Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:10:05
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53916 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #75 Gepost op: 15 October 2014, 15:57:33 »
Hoi Robert,

Ookal rijd je digitaal dan is het geen verplichting je wissels ook digitaal aan te sturen. Aangezien er voor jou eigenlijk geen voordeel is om het digitaal te doen zou ik het gewoon volledig analoog houden. Niets DCC, niets multimause, gewoon knopjes en draadjes  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #76 Gepost op: 15 October 2014, 16:13:01 »
Ook al rijd je digitaal dan is het geen verplichting je wissels ook digitaal aan te sturen. Aangezien er voor jou eigenlijk geen voordeel is om het digitaal te doen zou ik het gewoon volledig analoog houden. Niets DCC, niets multimause, gewoon knopjes en draadjes  ;D

Ok. Maar volgens mij was dat mijn vraag niet helemaal. Of ik lees je antwoord verkeerd, dat kan natuurlijk ook. Ik ga zo wie zo mijn loco's rijden met DCC / MulitMause. En vroeg me heel naïef af of het überhaupt mogelijk is om én DCC én analoge aansturing tegelijkertijd te gebruiken. Alleen analoog een wissel bedienen is natuurlijk wel goedkoper. En gezien mijn visuele handicap misschien zelfs ook wel "eenvoudiger" dan constant het display van een DCC controller te moeten aflezen.
Maar wat ik wil voorkomen is dat ik als ik kies voor één van beide systemen ik er dan niet voor altijd aan dat ene systeem vast zit (zonder de heleboel opnieuw te moeten opbouwen).
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #77 Gepost op: 15 October 2014, 16:17:53 »
Volgens mij wordt bedoeld "geen multimaus voor de wissels, maar wel nog steeds voor de treinen".

Doe ik ook. Multimaus voor de treinen (vanwege de rijeigenschappen en gemak qua niet-hebben van afschakelbare gedeeltes). En de wissels en seinen gewoon analoog met schakelaars. Werkt als een zonnetje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #78 Gepost op: 15 October 2014, 16:31:00 »
...Multimaus voor de treinen (vanwege de rijeigenschappen en gemak qua niet-hebben van afschakelbare gedeeltes). ...

Hallo achternaam genoot... (rijke tak van de familie zeker?) ;D

Wat bedoel je met afschakelbare gedeeltes (ook al heb jij die niet). Is dat om bepaalde delen spoor spanningsloos te kunnen maken? Waar zou dat voor dienen?
Groeten Robert,

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #79 Gepost op: 15 October 2014, 16:47:44 »
Wat ik bedoel is dat als je analoog rijdt, dat je normaliter dan je baan in secties op moet delen die je stroomloos kunt schakelen. Anders kun je maar één lok op je baan zetten. En met meerdere treinen moet je elk deel weer stroom kunnen geven van een specifieke trafo...

Daar heb je met digitaal rijden geen last van en dat was voor mij één van de redenen om digitaal te gaan rijden.

(Nou heb je voor bezetmelding-detectie wel weer secties nodig als je digitaal heeeeeelemaal los gaat met beïnvloeding en automatische seinen enzo, maar da's voor mij weer de reden de wissels en seinen simpel analoog te houden)

Reinout (die met een simpel multimausje en wat eenvoudige schakelaars niet tot de rijke tak van de Van Rees familie behoort  ;D )
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 15 October 2014, 16:55:33 »
Hoi Robert,

Met sommige decoders is dat wel mogelijk. Je moet alleen dan wel goed opletten hoe je de boel aansluit. Met de Digikeijs decoder is het wel mogelijk zo uit me hoofd, hoe andere reageren kan ik zo niet zeggen.

Ombouwen later is niet zo'n probleem. Van analoog naar digitaal => knopjes afknippen en een slof met decoders er op aansluiten.

