Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 12:42:44
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Marcel112
Vandaag om 12:35:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53844 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #90 Gepost op: 16 October 2014, 11:13:16 »
@sander, waar ik doelde met opbouwen bedoel ik natuurlijk geen hybride bedrijf. Zoals ik aan gaf zal dat met genoeg decoders gewoon kunnen maar of je het moet willen. En als je van digitaal naar analoog gaat dan zag je waarschijnlijk de meerwaarde van digitaal schakelen niet in (zou ik met dit ontwerp ook niet zien) en dan zit je met decoders waar je feitelijk niets mee doet. Ik wilde dus aangeven dat dat zonde geld is.

@Robert, zoals aangegeven is het spaningloos maken niet nodig. Juist het leuke van digitaal is dat er altijd spanning op de baan staat zodat je ook rangeerverlichting, een zwaailamp, interieurverlichting enz gewoon kan laten branden.

Ik kan ook begrijpen dat je terug melding wilt hebben. Dit kan net even sneller laten zien hoe de boel er bij staat. Ik ben het er alleen niet mee eens dat, doordat de meeste schakelingen hier bedoelt zijn voor digitaal, dat ze niet zouden werken met een LEDje. Aan bijvoorbeeld de verbeterde LB100 is prima een ledje op aan te sluiten. Je moet je alleen bedenken dat alleen dingen die stroom afnemen (dus een loc of een rijtuig met licht) een bezetmelding geven. Wil je ook dat een goederenwagen een melding geeft zal je aan de slag moeten met weerstandjes of weerstandlak op de assen. (Genoeg over te vinden op het forum.)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #91 Gepost op: 16 October 2014, 16:08:31 »
Hallo,

Ik wil toch nog even terugkomen op de opmerking die Sander maakte in zijn reactie #81 naar aanleiding van reactie #74 van Bert van Gelder:


- Bert << van Gelder #74>> adviseert de ESU SwitchPilot. Dat is zeker een goed product maar knetter duur. Voor zover ik weet kun je nergens duurder vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Digikeijs.


In mijn kanttekening onder #86 heb ik al een toelichting gegeven over de extra externe analoge schakelmogelijkheden op door Bert van Gelder aangegeven ESU SwitchPilotServo 51822, iets wat de Digikeijs DR 4024 Servodecoder niet ondersteunt.

Dat de ESU SwitchPilotServo "knetter duur" zou zijn en de Digikeijs DR 4024 zoveel goedkoper lijkt mij erg overdreven, misschien is uiteindelijk een ESU oplossing wel goedkoper dan de Digikeijs oplossing...

Ter vergelijking:

Een servo-aansturing (dus exclusief servo's) voor 4 servo's/wissels, kost bij ESU ca. € 30 (51822 SwitchPilotServo), de kosten voor een  Digikeijs DR 4024 zijn ca. € 25. Dit is € 5 goedkoper, waarbij de analoge schakelmogelijkheid dan wel ontbreekt.

Deze aansturing alleen biedt echter nog geen oplossing voor de polarisatie van het hartstuk van de wissels.

Bij ESU is daarvoor de 51801 SwitchPilotExtension benodigd, deze kost ca. € 30 en biedt per wissel/servo een 2xOM schakeling, zodat deze naast hartstukpolarisatie ook bruikbaar is voor eventuele terugmelding of een tweede tegengesteld wissel dat synchroon meegeschakeld wordt. Totale kosten dus ca. € 60 voor 4 enkele wissels met terugmelding of 2x4 synchroon geschakelde wissels.

Bij Digikeijs is voor de hartstukpolarisatie per hartstuk een "Puntstuk interface voor de DR4024 servo decoder" (4 stuks à ca. € 20) nodig. Voor een vergelijkbare configuratie met de ESU oplossing (4 servo-aansturingen met elk 2xOM schakeling) worden de totale kosten dan ca. € 25 (DR4024) + 2 x € 20 (8 puntstuk interfaces) = € 65, dus zelfs € 5 duurder dan de ESU oplossing.

