Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Lolke Bijlsma
Vandaag om 01:12:25
Noch 2021 door SBBcargo
Vandaag om 01:03:27
De knutsels van een badeend door Duikeend
Vandaag om 00:56:57
NS ICNG (1:220) door Debvd
Vandaag om 00:51:36
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Carel Ruysink
Vandaag om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Lucien
Vandaag om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
  

Auteur Topic: 3e multimaus ???  (gelezen 10386 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20353
    • Pagina van klaas
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #45 Gepost op: 23 augustus 2014, 23:22:35 »
Dus, Klaas, RJ11 is niet automatisch 6P2C of in jouw notatie 6P4C2W.
Daar heb je wel een punt. Maar waar het mij om gaat is dat de RJ getallen aangeven hoe en voor welk doel een connector is bedraad.
Dus een kale connector kan helemaal geen RJ nummer hebben, want er zit nog geen draad aan.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #46 Gepost op: 24 augustus 2014, 08:44:56 »
Formeel heb je helemaal gelijk. De praktijk is echter dat de RJ nummers gebruikt worden om een connectortype aan te duiden, ongeacht de wijze van bedraden. Daarbij zijn er zelfs RJ nummers in de handel die niet in de afspraken staan, zoals de RJ10 en RJ22. En de meeste aansluitingen die tegenwoordig RJ45 worden genoemd voldoen niet aan de formele afspraak voor RJ45, omdat in de formele afspraak de buitenste aderparen niet voor ethernet gebruikt kunnen worden. Bovendien wordt in de formele afspraak niet eenduidig vastgelegd welk type kabel gebruikt wordt en wat maximum lengtes zijn, zodat nog steeds niet per definitie vastligt wat je met de betreffende RJ kabel doen kunt. Wat mij betreft is deze normering op zijn minst achterhaald door de praktijk.

Oftewel, in de praktijk duidt RJxx een connectortype aan, ongeacht de wijze waarop deze bedraad is. Vasthouden aan afspraken die vrijwel niemand kent leidt naar mijn mening dan alleen maar tot verwarring. Er is een formele standaard (die op zich al niet eenduidig is), en er is een de facto standaard (die wel eenduidig is maar veel open laat).
Uit pragmatische overwegingen houd ik me dan aan de de facto standaard. Daarin geldt:
- RJ11 is een connector met ruimte voor 6 pennen waarvan er slechts 4 aanwezig zijn (6p4c)
- RJ12 is een connector met dezelfde afmetingen als de RJ11 maar hierbij zijn alle 6 de pennen aanwezig (6p6c)
- RJ45 is een grotere connector met 8 pennen (8p8c)
De wijze van bedraden en de gebruikte soort bedrading zijn vervolgens afhankelijk van de toepassing. Bovendien geldt dat in plaats van een rechte RJ11 er te allen tijde gebruik gemaakt kan worden van rechte RJ12, hoewel die veel minder voorkomen.

Voor de Multimuis geldt dan:
- de Master muis wordt aangesloten met een rechte 6 aderige van RJ12 connectors voorziene kabel
- de Slave muizen worden aangesloten met rechte 4 of 6 aderige kabels en zonodig splitters die naar keuze zowel van RJ11 als van RJ12 connectors voorzien kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2014, 08:48:24 door Dirk J »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #47 Gepost op: 24 augustus 2014, 20:21:48 »
Ik weet uit mijn actieve analoge tijd (zo'n 20 jaar geleden) nog wel dat ik ook meerdere treinen met meerdere trafo's bediende. Met Trix drierail twee treinen op hetzelfde stuk, de rest verdeeld in secties. Op het eindstation kon ik mooi de ene trein laten binnenkomen (met de ene trafo bediend) en vlot daarna de andere trein laten vertrekken (met de andere trafo bediend).
Dat moet digitaal ook mooi kunnen als de meerdere muizen al op het juiste adressen staan ingesteld. De ene muis met de binnenkomende trein naar nul draaien, en als die trein van het wissel vrij is kun je met de andere muis alvast de vertrekkende trein laten rijden, terwijl je de binnenkomende trein nog naar stilstand aan het brengen bent.
Zo'n vlotte beweging is met één muis niet zo snel mogelijk, waarbij je dus eerst de binnenkomende trein stil moet zetten, dan het adres van de vertrekkende trein kiezen, en dan pas kan die vertrekken.
Meerdere muizen op een digitale baan lijkt mij ideaal als je snel van bedienende trein wilt wisselen. Bijvoorbeeld ook bij het rangeren met twee of meer locs. Ze hoeven dan niet allemaal gelijktijdig te rijden, maar voor het snel kunnen wisselen (zonder adressen te wisselen op de muis) lijken mij meerdere muizen dan best handig.

Ik heb inderdaad ook meerdere muizen in gebruik. Dat een vertrekkende trein niet weg kan voor de binnenkomende stil staat is niet zo erg. Geeft de mensen de gelegenheid hun aansluiting te halen :).
Maar inderdaad 1 muis die op mijn rangeer lok staat. 1 die al vast ingesteld staat op de trein die binnen komt.
Binnen komen en vertrekken regelt de computer. Als hij stilstaat gaat hij pas naar handmatig en kan ik die dus met de muis overnemen. En een vertrekkende trein wordt met 1 druk op de knop ook weer overgegeven aan automatische rijden waarbij de computer dus het vertrek weer doet. En dan kan het zo zijn dat er op het station toch 3 treinen rijden. 1 binnen, 1 vertrekken, en zelf ben ik aan het rangeren, of een stoomlok van of naar verzorging aan het rijden. Maar ik hoef er dan maar 1 tegelijk te bedienen. dus 1 muis in de handen. 1 er naast voor een eventuele snelle wissel, maar zeker geen stuk of 5.
Kan nog een derde aan de andere kant van de baan om vandaar in te grijpen. En eventueel nog 1 voor de kinderen. Ik heb 5 handregelaars in huis. En op de baan ruimte voor 6 aansluitingen standaard. Maar meestal max 2 aangesloten voor bediening op het station.

