Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:22
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53831 keer)

Hollandspoor

• Offline Offline
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #105 Gepost op: 29 October 2014, 09:51:36 »
Robert,

Eeen oplossing voor de bevestiging aan de muur is; Eerst het frame dat het bovenblad moet dragen in elkaar schroeven, met schragen dit op de juiste hoogte stellen en gaten er doorheen
boren in de muur en vast zetten vervolgens poten onder het frame schroeven.
Ik ga er hierbij van uit dat je geen ruimte hebt om het frame incl poten reeds in elkaar te zetten en het dan staand in het mangat te kantellen en op z'n poten te zetten.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #106 Gepost op: 29 October 2014, 11:28:47 »
Eerst het frame dat het bovenblad moet dragen in elkaar schroeven ... en gaten er doorheen boren in de muur en vast zetten vervolgens poten onder het frame schroeven. Ik ga er hierbij van uit dat je geen ruimte hebt om het frame incl poten reeds in elkaar te zetten.

@Frans Daar heb ik ook aan gedacht. Ik ben bang dat als ik het frame in 3 of 4 delen maak ik het niet vlak genoeg krijg, Laat staan waterpas. En de treintafel vult de ruimte compleet, dus eerst voor bouwen en dan op hoogte brengen is ook redelijk lastig.
Ik heb me zelf bedacht om eerst aan de korte achter wand een balk waterpas op de muur te bevestigen met slagpluggen (betonmuur). Dat bepaald dan de hoogte voor de 4 hoofd balken (2,5m). 2 daarvan kan ik waterpas tegen de lange muren bevestigen (kalkzandsteen). Dan bevestig ik een korte balk (1,85m)tussen de 2 die ik aan de muur waterpas (en hopelijk op dezelfde hoogte) heb bevestigd. Vervolgens kan ik de 2 lange balken links en rechts van het man gat bevestigen en de 2 poten vast maken. Daarna is het een kwestie van verstijvingen en extra poten tussen de balken aanbrengen.
Dat is tenminste het plan. Ik hoop dat het werkt zoals ik me heb bedacht.
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #107 Gepost op: 30 October 2014, 13:56:27 »
Stapje voor stapje verder. Ik ben begonnen met de kelder een fris likje verf te geven en heb zo juist het eerste keuken bovenkastje van een zweeds warenhuis inelkaar gezet. Het blijft wel een kelder waar opbergruimte een must is. Deze kastjes kunnen direct dienst doen als dragers voor de LED RGBW verlichting die ik er graag onder wil monteren als baan verlichting. Nu alleen nog even bedenken hoe ik dat langs de andere twee wanden ga doen.
Groeten Robert,

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Hier moet het gebeuren.
« Reactie #108 Gepost op: 16 November 2014, 17:27:30 »
Hier moet het dan gebeuren.  (y) Na de nodige sloop- en schilderwerkzaamheden kan het opbouwen dan eindelijk beginnen. Ik heb 5 keuken boven kasten opgehangen voor de noodzakelijke rommel. En daar tegenover en langs de korte achter wand komen nog 2 planken. Daaronder op 1.10 m komt het frame voor de spoortafel.

Groeten Robert,

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Re: Voortgang 2
« Reactie #109 Gepost op: 02 December 2014, 19:01:01 »
Hallo forum lezers,
Ik heb vandaag het eerste hout aan de kelderwanden bevestigd. Het lijkt op de onderstaande foto niet zo, maar het is toch echt 1.86m breed. In de afgelopen weken heb ik een deel van het hout dat ik nodig heb geschilderd. Op de korte achterwand heb ik eerst twee dragers gemonteerd met slagpluggen en montagekit. Daartussen ,op 11 cm van de achterwand om de gasleidingen achter weg te werken, een balk waar een meubel paneel overheen komt. In het midden van het meubel paneel komen nog 1 of 2 omgekeerde boekenplank steunen voor extra ondersteuning.  En onder dit meubel paneel en langs de 2 lange wanden monteer ik de baan verlichting (zon), weggewerkt achter een sierlijst.

Ik denk dat ik voor RGB-W Led stips ga. Op EuroSpoor 2014 heb ik gezien dat instelling voor wit licht van een RGB Led strip meer groen weergeeft dan wit. Is dat bij alle gekleurde LED strips zo of ligt dat aan het type/merk?

Vragen of opmerkingen hoor ik graag. "I make it up as I go along!"...  ::)
Groeten Robert,

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #110 Gepost op: 02 December 2014, 22:28:34 »
Het wordt een klusforum!  ;D

Robert, vergeet niet een bijzonder goed slot op je kelderboxdeur te plaatsen. Er staat straks voor veel centjes binnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 02 December 2014, 22:38:06 »
Ik vond de witte kleur van mijn Kruidvat RGB kleuren ledstrip ook niet mooi en heb in mijn BNLS modulebak ook warmwitte strip gebruikt.
Iemand met meer ervaring op dit gebied dan ik zei eens dat hij tussen de ww strips 1 kleurenstripje hing.

Leen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Voortgang 2
« Reactie #112 Gepost op: 03 December 2014, 14:29:42 »
Ziet er al goed uit Robert!

Ik denk dat ik voor RGB-W Led stips ga. Op EuroSpoor 2014 heb ik gezien dat instelling voor wit licht van een RGB Led strip meer groen weergeeft dan wit. Is dat bij alle gekleurde LED strips zo of ligt dat aan het type/merk?
Hangt ook wel af van hoe je ze aan stuurt (de controller dus). Als je dit nog bij kunt regelen wat wit is kan het misschien nog wat beter. Maar denk dat de keuze om er ook warm wit bij te plaatsen niet gek is. Het mengen van kleur blijft lastig, zeker zoiets complex als wit. De kleurband waar elke gekleurde LED uitzendt is vrij klein, gemengd zijn er dus gaten in het kleurenspectrum en onze ogen vinden het dan nooit echt wit. In (warm) witte strips is veel moeite gestoken om veel verschillende golflengtes uit te zenden. Maar goed, zo veel kost het niet en kan je de boel mooi mee uitlichten  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Voortgang 3
« Reactie #113 Gepost op: 14 December 2014, 23:12:19 »
Het is al weer even geleden, dus ik dacht laat ik nog maar eens een fotootje uploaden van de voortgang tot nu toe.
Het hoofdframe voor de 2 platen van 1.22m x 1.86m zit voorlopig in elkaar. Onder de keukenkasten (links boven) heb ik een tijdelijk opslag rekje/werkbankje hangen. Dat blijft daar uiteraard niet zitten, maar het was wel lekker handig voor het verven van de balken. Aan de rechter wand en de achterwand komen nog 2 meubelpanelen voor (onder andere) de baan verlichting te hangen.

Volgende week nog even wat meubelpanelen voor boven de baan bestellen en 2 grote platen voor het tafel blad. Ik denk dat ik de boel misschien wel een beetje over ge-engineerd  heb, maar ... this is earthquake country. Morgen de vloer leeg en de tapijt tegels er in. Het enige waar ik me nu nog wel een beetje zorgen over maak is de luchtvochtigheid. Het is er toch vochtiger dan ik in eerste instantie dacht. MDF voor de achterwand panelen is dus geen goed idee. Maar is Hardboard wel te buigen? En hoe groot wordt de radius van de achterwanden dan?

Als altijd. Tips and Tricks zijn altijd welkom!
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #114 Gepost op: 14 December 2014, 23:21:22 »
Hoi,

Jij hebt de vaart er in zitten.
Nu worden de contouren zichtbaar.

Houtsoort en luchtvochtigheid. Das lastig, mdf zou je nog kunnen gronden.
Het is dan in ieder geval makkelijk vervangbaar mocht het later krom trekken.
Misschien is in jouw geval dampfolie achter het mdf wat?
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 14 December 2014, 23:22:18 »
Misschien helpt het als je zo'n apparaat koopt waarmee je vocht uit de lucht kunt halen.
Google maar eens "luchtontvochtiger".

Leen.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 15 December 2014, 14:08:29 »
Robert,

Je bent een flink stuk opgeschoten, het ziet er netjes uit. Alleen naar dat je last hebt van vochtigheid.

Met dampfolie los je dit probleem niet op. Dampremmende folie dient namelijk om geisoleerde wanden en daken te beschermen tegen vocht van binnenuit.
(Vocht van buiten moet je aan de buitenkant bestrijden en vocht van binnen aan de binnenkant)

Een luchtontvochtiger werkt wel, je kunt liters water per dag afvoeren. Maar voor een kelder met alle kelderboxen en gangen heb je veel van die apparaten nodig. En je neemt de oorzaak niet weg.

Miin vermoeden is dat je beter gewoon kunt proberen te leven met de minder goede omgeving. Reken er mee dat je na een paar jaar wat platen moet vervangen. En de keukenkastjes zullen dan ook wel hun beste tijd gehad hebben.

Gebruik bij de aanleg watervaste houtlijm, schilder niet met waterverf, bouw geen huisjes van karton en dat soort maatregelen. Dan kun je de schade beperken.

Tip : Maak een koffer om je treinen mee naar je appartement te nemen, laat die niet in de vochtige kelder liggen. (Overigens ook beter ivm inbraak-risico)

Sander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #117 Gepost op: 15 December 2014, 16:10:42 »
...Reken er mee dat je na een paar jaar wat platen moet vervangen...

Dank je wel voor de reactie @Sander Ik zal dan direct maar de tafel platen van onder af vast schroeven. Dan kunnen ze ook makkelijker weer los.

Gebruik bij de aanleg watervaste houtlijm, schilder niet met waterverf, bouw geen huisjes van karton en dat soort maatregelen.

Ik zal de platen allemaal goed gronden en verven. Damn... duurt het nog langer voordat ik daadwerkelijk treintjes kan laten rijden. ;D

Tip : Maak een koffer om je treinen mee naar je appartement te nemen, laat die niet in de vochtige kelder liggen. (Overigens ook beter ivm inbraak-risico)

Over inbraak maak ik mij (nog) niet zo'n zorgen. Maar om de treinen mee te kunnen nemen is dat een prima idee. Is daar standaard wat voor te krijgen? Ik zal eens dieper graven en zien wat er 'te koop' is.
Groeten Robert,

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 15 December 2014, 16:49:48 »
Robert,

Als je MDF plaat gebruikt is gronden / verven zeker niet slecht. De vlak van de plaat is niet zo riskant, de platen zijn 'vettig' van een soort wax. Daarom beweert de bouwmarkt dat je speciale MDF-grondverf moet gebruiken.
Het risico zijn meer de zaagsneden en boorgaten - daar  kan veel makkelijker vocht binnendringen. Daar kun je het beter 'dichtzetten'met watervaste houtlijm of grondverf.

Voor zover ik weet zijn er niet echt standaard koffers. Ik heb wel eens een fraaie metalen (aluminium) koffer geziien - ik denk voor fotospullen of zo. Met tussenschotjes en wat schuimrubber kun je daar een interieur in maken. Volgens mij zwerft ergens op dit forum een goede foto - alleen geen idee waar je die kunt vinden.

Sander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #119 Gepost op: 15 December 2014, 17:04:20 »
Als je MDF plaat gebruikt is gronden / verven zeker niet slecht.

@Sander FYI, Ik was van plan om helemaal GEEN MDF te gebruiken. a) het is aardig aan de prijzige kant en b) het is in der daad redelijk vocht gevoelig. Ik zat meer te denken aan multiplex (12mm en/of 9mm) en deze dan te verven. Omdat het een beetje goedkoper is, is het ook niet zo erg om deze te vervangen als er vocht problemen zijn of als je een nieuwe baan wilt bouwen.
Voor de (blauwe) achterwand heb ik wel zitten denken aan dunne MDF plaat en van die buigzame MDF plaat, maar ook daar wil ik toch een kijken of Hardboard misschien niet net zo makkelijk / duurzaam is.

Relatieve lucht vochtigheid is rond de 50-65 % bij een stabiele temperatuur van rond de 15/16 graden Celsius, gemeten over de laatste 6 weken. Met een paar vochtvreters en een beetje geluk moet dat wel op te lossen zijn. Anders is het niet anders.  ::)
Groeten Robert,