Ombouwen van digitaal naar analoog => Alle decoders afknippen, draadjes trekken en schakelaartjes plaatsen. En je houdt een berg decoders over  ::)

Ik zie het nut van de wissels digitaal aansturen dus niet zo. Je hebt geen plannen om met de computer te gaan rijden, een paneel is makkelijker dan met de MM en het is een stuk goedkoper. Ik zou dus zeggen, prima baan om analoog de wissels te bedienen. Zeker als je daar een mooi en duidelijk bedieningspaneel voor maakt. Makkelijker kan niet.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 15 October 2014, 17:18:16 »
Robert,

Op het gevaar af dat ik onduidelijkheid veroorzaak, wil ik enkele adviezen enigszins nuanceren :

- Timo spreekt over 'een berg decoders'.  Dat valt wel mee hoor, een wisseldecoder kan veelal 4 of 8 wissels aansturen. Erg groot wordt de berg dus niet.

- Timo schrijft dat bij ombouw van analoog naar digitaal de knopjes afgeknipt moeten worden. Dat is niet nodig, de knopjes kunnen gewoon blijven zitten en kunnen gewoon gebruikt worden.

- Bert adviseert de ESU SwitchPilot. Dat is zeker een goed product maar knetter duur. Voor zover ik weet kun je nergens duurder vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Digikeijs.

In jouw geval lijkt het me prima om met drukknopjes te beginnen. Later kun je dan alsnog wisseldecoders toevoegen - zonder sloopwerk. Een wisseldecoder is niets anders dan een electronische drukknop die je met DCC commando's kunt aansturen - de wissel zelf heeft niet eens in de gaten wie er gedrukt heeft.

Als je drukknopjes en aansturing via de multimaus/wisseldecoder door elkaar gebruikt heb je effectief maar 1 nadeel. De multimaus geeft via een klein icoontje de stand van de wissel weer. Bedien je de wissel via de multimaus zal het icoontje veranderen - bedien je via een drukknopje zal het icoontje niet bijgewerkt worden.

Sander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #82 Gepost op: 15 October 2014, 17:54:08 »
@santerdam, @Timo, @Reinout, @Bert van Gelder en @VFR Zo dat was erg duidelijk en dus allemaal weer bedankt voor de reacties.

Ik ben er wel uit. (y) Ik ga Digitaal rijden en Analoog schakelen, nu alleen nog naar een leuk type wisselaandrijving zoeken. Bij voorkeur een die ik niet hoef te solderen.
Ook ga ik me ook maar eens verdiepen in "bezet meldingen". Dat lijkt me wel een leuk iets. Al zou ik dat waarschijnlijk in eerste instantie alleen gebruiken voor een LED melding op het bedieningspaneel. En een manier om bijvoorbeeld de rangeersporen spanningsloos te kunnen maken.

"I Love it when a plan comes together!".  8)
« Laatst bewerkt op: 15 October 2014, 17:55:46 door Kelderrail »
Groeten Robert,

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 15 October 2014, 18:01:52 »
Robert,

Even een heel snel en heel kort berichtje :

- Waar op dit forum gesproken wordt over bezetmeldingen is dat altijd gericht op computerbesturing. Die bezetmelders zijn niet geschikt om zomaar ledjes te sturen op een paneel. Dan komt veel meer bij kijken.

- Je gaat digitaal rijden en dan is spanningsloos maken van sporen 'not done'. Je moet bij digitaal de sporen juist nooit spanningsloos maken. Het is overigens ook gewoon zinloos en veel werk met allerlei isolatie's.

Sander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #84 Gepost op: 15 October 2014, 18:21:11 »
Je gaat digitaal rijden en dan is spanningsloos maken van sporen 'not done'. Je moet bij digitaal de sporen juist nooit spanningsloos maken. Het is overigens ook gewoon zinloos en veel werk met allerlei isolatie's.

hmmm ... Toch eens kijken of er een mogelijkheid is om op een bedieningspaneel aan te geven of het spoor bezet is of niet. En voor wat betreft het spanningsloos maken. Ik zat te denken dat het (voor mij) handig zou kunnen zijn om bepaalde rangeersporen die ik ga gebruiken voor opslag van loco's spanningsloos te kunnen maken om ze zo doende te "beschermen" tegen onnodig (energie) gebruik. Ik weet je kunt een loco altijd van de baan afhalen en ergens anders neer zetten. Dát was ik nou net niet van plan. Voor wat ik tot nu toe gelezen heb staat er op een in bedrijf zijnde baan altijd spanning op de loco's. Is dat wel goed voor ze? Het spanningsloos maken van een spoordeel moet toch simpel genoeg te doen zijn door een schakelaar in de stroom toevoer voor dat spoor deel te zetten. Of heeft dat invloed op het DCC signaal?

