Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:10:05
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53915 keer)

moonshine73

• Offline Offline
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #60 Gepost op: 13 October 2014, 16:15:46 »
Heb het desbetreffende artikel gevonden.

Deze baan is dus gewoon van de blauwe plaat gemaakt dikte 2 inch (5cm) en rust gewoon op een soort van houten plank dragers aan de muur op de einden en in het midden van de blauwe plaat, en verder niks.
Ik zal, als ik er morgen weer ben, wel eens proberen het stukje van het artikel in te scannen en dan te plaatsen.
Mag zo eerst even een paar uurtjes werken.

mvg Richard

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: KelderRail Ontwerp 3.6 layout
« Reactie #61 Gepost op: 13 October 2014, 19:50:13 »

Mooi plan en mooi uitgewerkt.

Logisch sporenverloop nu. Het rangeerterrein heeft een locloodsje voor de rangeerloc gekregen en ook een omloopspoor om het rangeren wat makkelijker te maken.

De opmerking van Sander lijkt me ook hout snijden; je doorgaande lijn wordt ook echt een doorgaande lijn als je de wissel linksboven weg haalt. 

Zoals het er nu uitziet is het vooral een goederenspoor. Ik zie geen stations of haltes ingetekend. Of zijn die er wel?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #62 Gepost op: 13 October 2014, 21:52:50 »
... Het rangeerterrein heeft een locloodsje voor de rangeerloc gekregen en ook een omloopspoor om het rangeren wat makkelijker te maken...
De opmerking van Sander lijkt me ook hout snijden; je doorgaande lijn wordt ook echt een doorgaande lijn als je de wissel linksboven weg haalt. 
... Ik zie geen stations of haltes ingetekend. Of zijn die er wel?

Ik weet niet wat precies het probleem is met dat wissel linksboven. Gewoon langzaam rijden lijkt me. Al hoewel... ik heb in gedachten om daar een hogesnelheidswissel voor te gebruiken. Maar dat kan best een gebrek aan ervaring van mijn kant zijn. Dat spoortje is alleen voor de aankleding. Het rangeerterrein is een combinatie van dingen. Plek om mijn (toekomstige) treinen en wagon's te bewaren, Industrie spoor, scenery, en een plek om wat rangeerwerk te doen voor de goederen in de haven. Links in het midden heb ik tussen de twee sporen wel wat ruimte gereserveerd voor een klein perronnetje. Maar zie deze gebouwen meer als een begin van een idee. Anders dan de NS 2241 starter set en een goederen overslag loodsje heb ik nog niets. Zelfs nog een hout om de tafel met op te bouwen  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 October 2014, 21:55:13 door Kelderrail »
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

VFR

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 13 October 2014, 22:10:54 »
Ik weet niet wat precies het probleem is met dat wissel linksboven. Gewoon langzaam rijden lijkt me.

Daar heb je helemaal gelijk in. Gewoon doen wat jezelf wilt. We noemen het alleen maar omdat in de werkelijkheid, die we zoveel mogelijk nabouwen, aftakkende wissels langzaam bereden moeten worden en die dus nooit zo in de doorgaande route zitten. Maar in onze modelwereld kan dat natuurlijk wel, want daar zijn we zelf baas.  ;D
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #64 Gepost op: 13 October 2014, 22:13:02 »
Daarom komen we nu ook in de 3e fase van het ontwerp.( 8) bereidt je maar voor Robert, je bent er nog niet)

Let wel ik heb enkel wat punten en plaatsen aangewezen waar ik ruimte voor scenery zag. De rest van de ideeen komen van Robert zelf.

Het wissel linksbovenin lijkt me een spoor naar een fabriekje ofzo.

In eerste instantie denk ik aan een goederenlijn/stamlijn naar de haven dus nog niet aan personenvervoer.

Dat is iets wat Robert mag gaan ontdekken. verdiep je eens in de bekende merken voor de bouwstijlen die er zijn. Je kan er een hoop van gebruiken op de Nederlandse modelbaan.

