Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071445 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2805 Gepost op: 24 december 2017, 20:34:44 »
Hallo Reinout,

hier in een Zimo-(Sound)decoderhandleiding staat

Citaat

Sound-Decoder enthalten immer ein Sound-Projekt, und dieses legt auch den tatsächlichen DefaultWert für die CVs #3 und #4 (sowie viele andere CVs) fest; abweichend vom Wert der CV-Tabelle. Da der Sound häufig nur zusammen mit einem Beschleunigungs-Verhalten im vom Sound-Projekt bestimmten Bereich (oder ab bestimmten Mindestwerten) korrekt wiedergegeben werden kann, sollten die vom Sound-Projekt vorgegebenen Werte nicht allzu stark verändert werden.

Bijvoorbeeld bij CV3 :
Der Inhalt dieser CV, multipliziert mit 0,9, ergibt die Zeit in sec für den Beschleunigungsvorgang vom Stillstand bis zur vollen Fahrt.
Der tatsächlich wirksame Default-Wert entspricht bei Sound-Decodern oft nicht dem Wert „2“, sondern wird durch das geladene Sound- Projekt bestimmt.

iets eronder :
Das Beschleunigungsverhalten – zum besseren Verständnis :
Das Beschleunigungs- und Bremsverhalten laut CV #3 und #4, d.h. die zeitliche Abfolge der Fahrstufen, bezieht sich auf die 255 internen Fahrstufen, welche äquidistant von 0 bis zur Vollgeschwindigkeit angeordnet sind. Die verwendete Geschwindigkeitskennlinie (Dreipunkt- oder 28-Punkt-) beeinflusst NICHT das Beschleunigungsverhalten. Das heisst:
Durch eine gekrümmte Geschwindigkeitskennlinie kann das Beschleunigungsverhalten NICHT verbessert werden;


Samengevat, het geluidsproject bepaald waarschijnlijk de versnellings- en remwaarden. Zij kunnen eventueel wel bijgewerkt worden, maar het geluid houdt de versnelling en/of remming mogelijk niet bij.

Voor de afhankelijkheid van het geluid ten opzichte van lastvaart, leegvaart moet je CV 277 hebben :

Citaat
Abhängigkeit der Lautstärke der Dampfschläge von aktueller Belastung, Grundwert 0 :

Bei Abweichung von der Grundlast (laut Messfahrt) sollen die Dampfschläge kräftiger werden (bei Steigung) bzw. schwächer werden oder gänzlich verschwinden (bei Gefälle). Die CV #277 stellt das Ausmaß dieser Abhängigkeit ein; der passende Wert kann durch Probieren ermittelt werden.

Misschien heb je er behoefte aan als ik een kopie van de handleiding voor de decoder stuur. Of je kunt hem hiervinden.

Prettige kerst gewenst,

Sander
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2806 Gepost op: 25 december 2017, 23:07:43 »
Ik hoop dat de preek van Luther enigszins je goedkeuring kan wegdragen :) Ondanks de zwijnen, kerstman en standbeeld....

En met grote dank aan zoonlief die meehielp met het brainstormen!

Reinout
Reinout,

Heb het zeker gewaardeerd en een leuke rol voor Maarten Luther, hoewel Jozef het misschien onder andere omstandigheden wel alleen had gekund..

Ach dat zal de bevallingsstress wel zijn bij Jozef...

Wat ook zeker bevalt is die br 50 met cabinetender! Staat stiekem ook nog ergens in mijn virtueel lijstje.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2807 Gepost op: 26 december 2017, 22:34:33 »
a) Foto's 50ers met goederentrein op de Eifelquerbahn. Jelmer: ook weer deels met kabinetender...

b) Auke: ik denk dat het inderdaad het probleem is dat er een snelheidscurve is aangegeven en dat daardoor niet naar cv3/4 geluisterd wordt. De instelling daavoor in (uit m'n hoofd) cv29 zal ik eens veranderen.

c) Sander: volgens mij wijst dat eerste deel van de handleiding erop dat de normale default cv 3/4 waardes anders zijn omdat er een geluidsproject aan hangt. Dat zou normaliter niet moeten betekenen dat je ze niet kan wijzigen, alleen dat de standaard waarde anders is. Maar ik vermoed dat 'b)' de oplossing is.

d) Sander: die 277 is precies wat ik nodig heb! Maar, adder onder het gras: je moet de decoder éérst de standaard belasting vast laten stellen door hem een testprogrammaatje te laten draaien. Daarvoor is 5m horizontaal liggende rails, het liefst zonder bogen en wissels, nodig. Aaargh: ik heb zo'n lengte niet. En ik heb ook geen 5m losse flex rails om in de woonkamer uit te leggen :) Maar misschien laat zich er een mouw aan passen. Met een losse lok beginnen in een station? Dan moet gemiddeld een naar boven getrokken trein duidelijk zwaarder zijn. En een getrokken trein naar beneden lichter... Zou je toch zeggen.

