Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 17:40:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193624 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #795 Gepost op: 11 december 2016, 23:05:31 »
@Werner,

Klopt, er zijn veel wegen die naar Rome lopen. Die Cricut kan ook evergreen plaatjes (polystyreen) snijden tot 0,3mm geloof ik.
Dit apparaat is te vergelijken met de Cameo cutter. Zowel hier als op het RMweb zijn meerdere voorbeelden te vinden waarin dit soort apparaten zijn gebruikt.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #796 Gepost op: 12 december 2016, 08:40:41 »
Hier zie je de geplande boog rechts achter. Het 1:1 uitgeprinte plandeel met een draaischijf:



Op de tekening staat de afmeting van een Hornby R070 draaischijf, met een motor aangestuurd en met een locdecoder te schakelen via DCC. Geheel niet prototypisch, maar wel betrouwbaar en functioneel. Draaischijf wordt overigens achter scenery weggewerkt.
Op de tekening ligt een veel kleinere draaicirkel van Dapol (uit een kit). Deze moet met een stappenmotor ook draaiend te maken zijn. En ook zo'n stappenmotor moet via DCC geschakeld te kunnen worden.

Ik sprak zaterdag wat mensen op Houten digitaal. Mij werd gezegd altijd te gaan voor RTR om hoofdpijn te voorkomen. Wat is wijsheid?

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #797 Gepost op: 12 december 2016, 16:08:05 »
Omdat de perrons van Beltring & Branbridges Halt vorderen, wil ik meters maken met het Wachtershuis. Eerder had ik dit al getekend met Onshape. Hieronder zie je een overzichtstekening.



Vandaag heb ik mijn voorraad boekbinderslijm aangevuld, en tevens wat vellen karton gekregen van mijn vriendje. Het betreft 300gr wit karton, en 260gr off white karton. Beide moeten geschikt zijn voor onze Cricut én voor de lasersnijmachine. Van deze kartonsoorten worden doorgaans ansicht kaarten gemaakt.



Wel het snijden met de laser ging geweldig goed. Heel strak en weinig brandranden. Zelfs die kleine venstertjes.



Hier zie je alle onderdelen voor een muurdeel. Alle materialen zijn met de laser gesneden.
De surface links is geweatherd met talkpoeder.



En hier zie je alle onderdelen op elkaar gestapeld. Ze zijn nog niet geschilderd, en liggen nog los.
Je kunt wel zien hoe goed de passing is op deze manier.



Zo maar eens snel het hele huisje gaan monteren. Voor dak en schoorstenen twijfel ik nog. Of 3D printen of toch uit karton.

Gr, Hans

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #798 Gepost op: 12 december 2016, 19:42:52 »
Mooi muurtje... Nu de rest van het huis nog.

De Cricut vindt het bestand voor de wachthuisjes nog niet zo leuk. In de Cricut software zijn de snijlijnen niet goed te selecteren. Sommige lopen over in lijnen die niet gesneden moeten worden (hij ziet het als een verzameling lijnen). Ik kan niet niet alleen de buitenzijde laten snijden nu. Dus dat heeft nog wat uitzoekwerk nodig voordat het apparaat aan de slag kan.

Hopelijk is dit een eenmalige leercurve...
Rolph

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #799 Gepost op: 12 december 2016, 23:37:53 »
Hans,
Over die turntable. Ik ben ook begonnen met een Hornby turntable met decoder. Daar was ik ook snel weer van af. Het opgelijnd krijgen van de sporen is en blijft een drama. Uiteindelijk toch maar 200 Pond geinvesteerd in een Dcc turntable van Heljan, verkrijgbaar bij Hattons. Die heb ik nu drie jaar en hij werkt werkelijk fantástisch. Één keer calibreren (fluitje van een cent), sporen toewijzen en je hebt er geen omkijken meer naar.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #800 Gepost op: 12 december 2016, 23:55:49 »
@Ed,

In ons geval hoeft hij enkel maximaal de ene en maximaal de andere kant op te draaien. Het gaat er dus enkel om om een loc 180 graden te keren. Zou dat nog wat uitmaken?