Daarna mag jeje verdiepen in het vervoer.
Wat voor vervoer/transport wil je. Je noemt al opslag: koeling, overslag(kraan), olie, graansilo's.
Voor elk idee is er wel een gebouw te vinden die je dan een plek kan geven.
Ook 1 goede fabriek kan al de juiste sfeer creeren. Volgt de rest vanzelf.

Dan komen de sporen weer aan bod. Waar gaat elk rangeerspoor voor dienen? Hoeft niet super nauwkeurig. Maar je havensporen zijn al een goed begin.

Dus dat is jouw huiswerk deze week, Robert. Begin eens bij Kibri voor de fabrieken enzo, bv.
We kunnen je nog wel wat adresjes geven zo nu en dan.

Succes. ;D

« Laatst bewerkt op: 13 October 2014, 22:15:06 door KoenF. »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #65 Gepost op: 13 October 2014, 22:28:34 »
Het wissel linksbovenin lijkt me een spoor naar een fabriekje ofzo.
...
Voor elk idee is er wel een gebouw te vinden die je dan een plek kan geven.
Ook 1 goede fabriek kan al de juiste sfeer creeren. Volgt de rest vanzelf.
...
Dan komen de sporen weer aan bod. Waar gaat elk rangeerspoor voor dienen? Hoeft niet super nauwkeurig. Maar je havensporen zijn al een goed begin.
...
Dus dat is jouw huiswerk deze week, Robert. Begin eens bij Kibri voor de fabrieken enzo, bv.

@KoenF Bedankt Koen, maar eh... ik heb nu nog niet eens een tafel waar ik wat op kan zetten  ;D
Dat spoortje links boven gaat naar het "achterland". Althans zo heb ik me dat bedacht. Over wat voor gebouwen ik moet kiezen maak ik me nu nog vrij weinig zorgen. Ook waar wel spoor voor dient eigenlijk ook niet eens zo. Ik ben meer geïnteresseerd in de technische kant van het bouwen, de bedrading etc. Ik wil graag digitaal gaan rijden met loco's maar wil de wissel bediening (in eerste instantie) "handmatig" uitvoeren via een bedieningspaneel. Wel eventueel met mogelijkheid om dat later te digitaliseren. Daar heb ik nu nog geen geld voor.
Periode waar ik nu aan zit te denken is tussen 1950 - 1980. Maar ook dat vindt ik (nu nog) minder belangrijk. Daar voor moet ik eerst wat evenement gaan bezoeken om inspiratie op te doen en als het weer en de gezondheid het toelaten.
Ik ga een kijken wat Kibri te bieden heeft. Bedankt voor de tip!
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #66 Gepost op: 13 October 2014, 22:32:01 »
Het hoeft ook niet deze week, ik heb er maanden over gedaan om van alles te vinden en kijken of ik het wat vond. Het is allemaal een weloverwogen keuze. Soms pak je mis maar dan kun je het misschien voor iets anders gebruiken of wederverkopen. Gaandeweg kom je tot een thema waar je aan kan werken voor lange tijd.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

VFR

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 13 October 2014, 22:39:39 »
Periode waar ik nu aan zit te denken is tussen 1950 - 1980.

Potverdikke, dat kan natuurlijk ook. Je periode heel ruim nemen, zodat je veel meer zaken er in kwijt kunt.

Ik was bij mijn modelbaan uitgegaan van een specifiek jaar (1975 heeft voor mij een bepaalde betekenis), maar liep er al snel tegen aan dat ik ook enkele zaken uit de 80 jaren leuk vind en er in wil verwerken.

Maar zo simpel kan het dus zijn; mijn periode wordt vanaf nu 70- 80 jaren. "How hard can it be??!
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #68 Gepost op: 13 October 2014, 22:52:31 »
Potverdikke, dat kan natuurlijk ook. Je periode heel ruim nemen, zodat je veel meer zaken er in kwijt kunt.
Maar zo simpel kan het dus zijn; mijn periode wordt vanaf nu 70- 80 jaren. "How hard can it be??!