Enfin, dit is iets waarmee ik nog meer wil/kan experimenteren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2808 Gepost op: 27 december 2017, 08:18:48 »
Reinout,
Kan je geen rollenbank lenen van iemand? Die gebruik ik altijd voor dat soort klussen.
groeten,
Auke

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2809 Gepost op: 27 december 2017, 09:21:25 »
Reinout,

ik ben benieuwd, of het mogelijk is een naar boven rijdende trein meer geluidseffecten te geven en een naar beneden rijdende trein juist minder.
Hou ons op de hoogte?

Groeten,

Christoph

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2810 Gepost op: 27 december 2017, 10:58:33 »
Lastregeling geregeld geluid dus eigenlijk...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2811 Gepost op: 27 december 2017, 18:35:10 »
En dat is precies waar die CV 277 voor bedoeld is. Alleen moet ik daarvoor dus een enigszins bruikbare nulmeting doen, wat een probleempje op zichzelf is. Dan zou het daarna qua geluid allemaal wel regelbaar moeten zijn.

Tenminste, dat is de indruk die ik heb. Dat het mogelijk moet zijn dat de lok duidelijk "werkt" als hij naar boven rijdt. En minder hard naar beneden. En dat als je het station rustig binnenrijdt dat hij dan ook klinkt alsof de regelaar gesloten is.

Maar oei, da's wel een bakje aan CVs die ingesteld moet worden. En ik heb alleen een multimaus omdat dat ruim voldoende was voor die "lokpilot standard" decoders enzo ;)

En theoretisch kan ik er dan ook een rookgenerator in stoppen die dan netjes "meeloopt" met het geluid qua sterkte. Maar kennelijk betekent dat ook dat bij geluid aan, de rookgenerator ook altijd aan staat. En die wil ik ook uit kunnen zetten (om te voorkomen dat ik hem droog kook).

Het zet me ook aan het denken over rookgeneratoren: als ik één lok met geluid voorlopig prima vind, is het dan ook niet OK om een twee- of drietal loks met rook te hebben? Als leuk geintje? En dat ik dus niet per sé alles van rookgeneratoren wil voorzien? Hier moet ik nog over nadenken... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2812 Gepost op: 28 december 2017, 11:11:11 »
Nog meer leuks op het Eifelbahnforum: twee foto's van opdrukloks op de Eifelquerbahn (en eentje met in totaal drie loks, waarvan twee in opzending).

Toch eens voor de gein een videootje bij mijn Monreal maken met twee vijftigers en een lange goederentrein (die verder natuurlijk niet in m'n station hoeft te passen) :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2813 Gepost op: 28 december 2017, 22:19:19 »
Op m'n verjaardag nog een leuk tweedehands boek met fraaie foto's gekregen:



Ik verzuip even in de boeken. In 2018 maar eens een jaartje niets aanschaffen... Want vandaag kwam deze binnen:



Dat gaat over de Extertalbahn (wikipedia link). Een korte elektrische spoorlijn in Duitsland waar ik een tweetal keren naast op een camping (Eimke) heb gestaan. Privé maatschappij, eigen materieel. Onder andere twee van dit soort geinige goederenmotorwagens:


E22inalverdissenbeischnee [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], by Vogelsteller (Own work), from Wikimedia Commons

De laatste week verschijnen er meerdere draadjes over op DSO (waarin ik ook bovenstaand boek ontdekte):


Ik hou deze lijn in m'n achterhoofd voor over 20 jaar als ik nog eens wat anders wil bouwen dan in de Eifel :) Karakteristiek lijntje :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2018, 20:35:24 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2814 Gepost op: 29 december 2017, 00:00:26 »
Gefeliciteerd, Reinout!

Dat eerste boek van Palm heb ik al zo'n 20 jaar in huis. Ik kijk er nog regelmatig in.
Prachtige platen van prachtige treinen in een prachtig land.

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2815 Gepost op: 29 december 2017, 10:05:10 »
Ze blijven maar bezig op DSO over die Eifel-ongerelateerde Extertalbahn: Grote stomer (01) op de lijn. Voor mij was het onverwacht dat zo'n hoofdlijnmachine met bijbehorende asdruk op zo'n privé lijntje toegestaan was. Ik ken het lijntje zelf alleen van die lichtgewicht goederenmotorwagens.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2816 Gepost op: 02 januari 2018, 21:05:54 »
Waarde lezers, vandaag heb ik een paar links, een multimaus vraag en en wat gebrainstorm in de aanbieding.