En voor de aansluiting heb ik een aantal splitters gehaald bij de bouwmarkt, werkt prima, geen enkel probleem met inpluggen van de kabels.

Roelco

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #48 Gepost op: 25 augustus 2014, 10:48:55 »
Op de clubbaan (module) met eigen dcc-centrale gebruiken wij wel 6 muizen voor elke trein een eigen muis. Zoals ze bij fremo met freds werken.

Marc
lid van Railclub Utrecht en Fremo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #49 Gepost op: 25 augustus 2014, 11:01:27 »
Ergens is dat wel overzichtelijk, elke lok z'n eigen muis. Moet je er niet teveel hebben rijden, maar goed.

Is het dan trouwens geen optie om in plaats van een multimaus een oudere lokmaus (of hoe die modellen ook alweer heten) te gebruiken? Ik had de indruk dat je er iets minder mee kon, met die oudere dingen, maar een draaiknop en een paar functietoetsen is alles wat je nodig hebt. Ze worden vaak iets goedkoper aangeboden, vandaar. Zou dat een aardige optie zijn?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19490
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #50 Gepost op: 25 augustus 2014, 11:04:30 »
Het functioneert prima, maar lokadres mag niet hoger dan 99 zijn en meer dan vier extra functies kan ook niet. Dat is voor veel modellen nog steeds meer dan genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #51 Gepost op: 25 augustus 2014, 13:29:33 »
Nog een beetje wezen googlen, maar kennelijk hebben die lokmuizen (1 en 2) maar 14 fysieke stappen in de draaiknop zitten (ongeacht de 14/28/128 van de decoder). Multimaus stuk of 50 ofzo. Dat zou dus betekenen dat die oudere lokmuizen voor rangeren enzo minder geschikt zijn?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #52 Gepost op: 25 augustus 2014, 13:43:10 »
Als een Multimaus maar een 'stuk of 50 ofzo' rijstappen aankan, dan wil ik daar wel eens wat meer over lezen. Graag daarom even een paar links van Google, waar je dit hebt gevonden. Het druist stevig in tegen alles wat ik tot nu toe over een Multimaus heb kunnen lezen.

Sander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #53 Gepost op: 25 augustus 2014, 14:44:34 »
Wat ik zag was dit bericht: http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=536164#aw10: "Selbst die Multimaus hat eine physische Auflösung, die nur irgendwo zwischen 30 und 50 Fahrstufen liegt."

Nog even verder gekeken en kan alleen dit gerucht/mening vinden: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/31061-nce-powercab-vs-roco-multimaus/?p=343598 "Although the MultiMaus supports 126-step mode I think that the control knob on the Multimaus only has 28 positions either way"

Hm. Ok, ik kan het niet bevestigen dan wel ontkennen. Hoofdvraag zal zijn hoe de knop is vormgegeven: potmeter of iets met individuele stappen? Ik kan zo gauw geen plaatje vinden van een geopende multimaus.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20353
    • Pagina van klaas
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #54 Gepost op: 25 augustus 2014, 14:52:32 »
Het is waarschijnlijk een increment switch. Bij elke klik gooit hij een softwareteller een stap omhoog of omlaag. En om 128 stappen te kunnen maken moet je hem meerdere malen ronddraaien.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #55 Gepost op: 25 augustus 2014, 14:59:37 »
meerdere malen ronddraaien kan niet. De draaiknoppen van de roco muizen ( zowel multimuis als lokmuis (2)) hebben een max uitslag van een 135 graden ( schatting van mijn kant, kan er best aan aantal graden naast zitten. maar zit ongeveer halverwege de 90 en 180 )

Roelco

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #56 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:08:13 »
Klaas: op http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,6448797,6448797#msg-6448797 staan plaatjes v/h innerlijk. Het laatste plaatje staat het eigenlijke draai-ding. Ziet dat er uit als een "increment switch"?

Gezien jouw "een paar keer ronddraaien om op de 128 te komen" klinkt het alsof die dingen normaliter niet de resolutie hebben om de volle 128 binnen 135 graden draaiing te krijgen. Enig idee van de gebruikelijke resolutie?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20353
    • Pagina van klaas
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #57 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:26:52 »
Daarom zei ik ook: waarschijnlijk. Het leek mij de meest waarschijnlijke manier om aan 128 stappen te komen met een ding wat zelf maar 28 stappen kent.
Maar kennelijk is dat niet zo. Dan wachten we maar op iemand die het wel weet.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #58 Gepost op: 25 augustus 2014, 17:12:30 »
.... de volle 128 (stappen) binnen 135 graden draaiing ...
Weet iemand hoe je die 128 rijstappen moet zien ?
- 128 stappen per rijrichting
- 128 stappen van max.voorruit naar max.achteruit - dus 64 stappen per rijrichting

Als dat laatste van toepassing is, dan heb je dus bij 14 rijstappen slechts 7 snelheden per rijrichting. Dat lijkt me erg weinig.

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19490
Re: 3e multimaus ???
« Reactie #59 Gepost op: 25 augustus 2014, 17:31:02 »
Als ik dit verhaal moet geloven zit er gewoon een potmeter vast aan de draaiknop.
http://www.opendcc.de/info/xpressnet/multimaus.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.