Ik ben gek op een Sik rangeer lok. Die werden ver voor mijn tijd voor het eerst gebruikt tot ergens in de 80'er jaren stond er een op Delfzijl. Zo kijk ik er naar. Iets is niet gemaakt voor 1 jaar. Maar voor 40 jaar. Een schilder en poets beurt en ze kunnen er weer 10 jaar tegen aan.  ;)
Groeten Robert,

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 13 October 2014, 23:37:18 »
Anders doe je toch of dat spoortje linksboven de vroegere stamlijn vanuit de haven was, maar welke is gesloten wegens klagende bewoners of zo :P
Sindsdien wordt het aftakkende spoor als stamlijn gebruikt.
Verzin maar een leuke verklaring.  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Wisselbediening combinatie Analoog/Digitaal
« Reactie #70 Gepost op: 15 October 2014, 14:52:12 »
In verband met de planning van mijn nog te bouwen modelbaan even een vraagje over het elektrisch bedienen van wissel.

Ik heb een Roco MultiMaus. Daarmee kan ik, wat ik zo gelezen en gezien heb, met wat elektronica componenten wissels bedienen. Maar eigenlijk wil ik ook een simpel analoog (drukknop bediende) wissel aansturing. Kunnen die twee dingen samen? Met andere woorden, kan ik een DCC wisselbedieningen ook handmatig sturen met een drukknop of schakelaar?  ???

Of wil ik nu te veel van het goede en kan ik beter kiezen voor één van beide oplossingen, dus óf DCC óf drukknop bediening?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2014, 14:54:07 door Kelderrail »
Groeten Robert,

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 15 October 2014, 14:55:29 »
De multimaus die ik heb onthoudt twee wissels, dus bij meer dan twee wissels moet ik alle wissel adressen onthouden.. Kan me voorstellen dat een analoog bedieningspaneel dan beter voldoet
groeten,
Auke

VFR

• Offline Offline
Re: Wisselbediening combinatie Analoog/Digitaal
« Reactie #72 Gepost op: 15 October 2014, 15:03:57 »
Met andere woorden, kan ik een DCC wisselbedieningen ook handmatig sturen met een drukknop of schakelaar?  ???
Of wil ik nu te veel van het goede en kan ik beter kiezen voor één van beide oplossingen, dus óf DCC óf drukknop bediening?

Ik zou het ook opsplitsen. Je locs laten rijden met DCC en daarnaast apart je wissels analoog bedienen, gewoon via de ouderwetse drukknopjes. Dus geen DCC componenten kopen voor je wissels, maar die op de 'old school' methode bedienen, apart van DCC.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #73 Gepost op: 15 October 2014, 15:21:17 »
Het lijkt me beter het losse spoortje links-boven weg te laten. ... . En dan ben je meteen de afbuigende wissel in het rondgaande spoor kwijt, dat soort wissels wil je gewoon niet hebben.

@Santerdam Ik heb nog eens lang en hard nagedacht over dat wisseltje links boven in de hoek van mijn layout. Met een beetje passen en meten kan ik natuurlijk het wissel ook gewoon omdraaien. Dan gaat de doorgaande hoofdlijn niet meer over een afbuigende wissel. Soms is de oplossing zo simpel. Of... toch niet?  ::)

Groeten Robert,

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 15 October 2014, 15:27:45 »
Robert,

Voor het zowel handmatig (drukknop) als digitaal (lees: PC/switchboard) bedienen heeft ESU met de SwitchPilot misschien de oplossing:

http://www.esu.eu/en/products/switchpilot/switchpilot-servo-v20/

Dan hoef je je centrale niet aan te zetten om toch de wissels om te zetten...

Gr, Bert