Knetter duur? Eenieder mag zijn conclusies zelf trekken...  ::)

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 16 October 2014, 16:12:59 door Bert_Apd. Reden: opmaak »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #92 Gepost op: 16 October 2014, 16:22:19 »
@Bert_Apd,

Zie onderstaande quote :

..... Ik wil graag digitaal gaan rijden met loco's maar wil de wissel bediening (in eerste instantie) "handmatig" uitvoeren via een bedieningspaneel. Wel eventueel met mogelijkheid om dat later te digitaliseren. Daar heb ik nu nog geen geld voor.
.....

Sander

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #93 Gepost op: 16 October 2014, 16:32:22 »
@santerdam,

Of Kelderrail nu nog geen geld heeft voor het digitaal schakelen van wissels is voor  mijn berekening en conclusie niet van belang. Als hij handmatig wil schakelen via een bedieningspaneel met drukknoppen heeft hij (nog) geen decoders nodig, behalve als hij zijn wissels nu al wil aansturen met servo's. En juist voor die situatie heeft Bert van Gelder gewezen op de mogelijkheid om met ESU analoog te kunnen starten om vervolgens eenvoudig en zonder meerkosten over te kunnen gaan naar digitaal schakelen. Een kwestie van juiste investering dus...  ;)

Ik heb alleen maar jouw bewering dat ESU "knetter duur" is willen relativeren...

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 16 October 2014, 18:07:06 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvulling/correctie »

Kelderrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
  • Absolute beginner
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #94 Gepost op: 16 October 2014, 20:15:00 »
Of Kelderrail nu nog geen geld heeft voor het digitaal schakelen van wissels is voor  mijn berekening en conclusie niet van belang. Als hij handmatig wil schakelen via een bedieningspaneel met drukknoppen heeft hij (nog) geen decoders nodig, behalve als hij zijn wissels nu al wil aansturen met servo's. En juist voor die situatie heeft Bert van Gelder gewezen op de mogelijkheid om met ESU analoog te kunnen starten om vervolgens eenvoudig en zonder meerkosten over te kunnen gaan naar digitaal schakelen. Een kwestie van juiste investering dus...  ;)

@Bert_Apd en @santerdam, Ik heb besloten dat ik in fase 1 (Hoofdlus + begin richting haven en rangeer terrein) van de baan installatie ga kiezen voor of Tortoise of Cobalt Clasic Ohmega wissel servo's. En zal deze in een 6-pak verpakking kopen. Dan kan ik direct ook een begin maken met de bedrading voor deze wissels. Daarvoor ga ik waarschijnlijk langs bij een online elektronica winkel 'in zuid Duitsland'. In fase 2 koop ik de rest van de rails voor het haventerrein, maar wacht waarschijnlijk met de aanschaf van de rest van de wissel bedieningen. In fase 3 koop ik de rails voor het rangeerterrein. En ook hierna pas weer een 12-pak wissel servo's met de nodige bekabeling en drukknoppen/mulileds (rood/groen). Voor de bezetmelding kijk ik op dit moment naar een oplossing met Infrarood zender/ontvanger, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Door het in fases op de delen hoop ik de kosten een beetje te kunnen spreiden en toch een baan te kunnen maken en berijden om wat tastbare ervaringen op te doen. Want vergeet niet, mijn modelspoor ervaring tot nu toe komt van dit forum  (y) en YouTube.
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #95 Gepost op: 16 October 2014, 20:32:55 »
Hallo Robert/KelderRail,

Ik heb zelf geen ervaring met Tortoise en Cobalt switch machines, dus laat ik verdere suggesties graag over aan de specialisten die daarmee ervaringen hebben...

Ik blijf de verdere ontwikkelingen "al lezend" verder volgen!

Succes!

