes aan te kunnen brengen:



Dit weekend hoop ik aan wat electra toe te komen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3949 Gepost op: 18 mei 2020, 00:08:05 »
Zo, de "Wattenscheider" schacht zit goed genoeg vast:



Stukjes piepschuim eromheen en her en der wat plamuur:



Ik heb het later bruin geschilderd en er een eerste laagje groen over gedaan, uiteraard.

Mooi weer, dus ik heb in de tuin de gedroogde bomen met zwart (en daarna met vaalgrijsbruin) behandeld:



Flink wat losse klusjes gedaan. Onder andere een piepschuim "dak" op de twee piepschuim wanden gezet waarmee ik de "tunnelingang" wat wilde verduisteren:



En verdergegaan met de telegraafpalen. Eentje kon ik netjes in een multiplex "rib" plaatsen voor de stevigheid. Een andere, daar heb ik maar eens de door Busch bijgeleverde plaatjes voor gebruikt. Zo'n plaatje erop lijmen en 'em dan in een gaatje prikken. Kijken of dat stevig genoeg is (met een extra stut, natuurlijk):





Onder aan de spoordijk moesten nog een paar struikjes komen:



Bijna tijd voor de volgende module... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HansB

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3950 Gepost op: 18 mei 2020, 11:40:05 »
Het zal wel dom zijn maar wat is in godsnaam een wattenscheider ?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3951 Gepost op: 18 mei 2020, 13:19:49 »
Goeie vraag, hoor. Ik heb het m'n dominee gevraagd, maar die weet het niet. Hij heeft overigens wel zat kennis van Duitse stoomloks en diesels, dus daar ligt het hiet aan :) Dat doet me eraan herinneren dat ik nog drie loks voor hem zou digitaliseren...

Het is dit ding als houder in combinatie met dit ding voor het eigenlijke signaal. Het idee, binnen Fremo ontstaan, is om een universele houder te hebben waar je dan een signaal in kunt steken. Of een afdekplaatje als het sein daar niet nodig is. Handig bij modulearrangementen waar je niet weet waar je een inrijsein nodig kan hebben enzo.

In mijn geval is het een degelijke manier om op m'n gemakje het seinmechanisme te kunnen klussen en het later op z'n plek te hangen. En er eventueel weer uit te kunnen halen in het geval van een storing, zonder gelijk drie modules los te moeten wrikken enzo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3952 Gepost op: 18 mei 2020, 15:41:45 »
Zo Reinout, dat is nogal een leuke ontboezeming, jij bespreekt dus kennelijk ook hobby zaken met je dominee.  :D  (y)

Dat doe ik trouwens ook zeer regelmatig; de dominee in mijn gemeente vertel ik te pas en te onpas over mijn hobby, mijn successen, nieuwe aanwinsten en mislukkingen. Maar in mijn geval gaat dat iets natuurlijk dan je in eerste instantie zou denken, ik heb mijn baan namelijk ook in haar werkkamer staan  ;D

Ben wel benieuwd wie jouw dominee is, wie weet wel een "bekende" in het netwerk.

Mocht je de naam kwijt willen aan mij, dan natuurlijk graag via PB, we denken natuurlijk wel aan de privacy.

Wel grappig trouwens om vandaag je beschrijving van een wattenscheider te lezen. Heb ik gisteren op 1 van mijn modules een sein geplaatst, zet ik er bij het monteren van de module in de baan er een andere module bovenop  :'( Gelukkig niets onherstelbaar (dwz metaal wel vervormd, maar dat is nog te herstellen), maar was wel even schrikken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3953 Gepost op: 18 mei 2020, 16:32:36 »
Het zal wel dom zijn maar wat is in godsnaam een wattenscheider ?
Dat staat hier uitgelegd

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3954 Gepost op: 18 mei 2020, 21:07:14 »
Ik fietste een keer met de beste man mee na afloop van een vergadering en we kwamen aan de praat over hobbies. Ik had toen hij er niet was een keer de vitrine gezien die hij in het halletje heeft hangen. Ik maakte een opmerking over leuke "oost-duitse V100" ofzo en hij viel bijna van z'n fiets af :) Leuk om te zien.
Dat had 'ie nog niet eerder meegemaakt, dat een mede-kerkenraadslid wist hoeveel wielen er onder een lok van de baureihe 44 zat :) Dat betekende vele aangename fietstochtjes na afloop van vergaderingen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3955 Gepost op: 18 mei 2020, 21:27:03 »
Leuk verhaal!  (y)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3956 Gepost op: 18 mei 2020, 21:40:09 »
Citaat
... hoeveel wielen er onder een lok van de baureihe 44 zat

Voor elke discipel één  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3957 Gepost op: 19 mei 2020, 08:54:00 »
:D

Nog even over de "wattenscheider": twee foto's die de werking wel verduidelijken.





In voorvaderlijke tijden had de heer H.F. Enter een drietal modelbaanboekjes geschreven. Vooral "het sporenplan voor de modelbaan" kon me wel bekoren. Een tijd geleden zag ik deel drie, "de exploitatie van de modelbaan" eens liggen. Die heb ik gisteravond in bad maar eens doorgebladerd.



Voorvaderlijke tijden? 1963. Roco begon pas tien jaar later met Europese modellen.

Vroeger was niet alles beter. Het enige NS model was de recent uitgekomen trix hondekop. Als locomotief werd een Duitse E10 of een of andere Franse dieselloc aangeraden ("plak er maar een NS logo op"). Oef :) Dan worden we nu gewoon verwend!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3958 Gepost op: 19 mei 2020, 09:09:19 »
Misschien goed te vermelden dat ik 4.5 jaar geleden met zelfbouw-"wattenscheiders" bezig was.

Hier nog een foto van het inrijsein van Berenbach:





Überhaupt opvallend om te zien hoe lang ik eigenlijk al met deze baan bezig ben. 21 november 2015 was de vorige keer dat ik deze drie "monreal-modules" los haalde! En ook was ik toen met servo's bezig, wat ik nu ook weer zal moeten doen.

Grappig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3959 Gepost op: 19 mei 2020, 09:18:04 »
Hallo Reinout,

Ook onderstaande boekje is ook van HF Enter.

dit boekje ooit gekocht ergens in de jaren 70, maar het was een leidraad voor een modelbaan naar Nederlands voorbeeld.

Er was toen inderdaad  erg weinig materieel te koop naar NS voorbeeld de fleischmann 1215 in het blauw was mijn eerste NS lok wel 1:76 deze heb in sinds 1973.
Ook toen waren de modeltreinen erg duur, voor een week vakantiewerk(ruim 40 uur) kon ik eindelijk een BR 112 van de DB kopen, en toen was het echt niet beter als nu.

maar terug kijkend wel een mooi tijd, 1 ding is gebleven en dat is de passie voor (model) treinen, en dat we tegenwoordig verwend worden moge duidelijk zijn.


mvgr Evert