De links gaan over de voornoemde Eifel-ongerelateerde Extertalbahn. Iemand is er weer flink over aan het posten op DSO. Vooral de tweede link, over oude elok techniek, is interessant voor een algemener publiek:


Als tweede een vraag. Ik heb nu zo'n recente roco 50er met sound. Zimo decoder. En wil daar zoals genoemd het geluid afhankelijk maken van de belasting. Bergop harder dan bergaf, zullen we maar zeggen. Daarvoor moet je de decoder de basisbelasting laten bepalen door een "testrun" te doen door CV302=75 in te stellen. Dan gaat hij een paar meter rijden. Ok. Prima. Moet te doen zijn met een multimaus d.m.v. "zimo pseudoprogramming via CV7".

Multimaus kan zulke hoge CVs niet aan, maar daar is een trucje voor. Eerst CV7=30 instellen en dan telt zimo 300 bij de volgende CV op (bij de cv code, niet de waarde). Dus "CV7=30" gevolgd door "CV2=75" zou hetzelfde effect moeten hebben als "CV302=75". Bij het instellen van de geluidssterkte is me dat CV7 spul gelukt. Maar op de 302=75 reageert hij compleet niet. Geen piep en zeker geen meetrit.

Doe ik nou iets verkeerd? Of is dit een zimo beperking? De cv7 truc heet zelf ook pseudoprogramming en cv302 ook. Misschien dat de combinatie niet werkt? Mijn google-vaardigheden laten me in de steek. Weet iemand hier raad?

Als derde brainstormen. Over rookgeneratoren. Ik was oorspronkelijk van plan al m'n stomers van een rookgenerator te voorzien. Het is geen mooie rookpluim, maar het is toch een leuk effect. En bij bezoek doet het het goed. En ook in een filmpje wil ik er nog wel eens gebruik van maken.

Maar door de geluidslok ben ik er wat anders over gaan denken:

  • Ik ben niet van plan al m'n loks van geluid te voorzien. Eén zo'n lok is al leuk genoeg als grapje tussendoor. En bij bezoek kan ik ook juist die ene lok laten rijden.
  • Oh, wacht even. Is het dan ook niet allang goed genoeg om twee of drie loks van een rookgenerator te voorzien? In plaats van allemaal? Dit was de belangrijkste nieuwe gedachte aan mijn kant.
  • Die twee Fleischmann loks (86 en 94) zijn niet voorbereid op een rookgenerator. Ik was van plan de schoorsteen af te snijden en dan een rookgenerator-tuutje erdoor te laten steken, ingepakt in een krimpkousje ter bescherming van het plastic van de lok. Maar zo'n ding wordt toch best heet. En zo'n rookgenerator-tuutje heeft niet dezelfde vorm als de oorspronkelijke schoorsteen. Bah. Misschien niet zo'n goed idee.
  • De geluids-50er, daar kan een rookgenerator in. Die kan je dan leuk parallel met het geluid in sterkte laten variëren. Leuk!
  • Maar.... parallel met het geluid betekent dat 'ie niet los van het geluid uitschakelbaar is. "Droogkoken" is dus een reeël probleem, tenzij ik hem de hele tijd van rookvloeistof voorzien houd.
  • Hoe ik in de praktijk nu met de rookgenerators om ga is dat ik ze handmatig ("F1") aanzet vlak voordat de lok gaat rijden. Dat geeft al best een leuk effect.

Hm... Tja. Ik dènk dat ik me nu dus qua aantal rookgeneratoren flink ga beperken. En dat ik de moeite niet ga nemen de beide Fleischmanns te verbouwen. De roco loks zijn wat dat betreft stukken makkelijker, daar ga ik me eerder aan vergrijpen. En de geluids-50er misschien ook gewoon maar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2817 Gepost op: 02 januari 2018, 21:21:28 »
Reinot
Ik had 3 rook potjes volgens de types in 3 locs
ALLE 3 ZAKTE DE ROOKPIJP IN ELKAAR
1 IS ZELFS COMPLEET WEG GEBROKKELD

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2818 Gepost op: 02 januari 2018, 21:34:51 »
Reinout,

De multimaus kan WEL de hogere cv's programmeren, als die is voorzien van de meest recente update. Het is alleen afhankelijk van de software-versie van jouw multimaus. Eventueel dus even een update (laten) installeren.

Sander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2819 Gepost op: 02 januari 2018, 21:44:11 »
Die van mij kunnen het in ieder geval nog niet.
Updaten: ik heb verder geen centrales, hoe kan dat? Of kan het in Rijswijk op de beurs bijvoorbeeld?
Ik zal ook even googlen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)