Bert
« Laatst bewerkt op: 16 October 2014, 20:34:37 door Bert_Apd »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #96 Gepost op: 17 October 2014, 17:08:37 »
Robert,

De opdeling in een paar fasen is zeker goed. Je krijgt tijd om ervaring op te doen en je bankrekening krijgt tijd om weer op adem te komen.
Eigenlijk mis ik in je overzicht nog een fase : Fase 0.9 !

Je hebt inmiddels een fraaie startset met trein, multimaus en een complete railsset. Als je dat nou eerst eens een poosje gaat uitproberen. Dat noem ik fase 0.9.
Koop een 2,40x1,20 plaat bij de bouwmarkt, schroef er in de lengte 3 balkjes 44x28mm onder voor de stevigheid en zet alles op een paar van die kleine 5 euro schraagjes van de Gamma.
Leg hierop je starter-ovaal. Vastzetten met een paar schroefjes, geen dempingplaat of zo, bedrading gewoon boven de tafel.
Mogelijk hoef je niet eens uit te wijken naar de kelderbox - de plaat kun je 's-avonds gewoon rechtop tegen de muur zetten.
(de plaat en de balkjes kun je later weer hergebruiken voor de grote baan)

-o-o-o-o-o-o-

Je schreef dat de bezetmelders ledjes moeten aansturen om te kunnen zien of een bepaald spoor bezet is. Een infrarood melder is daarvoor niet erg geschikt. Deze melders meten namelijk op een enkel punt (het lichtstraaltje) terwijl je een gebied wilt bewaken.
Verder lees ik regelmatig dat infrarood redelijk wat experimenteren met electronica geeft, andere infrarood zenders uitproberen, gepriegel om ontvangers gevoelig genoeg en niet overgevoelig te krijgen, enzovoort.

Sander

Kelderrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
  • Absolute beginner
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #97 Gepost op: 17 October 2014, 17:26:34 »
Eigenlijk mis ik in je overzicht nog een fase : Fase 0.9 ! Je hebt inmiddels een fraaie startset met trein, multimaus en een complete railsset. Als je dat nou eerst eens een poosje gaat uitproberen. Dat noem ik fase 0.9.

@Santerdam, HAHAHAHA... je hebt helemaal gelijk Sander  ;D
Fase 0.1 Bedenken dat je de komende jaren met een trein layout wil spelen.
Fase 0.2 Bedenken waar je dat eventueel kan doen.
Fase 0.3 Je realiseren dat het klauwen vol met geld gat kosten.
Fase 0.4 Lid worden van Beneluxspoor forum.
Fase 0.5 Bedenken wat je eigenlijk voor baan wilt en deze ontwerpen met AnyRail.
Fase 0.6 De ruimte waar je de baan wilt bouwen leeg maken en voorzien van een likje verf.
Fase 0.7 Informatie op doen en bij een Modeltrein winkel kijken wat er te koop is en wat je aanspreekt.
Fase 0.8 Een trein tafel bouwen en voldoende opbergruimte creëren met goede verlichting.
Fase 0.9 Een eerste trein kopen en uitproberen.
Fase 1.0 Serieus beginnen met het installeren van een min of meer eerste (deel van een) baan volgens een goed uitgewerkt plan.

En ergens tussen door tros op je zelf zijn over het geen je op dat moment bereikt hebt!

Ik zit nu in fase 0.6 tot 0.8
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #98 Gepost op: 18 October 2014, 20:38:59 »
Prima keus die startset met Multimaus! Ik gebruik voor de wisselservo's de Locoservo print van Hans de Loof. Voor de prijs van 1 Digirails of Esu set met 4 servo's kan je met deze print 8 Servo's aansturen. Servo's gebruik ik gewoon de scherp geprijste S05J van Conrad. Ook heeft hij perfecte relais modules voor polariseren van hartstukken en een keerlus oplossing zonder kortsluiting. Zie http://users.telenet.be/deloof/
Voor baanontwerp blijf ik Wintrack ideaal vinden. Ik blijf je volgen! Succes!