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #801 Gepost op: 13 december 2016, 00:00:26 »
Hoe vaak denk je de draaischijf te gebruiken? Is de Peco loco lift geen goedkoper alternatief op een lok een keer aan de andere kant van een trein te zetten?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #802 Gepost op: 13 december 2016, 00:07:36 »
@Werner,

Nee, in tegendeel... Het uitvoeren van traverse en draaischijf heeft zeker (nog) geen prioriteit. Willen we deze later inpassen, moeten we er echter wel rekening mee houden. Zo'n Peco lift lijkt me voorlopig een heel bruikbare oplossing.

Gr, Hans

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #803 Gepost op: 13 december 2016, 08:43:28 »
Wat een handig ding die Peco loco lift. Die kende ik nog niet. Die zet je dus over je spoor heen. Briljant in eenvoud. En kost niet eens veel. 11 pond bij Hattons.
Rolph

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #804 Gepost op: 13 december 2016, 09:11:12 »
@Ed,

In ons geval hoeft hij enkel maximaal de ene en maximaal de andere kant op te draaien. Het gaat er dus enkel om om een loc 180 graden te keren. Zou dat nog wat uitmaken?

Gr, Hans

Hans,
Dat maakt inderdaad veel uit. Ik gebruik hem daar ook voor. Heb op dit moment maar twee sporen aan mijn turntable liggen. Het kritische bij een draaischijf is dat, bij iedere verdraaïng, de sporen exact moeten uitlijnen met de draaibrug. Een milimeter verschil lijdt al tot ontsporing. Met een niet-digitale draaischijf krijg je dit gewoon niet goed.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #805 Gepost op: 13 december 2016, 12:23:26 »
@Ed,

OK, jouw opmerking sluit aan bij hetgeen ik zaterdag in Houten hoorde. Aan de andere kant schijnt men over de draaischijf R070 van Hornby wél tevreden te zijn. Voorlopig is het nog geen issue - want het gebruik ervan heeft nog geen prioriteit. Zoals Rolph al zei, zo'n Peco Loc lift is briljant.

Nu wat anders...
Leen is al een tijdje bezig met het draadloos besturen van locs op de BMB baan.

Dat lijkt ons ook wel handig op de zolder. Traincontroller biedt de mogelijkheid om treinen draadloos te besturen met elke smartphone of tablet. Tot wel 30 stuks toe. Je moet hiervoor wel het extra programma Smarthand installeren. De PC wordt daarbij een server, elke gekoppelde device een client. Op de laatste hoeft niets geïnstalleerd te worden. Alleen een IP-adres in een browser volstaat, waarbij het apparaat via Wifi verbonden wordt met de PC met Traincontroller.

Nu is het aantal devices bij ons wat beperkt in aantal. Maar wat blijkt...
Onze eerste iPhone uit het "jaar stillekens" die in een la lag te verstoffen, kan óók prima ingezet worden.
Wel zo leuk voor als de kleinkinderen op bezoek komen... ;)



Groen, heel veul groen ...


Boom gemaakt van gageltakken en zeeschuim (Teloxys Aristata).

Voor het aankleden van Beltring & Branbridges Halt en de daaraan gekoppelde StonehamLock Bridge heb ik nogal wat bomen nodig. Ik heb hier al eens melding gemaakt van het gebruik van gageltakken als basis voor bomen. Maar deze moet ik halen rond de vennen bij mij in de buurt. Nu blijkt hier vlakbij in het park een prima alternatief te groeien. De witte kornoelje (Cornus alba ‘Sibirica’), die – anders dan de Nederlandse naam doet vermoeden – felrode takken heeft.



De takkenstructuur van deze Cornus lijkt sterk op die van de gagelstruik. De afmetingen zijn ook ongeveer gelijk. Hij kan voor grote én kleine bomen gebruikt worden. Ik zal eens wat takjes gaan oogsten.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #806 Gepost op: 13 december 2016, 19:28:43 »
We lezen net dat Peco met een nieuwe motor komt voor haar draaischijf. Deze kan zowel analoog als digitaal worden aangestuurd, met precieze positionering, max 8. Mogelijk is dat tzt ook een oplossing.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #807 Gepost op: 13 december 2016, 19:30:30 »
Hoe krijg jij dat toch steeds voor elkaar?  ;)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #808 Gepost op: 13 december 2016, 19:36:44 »
@Leen,

De tip was van Rolph! Ere wie ere toekomt... :D

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #809 Gepost op: 13 december 2016, 23:38:49 »
Ok, dat lijkt interessant!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk