Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53823 keer)

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
KelderRail stelt zich ook even voor..
« Gepost op: 03 October 2014, 18:02:40 »
Hoi, Mijn naam is Robert, 44 jaar. Ik kom uit het altijd mooie Delfzijl. Ben helaas vanwege een visueel handicap min of meer aan huis gebonden. Na jaren lang met virtuele treintjes te hebben gespeeld op de computer wil ik nu eindelijk zelf wel een aan de slag met een eigen spoorbaan. Kwam daarbij direct al een probleem tegen. Geen enkele ruimte in mijn appartement om een aardige baan op te bouwen. Dus heb ik het plan opgevat om mijn fietsenkelder te gaan gebruiken. Vandaar KelderRail... ;D

Ik heb met behulp van het computer programma Anyrail gekeken wat ik op een ruimte van 1.85m bij ongeveer 2 á 3 meter zou kunnen maken in H0 schaal. Vanwege mijn handicap hou ik het geloof ik maar bij H0 in plaats van N. Op de bijlage staat een afbeelding van de baan die ik in gedachten heb. Een Havenpanorama aan de eind van een riviertje.

Deze heb ik uitgewerkt met Piko rails. Ik heb nog helemaal niets in huis en begin dus écht helemaal vanaf 0. Alle advies is welkom!
Sterker nog, hoe mooi ik Delfzijl ook vindt, bij de enige speelgoed zaak hier hebben ze helemaal geen Trein modellen of hobby spullen meer.  :-\
Ik ben dus opzoek naar een goed (online) adres voor ... nou ja ... alles. Of winkels in Groningen.

Daarnaast zou ik jullie advies willen hebben voor het beste type/merk rails voor een beginner met een klein budget. Ik ben van plan om in de toekomst te gaan naar / of te beginnen met DCC met 'electroforg' switches.

Alvast dank voor alle adviezen.
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

santerdam

• Offline Offline
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2014, 19:45:20 »
Robert,

Allereerst welkom op BNLS. Hierbij een paar kanttekeningen :

- Je gaat werken in een kelderbox en ik gok dat de getekende baan aan de linkerkant strak tegen drie muren zal komen. In de verre hoeken zit je vrij ver van het mangat - weet je zeker dat je daar de rails nog kunt bereiken als er iets misgaat ? Reken met een armlengte van 70-75 cm. Als hulpmiddels zou je in Anyrail even een hulplijntje kunnen tekenen.

- Kelderboxen worden 's-winters vaak vochtig en koud, soms zelfs vorst. Speelt dit bij jou ook ?

- Omdat je nog helemaal blanko gaat beginnen geef ik je de tip ook even te kijken naar een Roco startset. Dan heb je Geoline rails met een trein en de multimaus digitale bediening. Prijstechnisch heel aardig en best leuk om te beginnen.

Sander

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2014, 19:58:41 »
Welkom op het forum en mooi dat je van virtueel nu in tastbare vorm wil gaan hobby'en.
In Groningen is er een mooie treinenshop in de Steentilstraat:
http://www.miniatuurstore.nl/

Als je nog niets hebt, kun je natuurlijk ook overwegen om Engels modelspoor te gaan doen. Wij hebben over dit onderwerp een aardig gevuld topic op dit forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html

en er is ook een streekgenoot met een mooie baan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49288.0.html

Veel plezier en voldoening bij het maken van je baan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 20:42:48 door St00mboy »

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2014, 21:54:58 »
...In de verre hoeken zit je vrij ver van het mangat - weet je zeker dat je daar de rails nog kunt bereiken als er iets misgaat ? Reken met een armlengte van 70-75 cm....

Bedankt voor de reactie Sander. Wat betreft de opstelling en de afstand van het mangat was ik van plan om een extra toegang te zagen onder de "heuvel" die ik daar in de planning heb. Dan moet ik alleen zorgen dat ik geen rommel onder de spoortafel zet. Wel een goed punt.
De temperatuur en vochtigheid is in de Kelder redelijk constant. Maar meten is weten. Ik zal daar eens een weather station plaatsen komende winter periode.
Groeten Robert,

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2014, 21:57:23 »
Bedankt voor de tips en de links Leen. Ik ga komende week even in Groningen kijken en ideen op doen.
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2014, 00:01:52 »
Interessant thema.
Wordt het dan een zeehaven panorama?
Je hoeft niet perse een rondgaande baan te maken. Je kan wat industriele of kade thema's aan elkaar koppelen tot een geheel.

Gelukkig kun je veel dingen makkelijk via internet bestellen als je geen winkel in buurt hebt. Meen dat er in Veendam ook een winkel zit en in Hoogeveen, maar ik kan verder geen links geven.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2014, 12:28:29 »

Ja een (zee)haven aan het eind van een riviermonding is het idee. Maar omdat de ruimte zo beperkt is en ik nog niet echt weet in hoeverre ik rangeer werk leuk vindt om te constant te doen heb ik in eerste instantie gekozen voor een ronde baan. Dit was maar een eerste setup. Misschien moet ik toch eens kijken of ik voldoende ruimte heb voor een L-shape baan met 2 keerlussen aan ieder uiteinde. Lang leve Anyrail! Snel genoeg te bekijken.

Wat ik (ook) nog moet uitzoeken is de minimale (een realistische) radius/diameter voor de keerlussen. Iemand daar over een idee? Loco's waar ik aan zit te denken is een Sik of 2400-serie locs. Dus het wat kleinere industrieele rangeer werk samen met een kleine passagiers trein.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 22:25:53 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Groeten Robert,

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2014, 12:50:49 »
Robert,

Een L-vormige baan is zeker een prima alternatief. Voor mij zou dat zelfs de voorkeur hebben. Je hebt nog steeds een baan waar treinen rond kunnen rijden (dus geen pendel), maar je bent niet gedwongen iedere keer onder de baan door te kruipen.
Je kunt wellecht ook kijken naar een U-vorm met een lange en een korte poot aan de U.

De boogstralen voor rails worden aangeduid met R1, R2, R3, R4 en verder. Over het algemeen kun je R1 en R2 niet gebruiken, dat is tamelijk krap - sommige treinen kunnen dat niet aan. Tegenwoordig zie je dat ook aangegeven op de doos.

Als minimum kun je uitgaan van R3, dat is globaal 440 mm straal (880 mm diameter). Met een beetje ruimte op je tafel kom je dan op 1 meter. Beter is R4, maar dan heb je iets meer oppervlak nodig.

Sander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2014, 13:24:19 »
Als minimum kun je uitgaan van R3, dat is globaal 440 mm straal (880 mm diameter). Met een beetje ruimte op je tafel kom je dan op 1 meter. Beter is R4, maar dan heb je iets meer oppervlak nodig.

Bedankt Sander  (y). Ik ga uit van een vrije loop ruimte van 60 cm minimaal rond de tafel. Zou dat genoeg zijn? Dan heb ik, omdat ik ingeklemt zit tussen 3 muren niet veel (geen) ruimte over voor een U- shape baan. En zal ik voor een tunnel in de verre hoeken toch een mangat (gaatje) moeten maken.
R4 lijkt me geen optie voor mijn geval. Dan heb ik 120cm tafel nodig. Voor 1 lus kan dat wel maar de andere dus niet lijkt me... Verder knutsellen.  :P
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2014, 16:03:34 »
Ik en een aantal anderen hier doen niet aan keerlussen, scheelt ruimte en werk. (y)
Kijk maar es bij Herwim of GertJan(g-j), hier of mijn eigen Midland.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 16:07:08 door KoenF. »

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2014, 17:06:33 »

Leuke baan KoenF. Ik kom er met mijn beperkte ruimte én de wens voor H0 met keerlussen niet helemaal uit ben ik bang van.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 22:26:17 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Groeten Robert,

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2014, 17:13:25 »
Robert,

Volgens mij lukt het wel om een rondgaande baan met keerlussen in te passen in de kelderbox. Ik zal een ruwe schets maken in Anyrail. Omdat ik dadelijk weg moet wordt het wel even wachten tot later vanavond.

Sander

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #12 Gepost op: 04 October 2014, 17:13:52 »
Het is een andere manier van railplannen bedenken.
Het ovaalvormige laten gaan.
Je verdiepen in rangeerbanen, industriele banen(vaak Duitse) en zgn micro-baantjes ofwel puzzles.

Je komt erachter dat de mogelijkheden groter worden ook al is de ruimte beperkt.

Daar heb ik wel een tijdje over gedaan. :) en overigens nog geen uitvoer.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 17:15:58 door KoenF. »

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #13 Gepost op: 04 October 2014, 19:19:59 »
Hoi Robert,

Je ontwerp trok mijn aandacht. Het doet mij direkt denken aan Amerikaanse havenbaantjes. Daar zijn wel voorbeelden van te vinden op internet.

Maar als je een Nederlandse havenbaan wil maken (b.v. iets wat lijkt op Delfzijl) dan kan dat ook met je ontwerp. Ik woon zelf in Stad, dus ik kan Delfzijl ook waarderen.  (y)

De banen die Koen noemt in zijn laatste post zijn voor jou zeker interessant. Ben er zelf ook erg van. Maar een rondlopende baan zoals je die nu hebt ontwerpen, blijft ook een goeie mogelijkheid. Zou hem dan wel enkelspoor maken en een deel ervan op een lager deel bouwen voor een schaduwstation, waar je trein(delen) kunt wegzetten. Ik bedoel zoiets:

Nou, wat zien we hier? Rechtboven komt bij A het enkelspoor onder en tussen de bebouwing van de stad te voorschijn en loopt dan via de havenbrug rond totdat die het stationsdeel (emplacement) bereikt. Vanaf dit station loopt het enkelspoor dan weer verder, weer over de havenbrug en daarna is er een aftakking naar deel C waar je je industriegedeelte opnieuw kan intekenen (heb teveel weggegumd, sorry 8)). Industriedeel zou een omloopmogelijkheid kunnen hebben en enkele aftakkingen naar industrie. Het hoofdspoor loopt door en verdwijnt bij B onder het andere spoor en weer uit zicht. Tussen B en A kun je een schaduwstation bouwen, waarin je trein(delen) kunt wegzetten.
Nu is alles wel enkelspoor, maar met het schaduwstation erbij heb je wat meer mogelijkheden om de treinenloop af te wisselen. Eigenlijk is het schaduwstation nu de rest van Nederland, waar allerlei goederen naar toe moeten en waarvan allerlei goederen naar je haven gebracht moeten worden.

Zo maar wat overdenkingen, zie maar wat je er mee doet. ;D
Wellicht moet je bij de havenbrug wat gaan schuiven, omdat de afstand tussen a en de brug wellicht te kort is om voldoende hoogte te krijgen. Nou ja, kijk maar.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #14 Gepost op: 04 October 2014, 22:17:21 »
Ik vergat Hijlco nog te noemen, sinds kort is ie met een schuurtje van zijn plan begonnen maar het plan wat ook niet echt keerlussen heeft past ook in dit rijtje banenbouwers. (y) ;D

Ook handig om dwarsdoorsnedes van je landschapsprofiel te schetsen om het hoogteverschil van waterpeil, kades, hellingen, en hogere delen nader te bepalen.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 22:23:02 door KoenF.. Reden: tip »