Groeten, Jake

Kelderrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
  • Absolute beginner
KelderRail Update 2
« Reactie #99 Gepost op: 23 October 2014, 14:39:09 »
Man, man, man. Wat kan een mens een rommel hebben in een keldertje van 1.85 bij 4.45m. Ik ben nog steeds de boel aan het "weg werken".
Maar tenminste kan ik de vloer weer zien. Nog een paar weken dan kan ik gaan schilderen en een begin maken met de trein tafel. (1.85x2.44 + rest langs 1 wand.)
De vloerbedekking besteld, zodat het niet zo hol doorklinkt in de Kelder. En toch ook maar een dunne blauwe plaat van 5 mm "floormate" op de houten trein tafel plakken om het geluid wat verder te dempen. Ik weet dat er kurk en schuim underlay voor de rails te koop zijn. Maar dit lijkt me ook wel werken.

Vraagje over de "achter wanden"; Hoe hoog zou ik de wanden voor de blauwe luchten het best kunnen maken? Zelf zat ik te denken aan zo'n 60 cm. Ik ben van plan om boven deze achter wanden wat boekenplanken / keuken kastjes te hangen. Deze komen zo'n 40 á 50 cm uit de muur over de baan te hangen met (hopelijk) een LED strip light er onder. Ideeën hoe ik dat het beste aanpak (LED's en achter wanden model spoorbaan)?
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #100 Gepost op: 23 October 2014, 15:23:36 »
Aan de voorkant van zo'n plank die boven de baan hangt een ongeveer 10cm hoog multiplex latje monteren zodat de ledjes erachter schuil kunnen gaan. Misschien leds een beetje schuin monteren i.v.m. de uitstralingshoek (vloer hoeft niet verlicht te worden, achterkant v/d baan wel). Ik heb nog geen ervaring, maar dit is wat ik hier op het forum heb gezien.

Achterwand? Aan de onderkant kan je een sleufje achter je plaat met de sporen laten, dan kan je de achterwand erin laten zakken. Dan hoef je hem alleen aan de bovenkant nog maar te fixeren. Deurmagneetje zou kunnen. Veel hoeft 'ie niet te houden.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Kelderrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
  • Absolute beginner
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #101 Gepost op: 28 October 2014, 18:24:58 »
Ik ben weer een stap verder  (y). Zojuist met behulp van SketchUp even de onderbouw (het frame) voor de treintafel getekend. Ik was vergeten hoe leuk ik tekenen ook al weer vond. Dat was mijn vroegere werk. Maar dan had het niets te maken met houtbouw.
Sterker nog, ik ben wel goed in het bedenken van zaken, maar zie eigenlijk wel op tegen het zelf maken van dit frame. Gebrek aan ervaring zullen we maar zeggen. Maar met een boor, schroevendraaier en een decoupeerzaag kom je toch al een heel eind.
Ik heb bewust gekozen voor eenvoudige houtverbindingen op de kopsekanten van de balken. Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik de kopsekanten waar ik niet van de achterkant af bij kan aan elkaar bevestig. Ik heb geen "pocket hole jig" om schroeven onder een hoek in te draaien.

Hier een afbeelding van wat ik met had bedacht:
« Laatst bewerkt op: 28 October 2014, 18:26:51 door Kelderrail »
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #102 Gepost op: 28 October 2014, 18:45:47 »
Nou, Kelderrail, dat belooft wat boorwerk. Weet niet of je huisbaas daar blij mee zal zijn.

Zou lichtjes de voorkeur geven aan de heleboel onafhankelijk op modules en eigen poten.

Maar de tekening ziet er goed en helder uit. (y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Kelderrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
  • Absolute beginner
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #103 Gepost op: 28 October 2014, 19:35:42 »
Nou, Kelderrail, dat belooft wat boorwerk. Weet niet of je huisbaas daar blij mee zal zijn.

Tja, maar gelukkig is het mijn eigendom (koophuis/appartement)
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #104 Gepost op: 29 October 2014, 09:14:04 »
Eigen huis = ik mag ongestraft gaatjes boren...



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)