Meer eens verder opzoek naar informatie over dit onderwerp. D'r staan genoeg video's op YouTube over Modelspoorbaan constructie technieken. (lezen is lastig voor mij)
Groeten Robert,

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 15 October 2014, 18:47:56 »
Dat stroomloos zetten kan gewoon op dezelfde manier als bij analoog
groeten,
Auke

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #86 Gepost op: 15 October 2014, 18:50:04 »
Hallo,

Even een kleine kanttekening...

- Bert << van Gelder #74>> adviseert de ESU SwitchPilot. Dat is zeker een goed product maar knetter duur. Voor zover ik weet kun je nergens duurder vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Digikeijs.

Volgens mij is de ESU SwitchPilot(Servo) één van de weinige Servo-decoders die naast Digitale aansturing ook aangestuurd kan worden via een externe analoge (druk)schakelaar. De Digikeijs DR 4024 Servo-decoder heeft (voor zover ik heb kunnen vinden) geen aansluitmogelijkheden voor externe analoge (druk)schakelaars...

Ook de DR 4018 heeft volgens mij geen mogelijkheid voor aansluiting van externe analoge (druk)schakelaars...

Mocht iemand een oplossing hebben om een servo/wissel op de DR 4024/4018 te bedienen met een externe analoge (druk)schakelaar dan hoor ik dat graag... ::)

Geïnteresseerde groeten,

Bert

Toelichting:

Met bedienen via een extra analoge (druk)schakelaar bedoel ik een schakeling zoals die bijvoorbeeld voor de Kuehn WD 10 gedaan kan worden. Zie de handleiding bladzijde 17 onder 6.1:
> http://www.kuehn-modell.de/files/WD10_de_c.pdf

« Laatst bewerkt op: 15 October 2014, 20:46:44 door Bert_Apd. Reden: Toelichting toegevoegd »

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #87 Gepost op: 15 October 2014, 19:30:20 »
Hoi Robert,

Ik zat te denken dat het (voor mij) handig zou kunnen zijn om bepaalde rangeersporen die ik ga gebruiken voor opslag van loco's spanningsloos te kunnen maken om ze zo doende te "beschermen" tegen onnodig (energie) gebruik.

Ik denk dat bescherming niet nodig is. Het is juist de decoder in de loc die er voor zorgt dat er geen spanning doorkomt in de motor als je via de Multimaus (MM) de loc stil zet. Dus de locs staan niet altijd onder spanning. De "bescherming" zit al in de decoder en dus in de loc. Er is geen extra bescherming nodig, dat is alleen maar verspilde inspanning tijd en geld.

Het spanningsloos maken van een spoordeel moet toch simpel genoeg te doen zijn door een schakelaar in de stroom toevoer voor dat spoor deel te zetten. Of heeft dat invloed op het DCC signaal?

Waarom wil je bezetmelders hebben? Die zijn sowieso handig in een schaduwstation onder de baan, omdat je de sporen dan niet kunt zien. Maar je hebt geen schaduwstation.
Verder zijn al je sporen zichtbaar en kun je op zicht zien of er ergens een treindeel staat op het spoor. Of is dat met jouw handicap minder makkelijk te zien? Dan heb ik voor mijn beurt gesproken, excuses dan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #88 Gepost op: 15 October 2014, 20:05:54 »
Waarom wil je bezetmelders hebben?

@VFR Als eerste voor het compleet maken (inzichtelijk maken) van het bedienpaneel. Alleen de leds voor de wissel positie is wel leuk, maar ook kunnen aangeven waar treinen of wagons zich in de layout bevinden is natuurlijk nog leuker. En ja dat heeft ook voor een klein deel te maken met mijn gezichtsvermogen, maar meer nog omdat in een grijs verleden als tekenaar in de elektrotechniek heb gewerkt en het ontwerpen van dit soort panelen leuk vond om te doen. Nu allen nog "even" uitvogelen wat ik daar voor nodig zou hebben.
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #89 Gepost op: 15 October 2014, 21:42:54 »
Spit het draadje van Herwim Frank (Franklin Railcompany)maar eens door. Die heeft er wat analoge elektronica inzitten.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.